بدون نظر
مکمل بدنسازی

معرفی انواع مکمل بدنسازی

تعداد بازدید

622

زمان مطالعه

6 دقیقه
فهرست مطالب

    آیا بدنساز هستید و دنبال مکمل بدنسازی مناسب بدن خودتان می گردید؟ شاید از مربی بخواهید انواع مکمل بدنسازی را به شما معرفی کند. مکمل عضله ساز یا چربی سوز و افزایش دهنده وزن، کدام مدنظرتان است؟ متوجه باشید که هر مکملی متناسب با بدن خود فرد است.

    احتمالا اسم برندهای مختلف مکمل را نیز شنیده‌اید. می‌خواهید گران‌ترین یا ارزان ترین آن را بخرید؟ ملاک اصلیِ انتخاب مکمل بدنسازی تشخیص مربی بدنسازی سازی شما پس از بررسی توده بدنی شما است.

    مکمل های بدنسازی در انواع مختلف وجود دارند از جمله کراتین، گینر، وی، hmb، bcaa، گلوتامین. در این مطلب فیتامین اطلاعاتی درباره مکمل های بدنسازی و انواع آن ارائه می‌کنیم.

     

    مکمل بدنسازی چیست؟

    مکمل بدنسازی یک ماده خوراکی برای افراد ورزشکار و بدنسازی است که به دنبال افزایش توده عضلانی هستند. این مکمل ها در عین حال که وزن را افزایش می دهند و باعث عضله سازی می‌شوند. درصد چربی را نیز کم می کنند. همچنین قدرت بدنی را افزایش داده و حرکات ورزشی را تسهیل می کند.

    مکمل های پروتئینی، گینرها، مکمل اچ ام بی و مکمل بی سی ای ای از جمله مکمل های بدنسازی پرکاربرد هستند.

     

    انواع مکمل های بدنسازی

    از مکمل های غذایی برای افزایش حجم و کالری برای انجام حرکات ورزشی استفاده می شود. این مکمل ها سرشار از ویتامین ها و و ریز مغذی ها هستند که در ادامه فعالیت های ورزشی بسیار مؤثر است. انواع مکمل بدنسازی شامل موارد زیر است:

    • مکمل های افزایش حجم؛
    • مکمل های افزایش قدرت؛
    • مکمل های چربی سوزی.

     

    معرفی مکمل بدنسازی پروتئین وی

    پروتئین وی یکی از محبوب ترین و مفیدترین پروتئین ها بین ورزشکاران و بدنسازان است. شاید برایتان جالب باشد که شیر دارای دو پروتئین مفید کازئین (80%) و آب پنیر (20%) است.

    کازئین و این پروتئین در واقع همان آب پنیری است که در هنگام تولید پنیر از شیر جدا شده است. البته یک جای دیگر هم می‌توان این پروتئین را پیدا کرد. اگر تا به حال متوجه شده‌اید که به اصطلاح ماست آب جدا کرده است. باید بدانید که آن مایع آبکی روی ماست نیز پروتئین وی است.

    در گذشته ارزش غذایی این مایع کشف نشده بود و آن را دور می ریختند. اما حالا این مایع ارزشمند را به خاطر طعم ناخوشایند فرآوری کرده و بعد در اختیار افراد قرار می دهند.

    پروتئین وی در طعم های توت فرنگی، وانیل و شکلاتی بسیار محبوب هستند.  هنگام خرید پروتئین وی به ترکیبات و افزودنی های آن توجه کنید. چرا که بعضی از این ویتامین ها دارای افزودنی های غیرمجاز و تقلبی هستند.

    همچنین از این پروتئین های طعم دار در تهیه ی اسموتی، شیکر و حتی پنکیک استفاده می شود که برای ورزشکاران مفید است.

     

     

    فواید مصرف پروتئین وی

    در تحقیقات به دست آمده محققان متوجه شده اند که این مکمل عضله ساز (پروتئین وی) در مقایسه با دیگر انواع بسیار مفید است. این پروتئین باعث کاهش افسردگی، کاهش فشار خون و کاهش قند خون می شود. حتی به بهبود سلول های سرطانی و ایدز نیز کمک می کند. فواید پروتئین وی شامل موارد زیر است:

    • افزایش وزن بدون افزایش چربی انجام می شود؛
    • مصرف روزانه برای افرادی که بدنشان نیاز به پروتئین دارد؛
    • دریافت انرژی لازم برای افراد که تحرک زیادی دارند یا ورزشکارند؛
    • باعث افزایش عضله‌سازی برای ورزشکاران و بدنسازان می‌شود؛
    • سرعت جذب بالا به دلیل حل شدن پروتئین در آب و پی اچ پایین بالا است.

     

    انواع مکمل های بدنسازی

     

    مقدار دوز مصرفی پروتئین وی

    ۱۰ تا ۳۰ گرم، حداقل ۳۰ دقیقه قبل از تمرین

    ۱۰-۳۰ گرم بعد از تمرین

     

    معرفی مکمل بدنسازی کراتین

    کراتین یک ماده انرژی زا در بافت عضلانی است که با تحرک و فعالیت های سخت و شدید انرژی را تأمین می کند. از آن برای مکمل عضله ساز تقویت قدرت و بهبود عملکرد ورزشی استفاده می شود. حدود 95٪ کراتین بدن شما به صورت فسفوکراتین در عضلات ذخیره می‌شود. 5٪ دیگر در مغز، کلیه و کبد یافت می‌شود.

    کراتین یک ماده ای شبیه به اسید امینه است و به طور طبیعی از اسیدهای آمینه گلیسین و آرژنین در بدن تولید می شود. برای اینکه کراتین در بدن ذخیره شود باید از موادی چون: گوشت، ورزش، مقدار توده عضلانی و سطح هورمون‌هایی مانند تستوسترون استفاده شود. برای مشاوره درباره این مکمل بدنسازی می توانید از کارشناسان فیتامین مشاوره بگیرید.

     

    دریافت مشاوره تلفنی

    برای دریافت مشاوره با کارشناسان فیتامین
    شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

     

    فواید مصرف مکمل کراتین

    کراتین یکی از انواع مکمل بدنسازی است. این ماده به بهبود و تقویت عملکردهای مغزی منجر می‌شود. اگر بخواهید عضلات بزرگتر و حجیم تری داشته باشید. مسلما باید بیشتر ورزش کنید. ورزش بیشتر برابر با تحرک بیشتر و صرف انرژی بیشتر است. بنابراین با مصرف کراتین می‌توانید به مدت بیشتری ورزش کنید.

    • افزایش آب رسانی سلول‌ها؛
    • کمک به عضله سازی و چربی‌سوزی؛
    • بالا بردن سطح هورمون‌های آنابولیک؛
    • بهبود کیفیت‌ تمرینات، افزایش قدرت و عملکرد بیشتر.

     

    زمان و دوز مصرف

    در هفته اول به صورت روزانه به مقدار 20 گرم و از هفته‌های بعد روزانه به میزان ۱۰ گرم مصرف شود.

     

    معرفی مکمل بدنسازی گینر

    گینر یک نوع مکمل بدنسازی است که برای افرادی با اختلاف وزن شدید توصیه می شود. این نوع مکمل عضله ساز کالری بسیار بالایی دارد که در دو نوع: گینر عضله ساز و گینر افزایش وزن وجود دارد. این مکمل بدنسازی در برندها و مواد مختلفی وجود دارد که به شکل پودر برای ورزشکاران تجویز می شود.

    تفاوت این دو مکمل گینر عضله ساز و گینر افزایش وزن به محتویات تشکیل دهنده آن‌ها و تاثیرشان روی فرد برمی‌گردد. در گینر افزایش وزن نسبت کربوهیدرات به پروتئین بیشتر است درحالی که در گینر عضله ساز نسبت پروتئین به کربوهیدارت غالب است.

     

     

    زمان و دوز مصرف گینر

    صبح پس از بیدار شدن، پیش از تمرین و بلافاصله بعد از تمرین، زمان مصرف مکمل گینر است. مقدار مصرف حدود 10 الی 20 گرم در هر بار مصرف (حتما نیاز به مشورت مربی دارد).

     

    فواید مصرف مکمل گینر

    در صورتی که نیاز است بدانید آیا گینر به افزایش حجم نیز کمک می کند. در این قسمت با معرفی فواید مکمل گینر به جواب سوال تان می رسید.

    ـ افزایش سرعت عضله سازی با گینر حجم؛

    ـ کاهش دوران ریکاوری با گینر حجم؛

    ـ کاهش آسیب دیدگی به عضلات و بدن با گینر؛

    ـ وجود ترکیبات مغذی برای بدن.

     

    معرفی مکمل بدنسازی BCAA

    یکی دیگر از انواع مکمل بدنسازی BCAA است. این مکمل با ترکیبات مختلف و نسبت های متفاوتی وجود دارد. این ترکیبات شامل: لوسین، ایزولوسین و والین است که در هر برند و ترکیبی نسبت این مواد متفاوت است. از آنجایی که لوسین در سنتز پروتئین مؤثراست. پس در نهایت مکمل بدنسازی BCAA باعث رشد عضلات اسکلتی می شود.

    مکمل های BCAA معمولاً به منظور تقویت رشد عضلات و افزایش عملکرد ورزشی مصرف می شوند. همچنین ممکن است به کاهش وزن کمک کرده و خستگی بعد از ورزش را کاهش دهند.

     

    فواید مصرف بی سی ای ای

    بدن هر فرد متناسب با فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد چربی سوزی انجام می‌دهد. اما دقت داشته باشید در صورتی‌که ذخایر گلیکوژن تمام شود به سراغ پروتئین‌های بدن یعنی بی سی ای ای می‌رود. از جمله فواید این پروتئین موارد زیر است.

    • درد عضلانی را تسکین می‌‌‌دهد؛
    • به افزایش توده عضلانی کمک می‌کند؛
    • خستگی حین تمرین را کاهش می‌دهد؛
    • می‌تواند تا حدی سطح قند خون را کاهش دهد.

     

    زمان و دوز مصرفی BCAA

    قبل و بعد تمرین

    زنان: حداقل ۹ گرم BCAA در طول روز

    مردان: حداقل ۱۲ گرم BCAA در طول روز

     

    معرفی مکمل بدنسازی گلوتامین

    گلوتامین یک اسید آمینه است. اسیدهای آمینه مولکول‌هایی هستند که نقش‌های زیادی در بدن دارند. هدف اصلی همه آن‌ها خدمت به عنوان عناصر سازنده پروتئین است. پروتئین برای اندام‌ها بسیار مهم است. آن‌ها همچنین از عملکردهای دیگر مانند حمل مواد در خون و مقابله با ویروس ها و باکتری‌های مضر استفاده می کنند.

    گلوماتین به دو شکل وجود دارد: L-گلوتامین، D-گلوتامین، این دو تقریباً یکسان هستند و فقط آرایش مولکولی کمی متفاوتی دارند.

     

     

     

    منع مصرف گلوتامین

    این افراد باید از مصرف گلوماتین خودداری کنند:

    • تشنج؛
    • مبتلا به سیروز؛
    • کودکان و نوجوانان؛
    • بیماری شدید کبدی؛
    • مانیا (اختلال روانی)؛
    • دوران بارداری و شیردهی.

     

    فواید مصرف گلوتامین

    • از فواید گلوماتین می توان موارد زیر را نام برد:
    • سلامت دستگاه گوارش؛
    • افزایش عضله سازی و پیشگیری از عضله سوزی؛
    • کمک به سلامت مغز.

     

    زمان و دوز مصرفی گلوتامین

    پس از تمرین دو تا پنج گرم و برای حرفه‌ای‌های ورزش بدنسازی تا 10 گرم مجاز است.

     

    معرفی مکمل بدنسازی HMB

    مکمل عضله ساز HMB باعث تقویت عملکرد عضله‌ها و افزایش حجم بدن برای بدنسازان و ورزشکاران می شود. این مکمل بدنسازی از تجزیه بافت عضلانی در حین انجام حرکات بدنسازی و ورزشی جلوگیری می‌کند.

    این مکمل نتیجه تحقیقات دانشمندان و متخصصان روی لوسین است. نام این مکمل مخفف بتا-هیدروکسی بتا-متیل بوتیریک بوده و یک «متابولیت آمینو اسید لوسین» است. لوسین روی سنتز پروتئین، سطح گلوکز خون و ریکاوری عضلات تأثیرگذار است.

     

    فواید مصرف مکمل اچ ام بی

    مکمل اچ بی ام یکی از انواع مکمل بدنسازی است. این مکمل در ترکیبات خود موادی دارد که باعث افزایش سرعت عضله سازی می شود. این مکمل توسط مربی های بدنسازی برای فردی توصیه می شود که می خواهد عملکرد عضلانی مناسبی داشته باشید. فواید مصرف مکمل اچ ام بی موارد زیر است:

    • افزایش رشد عضلات؛
    • بالا بردن سرعت ریکاوری عضلانی؛
    • کاهش عضله سوزی و افزایش قدرت و استقامت عضلانی.

     

    زمان و دوز مصرف مکمل اچ ام بی

    بنا به توصیه و طبق برنامه غذایی که مربی داده است در هر فرد متغیر است. اما به طور کلی به صورت زیر است: بعد از مصرف غذا، پیش از تمرین؛ سه عدد کپسول در روزهای تمرین.

     

    منبع:  healthline

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×