بدون نظر
سردرد بعد از ورزش

چطور سردرد بعد از ورزش را درمان کنیم؟

تعداد بازدید

1450

زمان مطالعه

6 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۰۹ بهمن ۱۴۰۲
فهرست مطالب

    حتما برای همه ما پیش آمده است که پس از جلسه تمرینی‌مان، دچار سردرد بعد از ورزش شده‌ایم. این سردردها و سنگینی سر ناخوشایند و کلافه کننده هستند و ممکن است، اگر طولانی شوند، حتی قید ورزش را بزنیم. اما راهش این است و می‌توان با روش‌های ساده‌ای سردرد ورزشی را برطرف و درمان کرد. در این مقاله قرار است همه علت‌های سردرد بعد از ورزش را بررسی کنیم و راه‌های سریع درمان آن‌ها را نیز معرفی کنیم. پس حتما تا انتهای مطلب با ما باشید.

    انواع سردردهای ورزشی

    سردردهایی که بعد از ورزش و فعالیت بدنی شدید مانند دویدن، وزنه برداری، دوچرخه سواری یا شنا سراغ‌مان می‌آیند، چند نوع مختلف دارند. معمولا این سردرد بعد از ورزش به دلیل افزایش گردش خون در اطراف سر و پوست سر، گشاد شدن عروق خونی (بزرگ شدن) هستند. اکنون دو دسته از سردردهای ورزشی را معرفی می‌کنیم.

    سردردهای ورزشی اولیه

    این نوع سردردها در حین یا بلافاصله پس از فعالیت بدنی رخ می‌دهند و معمولاً خود به خود برطرف می‌شوند. این نوع سردرد بعد از ورزش، معمولاً به یک مشکل فیزیکی مهم و خاص مرتبط نیستند. این سردردها اغلب با داروهای بدون نسخه قابل کنترل یا پیشگیری هستند.

    سردردهای ورزشی ثانویه

    نوعی دیگر از سردردهای ورزشی دلایل جدی‌تری دارند. این سردردها از یک بیماری زمینه‌ای مانند بیماری قلبی ناشی می‌شوند. البته باید بدانید که تعداد افراد مبتلا به چنین مشکلی محدود است. اگر دچار سردرد شدید می‌شوید، بهتر است هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید و مورد معاینه قرار بگیرید تا خیال‌تان راحت شود.

    سردرد پس از ورزش

    علت سردرد بعد از ورزش بدنسازی

    همان‌طور که گفتیم، سردرد بعد از ورزش بدنسازی، یک اتفاق ناخوشایند است و ممکن است تا به حال برای‌تان رخ داده باشد. اکنون از دلایل و روش درمان آن خواهیم گفت.

    بدن‌تان کم آب است

    اگر در بدنسازی آب کافی مصرف نکنید و مایعات از دست رفته را جبران نکنید، دچار کم آبی بدن خواهید شد. کم آب شدن بدن خودش به تنهایی دلیلی برای سردرد است. شما حین بدنسازی و ورزش عرق می‌ریزید و اگر حواس‌تان به نوشیدنی‌ها نباشد، ممکن است بدن‌تان کم آب شود. سردرد اغلب اولین علامت کم آبی بدن است. سایر علائم کم آبی خفیف عبارتند از:

    • سرگیجه
    • یبوست
    • کاهش خروجی ادرار
    • افزایش حس تشنگی
    • خشکی پوست و دهان
    • خستگی و ضعف، حتی غش کردن

    خیلی اوقات فقط با نوشیدن چند لیوان آب سردرد برطرف می‌شود. این موضوع نشان از این است که چقدر بدن‌تان در انتظار آب بوده. نکته مهم این است که کم آبی را جدی بگیرید، نه فقط برای برطرف کردن سردرد؛ بلکه به این خاطر که کم‌آب شدن بدن خطرناک است. تشنگی بیش از حد یک وضعیت اورژانسی است.

    قند خون‌تان پایین است

    قند خون پایین که هیپوگلیسمی نیز نامیده می‌‌شود، می تواند باعث سردرد بعد از ورزش و بدنسازی شود. قند خون به گلوکز اشاره دارد که یکی از منابع اصلی انرژی بدن شما است. اگر قبل از ورزش به اندازه کافی غذا نخورید، ممکن است بدن شما گلوکز بسوزاند و منجر به هیپوگلیسمی شود. سردرد یکی از علائم اصلی هیپوگلیسمی است. علائم دیگر آن عبارتند از:

    • احساس گرسنگی شدید
    • لرزش بدن
    • تاری دید
    • سرگیجه
    • تعریق

    به مدت طولانی در آفتاب مانده‌اید

    قرار گرفتن در معرض نور خورشید و بودن در هوای گرم می‌تواند باعث سردرد در بسیاری از افراد شود، حتی زمانی که ورزش نمی‌کنند. اگر به مدت طولانی زیر آفتاب باشید و ورزش کنید، احتمال کم آب شدن بدن‌تان بالا می‌رود که هر دوی این‌ها عامل سردرد هستند.

    برای این مورد سعی کنید در روزهای تابستان و ساعات خیلی گرم روز، بیرون ورزش نکنید. با کمترین سردرد به داخل خانه برگردید و آب بنوشید. گرفتن دوش ولرم نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

    دلایل سردرد ورزشی

    تمرین‌تان را صحیح انجام نداده‌اید

    انجام حرکات بدنسازی به صورت غلط و تکنیک اشتباه می‌تواند باعث فشار آمدن به بدن و تبدیل آن به سردرد شود. به خصوص اگر این حرکات، مربوط به عضلات گردن و شانه‌تان باشد.

    برای مثال تمرین اشتباه با وزنه، شنا سوئدی، کرانچ و دویدن همگی می‌توانند منجر به تنش در عضلات گردن شما شوند. بهتر است از یک برنامه ورزشی تخصصی پیروی کنید. فیتامین علاوه بر اینکه یک برنامه شخصی با توجه به ویژگی‌های شما طراحی می‌کند، توضیح و ویدئوهای تمام حرکات‌های‌تان را نیز در خدمت شما قرار می‌دهد.

    میخوای بدون باشگاه رفتن تو خونه با مربی ورزش کنی؟
    میخوای بدون باشگاه رفتن تو خونه با مربی ورزش کنی؟
    با برنامه ورزشی آنلاین فیتامین زیر نظر مربی ورزش کن.
    دریافت برنامه

    علائم و نشانه‌های سردرد در ورزشکاران

    ورزشکاران گاهی اوقات سردرد بعد از ورزش را به عنوان “بدترین سردرد زندگی خود” توصیف می‌کنند. علائم سردرد ناشی از ورزش اغلب عبارتند از:

    • گردن درد
    • درد در یک یا هر دو طرف سر
    • درد در سر به صورت ضربان‌دار

    گاهی اوقات این سردرد شبیه به میگرن است و شامل موارد زیرمی‌شود.

    • کم شدن بینایی یا سیاهی رفتن چشم‌ها
    • حساسیت به نور
    • تهوع و استفراغ

    سردردهای ناشی از ورزش چقدر طول می‌کشند؟

    سردرد بعد از ورزش از پنج دقیقه تا ۴۸ ساعت طول می‌کشند و در یک دوره سه تا شش ماهه اتفاق میفتند.

    سردرد بعد از ورزش چگونه تشخیص داده می‌شود؟

    هر کسی که بعد از ورزش دچار سردرد شدید یا مکرر می‌شود، باید به دنبال دلیل و درمان آن باشد. اکثر سردردهای ورزشی ناشی از یک بیماری یا اختلال زمینه‌ای نیستند. اما پزشک شما ممکن است که آزمایش‌هایی را برای بررسی علل احتمالی آن تجویز کند:

    • آنژیوگرافی برای بررسی عروق خونی
    • گرفتن نمونه مایع از ستون فقرات
    • MRI برای گرفتن عکس از مغز

    درمان سردرد ورزشی | درمان سردرد بعد از ورزش

    اگر اغلب دچار سردرد بعد از ورزش می‌شوید و علائم غیرمعمول دیگری دارید، بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا شرایط زمینه‌ای که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد را بررسی کند. اگر مشکل زمنیه‌ای و بیماری خاصی در کار نباشد، مطمئن باشید که سردردهای ورزشی شما پس از چند ماه خود به خود متوقف می‌شوند. اکنون چند راهکار برای درمان و رفع سردرد بعد از ورزش به شما پیشنهاد می دهیم.

    ۱. یک مسکن ضد التهاب مصرف کنید!

    مصرف یک ضد التهاب بدون نسخه مانند ایبوپروفن می‌تواند به شما در مهار این سردردها کمک کند. همچنین می‌توانید از یک پد گرم کننده روی سر خود استفاده کنید تا رگ‌های خونی‌تان باز شوند.

    درمان سردرد ورزشی

    ۲. آب و مایعات ورزشی بنوشید!

    معمولا یک دلیل مهم سردرد بعد از ورزش، کم آب شدن بدن است. بسیار مهم است که اجازه ندهید، بدن‌تان به حدی خشک شود که سردرد کنید. ورزش در گرما یا ورزش سنگین ممکن است بدن شما را دچار کم آبی کند، در چنین مواردی یک نوشیدنی ورزشی می‌تواند به بازیابی الکترولیت‌های شما کمک کند، اما این نوشیدنی‌ها اغلب حاوی مقدار زیادی قند اضافه شده هستند که ممکن است حتی سردرد شما را شدیدتر کند. در عوض، سعی کنید مقداری آب نارگیل شیرین نشده یا شربت آبلیمو عسل نوش جان کنید.

    اگر زیر آفتاب ورزش می‌کنید نوشیدن آب مهم‌تر هم می‌شود. حتما حین ورزش در فضای باز بطری آب داشته باشید و مرتب آب بنوشید. ضمنا یادتان باشد که در طول یک یا دو ساعت قبل از ورزش ۱ تا ۳ فنجان آب بنوشید.

    ۳. قبل تمرین بدن‌تان را گرم کنید!

    خیلی از اوقات دلیل سردرد بعد از ورزش این است که بدن شما به اندازه کافی آماده ورزش نیست و ناگهان ورزش را شروع کرده‌اید، گرم کردن آهسته قبل از ورزش می‌تواند از سردرد بعد از ورزش جلوگیری کند. همچنین به خاطر داشته باشید که اگر مرتب دچار سردرد ورزشی می شوید، بهتر است که شدت تمرینات خود را تا اندازه‌ای کاهش دهید و از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کنید.

    قبل از بیرون رفتن برای ورزش، یک عینک آفتابی یا یک کلاه لبه پهن برای محافظت از صورت و چشمان خود بردارید تا نور شدید، چشمان‌تان را اذیت نکند و مستقیم به سرتان نتابد.

    ۴. در حین ورزش همراه خود خوراکی داشته باشید!

    اگر همراه سردرد، علائم قند خون پایین را هم دارید، سعی کنید بلافاصله چیزی حاوی ۱۵ گرم کربوهیدرات بخورید یا بنوشید، مانند یک لیوان آب میوه یا یک تکه کوچک میوه. این یک راه حل سریع است که معمولا شما را برای چند دقیقه سرپا می‌کند.

    حتماً مقداری کربوهیدرات پیچیده، مانند یک تکه نان تست غلات کامل را همراه خود داشته باشید تا از افت شدید فشار و قند خون‌تان پیشگیری شود.

    ۵. وعده بعد از تمرین را فراموش نکنید!

    سعی کنید حداکثر تا دو ساعت پس از ورزش یک وعده غذایی یا میان وعده مغذی و متعادل بخورید. به دنبال مواد غذایی با پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر کافی باشید. چنین وعده‌ای به تعادل قند خون شما کمک خواهد کرد. از مصرف خوراکی های همراه با شکر یا کربوهیدرات‌های فرآوری شده و تصفیه شده خودداری کنید.

    ۶. حرکات کششی انجام دهید!

    اگر تمرین شما شامل مواردی است که فشار به گردن‌تان می آورد، سعی کنید بعد از ورزش و تمرین تان، حرکات کششی ملایم انجام دهید. اگر هم انجام حرکات کششی سبک، برای از بین بردن گرفتگی عضلانی شما کارساز نیست، پیشنهاد می کنیم که یک قرص ایبوپروفن برای تسکین دردتان مصرف کنید.

    ۷. مطمئن شوید که حرکات را درست انجام می دهید

    اگر در مورد روش صحیح انجام تمرین خود مطمئن نیستید، یک یا دو جلسه را با یک مربی خصوصی ورزش کنید. آنها می توانند به شما بگویند آیا نحوه اجرای تمرینات‌تان صحیح است یا خیر. همان طور که گفتم می‌توانید با برنامه ورزشی آنلاین هم زیر نظر مربی تمرین کنید و از ویدئوی حرکات ورزشی هم استفاده کنید.

    سخن پایانی

    سردرد پس از ورزش دلایل مختلفی مانند کم آبی بدن، انجام نادرست حرکات، گرما و افت قند خون و غیره دارند. معمولا این سردردها چندان جدی نیستند و از وجود مشکل خاصی خبر نمی دهند. غالبا سردرد ورزشی پس از مدتی به صورت خود به خود از بین می‌رود. در این مطلب درباره سردرد بعد از ورزش، علل و روش درمان آن توضیح داده ایم.

    منابع: healthlineclevelandclinic

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4.6/5 - (16 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×
    app-presentation