4 نظر
درمان پای ضربدری

درمان پای ضربدری با بهترین حرکات اصلاحی

تعداد بازدید

1451

زمان مطالعه

6 دقیقه
فهرست مطالب

    درمان پای ضربدری (ٰٰٰژنووالگوم) یا همان زانوی ضربدری دغدغه‌ خیلی از افراد جامعه است. این عارضه زن و مرد نمی‌‌شناسد و متأسفانه به شدت اعتمادبه‌نفس فرد را پایین می‌آورد. از عوارض و آسیب این ناهنجاری که بگذریم، واقعیت این است که زانو ضربدری نمی‌گذارد لباس دلخواهتان زیبایی خودش را نشان بدهد. اما آیا این ناهنجاری قابلیت درمان قطعی دارد یا اصلا نباید امیدوار بود؟

    با این‌که عارضه پای ضربدری برای خیلی‌ها حکم غول رو دارد، اما با راهکارهای درمانیِ فیتامین (با جراحی یا بدون جراحی) این مشکل را برای همیشه شکست خواهید داد. با خواندنِ این مطلب، اول آگاهی‌تان را درمورد این ناهنجاری‌ بالا ببرید، بعد هم پله‌پله با بهترین راه درمان، متناسب با شدت عارضه‌، آشنا خواهید شد.

     

     برای درمان پای ضربدری این عارضه را بهتر بشناسید

     

    درمان پای ضربدری

    معرفی ناهنجاری زانوی ضربدری یا پای ایکس

    عارضه‌ای است که در آن زانوها بد شکل شده و به سمت داخل مایل می‌شوند. پای ضربدری بین کودکان رایج است، تا جایی‌که حدود ۷۵ درصد کودکان سه تا پنج سال به عارضه زانوی ضربدری دچارند، اما این وضعیت با افزایش سن کودک خودش را اصلاح می‌کند و زانوها شکل عادی می‌گیرد. طبق گزارش مرکز تحقیقات پزشکی دانشگاه بوستونِ آمریکا ۹۹ درصد این موارد خودبه‌خود تا قبل از هشت سالگی اصلاح شده‌اند.

    عوامل ایجاد زانوی ضربدری

    • آرتروز
    • رماتیسم
    • نرمی استخوان
    • عفونت استخوان
    • اضافه وزن یا چاقی
    • وراثت و سابقه خانوادگی پای ضربدری
    • بدجوش‌خوردن شکستگی استخوان‌های ران
    • ضعف عضلات همسترینگ داخلی و دو سر ران
    • کمبود شدید مواد معدنی استخوان مثل کلسیم یا ویتامین D
    • عدم هماهنگی در صفحه رشد کودک یا ضربه وارده به صفحه رشد

     

    روش تشخیص پای ضربدری

     

    تشخیص پای ضربدری

     

    وقتی شخص دچار زانوی ضربدری، می‌ایستد، بین مچ پاهایش حدود ۱۰ سانتی‌متر فاصله می‌افتد. نقطه مقابل این ناهنجاری هم پای پرانتزی است، که شاید این ناهنجاری را دیده باشید. ناهنجاری زانوی ضربدری در کودکان زیر ۷ سال، حالتی طبیعی است و موجب بروز علائم دیگری در کودک نخواهد شد.

     

    اما اگر زانوی ضربدری با رشد کودک اصلاح نشود و تا سنین بالاتر ادامه پیدا کند، موجب پا درد و ناراحتی‌های ستون فقرات می‌شود. نشانه‌های زیر مربوط به پای ضربدری در افراد بزرگ‌تر از هشت سال است:

    • زانو درد
    • مفاصل سفت
    • درد در پاها، مچ پا، باسن
    • دورشدنِ قوزک پاها از هم
    • عدم تعادل هنگام ایستادن
    • لنگ‌زدن یا لنگان‌لنگان راه‌رفتن
    • سائیده‌شدن زانوها به یکدیگر هنگام راه‌رفتن

     

    بریس

    عوارض پای ضربدری درمان‌نشده

    • کوتاهیِ پایین‌تنه
    • بروز نیمه‌دررفتگی
    • بروز آرتروز زودرس
    • احساس درد زانو و پا
    • کوتاهیِ تاندول آشیل
    • فشار زیاد به لبه داخلیِ پا
    • کشیده‌شدنِ زانوها به هم
    • تمایل به حالت نشستن قورباغه‌ای

    بهترین روش‌های درمان پای ضربدری

     

    درمان قطعی پای ضربدری

     

    برای درمان زانو و پای ضربدری ابتدا باید شدت (خفیف، متوسط، شدید) و علت بروز عارضه زانوی ضربدری بررسی شود، سپس پزشک درمان مناسب را تجویز کند.

    • کاهش وزن و درمان چاقی، اگر چاقی و اضافه وزنِ مفرط باعث بدشکلی و انحراف زانوها به سمت داخل شده، باید با رژیم غذایی مناسب و ورزش و فعالیت بدنی، وزنتان را کم کنید، تا فشار اضافه از روی زانوها برداشته شود و از خم‌شدنِ بیشتر ساق پا به داخل و بروز زانو و پای ضربدری جلوگیری شود.

     

    • اصلاح عادات رفتاری غلط، مثل نشستن غورباقه‌ای‌شکل، این نوع نشستن حتما باید در کودکان رفع شود؛ چراکه باعث انحراف زانوها به داخل می‌شود، به جای آن بهتر است که چهار زانو بنشیند.

     

    • تقویت عضلات ران و ساق، در اکثر موارد ضعف عضلات ران باعث بروز ناهنجاری زانوی ضربدری می‌شود که با تقویت عضلات، می‌توان آن را رفع کرد. در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

     

    • مصرف دارو و مکمل، اگر یک بیماری زمینه‌ای، مثل نرمیِ استخوان یا کمبود شدیدِ موادِ معدنیِ استخوانی، دلیل بروز ناهنجاری زانوی ضربدری شده،‌ پزشک داروها و مکمل‌های مخصوص را برای شما تجویز می‌کند. که ضمن درمان بیماری، زمینه‌ای از بدترشدنِ ناهنجاری زانوی ضربدری جلوگیری شود. همچنین قرار گرفتن در معرض آفتاب برای دریافت ویتامین D در بدن پیشنهاد می‌شود.

     

    • کفش طبی و بریس، کفش بریس (Brace) یا ارتوز (Orthosis) در بعضی موارد برای کودکان تجویز می‌شود. به‌طور مثال اگر علت ناهنجاری پای ضربدری، کف پای صاف یا بد راه رفتن است، که با کفش طبی می‌توان مشکل راه‌ِحل کرد.

     

    • فیزیوتراپی و جراحی، برای موارد حاد پای ضربدری مثل بدفرمیِ شدید پاها و ادامه آن تا بزرگ‌سالی، انجام می‌شود. اگر زانوی ضربدری با حرکات اصلاحی درمان‌پذیر نبود، یا با مصرف مسکن درد کم نشد، با توجه به نظر پزشک، جراحی یکی از گزینه‌های پیشِ‌رو خواهد بود.

     

    • حرکات اصلاحی، ناهنجاریِ زاضربدری حرکات اصلاحی خاصی دارد که به درمان سریع‌تر این عارضه کمک می‌کند، در ادامه این مطلب از فیتامین به حرکات اصلاحی برای درمان ناهنجاری پای ضربدری اشاره خواهد شد.

     

    حرکات اصلاحی فوق‌العاده برای درمان پای ضربدری

     

    درمان پای ضربدری

     

    ضعف عضلات همسترینگ داخلی و عضلات خارجیِ ران هم به‌عنوان عاملی برای بروز ناهنجاری پای ضربدری است. شخصی که دچار عارضه زانوی ضربدری است به مرور زمان عضلاتش ضعیف می‌شوند. اما خوشبختانه با تقویت این عضلات می‌توان این ناهنجاری را درمان کرد.

     

     

    ۱. حرکت اصلاحی برای زانوی ضربدری- (لانگز به پهلو)

    لانگز به پهلو

     

    نحوه انجام حرکت

    • وظیفه حرکت لانگز به پهلو، تقویت عضلات همسترینگ، دورکننده و نزدیک‌کننده لگن و چهارسر ران است؛
    • برای انجام این حرکت بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید؛
    • دست‌هایتان را روبه‌روی سینه قرار دهید؛
    • یک قدم بلند به سمت پهلوی راست بردارید؛
    • روی زانو یک نشست داشته باشید، به این‌صورت که زانوی خود را خم کنید و باسن را عقب دهید؛
    • در همین حین پای مخالف باید صاف و کشیده شود و انقباض را در پشت پای خود حس کنید؛
    • سپس به حالت اولیه برگردید؛
    • این تمرین برای سه ست ۱۲ تایی برای هر پا تنظیم شده است.

     

     

    ۲. حرکت اصلاحی برای پای ضربدری- (استپ تک پا)

    استپ تک پا

     

    نحوه انجام حرکت

    • برای این حرکت احتیاج به استپ یا پله دارید؛
    • در سمت راست پله یا استپ بایستید؛
    • با یک حرکت ثابت پای راستتان را بلند کنید و روی استپ بایستید؛
    • دو ثانیه صبر کنید و سپس پایین بیایید؛
    • بعد از ۱۰ یا ۱۲ تکرار با پای راست در سه ست، با پای چپ هم همین حرکت را انجام دهید.

     

     

    ۳. حرکت اصلاحی برای پای ضربدری- (اسکات)

     

    اسکات

    نحوه انجام حرکت

    • این تمرین به منظور تقویت عضلات پشت پا و چهار سر تنظیم‌شده، پس آن را بدون دمبل یا وزنه بزنید؛
    • بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید، دست‌ها روبه‌روی سینه قرار داشته باشد؛
    • تا نیمه بنشینید، دقت کنید که زانوهایتان نباید از انگشتان پا جلو بزنند؛
    • دو ثانیه مکث کنید و سپس به نقطه شروع بازگردید؛
    • حرکت اسکات برای درمان زانوی ضربدری را در سه ست با ۱۲ تکرار انجام دهید.

     

     

     

    ۴. حرکت اصلاحی برای زانوی ضربدری- (کیک بک از پهلو)

    کیک بک از پهلو

     

    نحوه انجام حرکت

    • این حرکت برای تقویت عضلات خارجی ران و باسن است؛
    • کنار دیوار بایستید و دست راستتان را به دیوار تکیه دهید؛
    • پای چپ را بلند کنید و از پهلو تا حد ممکن (حدودا تا کمر- نیمه قد خودتان) بالا بیاورید؛
    • به‌آرامی پای خود را پایین بیاورید؛
    • بعد از ۱۰ یا ۱۲ تکرار همین حرکت را با پای دیگر انجام دهید.

     

     

    5. حرکت اصلاحی برای پای ضربدری- (بالا آوردن پا در حالت خوابیده)

    بالا آوردن پا در حالت خوابیده

     

    نحوه انجام حرکت

    • این حرکت اصلاحی زانوی ضربدری مخصوص تقویت عضلات داخلی و نزدیک‌کننده ران است و در حالت خوابیده و با بالا‌آوردنِ پا از پهلو انجام می‌شود؛
    • روی زمین دراز بکشید، یک پای خود را به پهلو بلند کنید و تا زاویه ۴۵ درجه تا حدی که در پشت پای خود احساس کشش کنید، بالا بیاورید؛
    • دو ثانیه مکث کنید و پای خود را بالا نگه دارید؛
    • سپس پایتان را به‌آرامی پایین بیاورید؛
    • این تمرین را در سه ست با ۱۰ تا ۱۲ تکرار برای هر پا انجام دهید.

     

    منابع: healthline – livestrong

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ania ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

    ممنون از مطالب عالی شما امید واریم نتیجه بگیریم🌹🌹🌹

    کارشناس فیتامین ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

    سلام دوست عزیز. ممنون از همراهیتون. موفق باشین

    مرتضی ۰۷ دی ۱۳۹۹

    سلام من همیشه سایتتون رو دنبال میکنم و مطالب جدید رو میبینم . مطلباتون خیلی کاربردی شده . ممنون

    کارشناس فیتامین ۰۷ دی ۱۳۹۹

    درود بر شما دوست عزیز ? خیلی ممنونیم از همراهی همیشگی‌تون. خوشحالی از رضایت شما. امیدواریم همیشه موفق باشید.

    ×