176 نظر
4.4/5 - (89 امتیاز)
کمر باریک

تقویت فیله کمر با حرکات ورزشی

تعداد بازدید

52373

زمان مطالعه

4 دقیقه

آخرین به روز رسانی

30 مرداد 1401
فهرست مطالب

    هشدار! قبل از این‌که کمردرد امنتان را ببرد، از تمرینات فیله کمر کمک بگیرید. اگر پیش‌زمینه‌ای از کمردرد نداشته باشید هم احتمال این‌که روزی عضله فیله کمر و اطراف آن، از درد به صدا دربیاید، زیاد است. پس تا دیر نشده این عضله پرکاربرد را جدی بگیرید.

    اما فیله کمر دقیقا کجا قرار داد و چه تمریناتی برای تقویتش مفید است؟ در این مطلب ابتدا شما را با این عضله مهم آشنا می‌کنیم. بعد هم سراغ فاز پیشگیری می‌رویم و تمرینات عضله فیله کمر را معرفی می‌کنیم.

    فیله کمر کجاست؟

    فیله کمر یا عضله تحتانی کمر کوادراتوس لومبار (Quadratus lumborum) در قسمت پایین ستون مهره‌ها قرار دارد. این عضله وظیفه خم و راست کردنِ ستون فقرات را برعهده دارد. اما نقش عضله فیله کمر فقط به خم و راست کردن مهره‌های ستون فقرات خم نمی‌شود. بلکه این عضله از بالاتنه شما محافظت می‌کند و پشت بدن را صاف نگه‌می‌دارد.

    تقویت عضله پایینِ کمر را می‌توان به‌عنوان مکملِ تمرینات شکم دانست که ضعف این دو گروه عضلانی باعث بروز گودی کمر شدیدی در افراد می‌شود. پس تقویت این عضله اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. اگر گودی کمر دارید و این ناحیه برایتان دردناک است، به راهی برای خلاص شدن از گودی کمر نیاز دارید.

    تقویت فیله کمر

    تأثیر تقویت عضلات فیله کمر

    تقویت عضلات فیله کمر به شما کمک می‌کند تا در میان‌سالی و پیری، دچار آسیب و دردهای آزاردهنده نشوید. پس برای درمان هرنوع درد و آسیبی بهتر است که سرمایه‌گذاری روی پیشگیری انجام دهید.

    بهترین و تضمینی‌ترین سرمایه‌گذاری برای سلامتی و پیشگیری از بیماری و آسیب، رعایت رژیم غذایی اصولی در کنار انجام منظم یک برنامه ورزشی کاملاً شخصی است؛ به‌طوری‌که هر شخص طبق مدل بدنیِ خود، به انجام بهترین و مؤثرترین تمرینات بپردازد.

    انجام ورزش، یکی از روش‌های عالی برای تقویت عضله فیله کمر و بهبود کمردرد است. کارشناسان مطرح گروه فیتامین با هدف تغییر سبک زندگیِ کم‌تحرک و ماشینی، به طراحی و ارائه برنامه ورزشی آنلاین کاملاً شخصی پرداخته تا علاوه‌بر تضمین سلامتی، تناسب اندام و ایجاد شادابی و نشاط در زندگی، از هر دردی که روزی گریبان‌گیرتان می‌شود، پیشگیری کند.

    اگر از ضعف عضلات و فرم نامناسب بدن خود خسته شده‌اید و اما به دلیل مشغله‌های روزانه وقت باشگاه رفتن ندارید، می‌توانید در خانه ورزش کنید. به توصیه کارشناسان ورزشی، با انجام تمرینات برنامه ورزشی آنلاین فیتامین، خیلی راحت می‌توانید در منزل، کمر و عضله فیله کمرتان را با چند حرکت ورزشی و بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای تقویت کنید. در ادامه 11 تمرین اختصاصی فیتامین برای تقویت عضله فیله کمر را باهم تمرین می‌کنیم.

    دیگر برای ورزش‌کردن و خوش‌فرم‌ شدن، نیازی به باشگاه‌های گران‌قیمت ندارید! این تمرینات، علاوه‌بر تناسب اندام، از سلامت ستون مهره‌هایتان هم خیالتان راحت می‌شود.

    بهترین حرکات برای تقویت فیله کمر

    1. حرکت پل باسن

    نحوه انجام حرکت

    •  روی زمین دراز بکشید؛
    • دست‌هایتان را کنار بدن قرار دهید؛
    • زانوها را در زاویه کمتر از ۴۵ درجه خم کنید؛
    • فاصله پاها باید از یکدیگر به اندازه فاصله سرشانه باشد؛
    • این نقطه شروع شماست؛
    • حالا هم‌زمان با یک بازدم (بیرون‌دادن نفس) از طریق فشار به پاشنه، باسن را از زمین بلند کنید؛
    • کمر خود را صاف کرده و باسن را منقبض کنید؛
    • سپس هم‌زمان با انجام عمل دم (داخل کشیدن نفس) به‌آرامی به نقطه شروع بازگردید؛
    • این حرکت را می‌توانید در سه ست 15 تایی اجرا کنید.

    2. حرکت پلانک پهلو

    نحوه انجام حرکت

    • از پهلو روی زمین دراز کشیده و بدن خود را با استفاده از ساعد و پاها بالا نگه دارید؛
    • سپس همین تمرین را در جهت مخالف تکرار کنید؛
    • این حرکت ر ا می‌توانید در سه ست 10 ثانیه‌ای اجرا کنید.

    3. حرکت پلانک تک پا

    نحوه انجام حرکت

    • روی زمین درحالتی قرار بگیرید که فقط ساعد و نوک انگشت یکی از پاهایتان در تماس با زمین باشد؛
    • پای دیگر را مقداری از زمین جدا کرده و در همان حالت نگه دارید؛
    • بدنتان باید همسطح زمین و ثابت قرار گیرد؛
    • نگاهتان هم رو به جلو باشد؛
    • این حرکت را می‌توانید در سه ست 12 تایی اجرا کنید.

    4. حرکت پلانک

    نحوه انجام حرکت

    • مانند تصویر روی زمین دراز بکشید؛
    • وزن بدنتان را روی شست پا و ساعد قرار دهید؛
    • آرنج ها باید خم و دقیقاً در راستای شانه‌ها باشد؛
    • بدنتان را در تمام مدت صاف نگه دارید و تا حد توان خود این فرم را حفظ کنید؛
    • برای چالشی‌کردن تمرین، یک دست یا پای خود را از روی زمین بلند کنید؛
    • این تمرین را می‌توانید در سه ست 10 ثانیه‌ای یا بیشتر انجام دهید.

    5. حرکت لیفت پشت پا دمبل

    نحوه انجام حرکت

    • دمبل مورد نظر خود را انتخاب کرده و در دستتان نگه دارید؛
    • پاهایتان را کمتر از عرض شانه باز کنید؛
    • دمبل‌ها را جلوی بدن نگه دارید؛
    • به پایین بروید و زانوهایتان را کاملا صاف قرار دهید؛
    • پشتتان کاملا صاف باشد؛
    • به سمت بالا حرکت کنید؛
    • این حرکت را می‌توانید در سه ست 12تایی اجرا کنید.

    6. حرکت فیله روی تشک

    نحوه انجام حرکت

    • به شکم روی زمین دراز بکشید؛
    • دست‌هایتان را در حالت کشیده و در جلوی بدن یا کنار بدن خود قرار دهید؛
    • به‌صورت هم‌زمان سعی کنید سر و سینه و پاهایتان را کمی از زمین بلند کنید؛
    • سپس به حالت اولیه برگردید؛
    • این حرکت را می‌توانید در سه ست 12 تایی اجرا کنید.

    سخن پایانی 

    در این مطلب فیتامین به موضوع مهم تقویت فیله کمر پرداختیم و بهترین تمرینات برای تقویت این ناحیه مهم از بدن را معرفی کردیم.

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4.4/5 - (89 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    امین ۰۴ آذر ۱۴۰۱

    سلام من دیسک بین مهره ۴و۵ دکتر گفت پارگی داره خودم راضی به عمل نیستم باید چکار کنم

    کارشناس فیتامین ۰۷ آذر ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز با متخصصین دیگر هم مشورت کنید و در نهایت تصمیم بگیرید!

    ناصر ۱۳ مهر ۱۴۰۱

    سلام من دیسک کمر دارم L4.L5.L5S1که L5s1شدید تره ایا به نظر شما فیله کمرم رو قوی کنم میشه دردی که رو پاهام دارم رو از بین ببرم یا نه

    کارشناس فیتامین ۱۶ مهر ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز این مورد کاملا تخصصی است و باید درباره آن با متخصص مشورت کنید.

    عباس ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز من ۴۷ سال سن دارم و وقتی پیاده روی 5دقیقه میکنم یا یک دقیقه سر پا میستم کمرم میفته به درد ممنون میشم راهنمایی کنید🙏

    کارشناس فیتامین ۲۴ شهریور ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز برای دریافت مشاوره رایگان عدد ۱۲ رو به ۱۰۰۰۹۸۴۸ ارسال کنید.

    صادق ۱۱ شهریور ۱۴۰۱

    سلام من یک سال پیش هین انجام کارکمرم صدایی مثل شکستن قلنج داد،وبه شدت دردداشتم وزمین گیرشدم تایک هفته،وکمکم روبه بهبودرفتم ولی امسال بدون هیچ علتی کمرم درد گرفت،دقیقا بین حدفاصل دولگن پشتم که گرایش درد به سمت راست است،باتوضیحی که دادم به نظرتون دیسکه یا سرخوردگی مهره و... لطف میکنیداگه جواب بدیدهم من ودیگردوستان استفاده کنیم

    کارشناس فیتامین ۱۲ شهریور ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز برای دریافت مشاوره عدد ۱۲ رو به ۱۰۰۰۹۸۴۸ ارسال کنید.

    amir ۰۴ شهریور ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز من دیسک L1وs5 بیرون زده mri دادم نشون دکتر دادم میگه استراحت شنا ورزش خوب میشی 33سال سن دارم و وقتی پیاده روی 5دقیقه میکنم یا یک دقیقه سر پا میستم کمرم میفته به درد ممنون میشم راهنمایید کنید🙏

    کارشناس فیتامین ۰۶ شهریور ۱۴۰۱

    سلام دوست عزیز برای دریافت مشاوره رایگان عدد ۱۲ رو به ۱۰۰۰۹۸۴۸ ارسال کنید.

    ×
    no_drug_no_mokamel