بدون نظر
5/5 - (2 امتیاز)
اسپینینگ

اسپینینگ ورزشی جدید و معجزه‌آسا برای لاغری

تعداد بازدید

158

زمان مطالعه

7 دقیقه
فهرست مطالب

    ورزش اسپینینگ چیست؟ اگر این نام را جست‌وجو کنید افرادی را داخل باشگاه می‌بینید که با یک دوچرخه مشغول تمرین هستند، اما آیا دوچرخه اسپینینگ همان دوچرخه ثابت است؟ در این مطلب می‌خواهیم به سوالات مختلف شما درباره این ورزش پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

    ورزش اسپینینگ چیست؟

    دوچرخه‌سواری داخل سالن، که به آن اسپینینگ می‌گویند، اسم یک کلاس ورزشی با دوچرخه اسپینینگ است. شاید اخیرا زیاد نامش را شنیده باشید. این ورزش نوعی تمرین هوازی روی دوچرخه ثابت است که بر استقامت، قدرت و شدت تمرین تمرکز دارد.

    در نگاه اول شاید این‌طور تصور شود که فرقی بین دوچرخه‌سواری و ورزش اسپینینگ نیست، اما در حقیقت، این دو ورزش بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. نه‌تنها فقط نوع دوچرخه‌ها متفاوت است؛ بلکه شکل اجرای تمرینات و برنامه تمرینی هم بسیار فرق دارد.

    اسپینینگ یک ورزش رسمی و جدید است که مربی‌های حرفه‌ای خودش را دارد. این ورزش، شما را برای انواع تمرینات مثل هیت (اینتروال)، قدرتی و هوازی آماده می‌کند. کلاس آن معمولا با موسیقی‌های جذاب همراه است تا ورزش همچنان پرشور و مشتاقانه ادامه پیدا کند.

    ورزش اسپینیگ، عضلات سرینی، عضلات چهارسر ران، میان‌تنه و پشت شما را درگیر می‌کند. از آنجا که این عضلات، بزرگترین گروه‌های عضلانی بدن هستند، پس تعجبی هم ندارد که شما با انجام یک‌ساعته این ورزش، احتمالا تا حدود 500 کالری انرژی مصرف کرده باشید.

    ورزش اسپینینگ

    کدام عضلات در اسپینینگ به کار می‌افتند؟

    ورزش اسپینینگ تمرین کل بدن است و بر همه گروه‌های عضلانی اصلی اثرگذار است. در اینجا چند گروه عضلانی که در حین انجام این ورزش درگیر می‌شوند را برای‌تان نام می‌بریم.

    • کور یا میان‌تنه: شما باید از میان‌تنه‌تان برای تثبیت و حفظ تعادل بدن خود در طول کلاس استفاده کنید.
    • بالاتنه: در حین ورزش از عضلات بالاتنه خود برای حمایت از بدن استفاده می‌کنید. گاهی اوقات در حین رکاب‌زدن از وسایل ورزشی دیگر مثل کش بدنسازی یا دمبل هم استفاده می‌کنید که مربوط به عضلات بالاتنه است.
    • عضلات پشت: در طول ورزش اسپینینگ باید ستون فقرات قوی و پایداری داشته باشید؛ ناخوداگاه در طول تمرین، عضلات پشتی هم درگیر و تقویت می‌شوند.
    • پایین تنه: مهم‌ترین و شدیدترین شدت تمرین روی عضلات پایین‌تنه است. بالا بردنِ سرعت، تغییر شیب دوچرخه، افزایش مقاومت یا هر تغییر دیگری که در حین تمرین خواهید داشت؛ به‌طور مستقیم عضلات پایین‌تنه از جمله سرینی، چهارسر ران، ساق و همسترینگ شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    آیا ورزش اسپینینگ باعث لاغری ران می‌شود؟

    همان‌طور که گفتیم، ورزش اسپینینگ مشخصا عضلات پایین‌تنه مثل ران و باسن را به‌خوبی هدف قرار می‌دهد و درگیر می‌کند؛ اما این حرف به چه معناست؟ آیا این ورزش باعث لاغری یا حجم‌گیری عضلات ران و باسن می‌شود؟ در ادامه برای‌تان توضیح می‌دهیم.

    در جست‌وجوی جادویی برای لاغری ران

    اگر می‌خواهید ران‌های لاغرتری داشته باشید، بسیار خوب؛ روی این موضوع هدف‌گزاری کنید، اما واقعیت این است که راه رسیدن به این هدف، از ورزش یا غذای خاصی نمی‌گذرد؛ بلکه کاهش وزن عمومی بدن‌تان، باعث کاهش سایز ران‌های شما خواهد شد.

    کالری‌سوزی ورزش اسپینینگ یکی از راهکارها برای کاهش وزن عمومی است و به لاغری کلی (و همین‌طور ران‌های شما) کمک می‌کند، اما هرگز این‌طور نیست که این ورزش مشخصا و فقط چنین کاربردی داشته باشد و بتواند ران‌های شما را لاغر کند.

    بدن‌ افراد با یکدیگر متفاوت است و ممکن است دوست شما از ورزش اسپینینگ برای کاهش سایز پا و ران‌ها نتیجه‌ای نگیرد اما ران شما لاغر شود. بنابراین نتیجه به نوع تیپ بدنی شما هم بستگی دارد.

    ساخت ران‌هایی عضلانی و زیبا

    با از‌دست‌دادنِ چربی در ران‌ها و افزایش حجم ماهیچه‌ها در حین دوره‌های اسپینینگ، ران‌های شما باریک‌تر و زیباتر به نظر می‌رسند. حتی اگر هیچ سایز یا وزن خاصی کم نکرده باشید!

    اما به دلیل عضلات قوی‌تر و نمایان‌تر در ناحیه ران‌ها، آن‌ها زیباتر و جذاب‌تر به نظر خواهند رسید. همچنین عضلات سرینی و همسترینگ نیز تقویت می‌شود که در کل جلوه‌ی خوبی به پایین‌تنه شما می‌دهد.

    برای این‌که لاغری متناسب داشته باشید، لازم است که در کنار برنامه تمرینی زیر نظر مربی، از برنامه غذایی ورزشی اصولی هم استفاده کنید.

    کاهش وزن
    میخوای خیلی سریع به وزن ایده آل برسی؟

    با مربی های تیم تخصصی فیتامین همراه باش و پله های تناسب اندام رو دوتا یکی کن. نگران شلوغی باشگاه و کرونا هــم نباش. چون یه برنامه ی آنلاین همراه با ویدئوهای اختصاصی بهت میدیم تا مجبور نشی بیرون از خونه ورزش کنی

    برای مشاوره رایگان با مربی فیتامین عدد 11 رو به شماره 10009848 پیامک کن

    فواید کلاس اسپینینگ چیست؟

    این ورزش یک تمرین جدی است که سلامت جسمی و روحی شما را بهبود می‌بخشد. در اینجا به چندین مزیت این ورزش اشاره می‌کنیم. احتمالا دانستن این دلایل به امتحان ورزش اسپینینگ ترغیب‌تان کند.

    دوچرخه ثابت

    1. کم‌شدت و بدون آسیب برای مفاصل بدن

    اسپینیگ می‌تواند کاملا کم‌فشار یا پرفشار باشد، تنظیم فشار تمرین دست خود شماست و این یک مزیت بزرگ برای تازه‌کاران است. اگر شما یک فرد مسن هستید، دردهای مفصلی دارید یا به هر دلیلی دوست ندارید به‌عنوان هوازی از دو یا رقص بهره‌مند شوید، ورزش اسپینینگ یک انتخاب خوب است.

    اسپینینگ می‌تواند راهی عالی برای فعال نگه‌داشتن بدن و تقویت سیستم قلبی عروقی باشد، در حالی که از درد و آسیب‌دیدگی بیشتر جلوگیری می‌کند.

    البته نه‌تنها ورزش اسپینینگ برای مفاصل شما بی‌خطر است، بلکه می‌تواند برای مفاصل بسیار مفید هم باشد و عملکردشان را بهتر کند.

    این ورزش قدرت و عملکرد عضلات، رباط‌ها و استخوان‌های اطراف مفاصل شما را افزایش می‌دهد، عملکرد روزانه شما را بهبود می‌بخشد و به حفظ تناسب اندام و تقویت قلب با افزایش سن کمک می‌کند. بنابراین انجام این ورزش یک انتخاب عالی و محافظه‌کارانه است!

    2. خداحافظی با استرس و افسردگی

    وقتی از ورزش برای روحیه بهتر و کاهش استرس صحبت می‌کنیم، معمولا همه یاد یوگا و تای چی میفتند؛ اما فقط یوگا نیست که خاصیت ضدافسردگی دارد بلکه ورزش اسپینینگ هم در رفع استرس و درمان افسردگی موثر است.

    اسپینیگ باعث افزایش آدرنالین و ترشح اندورفین می‌شود که استرس را کاهش می‌دهد. اندورفین، یک هورمون شادی است که به بهبود روحیه، کیفیت خواب، کاهش استرس و بهتر شدن خلق‌وخوی شما کمک می‌کند.

    جلسات 40 تا 60 دقیقه‌ای این ورزش، راهی سریع و موثر برای از‌بین‌بردن استرس و بهبود آمادگی جسمانی است. هنگامی‌که در حال رکاب‌زدن هستید، قطعا موضوعات ناراحت‌کننده را فراموش خواهید کرد و بر تمرین‌تان متمرکز می‌شوید. بنابراین در پایان تمرین، ذهن‌تان باز می‌شود و احساسی خوب خواهید داشت.

    3. کالری سوزی بالا

    یک جلسه 40 دقیقه‌ای از ورزش اسپینیگ کافی است تا کاملا لباس‌تان از شدت عرق، خیس شود. ورزش اسپینینگ، یک راه عالی برای سوزاندن کالری به شمار می‌رود؛ زیرا سرگرم‌کننده و جذاب است.

    بسیاری اوقات تمرین می‌تواند وارد فاز اینتروال یا همان تمرینات هیت شود. اگر قصد چربی‌سوزی دارید، این موضوع، خبر خوبی برای شماست؛ چراکه تا 24 ساعت بعد تمرین، همچنان بدن‌تان کالری مصرف می‌کند.

    اگرچه اسپینینگ از نظر فنی یک کلاس HIIT نیست، اما می‌تواند به آن نزدیک شود و حتی ترکیبی از تمرینات مقاومتی سنگین هم باشد. نکته‌ی جالب این است که ضربان قلب کسی در کل کلاس ثابت نمی‌ماند!

    4. افزایش قدرت عمومی بدن

    ورزش اسپینینگ، همان ورزشی است که بدن شما را تقویت و سفت می‌کند، بدون این‌که حجم عضلانی پیدا کنید و به اصطلاح “درشت” شوید! شما باید روی دوچرخه تسلط پیدا کنید، از تمام بدن‌تان برای تعادل و تمرین کمک بگیرید و رکاب بزنید. تمام این کارها منجربه افزایش مقاومت و تقویت عضلات بدن‌تان به‌طور کلی خواهد شد.

    5. قدرت ذهنی

    ورزش اسپینینگ می‌تواند یک چالش باشد و شما را از نظر ذهنی، تحت فشار قرار دهد تا با مربی و همکلاسی‌ها همگام باشید. این کلاس به نوعی خارج شدن از منطقه امن شماست و در نهایت قدرت ذهنی شما را هم بالا می‌برد.

    درحقیقت همراهی با گروه و موسیقی ورزشی، از شما انرژی خواهد برد. تحقیقات نشان می‌دهد که چنین ورزش‌هایی بسیار برای تقویت عملکرد مغز و بهبود شناخت ذهنی شما مفید است و راهی برای کُند کردن روند پیری مغز است.

    6. تقویت میان‌تنه بدن

    همان‌طور که بدن خود را در حالت تعادل روی دوچرخه نگه می‌دارید، میان‌تنه‌تان درگیر می‌شود تا مانع از واژگونی شما شود. این ساده‌ترین توضیح از نقش عضلات میان‌تنه در ورزش اسپینننگ است. میان‌تنه شما از تمام حرکات‌تان در طول این ورزش پشتیبانی و از کمر شما محافظت می‌کند.

    بالابردن پاها و رکاب‌زدن روی دوچرخه، عضلات راست شکمی، مورب و عرضی شکم و همچنین کمر و ماهیچه‌های ستون فقرات را فعال می‌کند. عضلات مرکزی قوی از شما در برابر صدمات کمر محافظت می‌کنند و پایه‌ای مقاوم برای تمام حرکات شما ایجاد می‌کند.

    7. بالابردن روحیه اجتماعی

    کلاس‌های ورزشی گروهی مانند رقص یا والیبال، احساسات و مهارت‌های اجتماعی را در شما تقویت می‌کند؛ چراکه همه باهم مشغول ورزش هستید و این یک فعالیت لذت‌بخش است.

    تحقیقات نشان می‌دهد که ورزش‌های گروهی، استرس را کاهش می‌دهد؛ درحالی‌که ارتباطات اجتماعی و روحیه جمعی را افزایش می‌دهد.

    خوشبختانه یک مثال خوب برای ورزش‌های گروهی، اسپینینگ است. حتی می‌توانید تمرین منفرد داشته باشید، اما در گروه باشید! تجربه رکاب‌زدن روی دوچرخه‌ ثابت، یک تجربه لذت‌بخش گروهی است که پیشنهاد می‌کنیم از خود دریغ نکنید.

    8. تقویت سیستم قلبی عروقی

    فعالیت‌های هوازی، سلامت قلب را بهبود می‌بخشد؛ از شما در برابر بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، دیابت و موارد دیگر محافظت می‌کند.

    انجمن قلب آمریکا 150 دقیقه ورزش هوازی را در هفته توصیه می‌کند. خبر خوب این‌که اسپینینگ، یک ورزش هوازی است و به‌خوبی تپش قلب را بالا می‌برد و قلب را تقویت می‌کند!

     

    مضرات اسپینینگ چیست؟

    اگر تمرینات را به‌درستی انجام ندهید یا موقعیت‌تان روی دوچرخه نامناسب باشد، ممکن است صدماتی برای شما رخ‌دهد. اغلب اوقات، نتیجه‌ی غلط انجام‌دادن ورزش یا وضعیت نامناسب بدن روی دستگاه، آسیب‌های جدی به کمر و زانو می‌زند.

    برای جلوگیری از صدمه و البته بیشتر‌شدن راحتی ورزشکار، باید از استاندارد بودنِ دوچرخه، اطمینان حاصل کنید. موقعیت صندلی باید متناسب با قد ورزشکار باشد. هنگامی‌که ورزشکار در کنار چرخه ایستاده است، ارتفاع صندلی باید تا ران او باشد.

    بیش‌ازحد فشار آوردن به خود، یکی‌دیگر از نکات منفی این ورزش (و همه ورزش‌ها) به‌خصوص برای افراد مبتدی است. اگر شما تازه‌کار هستید، باید به بدن خود گوش دهید و هرجا احساس درد یا حال به‌هم‌خوردگی داشتید، تمرین را قطع کنید و اقدامات لازم را انجام دهید.

    کم‌آبی می‌تواند یکی دیگر از عوارض این ورزش باشد. حتما قبل از هر جلسه دوچرخه‌سواری مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن آب، قبل و بعد از ورزش به شما کمک می‌کند تا هیدراته بمانید.

    اگر شغل شما ایجاب می‌کند که زمان زیادی روی صندلی بنشینید، کلاس‌های اسپینینگ را با فعالیت‌های دیگر مانند حرکات کششی، قدرتی و مقاومتی (تمریناتی که بدن شما را در طیف وسیعی از حرکات، درگیر می‌کند) متعادل کنید.

    طبیعی است که بعد از چند جلسه اول احساس خستگی و درد عضلانی داشته باشید، اما اگر بدن‌دردتان طولانی شد، لازم است که با پزشک مشورت کنید.

    سخن پایانی

    ورزش اسپینینگ یک نوع ورزش جدید است که به علت روحیه‌دهی و کالری‌سوزی بالا، طرفداران زیادی پیدا کرده است. اسپینینگ را

    در این مطلب فیتامین به‌طور مفصل بررسی کردیم و درباره‌ی دوچرخه ثابت، فواید و عوارض آن توضیح دادیم.

    منابع: healthline ـ byrdie

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    5/5 - (2 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×
    bedoone morabi