12 نظر
Sending
User Rating 4.31 (35 vote)
استقامت قلبی عروقی

بهترین تمرینات ورزشی برای افزایش استقامت قلبی عروقی و آمادگی جسمانی

تاریخ انتشار

01 مهر 1399

تعداد بازدید

32965

زمان مطالعه

3 دقیقه
فهرست مطالب

    «به محض این‌که می‌خواهم چند پله بالا پایین بروم، نفسم می‌گیرد و باید استراحت کنم. دویدن دنبال بچه‌ها و بازی‌کردن را که اصلا نگو! حتی نمی‌توانم یک کمی پشت‌ِسر بچه‌ها بدوم!»

    جملات بالا، شامل حال شما هم می‌شود؟ اگر بله، پس باید بگوییم که استقامت قلبی عروقی تان بسیار پایین است و سلامتی‌تان در معرض خطر است.

    پیشنهاد می‌کنیم تا اوضاع بدتر نشده، این مطلب از فیتامین را بخوانید تا بدانید چطور برای سلامتی و افزایش آمادگی جسمانی‌تان استقامت قلبی عروقی خود را افزایش دهید.

     

    استقامت قلبی عروقی این عبارت طولانی به چه معناست؟

    استقامت قلبی عروقی واژه‌ای است که در ورزش و علوم ورزشی زیاد به کار می‌رود. شاید اطلاعات کافی راجع‌به آن نباشد و فقط می‌دانیم که بسیار مهم است! در ورزش، منظور از استقامت قلبی عروقی، عملکرد دستگاه گردش خون در طول فعالیت‌های جسمانی است.

    استقامت قلبی و عروقی یکی از نشانه‌های سلامت کلی بدن شماست. این عبارت به زبان خیلی ساده یعنی «وقتی ورزش می‌کنید قلب شما تا کجا توان دارد که به عضلاتتان خون و اکسیژن برساند و خسته نشود؟». هرچه قدر که کارایی قلب شما در اکسیژن‌رسانی به عضلاتِ در حال کار بیشتر باشد، استقامتِ قلبی عروقی و آمادگی جسمانی تان بیشتر و قوی‌تر است.

     

    چرا استقامت قلبی عروقی مهم است؟

    همان‌طورکه در بالا گفتیم، استقامت قلبی عروقی یک نشانه است. نشانه و معیاری برای سطح سلامتی و آمادگی جسمانی فرد. هرچه استقامت قلبی شما بالاتر باشد به این معناست که سالم‌تر و پرتوان‌تر هستید و توانایی هوازی بالاتری دارید. پس چنین اطلاعاتی برای همگان یعنی ورزشکاران حرفه‌ای یا سایر افراد بسیار باارزش است.

     

    سال 2017 در تحقیقات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده ثابت کرد که هرچه استقامت قلبی عروقی افراد بالاتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی مثل فشار خون بالا، سکته قلبی و مرگ‌ومیر در اثر بیماری‌های قلبی کم می‌شود.

    چگونه استقامت قلبی عروقی را افزایش دهیم؟

    ورزش‌های هوازی بهترین روش برای تقویت سیستم قلبی عروقی و بالا بردن استقامت این دستگاه و افزایش آمادگی جسمانی است. یک برنامه‌ریزی ورزشی برای خودتان داشته باشید و به آن پایبند باشید.

    برنامه‌ای که شامل تمرینات منظم و مداوم هوازی باشد. در ادامه به شما می‌گوییم که با چه ورزشی شروع کنید. فرقی ندارد در خانه ورزش کنید یا به باشگاه بروید. تنها مسئله‌ای که مهم است پایداری به برنامه و مداومت در انجام تمرینات است.

     

     

     

    دریافت مشاوره تلفنی

    برای دریافت مشاوره با کارشناسان فیتامین
    شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

     

     

    برای شروع کدام ورزش را انتخاب کنم؟

    از ورزشی شروع کنید که به آن علاقه دارید! پایبندی به برنامه تمرینی که از آن لذت می‌برید خیلی آسان‌تر است. همچنین نتایج بهتر و سریع‌تری هم می‌گیرید. هر چند هفته یک‌بار شدت و مدت تمریناتتان را بیشتر کنید تا روزبه‌روز پیشرفت داشته باشید. چند ورزشی که به افزایش استقامت قلبی عروقی شما کمک می‌کند شامل موارد زیر است:

     

    • شنا
    • رقص
    • پله‌نوردی
    • پیاده روی تُند
    • ایروبیک و زومبا
    • دوی استقامت
    • دوچرخه سواری

     

     

    تمرینات افزایش استقامت قلبی عروقی در منزل

     

     

     

    پیوسته، منظم و پرتلاش، اما با احتیاط

    طبق برنامه زیر عمل کنید و هر تمرین را در سه ست 15 تایی تکرار کنید. بهتر است درباره هر ورزشی را که برای افزایش استقامت قلبی عروقی خود انتخاب کردید با پزشک یا مربی متخصص مشورت کنید. اول می‌توانید از جلسات 30 دقیقه‌ای با فشار متوسط شروع کنید و به مرور طی هفته‌های بعدی زمان جلسات یا شدت تمرینات را بیشتر کنید.

     

    برگرفته از وب سایت‌های

    wikihow

    healthline

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    Sending
    User Review
    4.31 (35 votes)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ابوالفضل عرب زاده ۱۶ فروردین ۱۴۰۰

    سلام، بهتر بود از تصاویری که پوشش مناسب ندارند، در سایتتون استفاده نکنید باتشکر

    کارشناس فیتامین ۱۷ فروردین ۱۴۰۰

    ممنون از ثبت نظرتون دوست عزیز 🌷

    هانیه ۰۹ فروردین ۱۴۰۰

    سلام ممنون از نمونه تمرین های استقامت قلبی و عروقی مطلبتون کمک کرد حرکت بهتری رو طراحی کنم.

    کارشناس فیتامین ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

    سلام هانیه عزیز. خوشحالیم که براتون مفید بوده🌷

    Ahmadi ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

    سلام ببخشید خیلی زود دچار تنگی نفس میشوم در حین بازی کردن

    کارشناس فیتامین ۱۶ اسفند ۱۳۹۹

    سلام دوست عزیز. با انجام تمرینات استقامتی به مرور دستگاه هوازیتون تقویت میشه🌷

    ... ۰۹ اسفند ۱۳۹۹

    پله نوردی چیهههههههه؟

    کارشناس فیتامین ۱۰ اسفند ۱۳۹۹

    یعنی با پله تمرین کنید دوست عزیز 🌷

    حسین خان احمدی ۲۱ بهمن ۱۳۹۹

    اگه میشد واضع تر توضیح بدید عالی میشه متن بسیار مفید بود من راضی هستم ولی اگر تلاش بیشتر کنین میتونه عالیتر هم باشه با تشکر و خسته نباشید

    کارشناس فیتامین ۲۳ بهمن ۱۳۹۹

    درود بر شما دوست گرامی 🌷 تشکر از پیشنهادتون حتما در بروزرسانی بعدی مطلب پربارتر میشه. ممنونیم از همراهی‌تون.

    ×