بدون نظر
Sending
User Rating 5 (1 vote)
اندازه گیری سایز عضلات

آموزش کامل اندازه گیری سایز عضلات در بدنسازی

تاریخ انتشار

20 مهر 1399

تعداد بازدید

20

زمان مطالعه

5 دقیقه

اندازه گیری سایز عضلات یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش‌های ورزش بدنسازی است. لحظه‌ای سرنوشت‌ساز و پر استرس که نشان می‌دهد چقدر زحماتتان جواب داده و تاچه حد عضلاتتان رشد داشته است.

آیا برنامه ورزشی جدید، رژیم غذایی یا برنامه استراحت جدیدمان موفقیت‌آمیز بوده و به آن سایزی که می‌خواستیم نزدیک‌تر شده‌ایم یا خیر؟

نکته بسیار مهمی که در بحث اندازه‌گیری سایز عضلات وجود دارد، دقت و صحت اندازه گیری است. در نتیجه اگر ورزشکارید حتماً باید این مقاله را تا انتها بخوانید. پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی آموزش روش صحیح اندازه گیری سایز عضلات را به دقت ببینید تا در اندازه گیری‌هایتان دچار اشتباه نشوید.

 

آموزش اندازه گیری سایز عضلات در بدنسازی

اندازه گیری سایز عضلات

 

برای شروع اندازه گیری سایز عضلات تنها به یک متر و عضلاتتان برای اندازه‌گیری نیاز دارید. می‌توانید متر را از خرازی، لباس فروشی یا لوازم ورزشی فروشی‌ تهیه کنید.

 

نکاتی برای اندازه گیری سایز عضلات

مهم‌ترین نکته برای اندازه گیری عضلات رعایت دقت، ثبات و حد اعتدلال است. اول از همه باید دقت کافی را داشته باشید تا اندازه‌هایتان را به‌درستی از روی متر بخوانید. سپس در جایی یادداشت کنید تا بتوانید میزان دقیق پیشرفتتان را اندازه‌گیری کنید.

نکته دوم این‌که ثبات داشته باشید. یعنی اگر بار اول عضلاتتان را در حالت انقباض (Flexed) اندازه گرفتید، باید برای بار دوم همین کار را انجام دهید و اندازه گیری سایز عضلات خود را در حالت انقباض بسنجید تا متوجه میزان پیشرفتتان بشوید.

نکته سوم نیز بحث اعتدال است، نباید متر را  بیش از حد دور عضلاتتان سفت یا شل بگیرید.

 

 

برای اندازه گیری سایز عضلات دور کدام قسمت را اندازه بگیریم؟

 

اندازه گیری سایز عضلات

 

به‌طور کلی برای اندازه گیری سایز عضلات یا تهیه برنامه ورزشی باید سایز ۸ قسمت مجزا از بدنتان را اندازه بگیرید. اندازه گرفتن را از بالاترین عضو شروع کرده و تا پایین پیش بروید.

دور گردن (Neck size): در حالت ایستاده قرار بگیرید و متر را دور پهن‌ترین قسمت گردنتان بپیچید. دقیقاً متر باید روی برآمدگیریِ ناحیه گلو (سیب آدم) بنشیند و سپس اندازه را بخوانید. اگر کسی نیست که این عدد را برایتان بخواند و از او کمک بگیرید، بهتر است جلوی آیینه ایستاده و عدد را بخوانید.

 

 دور شانه (Shoulder size): صاف بایستید و متر اندازه گیری را در پشت شانه بیندازید. مثل یک خط صاف پهن‌ترین قسمت شانه را با رساندن دو سر متر به هم اندازه بگیرید. دقت کنید که متر باید همانند یک خط صاف باشد.

 

اندازه گیری دور شانه

 

دور بازو (Bicep size): برای دور بازو بهترین و تخصصی ترین حالت این است که این عضله را در حالت انقباض اندازه گیری کنید. برای این کار مچ دست و آرنج را خم کرده و متر را دور پهن‌ترین قسمت بازو بپیچید.

 

 اندازه گیری دور بازو

 

دور سینه (Chest size): بایستید و بعد از انجام بازدم و بالا گرفتن دست‌ها از طرفین، متر را به‌صورت خط صاف دقیقاً بالای نوک سینه قرار داده و دور سینه بپیچید، دست‌ها را پایین بیاورید و اندازه به‌دست آمده را به‌عنوان سایز دور سینه یادداشت کنید.

 

اندازه گیری دور سینه

 

 

دور کمر (Waist size): دوباره در حالت ایستاده، متر را دور باریک‌ترین قسمت کمرتان یعنی بالای ناف و زیر قفسه سینه بپیچید. سپس عدد به‌دست آمده را به اندازه سایز دور کمر یادداشت کنید.

 

 دور باسن (Hips size): برای اندازه گیری باسن متر اندازه گیری را باید دور پهن‌ترین و برجسته‌ترین قسمت آن بپیچید.

 

 

اندازه گیری دور باسن

 

 

 دور ران (Thigh size):  برای اندازه گیری سایز عضلات ران خود ابتدا بایستید. دور بزرگ‌ترین و پهن‌ترین قسمت ران پایتان را اندازه‌گیری کنید. یعنی دقیقاً زیر باسنتان را با متر اندازه بگیرید و به‌عنوان سایز دور ران یادداشت کنید.

 

 

اندازه گیری دور ران

 

دور ساق پا (Calf size): اگر خودتان قصد اندازه گیری سایز عضلات ساق پا را دارید، باید بنشینید. یا این‌که اگر شخص دیگری اندازه‌هایتان را با متر محاسبه می‌کند، در حالت ایستاده دور بزرگ‌ترین و پهن ترین قسمت ساق پایتان را اندازه بگیرید. سپس سایز دور ساق پایتان را یادداشت کنید.

 

نکات فوق‌ حرفه‌ای برای اندازه گیری سایز عضلات

قبل از اندازه گیری سایز عضلات استراحت کنید

بلافاصله بعد از تمرین ورزشی‌تان شروع به اندازه گیری سایز عضلات خود نکنید. چون در حین تمرین خون‌رسانی به عضلات بیشتر شده و همین ممکن است اندازه گیری‌تان را اشتباه کند. به‌عنوان مثال ممکن است پاهایتان بعد از تمرین بزرگ‌تر از حالت عادی باشد. به همین خاطر اندازه‌گیری‌هایتان را در حالت عادی و قبل از تمریناتتان انجام دهید.

 

حواستان به منقبض یا ریلکس‌بودن بدن باشد

اگر برای اولین‌بار عضلات خود را در حالت ریلکس اندازه گرفتید، بار دوم و سوم هم باید همین کار را انجام دهید. وگرنه اصلاً متوجه میزان پیشرفتتان نخواهید شد و همه حساب کتاب هایتان خراب خواهد شد. به عنوان مثال اگر دور بازوهایتان را در حالت ریلکس آن اندازه بگیرید، قطعاً با حالت منقبض شده که سایز آن بزرگتر می شود، متفاوت خواهد بود.

 

 

 

متر را سفت نکشید

در هنگام اندازه گیری سایز عضلات یادتان باشد که متر نه بیش‌ازحد شل بگیرید و نه این‌که بیش‌از‌حد آن را بکشید.

 

یادداشت برداری کنید

همیشه برای خودتان دفترچه‌ای کنار داشته باشید. اندازه هر کدام از عضلاتتان را از ابتدای شروع تمرین با درج تاریخ، یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود تا بدانید کدام برنامه ورزشی برایتان بهتر بوده و کدام عضلاتتان بزرگ‌تر شده است.

 

هر دو سمت بدنتان را اندازه بگیرید

اگر می‌خواهید اندازه گیری سایز عضلات تان بی‌نهایت دقیق باشد، بهتر است هر دو سمت را اندازه بگیرید. مثلاً اگر تصمیم گرفته‌اید که عضلات دور بازو را اندازه بگیرید، سایز بازوی سمت راست و چپتان را اندازه بگیرید. در مورد پاهایتان هم همین کار را تکرار کنید.

 

بهتر است از کسی کمک بگیرید

بهتر است از اعضای خانواده یا دوستانتان برای اندازه گیری سایز عضلات خود کمک بگیرید. هم‌زمان روبه‌روی آیینه قدی بایستید تا روی تمامی مراحل اندازه‌گیری و صحت اعداد به‌دست آمده نظارت داشته باشید.

 

 


برگرفته از وب سایت‌های

 

gymjp

youtube

bodybuilding

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Sending
User Review
5 (1 vote)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
×