2 نظر
Sending
User Rating 5 (7 vote)
aerobics-training

ایروبیک در منزل برای لاغری و تناسب اندام

تاریخ انتشار

04 تیر 1399

تعداد بازدید

1041

زمان مطالعه

6 دقیقه

آیا به‌حال در کلاس‌های شاد و پرانرژیِ ایروبیک شرکت کردید؟ چقدر درمورد این ورزش اطلاعات دارید؟

ورزش معروف ایروبیک خیلی سال است که در کشور ما طرفداران زیادی دارد، که هیچ‌وقت دست از سر این ورزش برنمی‌دارند! اما عشق آن‌ها به ایروبیک چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

گروه فیتامین در این مطلب برای شما از تعریف بدنسازی ایروبیک تا خود ورزش ایروبیک و فواید جذاب آن، که حتما از آن‌ها بی‌خبرید، صحبت می‌کند.

 


آشنایی با ایروبیک در دایره‌المعارف فیتنس

ایروبیک -Aerobic- به همه فعالیت‌های ورزشی که هدفشان مصرف و سوختن اکسیژن است گفته می‌شود. پس در معنای لغوی، ایروبیک اسم گونه‌ای از ورزش است.

اما ایروبیک یا همان ورزش‌های هوازی چند ویژگی دارد: شدت متوسط، سرعت آهسته، زمان بالای ۲۰ دقیقه، چربی‌سوزی بالا و از همه مهم‌تر مصرف اکسیژن.

ورزش‌های ایروبیک به شرط هوازی‌بودن می‌تواند شامل هر ورزشی باشد؛ از پیاده‌روی و تردمیل گرفته تا رقص، شنا یا ورزش‌های تخصصی‌تر مانند والیبال و فوتبال. تمام این ورزش‌ها، یک ویژگی ثابت دارند: سوخت اکسیژن در حین تمرین.

 

کامل‌ترین تعریف از ورزش ایروبیک

حال به تعریفِ ورزشِ ایروبیک می‌رسیم. ورزش یا تمرینات ایروبیک نام نوعی ورزش هوازی است که با ترکیب تمرینات کششی، قدرتی و کاردیو در یک قالب موزون و ریتیمیک با موسیقی انجام می‌شود.

این ورزش، بسیار محبوب و معروف است و تقریبا در هر باشگاه ورزشی حداقل یک کلاس ایروبیک وجود دارد. این ورزش محبوب غیر از این‌که فواید بسیاری دارد (که در ادامه مفصل به آن‌ها اشاره می‌کنیم) یک انتخاب هوشمندانه برای تمام افرادی‌ست که سابقه ورزشی خاصی ندارند، ولی می‌خواهند ورزشکار شوند.

هدف این ورزش در یک جمله کوتاه این‌گونه خلاصه می‌شود: تقویت و بهبود همه جوانب آمادگی جسمانی.

در کلاس ایروبیک چه خبر است؟

کلاس ورزش ایروبیک، از سه بخش تشکیل شده: گرم کردن، تمرینات ایروبیک و سرد کردن.

جلسات ورزشیِ آن معمولا با حضور یک مربی در جلوی کلاس و هنرآموزان پشت سر او، همراه با موسیقی ریتمیک و جذاب برگزار می‌شود. هرچند کلاس‌‌های بدونِ مربی، تک نفره یا بدونِ موزیک هم وجود دارد و هیچ تفاوتی هم بین این‌ها نیست.

کلاس در ابتدا با ده دقیقه گرم کردن شروع می‌شود، سپس تمرینات هوازی و کاردیو حدود ۳۰ دقیقه، تمرینات قدرتی و بدنسازی ۱۵ دقیقه از زمان یک جلسه کلاس ایروبیک را به خود اختصاص می‌دهد. اما کلاس ایروبیک شما هنوز تمام نشده؛ کلاس با ۱۰ دقیقه تمرینات کششی و سرد کردن به پایان می‌رسد.

 

 

 

فواید بی‌شمار ایروبیک که با خواندنشان همین حالا این ورزش را شروع می‌کنید!

 

بهترین راه برای تقویت قلب و عروق

اولین فایده‌ای که ایروبیک دارد، برای قلب شماست. انجمن ملی قلب ایالات متحده، این ورزش را برای تقویت ماهیچه‌های قلب و عروق توصیه می‌کند.

قلب یک عضله است و بیشتر بیماری‌های قلبی-عروقی در اثر ضعف ماهیچه‌ی قلب پدید می‌آیند. یک قلب ضعیف، در مقایسه با قلب یک ورزشکار، برای پمپاژ خون باید دو برابر کار کند تا خون را به تمام اندام‌ها برساند و این‌کار فشار زیادی را به شریان‌های شما وارد کرده و باعث فشار خون بالا می‌شود. پس هرچه قلب شما برای پمپاژ خون زحمت بیشتری بکشد، فشار خون شما بالاتر می‌رود.

چاره چیست؟

چاره کار انجام تمرینات ایروبیک است! این ورزش در طی زمان، قلب شما را تقویت می‌کند. ورزش‌های هوازی (دقیقا منظورمان ایروبیک است) ماهیچه قلب را تقویت می‌کند و مانند هر عضله دیگری هرچه بیشتر آن را تمرین دهید، قوی‌تر می‌شود. خبر خوب دقیقا این است: قلب شما هرچه قوی‌ترباشد، ریسک بیماری‌های قلبی- عروقی هم پایین‌تر می‌آید.

فشار خون بالا، گرفتگیِ عروق، خطر سکته قلبی، مواردی‌ست که باید حتما جدی گرفته شود، چراکه در سن بالا می‌تواند باعث مشکلات شدید شود، ولی با انجام تمرینات ایروبیک، حتی به میزان کم، می‌توانید از این مشکل پیشگیری کنید.

کمک صددرصدی به کنترل وزن

در تحقیقات مختلف ثابت شده که ایروبیک یکی از موثرترین راه‌های کنترل وزن است. این ورزش در کنار بهترین برنامه غذایی ورزشی برای سلامتی و تناسب اندام، تنها راه اصولی کاهش وزن سالم است.

ایروبیک روزانه به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه تعداد قابل توجهی کالری می‌سوزاند و شما را به وزن ایده‌آل نزدیک می‌کند.

اگر در جست‌وجوی روشی برای کاهش وزن طبیعی و اصولی هستید، حتما یک ورزش هوازی مثل ایروبیک را در دفترچه اهداف خود یادداشت کنید. البته رژیم غذایی اصولی و شخصی هم، آیتم مهم دیگری برای کاهش وزن است که باید در نظر داشته باشید.

اگر قصد کاهش وزن دارید و به دنبال مشاوره با کارشناس تغذیه هستید می‌توانید با کارشناسان فیتامین مشاوره رایگان داشته باشید!

دریافت مشاوره تلفنی

برای دریافت مشاوره با کارشناسان فیتامین
شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

 

تأثیر فوق‌العاده در تنظیم متابولیسم بدن

دلیل بعدی برای ثبت نام در کلاس ایروبیک افزایش متابولیسم بدن است. بله، متابولیسم، همان میزان سوخت‌وساز کالری است که در بدن رخ می‌دهد.

کالری‌هایی که می‌توانند نتیجه قند، چربی یا پروتئین باشند که ذخیره بیش‌ازحدشان به چاقی منجر می‌شود. با این کالری‌ها چه می‌شود کرد؟ چطور می‌شود از وجود این کالری‌های اضافه خلاص شد؟

با یک ورزش هوازی مثل ایروبیک! این ورزش، نه‌تنها کالری می‌سوزاند، بلکه باعث تنظیم و بالارفتنِ سوخت‌وساز بدنتان می‌شود. کالری‌سوزیِ بیشتر هم، مساوی است با کاهش وزن بیشتر؛ یا به بیان ساده‌تر ایروبیک مساوی است با لاغریِ سریع‌تر!

 

ایجاد روحیه قوی‌تر و زندگی شاداب‌تر

یکی از فواید ورزش ایروبیک که کم‌اهمیت شمرده می‌شود، این است که می‌تواند تا حد زیادی سلامت روان را تحت تاثیر قرار بدهد و از شما یک ورزشکار با روحیه ورزشکاریِ واقعی و عالی بسازد.

راستش درصد زیادی از مردم به اضطراب، اعتمادبه‌نفس پایین یا افسردگی دچارند. همیشه تصور می‌شد که همه این موارد فقط با دارو یا کمک مشاور برطرف می‌شود.

اما راهکارهای دیگری ازجمله ورزش می‌تواند تغییرات فوق‌العاده‌ای در خلق‌وخوی فرد ایجاد کند. یک ورزش منظم مثل ایروبیک می‌تواند یک ابزار درمانیِ کاملاً مؤثر برای شکست اضطراب یا افسردگی باشد.

مطالعات نشان می‌دهد ورزش ایروبیک به دلیل ماهیت هوازی بودنش، باعث ترشح هورمون‌های شادی‌آور مانند دوپامین و اندورفین در مغز می‌شود و اگر به جلسات ایروبیک پایبند باشید، به مرور افسردگی و اضطراب در زندگی‌تان متلاش می‌شود.

همچنین ایروبیک به بالارفتنِ اعتمادبه‌نفس شما کمک زیادی می‌کند، تناسب اندامی که در اثر انجام تمرینات این ورزش به‌دست می‌آید، شما را به یک فرد بااعتمادبه‌نفس بالا و معقول تبدیل می‌کند. این را به شما قول می‌دهیم.

 

مبارزه پرقدرت با کلسترول بد

مزیت بعدی که با انجام منظم ایروبیک نصیب شما خواهد شد، کاهش کلسترول بد خون است. بله، همان‌طورکه می‌دانید بدن انسان حاوی دو نوع کلسترول است: کلسترول خوب و کلسترول بد.

کلسترول خوب برای عملکرد قلب و پاکسازیِ شریان‌ها مفید است. اما کلسترول بد دقیقا برعکس، باعث گرفتگیِ عروق و بیماری‌های قلبی مثل سکته یا حمله قلبی می‌شود.

این‌جا دقیقا جایی‌ست که ایروبیک به کمک‌مان می‌آید: انجام منظم تمرینات آن یک روش موثر و ثابت‌شده در مدیریت کلسترول و سلامت قلبی-عروقی بدن ماست.

 

موثر در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

نکته بسیار جالب در مورد ایروبیک که شاید ما از آن کمک‌تر مطلع باشیم این است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد!

زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، معمولاً مقدار زیادی استروژن در بافت حساس سینه خود دارند.

ترشح این هورمون اگر از حد طبیعیِ بالاتر رود، باعث می‌شود توده‌های خوش‌خیم یا بدخیم در بافت پستان آسان‌تر به‌وجود آیند. اما تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد برای ما خبرهای خوبی دارد: انجام ایروبیک به‌طور منظم باعث تنظیم هورمون استروژن در بدن می‌شود؛ بنابراین خطر ابتلا به سرطان سینه برای خانم‌هایی که به‌طور منظم این تمرینات را انجام می‌دهند، به مراتب پایین‌تر است.

این کار، به‌ویژه برای زنانی که سابقه خانوادگیِ سرطان سینه دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا یک روش موثر و مفید، و البته ساده برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

 

تأثیر فوق‌العاده در تقویت و سلامت سیستم ایمنی بدن

فواید ایروبیک تمام نمی‌شود! فایده دیگر این ورزش، تقویت سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات ثابت کرده که یک ورزش هوازی با شدت متوسط مثل ایروبیک، خطر ابتلا به بیماری‌های ویروسی مانند آنفولانزا (و کرونا) را کم می‌کند؛ به‌علاوه این‌که به کاهش عفونت‌های باکتریایی هم کمک می‌کند.

دریافت اکسیژنِ بیشتر، بالارفتنِ دمای بدن، افزایش پمپاژ خون و کاهش ترشح هورمون استرس، ازجمله دلایل علمی به‌عنوان توجیه پزشکیِ تاثیر مثبت ایروبیک بر تقویت سیستم ایمنی بدن است.

راهکاری موثر در تقویت و حفظ سلامت استخوان‌ها

سلامتی استخوان‌ها، بخش مهمی از تعریف سلامتی بدن است. این مهم به‌ویژه برای افراد مسن مهم‌تر و ضروری‌تر است؛ چراکه با افزایش سن، خطر بیماری‌های مفصلی و پوکی استخوان بالا می‌رود.

انجام منظم ورزش ایروبیک، به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. چراییِ آن هم به این دلیل برمی‌گردد که هرچه بیشتر ورزش کنید، توده استخوانیِ بیشتری هم تولید می‌کنید. این نتیجه تقریبا مشابه داستان تقویت عضلات است: تمرینِ بیشتر، مساوی است با قوی‌ترشدن!

 

همان‌طورکه می‌بینید، فواید ورزش ایروبیک بسیار زیاد است. در حقیقت بسیار بیشتر از آن‌چه در این مطلب مطرح شد، برای این ورزش، فایده و مزیت وجود دارد. انجام منظم ایروبیک به شما این امکان را می‌دهد که یک زندگیِ طولانی و سالم داشته باشید.

 

اگر سؤال یا نظری دارید، لطفاً برای ما کامنت بگذارید.

 

برگرفته از وبسایت هلث‌لاین

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Sending
User Review
5 (7 votes)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

[…] حتما بخوانیدایروبیک در منزل برای لاغری و تناسب اندام […]

TARANTINO ۱۵ تیر ۱۳۹۹

من از همین امروز شروع کردم

کارشناس فیتامین ۱۸ تیر ۱۳۹۹

خیلی عاالیه! موفق باشی.

×