35 نظر
مضرات طناب برای خانم ها

مضرات طناب زدن برای خانم ها

تعداد بازدید

19921

زمان مطالعه

5 دقیقه
فهرست مطالب

    به احتمال زیاد این جمله را شنیده‌اید که « طناب زدن برای خانمها مناسب نیست و باعث افتادگی رحم می‌شود.» البته شاید هم اولین‌بار باشد که با گفته‌ای درباره مضرات طناب برای خانم ها و افتادگی رحم روبه‌رو می‌شوید. اما آیا حقیقت دارد؟!

    اگر تاکنون این جمله را در مورد طناب زدن نشنیده بودید، بدون‌ِشک برایتان سؤال شده که نکند حقیقت داشته باشد و شما از ضررهای طناب زدن بی‌اطلاع بوده باشید.

    در ادامه این مطلب، درستیِ این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا طناب زدن و افتادگی رحم ارتباطی باهم دارند؟ اما اول لازم است که اطلاعات بیشتری در مورد موقعیت قرارگیری رحم و افتادگی رحم به‌دست بیاورید تا بتوانید به پاسخ این سؤال برسید که طناب زدن برای خانمها خطر دارد؟ و کلا فواید و مضرات طناب برای خانم ها چیست؟ پس حتما تا پایان این مطلب سلامتی و ورزش با ما همراه باشید.

     

    تأثیر طناب زدن برای خانمها با افتادگی رحم

    راستش را بخواهید طناب زدن و افتادگی رحم یک افسانه قدیمی و شایعه است! شما با طناب زدن یا هر ورزش دیگری دچار افتادگی رحم نخواهید شد. چطور مطمئن شوید؟ در ادامه به شما می‌گوییم.

    افتادگی رحم یا همان (Uterus prolapse) وقتی پیش می‌آید که عضلات یا ربات‌های کشنده داخل لگن، شل شده و نتوانند رحم را در محل قرارگیری اصلی خود ثابت نگه دارند. در صورت ضعیف یا شل شدن عضلات داخل لگن، ممکن است یکی از اتفاقی که برای خانم‌ها رخ دهد افتادگی رحم یا پرولاپس باشد.

    در این حالت رحم از حالت عادی خود خارج شده و به داخل کانال زایمان (واژن) ورود پیدا خواهد کرد. البته افتادگی رحم به‌طور کلی دو حالت دارد:

    • افتادگی کامل رحم
    • افتادگی نیمه کامل رحم

     

    همان‌طورکه از نام دو حالت هم مشخص است، افتادگی کامل زمانی است که فقط قسمتی از رحم حالت افتادگی پیدا می‌کند و حالت افتادگی کامل زمانی است که تمامی بافت رحم آویزان شده و شاید حتی قسمتی از آن از واژن هم خارج شود.

     

     

    طناب زدن و افتادگی رحم

    علائم افتادگی رحم

    • یبوست
    • خونریزی واژینال
    • خروج قسمتی از رحم از واژن
    • مشکل و بی‌قراری در روابط زناشویی
    • داشتن احساس نشستن دائمی رو توپ
    • مشکل در ادرار یا عفونت های ادراری مکرر
    • احساس سنگینی یا بودن جسم خارجی داخل لگن

     

    نکته مهم: دقت کنید که در صورت ابتلا به افتادگی رحم، با ایستادن یا راه رفتن علائم‌تان به علت نیروی گرانش زمین به ناحیه لگن بیشتر شده و بیشتر از قبل احساس ناراحتی خواهید کرد.

     

    این‌که فکر کنیم یک بانو با طناب زدن دچار افتادگی رحم شود همان‌قدر اشتباه است که فکر کنیم با دویدن چشمانمان بیرون می‌افتد!

    رحم داخل بدن هیچ بانوی سالمی رها نیست که بخواهد با ورزش یا طناب زدن از جای طبیعی خود خارج شود.

     

    علت شل شدن عضلات نگه‌دارنده رحم

    عوامل زیادی در تحلیل رفتن عضلات داخل لگن نقش دارند، اما علت اصلی بروز این مشکل بالا رفتن سن و از دست رفتن قوام عضلانی داخل لگن است.

    از طرف دیگر آسیب دیدگی عضلات رحم در هنگام تولد نوزاد، زایمان‌های متعدد یا به دنیا آوردن کودکان سنگین وزن (بیشتر از ۴ کیلوگرم)، چاقی، بلند کردن اجسام خیلی سنگین، سرفه‌های مزمن و شدید، فعالیت‌های بدنی خیلی شدید و یبوست مزمن یا حادثه باعث فشار بیشتر به عضلات داخل لگن شده و احتمال بروز پرولاپس رحمی را تاحد قابل توجهی افزایش خواهد داد.

    هرچند نمی‌توان در این مورد ژنتیک را به کلی نادیده گرفت ولی طبق تحقیقات موردی صورت گرفته ۹۹ درصد زنانی که به علت افتادگی رحم به پزشک مراجعه می‌کنند، حداقل یک یا دو مورد از موارد بالا را دارند. این بیماری از دو طریق درمان می‌شود که با توجه به نظر پزشک و بیمار درمان جراحی یا درمان با روش‌های غیر جراحی انتخاب می‌شود.

     

     

    عوارض طناب زدن

     

    مقصر اصلی افتادگی رحم

    پاسخ خیلی کوتاه شما این است: خیر. طناب زدن و افتادگی رحم باهم رابطه علت و معلول ندارند و طناب زدن باعث افتادگی رحم نمی‌شود.

    اما همان‌طورکه در موارد بالا نیز به آن اشاره شد فعالیت شدید ورزشی می‌تواند یکی از علل شدت گرفتن افتادگی رحم باشد. پس یعنی اگر شما بانوی سالمی هستید که مشکلی در عضلات کف لگن و داخلی خود ندارید با خیال راحت به ورزش و طناب زدن بپردازید و تمام خرافات و شایعات درباره ورزش زنان را فراموش کنید.

    اما اگر از قبل مشکل شل شدگی رحم داشته‌اید نباید به سراغ ورزش‌های شدید و پرشی مانند طناب زدن بروید. طناب زدن در صورتی که در مدت زمان طولانی و با شدت بالا انجام بگیرد، شاید نتواند باعث شل شدن عضلات ناحیه لگن شود ولی بدون شک همین بالا و پایین پریدن‌ها می‌تواند میزان افتادگی رحم شخص مبتلا را افزایش داده و وخامت آن را بیشتر کند.

    شواهد تحقیقات و مطالعات پزشکی نشان داده است که طناب زدن در دوران پریودی یا بارداری بدون شک اثر منفی روی عضلات ناحیه لگن داشته و یکی از عوامل بروز افتادگی رحمی است.

     

    زنان طناب زدن را کنار بگذارند؟

    خیر، طناب زدن به تنهایی نمی‌تواند باعث بروز افتادگی رحم شود. تنها در صورتی‌که یکی از علائم گفته شده برای افتادگی رحمی را دارید، باید کمی بیشتر احتیاط کرده و با شدت کمتر و مدت زمان کمتری طناب بزنید.

    طناب زدن فواید بسیار بسیار زیادی دارد که در صورت حذف کلی طناب، از آنها بی‌بهره خواهید ماند. مقاله فواید بی نظیر طناب زدن برای لاغری را بخوانید تا ببینید چه چیزی را از دست خواهید داد.

     

     

    بهترین ورزش برای جلوگیری از افتادگی رحم

    بله، شما می‌توانید با ورزش‌های ناحیه کف لگن عضلات خود را تقویت کنید تا از بروز افتادگی در سنین بالا جلوگیری کنید. ورزش ناحیه لگن همان ورزش کیگل است که انجام منظم آن می‌تواند از شل شدن عضلات ناحیه لگن جلوگیری کند.

    برای یادگیری تمرینات کگل (کف لگنی) مقاله بهترین تمرینات کگل برای تقویت عضله کف لگن خانم‌ها را بخوانید.

    پزشکان همیشه به تمام خانم‌ها توصیه می‌کنند برای پیشگیری از مشکلاتی مثل افتادگی رحم، به طور منظم در برنامه‌های ورزشی شرکت کنند تا بدن قوی داشته باشند.

    همچنین داشتن وزن مناسب و درمان بیماری‌هایی که موجب افزایش فشار در لگن می‌شود (مانند سرفه‌های شدید یا یبوست مزمن) در پیشگیری از این بیماری موثر است.

     

    سخن پایانی

    طناب زدن برای خانمها عوارض دارد؟ در این مطلب از فیتامین از یک‌سری نظرات در مورد طناب‌زنی گفتیم که برخی افراد از مضرات طناب برای خانم ها می‌گویند. اما طناب زدن فواید زیادی برای خانم‌ها و آقایان دارد، ولی قطعاً در مورد هر ورزش معروفی، شایعاتی هم وجود دارد. همان‌طورکه گفتیم اگر بدنتان سالم است و مشکل داخلی ندارید، با خیال راحت ورزش کنید و نگران خرافاتی مثل طناب زدن و افتادگی رحم نباشید.

    به‌خاطر داشته باشید که به‌طور کلی افراط در هر ورزش و تمرینی و انجام ورزش غیراصولی می‌تواند برای سالم‌ترین انسان روی زمین هم مشکل ایجاد کند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در دوران بارداری یا عادت ماهانه از طناب زدن بپرهیزید و در صورت مشاهده یکی از علائمی که در مطلب توضیح دادیم، با شدت کمتر و مدت زمان کمتری به طناب بزنید.

     

    منبع:  thequad 

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    Zahra ۰۲ شهریور ۱۴۰۰

    سلام من وزنم 77و قدم 157میتونم برای بلند شدن قدم از طناب استفاده کنم

    کارشناس فیتامین ۰۲ شهریور ۱۴۰۰

    سلام زهرای عزیز. برای بلند شدن قد حرکاتی که هورمون رشد رو تحریک کنن بیشتر تاثیرگذارند. مثل کار با وزنه. با این حال استفاده از طناب هم خالی از لطف نیست. فقط چون اضافه وزن دارین زیاده روی نکنین که فشار به مفاصل مچ پا و زانوتون نیاد.

    هلیا ۰۱ شهریور ۱۴۰۰

    ممنون از همگی

    کارشناس فیتامین ۰۱ شهریور ۱۴۰۰

    سلام هلیای عزیز. ممنون از همراهیتون

    Y.D ۲۷ مرداد ۱۴۰۰

    سلام من وزنم ۶۴ هست قدم هم ۱۵۶ هست آیا می تونم طناب بزنم؟ البته ورزش های دیگه هم دارم

    کارشناس فیتامین ۰۱ شهریور ۱۴۰۰

    سلام دوست عزیز. بله اما توصیه میشه از ورزش های دیگه استفاده کنین تا فشار زیادی به مچ پا و زانوی شما نیاد و دچار آسیب نشین.

    Narges ۲۲ مرداد ۱۴۰۰

    سلام خانم من 60کیلو هستم و قدم هم 165هستش آیا من میتونم طناب زدن رو کنار ورزش های دیگری هم استفاد ه کنم؟؟

    کارشناس فیتامین ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

    سلام نرگس عزیز. بله اگر علاقه دارین میتونین استفاده کنین.

    S ۲۱ تیر ۱۴۰۰

    سلام ببخشید من ۵سال پیش تصادف کردم لگنم شکسته بود الان من وزنم ۶۸قدم۱۶۰ میخام وزن کم کنم اشکال ندارد طناب زدن هم کنار برنامه ورزشی انجام بدم

    کارشناس فیتامین ۲۲ تیر ۱۴۰۰

    سلام دوست عزیز. مشکلی نداره توی بعضی حرکات پا اول وزنه های سبکتر امتحان بشه تا ترس عصبی ناشی از اسیب ازتون ازبین بره

    ×