82 نظر
4/5 - (5 امتیاز)

لاغری با رقص یا با دویدن: بیشتر بدویم یا برقصیم؟

تعداد بازدید

30837

زمان مطالعه

5 دقیقه
فهرست مطالب

    تنها راه لاغری و کاهش وزن، سوزاندن کالری در طول روز است. اما بین لاغری با رقص و دویدن کدام‌یک را برای کالری سوزی بیشتر انتخاب می‌کنید؟ قطعاً انتخاب دشواری است.

    چون قبل از هرچیز باید بدانیم کالری سوزی و لاغری با رقص بیشتر است یا دویدن؟ کدام‌یک از این فعالیت‌ها کالری سوزی بیشتری دارد و شما را زودتر به هدفتان یعنی کاهش وزن می‌رساند؟ آیا باید وقت بیشتری را صرف رقصیدن و حرکات موزون کنیم یا این‌که بیشتر بدویم؟

    در این مقاله دو فعالیت کالری سوز رقص و دویدن را باهم بررسی خواهیم کرد، تا ببینیم کدام کالری سوزی بیشتری خواهد داشت.

    لاغری با رقص حقیقت دارد؟

    رقص جزء ورزش‌های مهیج و بی‌نظیر به حساب می‌آید. آن هم ورزشی که تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند. رقص و حرکات موزون یکی از انتخاب‌های فوق‌العاده‌ای است که برای رسیدن به کالری سوزیِ بیشتر، می‌توانید انجام دهید. چون علی‌رغم کالری سوزی زیاد، انجام چنین فعالیت‌هایی حالتان را هم خوب خواهد کرد.

    بسیاری از افراد حوصله ساعت‌ها دویدن روی تردمیل را ندارند و بعد از چند دقیقه حوصله‌شان سر می‌رود. لاغری با رقص می‌تواند جایگزین و تنوع فوق‌العاده‌ای برای این دسته از افراد باشد و انگیزه ورزش‌کردن را چندین برابر کند. 

     

    رقصیدن ورزش هوازی است یا قدرتی؟

    به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم رقصیدن شاخه‌ای از ورزش است که هم‌زمان شامل حرکات هوازی و قدرتی می‌شود. یادتان باشد که بدن ما برای حفظ سلامتی و شادابی نیاز به ترکیبی از هر دو دسته هوازی و بی‌هوازی (قدرتی) دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در زمان تمرین رقص کدام حرکات هوازی محسوب شده و کدام یک بی‌هوازی است.

    هوازی: پریدن، حرکات ریتم‌دار به چپ راست و عقب و جلو و چرخش بدن و چرخیدن

    بی‌هوازی: حالت اسکوات در حین رقص، حفظ تعادل و بلند کردن شخص دیگر یا بدن خودتان

    لاغری با رقص

    عضلات درگیر در حین رقص

    اینکه کدام یک از عضلات در حین رقص و لاغری با رقص درگیر می‌شود، بیشتر بستگی به نوع ورزش شما دارد. در ادامه این مقاله عضلات مختلف و درگیر شدن یا نشدنشان در حین رقص را بررسی خواهیم کرد.

    عضلات هسته بدن: قدم برداشتن‌ها و تکان دادن میان تنه حسابی عضلات شکم و پهلوهایتان را درگیر خواهد کرد.

    عضلات بازوها: با وجود این‌که بیشتر حرکات در حین رقصیدن، قسمت‌های پایین تنه را درگیر می‌کند ولی بازوها و دست‌ها بی‌نصیب نبوده و در حین تحرک شما درگیر خواهد شد.

    عضلات پاها: بدون شک بیشترین تأثیر رقص روی عضلات پایین‌تنه شما خواهد بود و عضلات چهارسر ران و همسترینگ فعال خواهد شد.

    عضلات باسن: در رقص‌هایی مانند هیپ هاپ و باله حرکاتی که انجام می‌دهید، عضلات سرینی یا همان ناحیه باسن را درگیر خواهد کرد.

    عضلات کمر: بیشتر انواع رقص، همزمان روی عضلات هسته بدن و کمر تأثیرشان را خواهند گذاشت.

     

    مقایسه لاغری با رقص و لاغری با دویدن

    کالری‌سوزی رقص

    میزان کالری سوزی و لاغری با رقص بستگی به عوامل زیادی دارد؛ اما مهم‌تر از همه سن و سال و ترکیب بدنی شما است. البته درکنار این دو عامل، این‌که چقدر سریع می‌رقصید یا چه سبک رقصی را انتخاب می‌کنید هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌عنوان مثال کالری سوزی رقص باله چیزی حدود دو برابر بیشتر از انواع دیگر است. اما به‌طور کلی میزان کالری سوزی با رقصیدن به این صورت است:

    رقص ایرانی

    میزان کالری‌سوزی این نوع کاملاً بستگی به سرعت رقصیدن و وزن شما دارد. میزان این کالری سوزی در آرام‌ترین حالت ۲۵۰ تا ۳۳۰ کالری در ۶۰ دقیقه و در ریتم تند بین ۳۱۰ تا ۴۲۰ است.

    رقص عربی

    کالری سوزی رقص عربی در ریتم‌های آرام‌ ۲۷۰ تا ۳۲۰ کالری و در ریتم‌های سریع‌تر بین ۲۹۰ تا ۳۶۰ کالری در ساعت می‌رسد.

     

    رقص باله

     برای یک فرد سبک وزن و سطح مبتدی در باله، میزان کالری سوزی عددی بین ۳۸۰ تا ۴۵۰ کالری است. البته این میزان کالری سوزی ارتباط کاملاً مستقیمی با میزان انقباض عضلات و حرفه‌ای بودنِ فرد در تمرین دارد.

    هرچقدر عضلاتتان را در حین رقص باله بیشتر درگیر کنید و حرفه‌ای‌تر باشید، قطعاً این کالری سوزی به دو برابر این مقدار خواهد رسید.

    رقص هیپ هاپ

    کالری سوزی این ورزش در ۶۰ دقیقه حدود ۳۷۰ کالری (برای افراد سبک وزن) تا ۶۱۰ کالری (برای افراد بالای ۹۰ کیلوگرم) خواهد بود. پس هیپ ‌هاپ می‌تواند گزینه خوبی برای لاغری با رقص باشد.

    رقص زومبا

    میزان کالری سوزی در مدت ۶۰ دقیقه به حدود ۴۰۵ کالری (برای یک فرد ۷۰ کیلویی) و ۴۸۰ کالری (برای یک فرد ۹۰ کیلویی) خواهد رسید. اگر علاقمند ورزش زومبا هستید و اطلاعات کاملی در مورد این ورزش و میزان کالری سوزی آن می‌خواهید، خواندن مقاله هرآنچه باید در مورد زومبا در خانه یا باشگاه بدانید را پیشنهاد می‌کنیم.

    لاغری با رقص

     

    کالری‌سوزی دویدن

    همین ابتدا باید بدانید که دویدن جزء ورزش‌های شدت بالا محسوب شده و اگر برنامه دوی شما پرشدت و تناوبی باشد حتی پس از پایان دویدن هم کالری سوزی‌تان ادامه خواهد داشت. چون متابولیسم بدنتتان حین دویدن بالا رفته و تا ساعت‌ها این خاصیت پابرجا خواهد بود.

    نکته دیگر و بسیار مهم این است که اگر قصد کالری سوزی فوق العاده‌ای دارید و می‌خواهید بی‌نهایت کالری بسوزانید باید تمرین دویدنتان را تناوبی یا همان اینتروال کنید یعنی، زمان کوتاهی را قدم زده، ارام بدوید و بعد شروع به دویدن با سرعت زیاد کنید. اگر به دنبال برنامه پیاده روی و دویدن کالری سوز طبق نظر مربی ورزشی هستید، حتماً مقاله با این برنامه پیاده روی نیم کیلو در هفته کم کنید را مطالعه کنید.

    پیش از اینکه بخواهیم در مورد میزان کالری سوزی دویدن صحبت کنیم، بهتر است این دو معادله را به خاطر بسپارید:

    وزن بیشتر= کالری سوزی بیشتر

    سرعت دویدن بیشتر= کالری سوزی بیشتر

     

    یک فرد ۷۵ کیلویی اگر مدت زمان ۶۰ دقیقه با سرعت ۶ کیلومتر برساعت بدود، میزان کالری ای حدود ۷۷۲ کالری خواهد داشت. اگر همین فرد سرعت دویدن را بالاتر برده و با سرعت ۸ کیلومتر در ساعت بدود کالری سوزی ۹۲۹ کالری خواهد رسید. اگر هنوز هم ذهنتان درگیر دویدن است و سؤالات زیادی دارید، مقاله تمام پرسش و پاسخ های شما در مورد دویدن را با دقت بخوانید.

    حال اگر با همین سرعت و مدت زمان مشخص یک فرد ۹۰ کیلویی بدود، میزان کالری سوزی به ۹۲۶ کالری خواهد رسید. اگر همین فرد سرعت دویدن خود را به ۸ کیلومتر بر ساعت برساند، میزان کالری او به حدود ۱۱۱۵ کالری می‌رسد؛ اما ورزش‌هایی هستند که کالری سوزی بیشتری نسبت به دو دارند! در این مقاله به کالری سوزی ورزش ها پرداخته شده!

    سخن پایانی

    اگر به اعداد و ارقام میزان کالری سوزی بالا دقت کنید متوجه اختلاف عددی قابل توجه لاغری با رقص و دویدن خواهید شد. قطعاً میزان کالری سوزی دویدن نسبت به رقص بیشتر خواهد بود، مگر این‌که سرعت و ریتم رقصتان را بالا و عضلات بیشتری را در حین رقصیدن درگیر کنید.

    با این حال فراموش نکنید که جذاب بودن و علاقه شما به تمریناتی که انجام می‌دهید، مهم‌ترین شرط برای انتخاب نوع فعالیت کالری‌سوزتان است.

    منابع: woman.thenest ـ timesofindia.indiatimes

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4/5 - (5 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    فاطمه تکبیری 19 آبان 1400

    سلام من ۱۴ سالمه و ۱۵۳ قدم هست و ۴۱ وزنم هست آیا چاق هستم ؟؟

    سلام فاطمه عزیز. خیر.

    همتا 05 مهر 1400

    سلام من میخوام کمر باریک و شکم تخت داشته باشم چه ورزشایی مناسبه؟ اندامم خوبه فقط میخوام ک بهتر بشه تخت بشه

    سلام همتای عزیز. باید تغذیه مناسب داشته باشین و کنارش یه ورزش کامل هفته ای سه بار انجام بدین. برنامه کامل یعنی برنامه تمرینات قدرتی و شکمی و هوازی. برای دریافت برنامه عدد ۱۲ رو به ۱۰۰۰۹۸۴۸ ارسال کنین.

    رها 27 شهریور 1400

    سلام من 16 سالمه 53 کیلو هستم پاهام چاقه باید چیکار کنم

    کارشناس فیتامین 29 شهریور 1400

    سلام رهای عزیز. با تغذیه و ورزش میتونین پاهاتونو به سایز دلخواهتون برسونین. برای دریافت برنامه عدد ۱۲ رو به ۱۰۰۰۹۸۴۸ ارسال کنین.

    رها 27 شهریور 1400

    من 16 سالمه مچ و ران پاهام چاقه باید چیکار کنم توروخدا بگید

    کارشناس فیتامین 29 شهریور 1400

    سلام رهای عزیز. مچ ژنتیکیه ولی ران رو میتونین با تغذیه و ورزش فرم بدین و به سایز دلخواهتون برسونین. برای دریافت برنامه عدد ۱۲ رو به ۱۰۰۰۹۸۴۸ ارسال کنین.

    YASNA 07 شهریور 1400

    سلام من ۲۳ سال دارم و ۷۰ کیلو هستم رژیم سبک دارم گاهی هم ورزش میکنم اما من چاقی بالای شکم دارم لطفا راهنماییم کنید که از چه ورزشی برای لاغری بالای شکم و پشت ران استفاده کنم

    کارشناس فیتامین 07 شهریور 1400

    سلام دوست عزیز. بالای شکم ممکنه ورم معده باشه ناشی از مشکل معده و یا خوردن غذای زیاد در تعداد وعده کم. اگر هم اضافه وزن داری حتما باید به وزن ایده ال برسی. اضافه وزن با توجه به قدت بررسی میشه که اینجا ذکر نکردی. تمریناتی که بالای شکم رو درگیر میکنه انواع حرکات شکمی هستن که بالاتنه در آن متحرک است. مثل دراز نشست نیمه. تمرینات پشت ران حرکات پشت پا خوابیده و لیفت پشت پا هستن. اما باید بدونی انجام حرکات کافی نیست. باید یه برنامه کامل داشته باشی و رژیم هم در کنارش. اگر مایل هستی از کارشناسان فیتامین برنامه بگیری عدد 12 رو به 10009848 ارسال کن.

    ×
    bedoone morabi