بدون نظر
Sending
User Rating 5 (3 vote)
اسفناج

فواید اسفناج این سبز جادویی! سه وعده غذای رژیمی با اسفناج

تاریخ انتشار

06 مرداد 1399

تعداد بازدید

89

زمان مطالعه

5 دقیقه

لطفا از کنار اسفناج راحت رد نشوید! چون اسفناج فقط یک سبزی نیست؛‌ بلکه غذایی فوق‌العاده و جادویی برای سلامتی و لاغری به حساب می‌آید!

این سبزی برگ‌دارِ پرخاصیت، که منشاء آن به آسیای غربی و مرکزی برمی‌گردد، به دلیل کالری بسیار کم، مواد مغذی و معدنی فراوان و طرز تهیه ساده‌ای که دارد، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و بهترین مواد غذایی بین همه کسانی‌که سلامتی‌شان برایشان اهمیت دارد، معروف است.

 

 

اسفناج

اسفناج؛ سبزی همه فن‌حریف

فواید بی‌شمار این سبزی پرخاصیت در این مقاله نمی‌گنجد. فقط بخشی از خواص آن، مربوط به تأثیرش روی پوست و مو، سلامت استخوان‌ها و درمان بیماری‌هاست. شما این سبزی را هرطورکه میل کنید، به‌صورت پخته یا خام، در غذا یا فقط به‌عنوان سالاد، از خواص اسفناج بهره‌مند خواهید شد.

 

 

 

اسفناج

فواید اسفناج این سبز جادویی

اسفناج با چاشنی لاغری

این سبزی مفید، با حدود ۷ کالری در هر فنجان یک گزینه مناسب برای افرادی‌ست که قصد لاغری دارند. شما با اضافه‌کردنِ چند فنجان اسفناج به رژیم غذایی خود لطمه‌ای نمی‌زنید، چون هر فنجان چیزی حدود ۷ کالری دارد.

البته کم‌کالری بودنِ اسفناج تنها دلیلی که آن را به یک کمک‌کننده لاغری تبدیل کرده نیست.

تحقیقی که در ژورنال دانشکده علوم تغذیه آمریکا منتشرشده نشان می‌دهد این سبزی به‌دلیل غنی‌بودن از فیبر تا مدت طولانی پس از مصرفش احساس سیری خواهید داشت و هوس و میل شما به غذا تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

شما می‌توانید از اسفناج پخته به‌عنوان میان‌وعده و یا حتی در وعده‌های کامل غذایی خود استفاده کنید.

 

 

اسفناج یک غذای خوب برای مبتلایان به دیابت

یک دلیل وجود دارد (در واقع دلایل زیادی) که اسفناج یک غذای دیابتی نامیده می‌شود.

فقط یک فنجان از این سبزی، ۴۰ درصد از منیزیم مورد نیاز روزانه شما برای تنظیم قندخون را تأمین می‌کند.

به گفته محققان دانشگاه ایالت اورگان، سبزی‌جات برگ‌دار، حاوی آنتی‌اکسیدان آلفا لیپوئیک اسید است که باعث کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت به انسولین می‌شوند. شاخص گلایسمی پایین آن، شما را از افزایش غیرمنتظره قند خون در امان نگه می‌دارد.

 

اسفناج محصول طبیعی برای زیبایی پوست و مو

این سبزی مفید، حاوی مقادیر زیاد ویتامین A و C است که هر دو در سلامت و زیبایی پوست و موی شما نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

ویتامین A یک رطوبت‌رسان و چرب‌کننده طبیعیِ پوست و مو است که باعث می‌شود موهایی درخشان و براق داشته باشید. همچنین ویتامین A پوست شما را در برابر چین‌وچروک و پیریِ زودرس محافظت می‌کند.

 

 

اسفناج معجزه‌ای برای فشارخون

شما می‌توانید با استفاده از داروهای طبیعی مثل اسفناج که تهیه آن کار ساده‌ای است، فشار خون بالا را کنترل کنید.

مصرف این سبزی به دلیل داشتن پتاسیم، اسیدفولیک و منیزیم فراوان همیشه به افراد با فشارخون بالا، توصیه می‌شود.

از آن‌جا که کمبود پتاسیم در بدن یکی از عوامل ابتلا به فشارخون است، این سبزی با پتاسیم فراوانش به کمکتان می‌آید تا فشارخون شما خیلی بالا نرود.

 

 

اسفناج برای استحکام استخوان

این سبزیِ پرخاصیت، سرشار از کلسیم است. طبق تحقیقات بنیاد ملی تحقیقات پوکی استخوان آمریکا، اسفناج منبع با ارزشی از ویتامین K و کلسیم است که برای افزایش تراکم و مقاومت استخوان‌ها ضروری است.

همچنین کلسیم و منیزیم فراوان این سبزی برای رشد، استحکام و پیشگیری از شکستگی استخوان‌ها بسیار مؤثر عمل می‌کنند.

 

اسفناج و سرکوب سرطان

یک راه ساده برای پیشگیری از ابتلا به سرطان، اضافه‌کردنِ این سبزی به برنامه غذایی روزانه است.

اسفناج هم مانند دیگر سبزی‌جاتِ برگ‌دار (کلم و کاهو)، حاوی رنگ‌دانه‌هایی به نام کاروتنوئیدهاست که در گیاهان یافت می‌شود و به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند.

تا رادیکال‌های آزاد بالقوه خطرناک را از بین ببرند. طبق پژوهش‌های مؤسسه تحقیقات سرطان آمریکا‌، غذاهای دارای کاروتنوئید می‌توانند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش دهند و رشد توده‌های سرطانی را هم کُند کنند.

 

اسفناج و حذف یبوست

فیبر ماده مغذی برای رفع مشکلات دفع، مانند یبوست است که به‌مقدار زیاد در اسفناج یافت می‌شود.

از آن‌جاکه این برگ‌های سبز، حاوی مقادیر زیادی آب و فیبر محلول و نامحلول است، به شما کمک می‌کند تا هرگونه انسداد روده را سهولت ببخشید.

یک فنجان از این سبزی، به‌‌صورت پخته‌شده، ۴٫۳ گرم فیبر دارد که میزان قابل توجهی از فیبر مورد نیاز روزانه دستگاه گوارشتان را تأمین می‌کند.

 

اسفناج کارخانه آهن

یک فنجان اسفناج پخته‌شده حاوی بیش از ۶ میلی‌گرم آهن است. ممکن است این مقدار، زیاد به نظر نرسد، اما ۳۶ درصد از میزان آهن توصیه‌شده روزانه شما را فراهم می‌کند.

اگر روزی سه فنجان از این سبزی به‌صورت پخته‌شده میل کنید، فقر آهن بدنتان را کاملا از بین برده‌اید.

آهن یک ماده معدنی ضروری برای سلامت عمومی بدن و همچنین اعصاب است، که این به‌خصوص خبر خوبی برای گیاه‌خواران است.

 

اسفناج ناجی بینایی

این سبزی برای سلامت بینایی و چشمان شما از هویج هم مفیدتر عمل می‌کند؛ ولی فقط هویج برای چشم معروف شده است.

یکی دیگر از مزایای این سبزی پرخاصیت این است که حاوی یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای چشم است: یعنی لوتئین.

نتایج پژوهش‌های مرکز تحقیقاتی اپتومتری ایالات متحده آمریکا، نشان می‌دهد که آنتی‌اکسیدان اسفناج خطر ابتلا به آب‌ مروارید و فروپاشی شبکیه چشم، (که در اثر بالارفتنِ سن پیش می‌آید) تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

شاید هیچ‌وقت حدسش را هم نمی‌زدید که اسفناج حتی از هویج هم برای چشمانتان مفیدتر باشد؛ ولی این موضوع واقعیت دارد.

 

 

 

سه وعده غذای رژیمی پیشنهادی با اسفناج

 

املت اسفناج با قارچ

مواد لازم

تخم‌مرغ: سه عدد

قارچ: دو عدد خام

اسفناج پخته: ۵۰ گرم

پنیر کم‌چرب: ۲۰ گرم

روغن: به مقدار لازم

ادویه: به مقدار لازم

 

 

طرز تهیه

  • ابتدا قارچ‌ها را حلقه‌حلقه کرده و داخل ماهیتابه با کمی روغن قرار دهید؛
  • یادتان باشد که قارچ باید خشک باشد، وگرنه اصطلاحا آب می‌اندازد؛
  • حالا اسفناج پخته را با قارچ‌ها ترکیب کرده، بعد از دو دقیقه پنیر کم‌چرب را (در صورت دلخواه) به مواد اضافه کنید؛
  • حالا تخم‌مرغ‌ها را هم با این مواد ترکیب کنید (از قبل، زرده و سفیده تخم‌مرغ را هم بزنید)؛
  • اجازه دهید این ترکیب، طلایی‌رنگ شود، سپس املت را برعکس کنید تا دو طرف آن کاملا پخته شود.

 

 

خورشت آلو اسفناج

مواد لازم

پیاز: دو عدد

اسفناج: ۵۰۰ گرم (ریز خُرد کرده و تف دهید)

گوشت خورشتی یا مرغ: ۴۰۰ گرم

آلو بخارا: ۱۴ عدد (یا به تعداد دلخواه) خیس کرده

زردچوبه، نمک: به مقدار لازم

فلفل سیاه: دو قاشق چای‌خوری

 

طرز تهیه

پیاز را خُرد کرده و با فلفل سیاه و گوشت (می‌توانید به جای گوشت، از قارچ یا مرغ استفاده کنید) ترکیب کنید.

بعد از این‌که پیازها طلایی شد، حالا زردچوبه و رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و هم بزنید؛ سپس کمی آب روی این مواد بریزید تا به مدت ۴۵ دقیقه پخته شود.

بعد از این زمان، اسفناج و آلوها را با مواد ترکیب کنید و بعد از ۳۰ دقیقه، نمک را اضافه کنید. بعد از این‌که کاملا خورشت جا افتاد، حالا سرو کرده و نوش جان کنید.

 

 

 

اسفناج

سالاد رژیمی چربی‌سوز اسفناج و انار

مواد لازم

اسفناج: ۵۰۰ گرم

رب انار ملس: سه قاشق غذاخوری

جوانه گندم: یک چهارم فنجان

انار: یک یا نصف لیوان (یا گوجه گیلاسی)

گردو: به میزان دلخواه

نمک و فلفل: به دلخواه

تخم کدو: یک چهارم پیمانه

روغن زیتون: دو قاشق غذاخوری

سرکه بالزامیک: دو قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه

اسفناج‌ها را به‌خوبی شسته و کاملا خشک کنید. حالا در ظرف دلخواه خود بریزید و انار را به آن اضافه کنید. گردو و تخم کدوها را هم روی این مواد بریزید.

حالا سرکه بالزامیک، روغن زیتون، ادویه و رب انار را ترکیب کرده و روی سالاد بریزید. سالاد اسفناج شما آماده است؛ نوش جان!

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Sending
User Review
5 (3 votes)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
×