بدون نظر
نسبت دور کمر به باسن

WHR یا نسبت دور کمر به باسن

تعداد بازدید

335

زمان مطالعه

5 دقیقه
فهرست مطالب

    محاسبه WHR بصورت آنلاین

    محاسبه WHR

    تفسیر نتایج WHR

    نسبت دور کمر به باسن زناننسبت دور کمر به باسن مردانخطر سلامتی
    ۰.۸۰ یا بالاتر۰.۹۵ یا کمترکم‌خطر
    ۰.۸۱ تا ۰.۸۴۰.۹۶ تا ۱.۰متوسط
    ۰.۸۵ یا بالاتر۱.۰ یا بالاترپرخطر

    اهمیت سنجش نسبت دور کمر به باسن

    WHR به‌عنوان شاخص یا معیار سنجش سلامت، باروری و خطر ابتلا به شرایط جدی بهداشتی و سلامتی مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین نسبت کمر به باسن یکی از شاخص‌های جذابیت ظاهری است!

    افرادی‌که وزن بیشتری در اطراف میان‌تنه خود دارند (بدن سیبی شکل) بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و مرگ زودرس هستند؛ نسبت به افرادی‌که وزن بیشتری را در لگن و ران خود دارند (بدن گلابی شکل). حتی اگر BMI شما در یک حد نرمال باشد، اما نسبت کمر به باسن شما در محدوده مجاز نباشد، خطر ابتلا به بیماری ممکن است افزایش یابد.

    طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی زنان و مردانی که نسبت کمر به باسن بالای عدد ۱ داشته باشند باید برای سلامتی خود نگران باشند و دستورات تغذیه و سلامتی را برای پیشگیری از خطرات سلامتی را دنبال کنند.

    از بین سه شاخص سلامتی یعنی شاخص توده بدنی، درصد چربی و نسبت دور کمر به باسن مورد آخر معتبرتر و دقیق‌تر است چراکه تفاوت ساختارهای بدنی را در نطر می‌‌گیرد و شاخص دقیق‌تری برای پیش‌بینی بیماری‌های قلبی عروقی است و مقدار توزیع چربی بدن، خطر فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ را به ما گوشزد می‌کند.

     

     

    نسبت دور کمر به باسن و ارتباط با باروری در زنان و مردان

    ثابت شده است که نسبت دور کمر به باسن ۰.۹ برای مردان و ۰.۷برای زنان با سلامت عمومی و باروری ارتباط زیادی دارد. زنانی با نسبت کمر به باسن در محدوده ۰.۷ دارای سطح مطلوب استروژن هستند و کمتر در معرض بیماری‌های عمده مثل دیابت، اختلالات قلبی عروقی و سرطان تخمدان قرار دارند. در زنان با WHR بالا (۰.۸۰ یا بالاتر) میزان بارداری به‌طور قابل توجهی پایین‌تر است.

    از سمت دیگر، مردان با نسبت کمر به باسن در حدود ۰.۹ ثابت شده است که کمتر دچار سرطان پروستات و سرطان بیضه می‌‌شوند و از نظر باروری و سلامت جنسی در شرایط مطلوب‌تری هستند.

     

    شواهد مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری ایالات متحده نشان می‌دهد که نسبت دور کمر به باسن یک شاخص دقیق برای وضعیت سلامت غدد درون‌ریز تولید مثل است. بین دختران نوجوان با وزن یکسان، آنهایی که درصد این شاخص در آنها کمتر است، فعالیت غدد درون ریز بلوغ زودتر آغاز می‌شود.

    مطالعات همچنین نشان می‌دهد یائسگی به‌طور قابل توجهی با نسبت کمر به باسن زنان ارتباط دارد. توقف چرخه قاعدگی به دلیل تغییرات هورمونی، با WHR ارتباط مستقیم دارد.

    در مقابل، مردان مسن به تدریج چربی در شکم پهلوی خود ذخیره می‌‌کنند (افزایش نسبت کمر به باسن) که در نتیجه سطح آندروژن کاهش می‌یابد.

    طبق سازمان بهداشت جهانی (WHO) WHR سالم عبارت است از:

    ۰.۹ یا کمتر در مردان

    ۰.۸۵ یا کمتر برای زنان

    نسبت کمر به باسن بالاتر از یک در مردان و زنان، خطر بیماری قلبی و سایر بیماری‌هایی را که با اضافه وزن مرتبط است، افزایش می‌دهد.

     

    کاهش وزن
    میخوای خیلی سریع به وزن ایده آل برسی؟

    با مربی های تیم تخصصی فیتامین همراه باش و پله های تناسب اندام رو دوتا یکی کن. نگران شلوغی باشگاه و کرونا هــم نباش. چون یه برنامه ی آنلاین همراه با ویدئوهای اختصاصی بهت میدیم تا مجبور نشی بیرون از خونه ورزش کنی

    برای مشاوره رایگان با مربی فیتامین عدد 11 رو به شماره 10009848 پیامک کن

     

    مزایای سنجش نسبت کمر به باسن

    سنجش نسبت دور کمر به باسن روشی آسان، ارزان و دقیق برای درک میزان چربی بدن و نحوه توزیع آن است. همچنین می‌تواند به شما در پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت کمک کند.

    چندین مطالعه نشان می‌دهد که این شاخص سلامتی خیلی دقیق‌تر از BMI برای پیش‌بینی خطرات بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ زودرس عمل می‌کند؛ به‌عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ بر روی بیش از ۱۵۰۰ بزرگسال نشان داد که زیاد بودنِ نسبت دور کمر به باسن با افزایش خطر مرگ زودرس مرتبط است – حتی در افرادی که BMI طبیعی داشتند!

    این روش می‌تواند به‌ویژه در گروه‌های خاصی از افراد مفید باشد؛ به‌عنوان مثال، WHR در بزرگسالان مسن که ترکیب بدن آنها تغییر کرده است، یک اندازه‌گیری بهتر و دقیق‌تر برای چاقی است.

     

    نکات منفی روش نسبت کمر به باسن

    هنگام بررسی نسبت کمر به لگن اشتباه کردن آسان است، زیرا شما باید دو اندازه‌گیری جداگانه انجام دهید. و احتمال خطا در این اندازه‌گیری‌ها بالاست.

    برخی از افراد با استفاده از این شاخص نمی‌توانند اندازه‌گیریِ دقیقی انجام دهند. از جمله کسانی‌که قد کوتاه‌تر از حدود ۱۵۰ سانتی‌متر دارند و یا BMI آنها ۳۵ یا بالاتر است. این شاخص برای اندازه‌گیری سلامت کودکان طراحی نشده، چون بدن آنها هنوز در حال رشد است.

    با همه این اوصاف نباید به‌عنوان تنها اندازه‌گیری چاقی یا خطر سلامتی به نسبت دور کمر به باسن بسنده کنید؛ بلکه باید معیارهای سلامتی دیگر را هم باید در نظر گرفت.

     

     

    نحوه محاسبه نسبت دور کمر به باسن یا WHR

    برای درک بیشتر این شاخص شما باید هم دور کمر و هم باسنتان را اندازه‌گیری کنید.

    برای اندازه‌گیری دور کمر، فرد باید صاف بایستد و نفس بکشد، سپس کمر خود را دقیقاً بالای ناف (جایی که کمترین مقدار دور کمر است) با متر اندازه‌گیری کند.

    مراقب باشید که متر را خیلی محکم نپیچید و به یاد داشته باشید که قبل از اندازه‌گیری دور باسن، اندازه دور کمر را یادداشت کنید.

    برای اندازه‌گیری دور باسن، صاف بایستید و یک متر نواری را به دور پهن‌ترین قسمت باسن بپیچید. نکته دوباره: متر را خیلی محکم نکشید.

    حالا می‌توانید سراغ محاسبه این شاخص سلامتی بروید. برای محاسبه اندازه اول (دور کمر) را بر اندازه دوم (دور باسن) تقسیم کنید.

    به‌عنوان مثال، اگر دور کمر فردی ۸۰ سانتی‌متر و دور باسن او ۹۰ سانتی‌متر باشد، نسبت WHR وی برابر است:

     

     ۰.۸۹ = ۸۰ ÷ ۹۰ سانتی‌متر

    جدول نتایج نسبت دور کمر به باسن

    طبق سازمان جهانی بهداشت (WHO)، داشتن WHR بیش از ۱.۰ ممکن است خطر ابتلا به شرایطی را که به اضافه وزن مربوط می‌شوند، از جمله بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ افزایش دهد، حتی اگر وزن شما نرمال باشد.

    WHO توصیه می‌کند که WHR سالم عبارت است از:

    ۰.۸۵ یا کمتر برای زنان

    ۰.۹ یا کمتر برای مردان

    نمودار زیر نشان می‌دهد که WHO چگونه خطر ابتلا به بیماری‌های مربوط به وزن را طبقه‌بندی می‌کند:

     

    نسبت دور کمر به باسن زناننسبت دور کمر به باسن مردانخطر سلامتی
    ۰.۸۰ یا بالاتر۰.۹۵ یا کمترکم‌خطر
    ۰.۸۱ تا ۰.۸۴۰.۹۶ تا ۱.۰متوسط
    ۰.۸۵ یا بالاتر۱.۰ یا بالاترپرخطر

     

    خطر بالا بودن نسبت دور کمر به باسن

    اگر فردی WHR بالا داشته باشد باید نگران خطرات مربوط به سلامتی باشد. برای کاهش این خطرات، ایده خوبی است که سعی کنید لاغر شوید. بهترین راه برای کاهش وزن انجام ورزش در خانه یا باشگاه همراه رعایت برنامه غذایی سالم است. داشتن یک رژیم غذایی سالم، حذف مواد غذایی فست فودی و نوشابه و شیرینی (یا حداقل کاهش مصرف) و انجام ورزش چندین بار در هفته برای شروع عالی است.

    یک مطالعه علمی نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از میوه و لبنیات، سبزیجات و پروتئین کافی و در عین حال گوشت قرمز کمتر، کربوهیدرات ساده کمتر، و نوشابه و شیرینی بسیار کمتر به کاهش نسبت دور کمر به لگن کمک می‌کند (حتی بدون کاهش وزن).

    همچنین ورزش توصیه جدی و کاربردی دیگری است که باید در نظر بگیرید. تمرینات هوازی و تمرینات قدرتی هر دو به سلامتی شما کمک می‌کنند و باید حتما در زندگی روزمره خود قرار دهید.

     

    سخن پایانی

    سنجش سلامتی بدن با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. نسبت دور کمر به باسن یا WHR هم یکی از این روش‌ها به شمار می‌رود. در این مطلب از فیتامین شما را با این روش و نحوه محاسبه و مزایا و معایب آن آشنا کردیم.

     

    منبع: healthline

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×