بدون نظر
4/5 - (2 امتیاز)
ترک سیگار

ترک سیگار با ورزش مثل آب خوردن

تعداد بازدید

3309

زمان مطالعه

4 دقیقه
فهرست مطالب

    سخت‌ترین کار دنیا بعد از معدن چیست؟ ترک سیگار ! این حرف، تجربه کسی است که حداقل سالی دو سه بار اقدام به ترک سیگار می‌کرد!

    هرروز تا آخر شب دو بسته سیگار می‌کشیدم. نتیجه‌اش هم سرفه‌های خودم و همسرم بود که ناخودآگاه دود سیگار درگیرش می‌کرد. هر شنبه به امید ترک سیگار می‌گذشت. اما همین که چشم باز می‌کردم، هوس سیگار هیچ راهی برایم باقی نمی‌گذاشت.

    البته بی‌خیال این ماجرا نشدم. سراغ کتاب و اینترنت رفتم. شروع کردم به انجام راهکارهای پیشنهادی‌شان که ورزش پایه ثابت همه آن‌ها بود. تلاشم را کردم و توانستم این جذاب بی‌خاصیت را برای همیشه کنار بگذارم و این موفقیت را در کنار همسرم جشن بگیرم.

    ترفندها، نکات و راه‌حل‌های زیادی برای کمک به ترک سیگار وجود دارد. اما علاوه‌بر این تلاش‌ها، یک سلاح مخفیِ ساده و در دسترس، اغلب نادیده گرفته می‌شود و آن هم ورزش است.

    سرچ ترک سیگار نشان‌دهنده اراده شما برای خداحافظی با این دود است. پس منتظر شنبه نمانید و همین حالا شروع کنید.

    همین حالا استارت ترک سیگار را بزن؛ چون

     

    ترک سیگار

    طبق آمار رسمی و تکان‌دهنده‌ وزارت بهداشت ایران، سالانه حدود 11000 هم‌وطن در اثر استعمال دخانیات به کام مرگ می‌روند.

    استعمال دخانیات باعث می‌شود لیستی طولانی از بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان ریه جلوی چشمتان ردیف شود. اما این تنها ضرر سیگار نیست.

    این دود ساکت و خطرناک یک عادت مخرب و گران است که به مرور صورت شما را به‌هم می‌ریزد. دندان‌های زرد و بوی بد همیشگی، مواردی است که اطرافیانتان را فراری می‌دهد.

    از طرفی نیکوتینِ موجود در سیگار بسیار اعتیادآور است و ترک آن ساده نیست. به‌طور تقریبی، ۷۴ درصد از افرادی‌‌که سیگار می‌کشند، دیگر تمایلی به ادامه این کار ندارند. حداقل ۵۰ درصد این افراد، بالای سه بار برای ترک سیگار تلاش کرده‌اند اما موفق نشده‌اند.

     

    شروع ترک سیگار با ورزش

     

    ورزش چگونه برای ترک سیگار کمکم می‌کند؟

    ورزش به شما کمک می‌کند که با جنبه‌های جسمی و روانیِ اعتیاد به نیکوتین مقابله کنید. مطالعات نشان داده فعالیت بدنی و به‌ویژه ورزش هوازی، حتی اگر با شدت متوسط هم باشد، باز هم میل به سیگار کشیدن را کم می‌کند. در حین ورزش و تا 50 دقیقه بعد از آن تمایل به کشیدنِ سیگار تا حد زیادی کم می‌شود. پس می‌توانید با ورزش، ذهنتان را کاملا به سمت ترک سیگار ببرید.

     

    • ورزش آگاهی درونی به شما می‌دهد

    ورزش‌کردن اول از همه باعث می‌شود که نسبت به بدنتان آگاهی پیدا کنید. همچنین به شما کمک می‌کند که با بدنتان همگام شوید و تک‌تک تغییراتتان را حس کنید. این موضوع خودش یک انگیزه و تشویق درونیِ مثبت است.

     

    • استرس را برای همیشه از بین می‌برد

    وقتی استرس دارید و ناراحتید، سیگار می‌کشید؟ خوشبختانه، ورزش کردن به شدت استرس و اضطراب را کم می‌کند. فندک‌زدن و دود کردنِ سیگار، کم‌کم به یک روش تسکین استرس تبدیل می‌شود. چون وقتی استرس دارید به سیگار پناه ‌می‌آورید. اما حالا که قصد ترک سیگار را دارید، بهتر است به ورزش پناه ببرید، چون به شدت تنش و استرس را سرکوب می‌کند. همچنین، استرس ناشی از ترک سیگار را هم خنثی می‌کند. چی بهتر از این؟

     

     

    • روحیه و عزت نفس را به حد زیادی بالا می‌برد

    فعالیت بدنی باعث افزایش عزت نفس و بهبود روحیه شما می‌شود. با ورزش، اندورفین و دیگر هورمون‌های سرخوشی در بدن ترشح می‌شوند، که شما را در امور سخت زندگی و به‌خصوص ترک سیگار همراهی می‌کنند.

     

    • خیال شما را از تناسب اندام راحت می‌کند

    وقتی می‌خواهید یک عادت را از سر خودتان بیندازید، باید یک عادت جدید و مثبت را جایگزینِ آن کنید. اگر می‌خواهید ترک یک عادت قدیمی موجب مرض نشود، حتما خلا به‌وجود آمده را با ورزش پر کنید!

    ورزش تمایل به دوباره فندک‌زدن و روشن‌کردنِ سیگار را در شما خاموش می‌کند!

    همچنین از اضافه وزن بعد از ترک سیگار جلوگیری می‌کند. ترک سیگار یک قدم مثبت برای سلامتی است. معمولا بعد از آن افراد وزن اضافه می‌کنند. برای پیشگیری از چنین وضعیتی حتما سراغ برنامه ورزشی و رژیم غذایی بروید و سبک جدیدی از زندگی را تجربه کنید. مطمئن‌ترین کار این است که زیر نظر مربی و کارشناسان، یک برنامه ورزشی اصولی را شروع کنید.


    همین حالا برای مشاوره رایگان با مربی ورزشی عدد 11 رو به شماره 10009848 پیامک کن


    برای ترک سیگار سراغ چه ورزشی بروم؟

    در کل، انجام هر ورزشی تأثیر زیادی روی ذهن و جسم دارد. اما یک‌سری تمرینات تأثیر بیشتری برای شما دارند و به قول معروف، باعث می‌شوند ره صد ساله را در یک شب طی کنید.

    طبق تحقیقات صورت گرفته نشریه اعتیاد در سال ۲۰۰۷، بهترین تمرینات برای کاهش علائم ترک اعتیاد مثل استرس، بی‌قراری و کاهش تمرکز، شامل راه‌رفتنِ سریع، دوچرخه‌سواری، یوگا، بدنسازی می‌شود. این ورزش‌ها، هم باعث تعریق بیشتر، و هم احساس شادابی و نشاط و بهبود خلق‌وخوی شما خواهد شد.

    پس هرموقع وسوسه‌کشیدنِ سیگار یا رفتن سمت مواد مخدر به‌سراغ شما آمد، پیاده‌روی بروید یا کمی دوچرخه‌سواری کنید. این کارها هم میل شما به سیگار را کم می‌کند، هم باعث سم‌زداییِ بدنتان می‌شود.

    نکاتی که برای ورزش‌کردن باید انجام دهید

    • برای تمرین‌کردن، برنامه‌ریزی و ساعت مشخص تعیین کنید و به زمان مشخص‌شده، پایبند باشید.
    • در بیشتر روزهای هفته، حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشید.
    • اگر نمی‌توانید 30 دقیقه ورزش کنید، با 10 دقیقه ورزش شروع کنید.
    • با برنامه ورزشی در منزل تمرین کنید، تا خیلی راحت‌تر بتوانید به ورزشتان پایبند باشید.
    • حتماً مناسب با توانایی‌هایتان نوع ورزش را انتخاب کنید. به‌آرامی شروع کنید و کم‌کم شدت تمریناتتان را بالا ببرید.

    برای ترک سیگار چقدر ورزش کنم؟

    شاید برایتان سؤال پیش بیاد که چقدر باید ورزش کنم تا بتوانم اعتیاد و سیگار را کلا کنار بگذارم؟ با ۳۰ دقیقه ورزش در روز شروع کنید. به همین راحتی.

    بهتر است که تمرینات ورزشی را از کم‌شدت شروع کنید تا به بدنتان آسیبی وارد نشود. دو ساعت قبل و بعد از تمرین، به هیچ عنوان دخانیات مصرف نکنید. چون به‌دلیل افزایش جریانِ خون مقدار نیکوتین بیشتری در خون و کل بدنتان پخش می‌شود.

     

    اما دو نکته مهم برای ترک سیگار که نباید از قلم بیفتد

    • در کنار ترک سیگار، تغذیه و ورزش دو فاکتور مهم به‌شمار می‌روند. با پیروی از رژیم غذایی اصولی و برنامه ورزشی منظم می‌توانید بازهم به زندگی سالم برگردید. با ترک سیگار، بعد از مدت کوتاهی دوباره نشاط و شادابی و اعتماد به‌نفستان برمی‌گردد.
    • اگر موفق به ترک سیگار نشده‌اید، به هیچ‌وجه ناامید نشوید. می‌توانید مسیر جدیدی را امتحان کنید. پیشنهاد می‌شود از آدامس‌های حاوی نیکوتین، چسب‌های نیکوتین‌دار، هیپنوتیزم و طب سوزنی هم کمک بگیرید و در کنار ورزش برای همیشه با اعتیاد خداحافظی کنید.
    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4/5 - (2 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×
    bedoone morabi