۱۶۰ نظر
فواید طناب زدن

فواید طناب زدن برای لاغری و چربی سوزی

تعداد بازدید

16241

زمان مطالعه

6 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
فهرست مطالب

    آیا از مزایا و فواید طناب زدن آگاهید؟ امروزه، بیشتر صحبت از فواید طناب‌ زدن برای لاغری و سلامتی می‌شود؛ اما این موضوع چقدر حقیقت دارد؟ طناب زنی یکی از ورزش‌های ساده و پرطرفداری است که از گذشته تاکنون کاربرد داشته است.

    در این مطلب از فیتامین به فواید طناب‌ زدن برای لاغری و دیگر مزایای آن می‌پردازیم و همچنین از مضرات و شایعاتی که در مورد این ورزش وجود دارد نیز خواهیم گفت. پس اگر اهل طناب زنی هستید، با ما همراه شوید!

    مهم‌ترین فواید طناب زدن

    طناب‌زنی یکی از بهترین‌ ورزش‌های هوازی‌ است. خلاصه فواید طناب زدن به ترتیب زیر است:

    • چابکی‌تان را افزایش می‌دهد؛
    • طناب‌زدن عضلات شما را تقویت می‌کند؛
    • هماهنگی خوبی بین عصب و عضله برقرار می‌کند؛
    • از همه مهم‌تر عملکرد سیستم قلبی عروقی را تا حد زیادی بهتر می‌کند.

    خرید طناب، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توانید برای سلامتی‌تان انجام دهید. چون طناب باعث بهبود سلامتی عمومی شما می‌شود. برای انجام این ورزش، نیاز به فضای خاصی هم نخواهید داشت. فقط کافی است آن را تهیه کرده، تایمر روی گوشی خود فعال کنید و کمی خلاقیت چاشنی تمرین ورزشی‌تان شود.

    وسیله ورزشی

    طناب زدن چقدر کالری می‌سوزاند؟

    تعداد کالری سوزانده‌شده در طول ورزش تا حد زیادی به مدت زمان تمرین، شدت و وزن فرد بستگی دارد؛ اما کالری مصرفی طناب‌زدن به‌صورت کلی می‌تواند به ۱۵ تا ۲۰ کالری در دقیقه برسد. چند عامل کلیدی وجود دارد که بر تعداد کالری مصرف‌شده هنگام طناب‌زدن تأثیر می‌گذارد که عبارتند از:

    • وزن
    • سرعت تمرین
    • تعداد پرش‌ها
    • مدت زمان تمرین

    به‌عنوان مثال، اگر یک فرد ۶۸ کیلویی که با سرعت ۱ پرش در ثانیه (۶۰ تا در دقیقه) به مدت ۱۰ دقیقه طناب بزند، بیش از ۱۰۰ کالری در دقیقه می‌سوزاند. درحالی‌که اگر یک فرد ۹۱ کیلویی که با ۲ پرش در ثانیه (۱۲۰ در دقیقه) به مدت ۱۵ دقیقه طناب بزند، تقریباً ۳۰۰ کالری در دقیقه می‌سوزاند.

    بنابراین، این‌که میزان چربی سوزی چه مقدار است، به وزن شخص، سرعت ورزش و شدت تمرین او بستگی دارد و نمی‌توان عدد خاصی را در نظر گرفت.

    طناب زدن برای لاغری تاثیر دارد، اما مهم‌ترین عامل موفقیت در کاهش وزن، اصلاح برنامه غذایی و کم کردن کالری دریافتی است.

    فواید طناب زدن برای لاغری

    طناب‌زنی به دلیل ماهیت هوازی بودن آن، جزو ورزش‌هایی است که کالری‌سوزیِ بالایی دارند. در عین حال که با فواید طناب‌ زدن کالری‌های اضافه خود را می‌سوزانید، تقریبا تمام عضلات بدنتان را هم درگیر می‌کنید و حسابی پایین‌تنه و بالاتنه شما تقویت می‌شود.

    اگر درباره چرایی و چگونگی فواید طناب‌ زدن برای لاغری می‌خواهید بدانید، باید بگوییم که دلیل لاغری با طناب این است: بدن انسان برای این‌که یک لیتر اکسیژن جذب کند، حدوداً ۵ کالری می‌سوزاند. این بدین معنی است که هرچه ورزش شما عضلات بیشتری را درگیر کند و اکسیژن بیشتری بسوزاند، کالری سوزی بیشتری هم خواهد داشت.

    اگر تا به‌حال فقط یک‌بار هم از روی طناب پریده باشید، می‌دانید که با اولین پرش‌‎ها ضربان قلب به‌شدت بالا می‌رود و بدن شروع به کالری‌سوزی می‌کند.

    طناب زدن برای لاغری

    فواید طناب زدن برای کل بدن

    اگر هنوز به فواید طناب‌ زدن برای سلامتی، لاغری و چربی سوزی شک دارید، این قسمت را به‌خوبی بخوانید. در این بخش ۶ دلیل برای تاثیرگذاری این ورزش را می‌آوریم.

    ۱. موثر بر لاغری انعطاف و کاهش آسیب‌دیدگی

    از دیگر فواید طناب‌ زدن باید بگوییم که برای لاغری هم موثر است، همچنین باعث افزایش انعطاف‌ پذیری بدن و خاصیت ارتجاعی عضلات پاها می‌شود؛ همچنین احتمال آسیب‌دیدگی پاهای‌تان را هم کاهش می‌دهد­.

    ۲. تقویت عضلات پا

    قبل از پرداختن به توضیح طناب زدن برای لاغری اگر به‌صورت منظم طناب بزنید، عضلات ساق پا تقویت می‌شود و خاصیت ارتجاعی تاندون‌ها و رباط‌های پای شما نیز بیشتر خواهد شد. سعی کنید در حین تمرین با طناب، روی پنجه پای خود پایین بیایید.

    ۳. افزایش تعادل و هماهنگی اعضای بدن

    یکی دیگر از فواید طناب‌ زدن این است که باعث افزایش و تقویت تعادل و هماهنگی بدن می‌شود. ریتمی که طناب‌زنی دارد به افزایش هماهنگی بین پاها، چشم‌ها و دست‌ها کمک بسیاری می‌کند.

    ۴. بهبود شناخت بدن

    در مورد فواید طناب‌ زدن باید بگوییم که باعث بهبود شناخت شما نسبت به بدن‌تان می‌شود. با کمک ورزش با الگوهای حرکتیِ بدن‌تان بیشتر آشنا خواهید شد. همین آشنایی، موجب بهبود ارتباط سیستم عصبی با مغز، مچ دست‌ها و پاهای‌تان می‌شود. این موضوع شناخت بدن و ارتباط موثرتر اعضا با یکدیگر، به‌خصوص در سنین بالا و برای میان‌سالان و کهن‌سالان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

    ۵. کمک به افزایش شدت تمرینات دایره‌ای

    طناب‌زنی کمک می‌کند تا بتوانید شدت تمرینات دایره‌ای را بیشتر کنید. تمرینات قدرتی که دارای حرکات تناوبی برای کار روی گروه‌های عضلانی مختلف است، باعث بالا رفتنِ ضربان قلب و افزایش سلامت و استقامت قلبی عروقی شما می‌شود.

    نکته: حال اگر یک تمرین ایستگاهی را هم به آن اضافه کنید، شدت تمرین‌تان به‌صورت قابل توجهی افزایش خواهد یافت. اگر می‌خواهید طناب برای لاغری و کالری‌سوزی را تجربه کنید، دو تا سه دقیقه درجا زدن با این وسیله را به پایان تمرین‌تان اضافه کنید.

    طناب زنی

    ۶. امکان استفاده از آن در مکان‌های مختلف

    ششمین مورد فواید طناب زدن قبل از توضیح طناب زدن برای لاغری سبک و کم‌جا بودن طناب ورزشی است تا بتوانید به پارک مورد علاقه‎‌تان بروید. (باشگاه همراه): بسیاری از پارک‌های شهری، دارای امکانات و دستگاه‌های ورزشی است که می‌توانید برای ورزش‌کردن از آن‌ها استفاده کنید.

    این وسیله فوق‌العاده را هم حتماً همراه ببرید تا تمرینات کل بدن را انجام دهید و تمام عضلات‌تان را درگیر کنید. تمام تمرینات خود را با طناب‌زنی ترکیب کرده و به‌صورت تناوبی بعد از هر تمرین دو یا سه دقیقه طناب بزنید و سپس به‌سراغ تمرین بعدی بروید.

    ۷. کالری سوزی بالا

    کالری سوزی طناب زدن چقدر است؟ از فواید طناب زدن استفاده کنید و ۲۰۰ کالری بسوزانید! طناب زدن برای لاغری موثر است. مقدار کالری‌سوزی در حین این تمرین برای افرادی‌که می‌خواهند وزنشان را کم کنند دارای اهمیت بسیار زیادی است. با هر دقیقه تمرین علاوه‌بر تقویت عضلات پا، باسن و شانه‌ها، ۱۰ کالری نیز خواهید سوزاند. این یعنی با دو بار طناب‌زدن ۱۰ دقیقه‌ای، ۲۰۰ کالری می‌سوزانید (که یعنی ۱۰۰۰ کالری در هفته).

    چرا طناب زدن فوق‌العاده چربی سوز است؟

    در این تصویر چند مورد از دلایل فوق‌العاده بودنِ طناب زدن و فواید طناب زدن معرفی شده است.

    فواید طناب زدن

    آسیب‌ها و مضرات طناب زنی

    این همه از فواید طناب‌ زدن برای لاغری و سلامتی گفتیم، در ادامه می‌خواهیم از آسیب‌ها و عوارض احتمالی آن هم بگوییم. طناب‌زدن به درد کسانی می‌خورد که بدن قوی و ورزیده‌‌ای دارند.

    یعنی اگر شما خیلی ورزشکار و قوی نیستید طناب‌زنی برای لاغری، شروع خوبی نیست. چراکه ممکن است اضافه وزن شما روی کمر و زانوی‌تان فشار زیادی وارد کند و به آن‌ها آسیب برساند.

    ارتباط طناب‌زدن و افتادگی رحم

    آیا طناب زدن باعث افتادگی رحم می‌شود؟ این شایعه مانند دیگر شایعات ورزش بانوان است! جواب بسیار کوتاه این است: در بانویی که سابقه مشکلات داخلی ندارد، هرگز طناب‌زدن عادی (حدود بیست دقیقه در روز) باعث چنین اتفاقات عجیب غریبی نخواهد شد!

    طناب‌زدن برای چه کسانی ممنوع است؟

    بعد از گفتن فواید طناب‌ زدن و طناب زدن برای لاغری باید بگوییم برای کسانی‌که اضافه وزن زیادی دارند، احتمال آسیب مفاصل زانو و کمر با پرش‌های زیاد طناب را دارد. اگر بدن شما به‌قدر کافی قوی نیست، نباید طناب‌زدن برای لاغری را در زمان طولانی انجام دهید. همچنین درصورتی‌که سابقه افتادگی و شل‌شدگیِ رحم و یا مشکلات داخلی در خانمی وجود دارد، بهتر است پیش از طناب‌زنی (یا هر ورزش دیگری) با پزشک متخصص خود مشورت کند.

    طناب‌زدن برای بانویی که باردار است یا به‌تازگی زایمان کرده، اصلا توصیه نمی‌شود. در نهایت کسانی‌که مشکل نرمی استخوان، فتق دیسک کمر، مشکلات زانو و پوکی استخوان دارند باید از این ورزش بپرهیزند.

    سخن پایانی 

    در این مطلب از فیتامین در مورد فواید طناب زدن و طناب زدن برای لاغری و کل بدن گفتیم. این ورزش هوازی و مفید تاثیر خوبی بر بدن‌تان دارد.

    همچنین به موضوع تاثیر طناب بر سلامتی و کاهش وزن پرداختیم و از فواید و معایب و موارد ممنوعیت این ورزش گفتیم. مطالعه این مطلب با موضوع فواید طناب زدن و کمک‌تان می‌کند تا با فواید طناب زنی به‌خوبی آشنا شوید.

    منبع: caloriesburnedhqpharmeasy

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4.6/5 - (98 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    برچسب ها:
    علی قاسمی ۲۲ تیر ۱۴۰۳

    سلام وزن بنده ۹۵ کیلو ،قد بنده ۱۶۵ ،
    نیم ساعت طناب زدن به صورت دو تا ست پونزده دقیقه ای ، یکی اول تمرین و یکی اخر تمرین ( وسط تمرین تمریناتی مثل ، پلانک ، یا شنا ،دراز نشست، دوچرخه ثابت یا تردمیل ، بارفیس و غیره ) اشکالی داره این مقدار طناب زدن ؟ یا باید کاهش بدم ؟

    کارشناس فیتامین ۲۸ تیر ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز برای دریافت مشاوره رایگان به این صفحه مراجعه کنید.

    حمید ۱۸ تیر ۱۴۰۳

    سلام و خسته نباشی من وزنم بالا هستش 125کیلو با طناب میتونم لاغر شم.
    ممنون میشم راهنمایم کنید.

    کارشناس فیتامین ۱۹ تیر ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز خیر این راه رو توصیه نمی کنم ممکنه به کمر و زانوهایتان فشار زیادی بیاد. بهترین راهکار، استفاده از یک برنامه غذایی- ورزشی اختصاصی و هدفمند است.برنامه ای که با توجه به شرایط جسمانی و اهداف شما طراحی شده باشه. می‌تونید برنامه مناسبتان رو همین حالا از مربیان فیتامین بگیرید

    زهرا ۱۰ تیر ۱۴۰۳

    سلام وزنم ۸۲ وقدم ۱۶۴ بود با رژیم تونستم بشم ۷۰ ت دوماه طناب خیلی خوب و موثر ه انجام بدین موفق باشید ❤️

    امیده ۰۱ تیر ۱۴۰۳

    سلام من 15سالمه قدم 155است ایا ممکن است با طناب زدن قدم بلند بیشه و باید روزی چندتا طناب بزنم

    کارشناس فیتامین ۰۲ تیر ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز ژنتیک بیشترین نقش را در تعیین قد داره. تا زمانی که صفحه رشدتون باز باشه، امکان افزایش قد وجود داره. تغذیه مناسب و انجام ورزش کششی می‌تونه تا حدی به افزایش قد کمک کنه.

    الناز ۲۹ خرداد ۱۴۰۳

    سلام من ۱۷ سالمه وزنم ۴۸ قدم ۱۵۰ میخواهم با طناب زدن لاغر بشم و قدم کمی بلند تر بشه آیا مفید هست

    کارشناس فیتامین ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز فقط تا زمانی که صفحه رشدتون باز باشه، امکان افزایش قد وجود داره. لاغری هم با یک برنامه غذایی ورزشی مناسب به دست میاد.

    ×
    app-presentation