43 نظر
4.4/5 - (50 امتیاز)
استقامت قلبی عروقی

تمرینات ورزشی برای افزایش استقامت قلبی عروقی

تعداد بازدید

44686

زمان مطالعه

3 دقیقه

آخرین به روز رسانی

01 مرداد 1401
فهرست مطالب

    چگونه استقامت قلبی عروقی ام را بالا ببرم؟ چون «به محض این‌که می‌خواهم چند پله بالا پایین بروم، نفسم می‌گیرد و باید استراحت کنم. دویدن دنبال بچه‌ها و بازی‌کردن را که اصلا نگو! حتی نمی‌توانم یک کمی پشت‌ِسر بچه‌ها بدوم!»

    جملات بالا، شامل حال شما هم می‌شود؟ اگر بله، پس باید بگوییم که استقامت قلبی عروقی تان بسیار پایین است و سلامتی‌تان در معرض خطر است. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از فیتامین را بخوانید تا بدانید چطور برای سلامتی و افزایش آمادگی بدنی خود را افزایش دهید.

    استقامت قلبی عروقی به چه معناست؟

    واژه‌ای است که در ورزش و علوم ورزشی و برای افزایش آمادگی جسمانی زیاد به کار می‌رود. شاید اطلاعات کافی راجع‌به آن نباشد و فقط می‌دانیم که بسیار مهم است! در ورزش، منظور عملکرد دستگاه گردش خون در طول فعالیت‌های جسمانی است.

    استقامت قلبی و عروقی یکی از نشانه‌های سلامت کلی بدن و فاکتورهای استقامت بالاست. این عبارت به زبان خیلی ساده یعنی «وقتی ورزش می‌کنید قلب شما تا کجا توان دارد که به عضلاتتان خون و اکسیژن برساند و خسته نشود؟». هرچه قدر کارایی قلبتان در اکسیژن‌رسانی به عضلاتِ در حال کار بیشتر باشد، استقامتِ قلبی شما بیشتر و قوی‌تر است.

    آمادگی جسمانی

    چرا مهم است؟

    همان‌طورکه در بالا هم گفتیم، استقامت قلبی عروقی یک نشانه است. نشانه و معیاری برای سطح سلامتی و رسیدن به آمادگی جسمانی فرد. هرچه استقامت قلبی شما بالاتر باشد به این معناست که سالم‌تر و پرتوان‌تر هستید و توانایی هوازی بالاتری دارید. پس چنین اطلاعاتی برای همگان یعنی ورزشکاران حرفه‌ای یا سایر افراد بسیار باارزش است.

    تحقیقات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده در سال 2017 ثابت کرد که هرچه استقامت قلبی عروقی افراد بالاتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی مثل فشار خون بالا، سکته قلبی و مرگ‌ومیر در اثر بیماری‌های قلبی کم می‌شود.

    چگونه استقامت قلبی عروقی را افزایش دهم؟

    ورزش‌های هوازی بهترین روش برای تقویت سیستم قلبی عروقی و بالا بردن استقامت این دستگاه است. یک برنامه‌ریزی ورزشی برای خودتان داشته باشید و به آن پایبند باشید. برنامه‌ای که شامل تمرینات منظم و مداوم هوازی باشد. در ادامه به شما می‌گوییم که با چه ورزشی شروع کنید. فرقی ندارد در خانه ورزش کنید یا به باشگاه بروید. تنها مسئله‌ای که مهم است پایداری به برنامه و مداومت در انجام تمرینات است.

    به مشاوره نیاز دارید؟
    برای دریافت مشاوره با کارشناسان فیتامین شماره همراه خود را ثبت کنید، ما با شما تماس می گیریم.

    برای شروع کدام ورزش را انتخاب کنم؟

    از ورزشی شروع کنید که به آن علاقه دارید! پایبندی به برنامه تمرینی که از آن لذت می‌برید خیلی آسان‌تر است. همچنین نتایج بهتر و سریع‌تری هم می‌گیرید. هر چند هفته یک‌بار شدت و مدت تمریناتتان را بیشتر کنید تا روزبه‌روز پیشرفت داشته باشید. چند ورزشی که به افزایش استقامت قلبی عروقی شما کمک می‌کند شامل موارد زیر است:

    • شنا
    • رقص
    • پله‌نوردی
    • پیاده‌روی سریع
    • ایروبیک و زومبا
    • دوی استقامت
    • دوچرخه سواری

    تمرینات افزایش استقامت قلبی عروقی در منزل

    استقامت قلبی عروقی

    پیوسته منظم و پرتلاش اما با احتیاط

    طبق برنامه زیر عمل کنید و هر تمرین را در سه ست 15 تایی تکرار کنید. بهتر است درباره هر ورزشی را که برای افزایش آمادگی جسمانی خود انتخاب کردید با پزشک یا مربی متخصص مشورت کنید. اول می‌توانید از جلسات 30 دقیقه‌ای با فشار متوسط شروع کنید و به مرور طی هفته‌های بعدی زمان جلسات یا شدت تمرینات را بیشتر کنید.

    سخن پایانی

    آمادگی جسمانی با استقامت قلبی عروقی ارتباط تنگاتنگی دارد. هر چه آمادگی بدنی در فرد بالاتر باشد، از نظر استقامت قلبی هم در سطح خوبی قرار دارد. از این رو برای افزایش آمادگی جسمی باید به صورت پیوسته و منظم به انجام تمرینات ورزشی بپردازید. برای بهره مندی از برنامه ای منسجم با کارشناسان فیتامین مشورت کنید.

    منابع: wikihow – healthline

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4.4/5 - (50 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ممد حسین ۱۵ مهر ۱۴۰۱

    سلامو من یک فوتبالیست هستم و در پست هافبک راست بازی می کنم یه جایی خوندم برای بازی تو این پست به آمادگی قلبی عروقی زیادی نیاز دارم تو بازی کارم دفاع و حمله هست و بسیار زود خسته میشم قلبم میکوبه به سینم و توانم رو پایین میاره چیکار کنم؟؟

    کارشناس فیتامین ۱۶ مهر ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز پیشنهاد می‌کنم مطلب افزایش استقامت قلبی و عروقی را مطالعه کنید.

    علی ۰۶ مرداد ۱۴۰۱

    ضمن سلام وخسته نباشید من یه کوهنورد متوسطم خیلی دوست دارم به کوه های عظیم و با ارتفاع صعود کنم مثلا سبلان و دماوند و غیره ولی میدونم شاید آمادگی جسمانیم براشون کافی نباشه برای رسیدن به اون حد از آمادگی جسمانی چی پیشنهاد میکنین شما؟خواهش میکنم جواب بدین خیلی ضروریه برام

    کارشناس فیتامین ۰۸ مرداد ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز باید به گروه های کوه نوردی بپیوندید و کوه های کوچیک و صعود کنید تا به مرور امادگی بدنتون بیشتر بشه

    آتنا ۱۰ فروردین ۱۴۰۱

    آیا کسی که اسکولیوز داره میتونه بدوه؟

    کارشناس فیتامین ۱۲ فروردین ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز اگر شدید نباشه مشکلی نداره

    سبحان ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

    سلام ببخشیدازازمونهای میدانی برای اندازه گیری استقامت قلبی وعروقی چه آزمونی هست؟

    کارشناس فیتامین ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

    سلام دوست عزیز سه گروه آزمون های استقامت عضلانی شامل آزمون های استقامت عضلانی پویا آزمون های استقامت عضلانی تکراری ایستا آزمون های استقامت عضلانی زمانی ایستا میباشد

    حسین فراهانی ۲۳ آذر ۱۴۰۰

    سلام من سنگ کلیه دارم و وزنم هم زیاد هست من 11 سال دارم می خواستم ببینم چه ورزشی برام خوبه و برنامه ورزشیتون چند تومان هست

    کارشناس فیتامین ۲۵ آذر ۱۴۰۰

    سلام حسین عزیز. برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از قیمت ها عدد ۱۲ رو به ۱۰۰۰۹۸۴۸ ارسال کن یا اپلیکیشن فیتامین رو از پلی استور نصب کن.

    ×
    no_drug_no_mokamel