22 نظر
Sending
User Rating 4.67 (18 vote)
سرد کردن

سرد کردن بدن بعد از ورزش در ۵ دقیقه + (ویدیو تمرینات)

تاریخ انتشار

22 دی 1399

تعداد بازدید

20119

زمان مطالعه

3 دقیقه

سرد کردن بدن واقعا ضرورت دارد؟ همین که بعد از پایان یک تمرین جانانه، دوش آب سرد بگیریم و سرحال شویم کافی نیست؟

نه. همان‌قدرکه برای دوش گرفتن بعد از اتمام ورزش مصمم هستیم، باید پیگیر سرد کردن بدن هم باشیم. اما چرا؟ خب فیتامین برای شما چند دلیل محکم آورده که چرا حتما باید این تمرینات را انجام  دهید و بعد هم با حرکات و ویدیو تمرینی راه و روش انجام تمرینات سرد کردن بدن را نشان داده است. 

 

 

اهمیت سرد کردن بدن برای همه ورزشکاران

برطبق نتایج انجمن ملی قلب ایالات متحده سرد کردن بدن بعد از تمرین، اگر به اندازه خود تمرین مهم نباشد، کمتر هم نیست! «بعد از اتمام فعالیت ورزشی قلب شما هنوز سریع می‌تپد، دمای بدن شما از حالت عادی بالاتر است و رگ‌های خونی گشاد هستند.

این اطلاعات به این معناست اگر ناگهان متوقف شوید ممکن است بدنتان سنگ‌کوب کند یا به قلبتان فشار زیادی وارد شود». اما فقط برای پیشگیری از آسیب به قلب نیست که باید بدن را بعد از تمرین سرد کنیم. بلکه فواید بی‌شمار دیگری هم دارد. تمرینات سرد کردن هم مثل گرم کردن اهمیت دارد. در ادامه فیتامین به تمام موارد اشاره می‌کند.

 

 

تمرینات سرد کردن بدن در 5 دقیقه برای ریکاوری بهتر

 

پیشگیری از مشکل قلبی

اکثر ورزش‌ها (چه هوازی، چه قدرتی) به نحوی باعث بالا رفتن ضربان قلب شما می‌گردند. وقتی تمرین تمام می‌شود باید ضربان قلب به حالت طبیعی بازگردد و عادی شود. تمرینات سرد کردن بدن دقیقا به همین منظور انجام می‌شود.

اگر بدنتان را سرد نکنید و یک‌دفعه تمرین را تمام کنید، به قلبتان فشار زیادی وارد کرده‌اید و ممکن است دچار حال به‌هم‌خوردگی یا ضعف بدن شوید. این تمرینات باعث می‌شود تنفس شما کم‌کم به همان ریتمی که قبل از شروع تمرین داشتید برگردد.

ایجاد آرامش جسمی و روحی

سرد کردن بدن یک قسمت اساسی از تمرین شماست (انجام حرکات تمرینی ملایم و حرکات کششی سبک در طول تمرین) که در پایان جلسه انجام می‌شود. این تمرینات می‌تواند 3 تا 10 دقیقه طول بکشد. هدف از سرد کردن بعد از ورزش این است که ضربان قلب و تنفس شما عادی شود و آرامش به ذهن و بدنتان بازگردد.

 

 

حرکات کششی به جلوگیری از درد، آرامش سیستم عصبی، تحرک و انعطاف پذیری مفاصل و عضلات کمک می‌کند و حتی می‌تواند تمرین بعدی شما را بهبود بخشد!

افزایش اعتمادبه‌نفس و تقویت انگیزه 

سرد کردن فقط برای بدن نیست بلکه برای ذهن و روح هم است. انجام دادن تمرینات سرد کردن آرامش شما را بهبود می‌بخشد. شاید باورتان نشود ولی یکی از مهمترین مزایای این تمرینات افزایش اعتماد به نفس است.

انجام این تمرینات فرصتی عالی برای شماست تا در موفقیت خود تأمل کنید و به‌خاطر زحماتی که در طول تمرین کشیدید به خودتان افتخار کنید. این کار می‌تواند احساس آرامش، شادی و انجام ورزش را در شما تقویت کند.

 

سرد کردن بدن

 

پیشگیری از بدن‌درد روز بعد تمرین

تمرینات سرد کردنِ بدن فقط برای پایین آوردنِ دمای بدن یا آرام‌کردن قلب نیستند. بلکه بسیار فراتر از آن، سرد کردن، به‌آرامی تمام‌کردنِ تمرین از طریق حرکات کششی، می‌تواند تجمع اسید لاکتیک را کاهش دهد.

در نتیجه شما روز بعد، درد و گرفتگیِ عضلانی نخواهید داشت. این تمرینات می‌تواند از بروز درد عضلانیِ تأخیری یا همان DOMS جلوگیری کند. درد عضلانیِ تٰأخیری، دردی آزاردهنده است که از 24 تا 72 ساعت بعد تمرین حس می‌کنید. ولی اگر بدنتان بعد از ورزش به‌خوبی سرد کنید چنین دردی را تجربه نخواهید کرد!

 

بالابردن انعطاف بدن

پس از این که تمرین شما تمام شد، درست زمانی که بدنتان کاملا گرم است و غرق در عرق هستید، یکی از بهترین زمان‌ها برای انجام حرکات کششی و انعطافی است. حرکات کششی پویا انجام دهید تا علاوه‌بر این‌که بدن را به آرامی سرد کنید، با حرکات کششی انعطاف بدنی خود را افزایش دهید. اما فایده این کار فقط آرام کردنِ بدن نیست. بلکه داشتن یک بدن نرم و منعطف، در طول روز و فراتر از تمرین، شما را از پارگی‌های عضلانی و آسیب‌های مفصلی در امان نگه می‌دارد. 

 

پیشگیری از بیهوشی با تمرین سرد کردن

حین تمرین گردش خون در رگ‌ها و ظربان قلب بالا و بالاتر می‌رود که بسیار خوب است. اما فقط تمرین کافی نیست و باید این حالت را به حالت عادی برگردانید. قطع ناگهانی تمرین باعث می‌شود فشار خون بدن خیلی سریع افت کند.

این اتفاق به قلب و دستگاه گردش خون شما فشار زیادی وارد می‌کند و حتی ممکن است شما از حال بروید و غش کنید. نه‌تنها پس از تمرین، بلکه حین تمرین نباید اجازه دهید بدنتان سرد شود. یکی از مواردی که باعث می‌شود بدنتان وسط تمرین از ریتم تمرین خارج شود، استراحت‌های زیاد بین ست‌ها و تکرارهای تمرین است.

 

منبع وب سایت

purewow

verywellfit

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Sending
User Review
4.67 (18 votes)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
پژمان ۲۶ دی ۱۳۹۹

متاسفانه خیلی ها انقدر وسط تمرین وایمیسند و حرف میزنند که بدن سرد میشه

کارشناس فیتامین ۲۶ دی ۱۳۹۹

درسته دوست عزیز 🌷

عالی بود ۲۲ دی ۱۳۹۹

عالی بود برای تحقیق دانشگاه استفاده کردم

کارشناس فیتامین ۲۳ دی ۱۳۹۹

ممنون از شما دوست عزیز 🌷 امیدواریم همیشه موفق باشید.

پدرام ۲۲ دی ۱۳۹۹

علاوه بر نرمش های فوق الذکر ، آشامیدن آب سهم مهمی در سرد کردن بدن دارد . سرد کردن ، بخشی سودمند از روتین تمرین ورزشی محسوب میشه که حذف آن میتونه منجر به آسیب های ناخواسته بشه از جمله فواید سرد کردن بدن تنظیم ضربان قلب ، کاهش دمای بدن و کاهش اسید لاکتیک می باشد و همچنین سرد کردن بعد از تمرینات ورزشی درد عضلانی شما را کاهش می دهد از نظر قلب و عروق ، سرد کردن باید تا زمانی طول بکشد که میزان ضربان قلبتان به ۲۰ درصد بیشتر از میزان ضربان قلب در زمان استراحت برسد .

کارشناس فیتامین ۲۲ دی ۱۳۹۹

تشکر از ثبت نظرتون 🌷

E.A ۱۵ دی ۱۳۹۹

این که با ویدیو اموزش داده شده نقطه قوت خوبیه ممنون😊

کارشناس فیتامین ۱۵ دی ۱۳۹۹

ممنون از ثبت نظر و همراهی‌تون دوست عزیز 🌷

فاطمه ۱۴ دی ۱۳۹۹

خیلی خوب بود. خوب اموزش میداد 👌👌

کارشناس فیتامین ۱۴ دی ۱۳۹۹

درود بر شما دوست عزیز 🌷 تشکر از همراهی‌تون

×