2 نظر
فواید طناب زدن

فواید طناب زدن برای لاغری و چربی سوزی

تعداد بازدید

4550

زمان مطالعه

5 دقیقه
فهرست مطالب

    یکی از ورزش‌های ساده و پرطرفداری که خیلی از افراد از بچگی تا حالا انجام می‌دهند، طناب‌زنی است. شما از فواید طناب زدن آگاهید؟ امروزه بیشتر، فواید طناب زدن برای لاغری و سلامتی موضوع مورد بحث است. اما آیا حقیقت دارد یا فقط درجا زدن و بی‌فایده است؟

    در این مطلب فیتامین از فواید طناب زدن برای لاغری تا مضرات و شایعاتی که در مورد این ورزش هست. پس با دقت بخوانید!

     

    معرفی فواید طناب زدن

    طناب‌زنی یکی از بهترین‌ هوازی‌هاست! فواید طناب زدن خیلی زیاده، ولی اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، طناب زدن عضلات شما را تقویت می‌کند، چابکی‌تان را بالا می‌برد، باعث می‌شود هماهنگی خوبی بین عصب و عضله برقرار کنید و از همه مهم‌تر عملکرد سیستم قلبی عروقی شما تا حد زیادی پیشرفت کند.

    خرید این وسیله ورزشی یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید برای سلامتی‌تان انجام دهید. چون طناب زدن باعث بهبود سلامتی عمومی شما می‌شود. برای انجام این ورزش هم نیاز به فضای خاصی هم نخواهید داشت. فقط کافی است آن را تهیه کرده، تایمر روی گوشی خود نصب کنید و کمی خلاقیت چاشنی تمرین ورزشی خود کنید.

     

    طناب زدن برای لاغری

    فواید طناب زدن برای لاغری

    طناب‌زنی به دلیل ماهیت هوازی بودن آن، جزو ورزش‌هایی است که کالری‌سوزیِ بالایی دارند. در عین حال که با طناب‌زدن بدن کالری‌های اضافه خود را می‌سوزانید تقریبا تمام عضلات بدن خود را هم درگیر کرده‌اید و حسابی پایین‌تنه و بالاتنه شما تقویت می‌شود.

    اگر درباره چرایی و چگونگی فواید طناب زدن برای لاغری می‌خواهید بدانید باید بگوییم که دلیل لاغری با طناب این است:

    بدن انسان برای این‌که یک لیتر اکسیژن جذب کند، حدوداً ۵ کالری می‌سوزاند. این بدین معنی است که هرچه ورزش شما عضلات بیشتری را درگیر کند و اکسیژن بیشتری بسوزاند، کالری سوزی بیشتری را در پی دارد.

     

    طناب زدن برای لاغری تاثیر دارد، اما مهم‌ترین عامل موفقیت در کاهش وزن، اصلاح برنامه غذایی و کم کردن کالری دریافتی است.

     

    اگر تا به‌حال فقط یک‌بار هم از روی طناب پریده باشید، می‌دانید که با اولین پرش‌‎ها ضربان قلب به شدت بالا رفته و بدن شروع به کالری‌سوزی می‌کند.

    خب، اگر هنوز هم متقاعد نشده‌اید که طناب زدن برای لاغری و چربی سوزی فوق‌العاده است، پس با ما همراه باشید تا شما را با ۷ دلیل برای تاثیر این ورزش آگاه کنیم و دیدتان را نسبت به این وسیله ورزشی تغییر دهیم.

     

     

     

     

    فواید طناب زدن برای کل بدن

    • هم طناب‌زدن برای لاغری موثر است، هم باعث افزایش انعطاف‌پذیری و خاصیت ارتجاعی عضلات پاها می‌شود. احتمال آسیب‌دیدگی پاهایتان را کاهش می‌دهد­.

     

    • اگر به‌صورت منظم انجامش بدهید، عضلات ساق پا تقویت شده و خاصیت ارتجاعی تاندون‌ها و رباط‌های پای شما نیز بیشتر خواهد شد. سعی کنید در حین تمرین با طناب روی پاشنه پای خود پایین بیایید.

     

    • طناب‌زدن باعث افزایش و تقویت تعادل و هماهنگی بدن می‌شود. ریتمی که طناب‌زدن دارد به افزایش هماهنگی بین پاها، چشم‌ها و دست‌ها کمک بسیاری می‌کند.

     

    • طناب‌زدن باعث بهبود شناخت شما نسبت به بدنتان می‌شود. با کمک ورزش با الگوهای حرکتیِ بدنتان بیشتر آشنا خواهید شد. همین آشنایی موجب بهبود ارتباط سیستم عصبی با مغز، مچ دست‌ها و پاهایتان می‌شود. این موضوع شناخت بدن و ارتباط موثرتر اعضا با یکدیگر، به‌خصوص در سنین بالا و برای میان‌سالان و کهن‌سالان اهمیت پیدا می‌کند.

     

    • طناب‌زدن کمک می‌کند تا بتوانید شدت تمرینات دایره‌ای را بیشتر کنید. تمرینات قدرتی که دارای حرکات تناوبی برای کار روی گروه‌های عضلانی مختلف است، باعث بالا رفتن ضربان قلب و افزایش سلامت قلبی و عروقی شما می‌شود.

     

    • حال اگر یک تمرین ایستگاهی را نیز به آن اضافه کنید، شدت تمرینتان به‌صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت. همچنین اگر می‌خواهید طناب زدن برای لاغری و کالری‌سوزی را تجربه کنید، دو تا سه دقیقه درجا زدن با این وسیله را به پایان تمرینتان اضافه کنید.

     

    • سبک و کم ‎جا بودن طناب ورزشی این امکان را در اختیارتان قرار می‎‌دهد تا بتوانید به پارک مورد علاقه‎‌تان بروید. (باشگاه همراه): بسیاری از پارک‌های شهری دارای امکانات و دستگاه‌های ورزشی است که می‌توانید برای ورزش‌کردن از آن‌ها استفاده کنید.

     

    • این وسیله فوق‌العاده را نیز حتماً همراه ببرید تا تمرینات کل بدن را انجام دهید و تمام عضلاتتان را درگیر کنید. تمام تمرینات خود را با طناب ‌زدن ترکیب کرده و به‌صورت تناوبی بعد از هر تمرین دو یا سه دقیقه طناب بزنید و سپس به‌سراغ تمرین بعدی بروید.

     

    • با طناب‌ زدن برای لاغری بجنگید و ۲۰۰ کالری بسوزانید! مقدار کالری‌سوزی در حین این تمرین برای افرادی‌که می‌خواهند وزنشان را کم کنند دارای اهمیت بسیار زیادی است. با هر دقیقه تمرین علاوه‌بر تقویت عضلات پا، باسن و شانه‌ها، ۱۰ کالری نیز خواهید سوزاند. این یعنی با دو بار طناب‌زدن ۱۰ دقیقه ای، ۲۰۰ کالری می‌سوزانید (که یعنی ۱۰۰۰ کالری در هفته).

     

     

     

     

    لاغری با طناب

    آسیب و ضرر طناب زنی

    این همه از فواید طناب زدن برای لاغری و سلامتی گفتیم، در ادامه می‌خواهیم از آسیب‌ها و عوارض احتمالی آن هم بگوییم. طناب زدن برای لاغری به درد کسانی می‌خورد که بدن قوی و ورزیده‌‌ای دارند. یعنی اگر شما خیلی ورزشکار و قوی نیستید طناب زدن برای لاغری شروع خوبی نیست. چراکه ممکن است اضافه وزن شما روی کمر و زانویتان فشار زیادی وارد کند و به آن‌ها آسیب برساند.

     

     

    ارتباط طناب زدن و افتادگی رحم

    این شایعه مانند دیگر شایعات ورزش بانوان است! جواب بسیار کوتاه این است: در بانویی که سابقه مشکلات داخلی ندارد هرگز طناب زدن عادی (حدود بیست دقیقه در روز) باعث چنین اتفاقات عجیب غریبی نمی‌‌شود!

     

     

     

     

    ممنوعیت افراد برای طناب زدن

    یکی از مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم احتمال آسیب مفاصل زانو و کمر با پرش‌های زیاد طناب در کسانی‌که وزن زیادی دارند است. اگر بدن شما به قدر کافی قوی و ورزیده نیست نباید طناب زدن برای لاغری آن هم در زمان طولانی را همیشه انجام دهید.

    همچنین درصورتی که سابقه شل‌شدگیِ رحم و یا مشکلات داخلی در خانمی وجود دارد بهتر است پیش از طناب زدن (و هر ورزش دیگری) با پزشک متخصص مشورت کند. طناب زدن برای بانویی که باردار است یا به‌تازگی زایمان کرده اصلا توصیه نمی‌شود. در نهایت باید به کسانی‌که مشکل نرمی استخوان، فتق دیسک کمر، مشکلات زانو و پوکی استخوان دارید از طناب زدن بپرهیزید.

     

    سخن پایانی 

    فواید طناب زدن شامل کل بدن می‌شود. این ورزش هوازی و مفید تاثیر خوبی بر بدنتان دارد. در این مطلب از فیتامین به توضیح این موضوع چالشی یعنی طناب زدن برای لاغری و کاهش وزن هم پرداختیم. مطالعه این مطلب کمکتان می‌کند تا با فواید طناب زنی که از آنها بی‌خبرید آشنا شوید.

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    محسن نصیری دهبنه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

    سلام، ممنون از مطلب خوبتون اما هنگام فرود حتما باید روی پنجه و سینه پا فرود بیان،فرود آمدن روی پاشنه پا اشتباه و باعث آسیب های متعدد خواهد شد.لطفا متنو اصلاح بفرمایین.

    کارشناس فیتامین ۲۶ شهریور ۱۳۹۹

    درود بر شما دوست عزیز ? خیلی ممنون از دقت نظر شما و همراهی‌تون

    ×