8 نظر
Sending
User Rating 5 (4 vote)
تقویت سیستم ایمنی بدن

راهکارهای تضمینی برای تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با کرونا

تاریخ انتشار

12 مرداد 1399

تعداد بازدید

173

زمان مطالعه

7 دقیقه

تقویت سیستم ایمنی بدن احتمالا موضوعی است که این روزها مدام در اینترنت جستجو می‌شود و همه دغدغه تقویت این سیستم را دارند! 

دلیلش هم البته واضح است، با شروع بیماری‌های ویروسی و به خصوص «کوید19» همه به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود هستند تا در مقابل بیماری‌ها و ویروس‌ها قوی و ایمن باشند.

وقتی‌که میکروب‌های بیماری‌زا وارد بدن می‌شوند، این سیستم ایمنی بدن ماست که جلوی بیمارشدنمان را می‌گیرید و با عفونت‌ها مبارزه می‌کند.

اگر می‌خواهید چهار فصل سال سالم و سلامت باشید، راهکار اصلی، تقویت سیستم ایمنی بدنتان است. در ادامه این مطلب از فیتامین، با بهترین راه‌های تقویت بدن و همچنین یک لیست طولانی از مواد غذایی مفید  آشنا خواهیم شد!

 

نقشه راه حال خوب | پیش به سوی پوشیدن زره محافظتی دربرابر ویروس‌های منحوس!!

برای اینکه خیالمان از بابت ایمنی بدن راحت باشد باید به طور مدام این دستورها را عمل کنیم:

1- پیشگیری از ورود ویروس و میکروب به داخل بدن

2- تقویت سیستم ایمنی بدن با یک سبک زندگی سالم

در ادامه فیتامین برای شما این موارد را توضیح می‌دهد.

 

یک) پیشگیری از ورود ویروس به داخل بدن 

چطور از وارد شدن ویروس پیشگیری کنیم؟ حقیقت این است که ساده‌ترین راه برای تقویت سلامتی، پیشگیری از بیمار شدن است! چطور از  بیمار شدن و ورود ویروس پیشگیری کنیم؟ 

رعایت پروتکل‌های بهداشتی اولین و مهم‌ترین راهکار است. پروتکل‌های بهداشتی یعنی شستن مرتب دست‌ها، زدن ماسک، پرهیز از دست زدن به صورت وقتی بیرون هستیم و مخصوصا رعایت فاصله کافی در محیط‌های عمومی.

 

دو) تقویت سیستم ایمنی بدن با سبک زندگی سالم:

پیروی از یک سبک زندگی سالم یک سرمایه‌گذاری روی سلامت جسم و روح است. اگر سبک زندگی سالم را برای خود تبدیل به عادت کنید می‌توانید تا حد زیادی از بیماری‌های محیطی محفوظ بمانید و شانس ابتلا به بیماری را به حداقل برسانید.

سبک زندگی سالم شامل این موارد است:

  • رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات
  • کاهش مصرف فست فود و چربی‌های اشباع
  • ورزش منظم و همیشگی
  • ترک سیگار و دخانیات 
  • خواب کافی 
  • حفظ روحیه شاد و پرهیز از استرس
  • مراجعه به پزشک به طور منظم برای انجام چک‌آپ‌های لازم 

 

تمرین با برنامه ورزشی

 

این‌که به‌صورت منظم ورزش کنید و عرق بریزید، با کاهش التهابات به بهبود سیستم ایمنی بدن خود کمک کرده‌اید. اگر می‌خواهید خیالتان بابت عملکرد بدن، سیستم ایمنی و حتی روابط زناشویی‌تان راحت باشد و کاملاً بیمه بدنه شده باشید، تنها کافی است که یک برنامه بدنسازی شخصی و اصولی انتخاب کنید.

با این کار، نه‌تنها احتمال ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های مختلف کمتر می‌شود، بلکه در طولانی‌مدت هم بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کلسترول بالا، سرطان و آلزایمر به سراغتان نخواهد آمد.

 

دریافت برنامه ورزشی
دریافت برنامه پیشرفته 

 

 

۹ ماده مغذی که حال سیستم ایمنی بدن را خوب می‌کند

 

هما‌ن‌طورکه خوردنِ غذای بد و مضر، می‌تواند مسموم و بیمار و چاقتان کند، خوردن غذای خوب و سالم و کم‌کالری هم می‌تواند سلامتی، جسم و روح شاد و سرحال، و تناسب اندامتان را تضمین کند. پس اولین و مهم‌ترین کاری که لازم است انجام بدهید استفاده سریع‌ترین رژِیم لاغری و سلامتی است.

با پیروی از یک رژیم غذایی سالم دیگه برای همیشه خیالتان از تقویت سیستم ایمنی بدن، تناسب اندام، تأمین ویتامین و مواد غذایی ضروری برای بدنتان، راحت است. حالا می‌رویم سراغ معرفی مواد مغذی و لازم برای بدن.

 

۱- مرکبات

بیشتر افراد بعد از سرماخوردگی به‌سراغ مصرف مرکبات و ویتامین C می‌روند. ویتامین C باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید و در نتیجه قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. این موارد کلید اصلی مبارزه و مقاومت در برابر بیماری‌های عفونی ویروسی است.

ازآن‌جاکه بدن نمی‌تواند ویتامین C را تولید یا ذخیره کند، شما به مصرف روزانه ویتامین C برای حفظ سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن خود احتیاج دارید. تقریبا تمام مرکبات دارای ویتامین C فراوان و سرشاری هستند. شما برای گنجاندن مرکبات در لیست برنامه غذایی روزانه خود، با تنوع زیادی روبه‌رو هستید و می‌توانید به‌راحتی در هر وعده غذایی‌تان مصرف کنید.

و اما مرکبات معروف:

  • پرتقال
  • گریپ فروت
  • نارنگی
  • لیموترش
  • لیمو شیرین
  • یافا (از خانواده نارنگی)

 

۲- فلفل دلمه‌ای قرمز

شاید تابه‌حال فکر می‌کرده‌اید که بین میوه‌ها و سبزی‌جات، میوه‌ها دارای بیشترین مقدار ویتامین C است؛ اما این‌طور نیست. برای مثال همین فلفل دلمه‌ای قرمز زیبا، دو برابر مرکبات ویتامین C دارد!

فلفل دلمه‌ای منبع غنی بتاکاروتن است که علاوه‌بر تقویت سیستم ایمنی بدن به حفظ سلامت پوست و تقویت بینایی هم کمک شایانی می‌کند. پس حتما در وعده‌های غذایی‌تان از این ماده مغذی استفاده کنید.

 

۳- کلم بروکلی

کلم بروکلی با ویتامین‌ها و مواد معدنیِ فوق‌العاده‌ای که دارد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما ضروری است.

کلم بروکلی با داشتن ویتامین‌های A، C، E و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ و فیبر فروان، یکی از سالم‌ترین سبزی‌جاتی است که می‌توانید در وعده‌های غذایی‌تان استفاده کنید. نکته مهم درباره کلم بروکلی، بخارپزکردنِ آن است که با این کار، کاملا بهداشتی و ضدغفونی می‌شود.

 

۴- سیر

سیر یکی از سبزی‌جات مغذی است که تقریبا در تمام غذاهای دنیا یافت می‌شود. این ماده رنگ و بوی دلپذیری به غذا اضافه می‌کند و برای سلامتی شما ضروری است.

پیشینیان ما خیلی زودتر، از خواص و فواید این ماده برای مبارزه با عفونت‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن مطلع شده‌ بودند. طبق اعلام مرکز ملی بهداشت ایالات متحده، سیر به کاهش فشار خون و حفظ سلامت عملکرد شریان‌ها کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد. پژوهشگران، خواص تقویت‌کننده بدن سیر را ناشی از غلظت بالای ترکیبات گوگردی مانند آلیسین می‌دانند.

 

۵- زنجبیل

زنجبیل ماده دیگری است که بسیاری از مردم بعد از بیمارشدن، آن را مصرف می‌کنند. زنجبیل، حاویِ خواص ضدالتهابی و تورم است، که باعث کاهش گلودرد و سایر بیماری‌های التهابی می‌شود.

همچنین اگر از حالت تهوع رنج می‌برید، زنجبیل درمان حالت تهوع شماست. البته خواص زنجبیل به همین موارد ختم نشده و علاوه‌بر کاهش کلسترولِ خون، در بهبود دردهای مزمن نیز مؤثر است. پس لطفا زنجبیل را هم، به‌عنوان یک راهکار خانگی برای تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن در نظر بگیرید.

 

 

تقویت سیستم ایمنی بدن

 

۶- اسفناج

اسفناج به این دلیل در لیست ما قرار گرفته که نه‌تنها سرشار از ویتامین C است؛ بلکه دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و بتاکاروتن‌های زیادی‌ست که تواناییِ مبارزه با عفونت را در سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد.

اسفناج با داشتن مواد مغذی اساسی و آنتی‌اکسیدان‌ها بدن شما را افزایش می‌دهد و از بروز آنفولانزاهای فصلی (حتی تاریخی مثل کرونا) جلوگیری می‌کند:

  • فلاونوئیدها
  • کاروتنوئیدها
  • ویتامین C
  • ویتامین E

 

 

 

۷- چای سبز

چای سبز و سیاه حاویِ فلاونوئید اسید هستند که نوعی آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می‌آید. پژوهشگران دانشگاه اورگان استیت آمریکا دریافته‌اند که چای سبز تعداد سلول‌های تی را در بدن افزایش می‌دهد و این سلول‌ها باعث تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

همچینین پلی فنولی که در چای سبز وجود دارد یک تنه با سرطان می‌جنگد، التهاب و عفونت را کنترل می‌کند و سیستم ایمنی بدن شما را قدرتمندتر می‌کند.

 

۸- شکلات تلخ

شکلات تلخ هم در این لیست قرار می‌گیرد تا همه از جمله بچه‌ها را خوشحال کند! شکلات تلخ آنتی‌اکسیدان به‌خصوصی به نام تئوبرومین دارد که از سلول‌های بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. نتیجه این محافظت، تقویت و بالابردن قدرت سیستم ایمنی بدن شماست. اما با وجود مزایای فراوان شکلات تلخ، در مصرف آن باید اعتدال رعایت شود؛ چراکه کالری بالا و چربی اشباع هم دارد.

خوشبختانه خبر خوبی که درباره شکللات تلخ وجود دارد این است که این ماده خوشمزه به کاهش وزن هم کمک می‌کند! در مقاله شکلات تلخ برای لاغری؛ شکلات تلخ بخورید ۲ برابر لاغر شوید! + (ویدیو کیک شکلاتی فنجونی) دلایلش را برایتان گفته‌ایم تا با خیال راحت از خوردن شکلات تلخ لذت ببرید!

 

۹- ماست

هنگام خرید ماست به این نکته دقت داشته باشید، ماستی که طبیعی بوده و حاوی مقدار زیادی باکتری مفید و زنده باشد بهترین انتخاب است.

متأسفانه ماست‌های پاستوریزه، حاوی این باکتری‌های مفید نبوده و نمی‌توانند خاصیت ویژه‌ای داشته باشند. به شدت از مصرف ماست‌های طعم‌دارشده و حاوی شکر خودداری کنید؛ چراکه سالم نیستند و چاقتان هم می‌کند. به جای آن با مصرف ماست یونانی یا ماست‌های طبیعی و محلی، سیستم ایمنی بدنتان را بالا ببرید و به جنگ بیماری‌ها بروید!

اگر ماست یونانی ندارید می‌توانید خیلی راحت آن را تهیه کنید؛ فیتامین در این مقاله تهیه ماست یونانی در منزل را برای شما آموزش داده است!

 

رعایت نکات حیاتی دیگر در کنار رژیم غذایی برای تقویت بدن!

 

خوراکی‌ها تنها راهکار برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیستند! کارهای دیگری هم وجود دارد که شما می‌توانید در کنار رژیم غذاایی‌تان، برای سلامتی و تقویت بدن خود انجام دهید تا این سال پرحادثه را پشت سر بگذارید!

البته برای پیشگیری از کرونا مهم‌تر از تقویت بدن، رعایت موارد بهداشتی و اقدامات جدی برای محافظت و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است.

 

وداع همیشگی با استرس

کاهش استرس، یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامت مغزتان انجام دهید. زمانی‌که مغز به‌درستی کار کند، قطعاً بدن هم عملکرد بهتری خواهد داشت.

از طرف دیگر، استرس باعث سرکوب‌شدنِ سیستم ایمنی بدن می‌شود و هرگاه که به سراغتان بیاید، به‌صورت ناخودآگاه، سیستم ایمنی بدن هم از کار خواهد افتاد.

پشت سرهم مریض‌شدن و تب‌کردن‌های هرروزه را به یاد بیاورید، همه این‌ها ناشی از استرس کنترل‌نشده است. با ادامه‌دارشدنِ استرس، باید منتظر عواقب بلندمدت بدتری باشید.

 

 

خواب کافی، خواب را فراموش نکنید

اگر خواب کافی نداشته باشید، بدنتان نمی‌تواند از تمامی پتانسیل و ظرفیت‌های درونی‌اش استفاده کند؛ در نتیجه عکس‌العمل‌های سیستم ایمنی بدن شما ضعیف‌تر از قبل خواهد شد.

تصور کنید که ویروس سرماخوردگی وارد بدن شما می‌شود و متأسفانه به‌خاطر خستگی، بدنتان روز بعد متوجه حضور ویروس‌ می‌شود، که شاید دیگر خیلی دیر شده باشد!

 

 

نه گفتن به شامپاین را تمرین کنید

یکی از موادی که می‌تواند تا حد زیادی بدن را به چالش بکشد، نوشیدنی‌های الکلی است. شاید چند لحظه‌ای احساس سرخوشی به شما دست دهد، اما بدون شک سیستم ایمنی بدنتان هم سراغ سرخوشی‌های خودش می‌رود و هیچ توقعی نمی‌توانید از بدنتان داشته باشید.

البته ناگفته نماند که بر اثر مصرف مکرر نوشیدنی‌های الکلی، سلول‌های سفید خونتان دیگر کارایی‌اش را از دست می‌دهد و به جنگ باکتری‌های مضر نمی‌رود. در نتیجه با مصرف نوشیدنی‌های الکلی نه‌تنها احتمال مریض‌شدنتان در مواجهه با میکروب ۱۰۰ درصد است، بلکه باید آماده بروز عفونت هم باشید.

 

 

سراغ دود نروید

اگر برطبق عادت همیشگی یا به‌صورت تفریحی، اهل استعمال دخانیات هستید، لازم است بدانید که شما بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان شش و بروز عفونت‌های دستگاه تنفسی هستید.

با مصرف سیگار و قلیان و وارد کردن دود به زندگیِ خود، دیگر سیستم ایمنی بدن پاسخ‌گوی بیمارشدنتان نخواهد بود. چون دود بدن را روز به‌روز ضعیف‌تر می‌کند و شما با این کار، گزینه خودکشیِ تدریجیِ سیستم ایمنی بدن را انتخاب کرده‌اید.

 

ظرف میوه را زمین نگذارید

مصرف بیش‌ازحدِ شکر، سیستم ایمنی بدن را برای دورکردنِ باکتری‌ها تحت تأثیر قرار می‌دهد. بهتین کار این است که میوه‌‌جات و سبزی‌جات تازه را جایگزینِ‌ شکر کنید.

با این کار، انواع ویتامین‌های مفید، روی، بتا کاروتن و هر آن‌چه که بدنتان برای تقویت بدن به آن نیاز دارد را دریافت خواهد کرد.

 

لینک منابع

healthline

medicalnewstoday

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Sending
User Review
5 (4 votes)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
اعتمادی ۰۴ شهریور ۱۳۹۹

ممنون از مطالب خوبتون و رژیم خیلی عالیتون که باهاش به هدفم رسیدم

کارشناس فیتامین ۰۴ شهریور ۱۳۹۹

خیلی خوسحالیم از این‌که به هدفتون رسیدید 🌷 ممنون از شما که سایت ما رو دنیال می‌کنید

فیروزه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

من کرونا گرفتم واقعا سیر، عسل، مایعات هم خیلی جواب داد واقعا استرس هزاربرابر بدتر میکنه این بیماریو مراقب باشید

کارشناس فیتامین ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

بله همینطوره خداروشکر که سلامتیتون رو به دست آوردید.

محمدی تبار ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

تمرینای برنامه ورزشی فیتامین رو توی خونه هم میشه انجام بدم؟ چقدر لاغر میشم؟

کارشناس فیتامین ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

بله دوست عزیز 🌷 انتخاب محل تمرین با خود شماست. اگه با برنامه ورزشی فیتامین توی خونه تمرین کنین می‌تونین هر ماه بین 3 تا 5 کیلو کاهش وزن داشته باشید. این لاغری به شرطی هست که تمرینات منظم داشته باشید و از یه رژیم غذایی اصولی هم پیروی کنید. اگه نیاز به مشاوره برای رژیم غذایی و برنامه ورزشی دارید، عدد 11 رو به شماره 3000602636 بفرستید.

سپیده مجابی ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

من دیسک کمر دارم میشه میتونم از برنامه ورزشی فیتامین برای من هم مناسبه؟ میخوام زود لاغر بشم

کارشناس فیتامین ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

بله دوست عزیز 🌷 برنامه ورزشی فیتامین در درجه اول با هدف سلامتی شما طراحی می‌شه و در کنارش فرم بدنی‌تان رو با توجه به شرایط جسمی و هدفی که دارید، اصلاح می‌کنه. تا بتونید همراه با سلامتی و شادابی به اندام ایده‌آل‌تون برسید

[…] حتما بخوانید 12 راهکارهای تضمینی برای تقویت سیستم ایمنی برای مقابله … […]

×