بدون نظر
برنامه غذایی در افزایش طول عمر

چگونه با تغذیه عمر طولانی‌تری داشته باشیم؟

تعداد بازدید

246

زمان مطالعه

6 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۱۶ دی ۱۴۰۲
فهرست مطالب

    به نظر شما برنامه غذایی در افزایش عمر چقدر تاثیر دارد؟ آیا می‌توان با یک تغذیه‌ی مناسب طول عمر خود را افزایش دهیم؟ بله صد در صد تغذیه در افزایش سلامت و در نتیجه افزایش طول عمر بسیار موثر است. در این مطلب می‌خواهیم از تاثیر برنامه غذایی در افزایش طول عمر بگوییم و بهترین برنامه‌های غذایی برای سلامتی بیشتر و طولانی‌تر کردن عمر را معرفی کنیم.

    آیا رژیم غذایی باعث افزایش طول عمر می‌شود؟

    مدت‌هاست که پزشکان مردم را به خوردن غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات تشویق می‌کنند تا سلامت خود را بهبود بخشند، وزن خود را کنترل کنند و بیشتر و بهتر زندگی کنند. تحقیقی روی ۱۲۰,۰۰۰ نفر در طول بیش از سه دهه انجام شد و این حقیقت که «تغذیه روی طول عمر تاثیر دارد» را تأیید می‌کند.

    محققان با تجزیه و تحلیل ۷۵,۲۳۰ زن و ۴۴,۰۸۵ مرد، به ارتباط قابل توجهی بین الگوی تغذیه سالم و کاهش ۲۰ درصدی خطر مرگ زودرس پی بردند که آمار قابل توجهی است.

    محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که با دقت بیشتری از الگوهای تغذیه سالم پیروی می کنند؛ (الگویی که بر مصرف بیشتر غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، آجیل‌ها و حبوبات تمرکز دارد) کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و تنفسی و حتی بیماری‌ها و ناراحتی‌های عصبی هستند. بنابراین حتما و حتما برنامه غذایی در افزایش عمر موثر است.

    تاثیر برنامه غذایی در افزایش طول عمر

    رژیم غذایی خوب و سالم چگونه بر طول عمر شما تاثیر می گذارد؟ | تاثیر برنامه غذایی در افزایش عمر

    با افزایش سن و گذر از جوانی، مرحله میان سالی و سپس کهنسالی شروع می‌شود و از این موضوع گریزی نیست؛ اما تغذیه سالم {در کنار چند عامل دیگر} می‌تواند اولا پیری را به تاخیر بیندازد و دوما پیری سالمی را به شما هدیه دهد و از این طریق برنامه غذایی در افزایش عمر شما تاثیر بگذارد. یعنی نه تنها از مرگ زودرس پیشگیری کنید بلکه از دوران کهنسالی خود با سلامتی و شادابی لذت ببرید. برخی از فواید برنامه غذایی در افزایش عمر و سلامتی بیشتر را در زیر می‌آوریم.

    ۱. حفظ سلامت قلب

    مصرف مواد غذایی سالم که شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی، مواد غذایی با فیبر و کم چربی است، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد؛ که یک عامل بسیار پرخطر و تهدید کننده زندگی نه تنها برای کهنسالان بلکه حتی برای جوانان است و در نتیجه، عمر شما را افزایش دهد.

    ۲. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن

    رژیم غذایی متنوع و سالم می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، سرطان و بیماری‌های مرتبط با چاقی را کاهش دهد، که همه این موارد می‌توانند یک عامل خطرناک برای زندگی باشند. در نتیجه، از آنجایی که برنامه غذایی در افزایش عمر موثر و پیشگیری از بیماری‌های مزمن موثر است، خیلی باید مراقب تغذیه خود باشید.

    ۳. تقویت سیستم ایمنی

    مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بروز بیماری‌های عفونی و التهابی جلوگیری کند و در نتیجه می‌تواند میزان عمر شما را تحت تاثیر قرار دهد.

    ۴. سلامت روان و سلامت شناختی

    برخی از مواد غذایی مثل روغن‌های امگا-۳ که در ماهی وجود دارد، می‌تواند به حفظ سلامت عقلی و پیشگیری از بیماری‌های نورونی مانند آلزایمر کمک کند که می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد. همچنین سلامت روان می‌تواند کیفیت زندگی افراد را تا سطح زیادی بالا ببرد که در طول زندگی تاثیرگذار است.

    ۵. حفظ سلامت استخوان

    مواد غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D که در لبنیات، سبزیجات و ماهی وجود دارند، می‌توانند استخوان‌ها را تقویت کرده و از بروز مشکلات استخوانی مثل شکستگی استخوان یا پوکی استخوان در سالمندی جلوگیری کنند. بنابراین برای تنظیم برنامه غذایی در افزایش عمر از مواد مغذی کافی غافل نشوید.

    ۶. کنترل وزن

    رژیم غذایی سالم که حاوی مقادیر مناسبی از مواد مغذی و فیبر است و کالری‌های سالم و باارزشی به اندازه کافی دارد، می‌تواند به کنترل وزن کمک کرده و از بروز بیماری‌های مرتبط با چاقی جلوگیری نماید که در نتیجه، طول عمر شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    تاثیر برنامه غذایی در افزایش عمر

    بهترین رژیم غذایی برای طولانی ترین عمر چیست؟

    بالاتر اشاره کردیم که تحقیق ۳۶ ساله‌ای روی چندین هزار زن و مرد و بررسی الگوهای غذایی و طول عمر آن‌ها انجام دادند و مشخص شد که تغذیه روی طول عمر تاثیر دارد! حالا سوالی که همه می‌خواهیم بدانیم: آن الگوهای غذایی دقیقا چه بودند؟ همین‌جا سالم‌ترین الگوهای غذایی برای افزایش عمر را معرفی می‌کنیم.

    رژیم غذایی مدیترانه‌ای

    دلیلی وجود دارد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای همواره به عنوان یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی شناخته می‌شود. این رژیم شامل غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند میوه و سبزیجات است و بر اهمیت غلات، لوبیا، حبوبات، آجیل، دانه‌ها، روغن زیتون، گیاهان و ادویه‌جات تاکید می‌کند. همچنین مصرف منظم اما محدود مرغ، تخم مرغ، پنیر و ماست در آن مجاز است.

    رژیم غذایی گیاهخواری

    این برنامه غذایی در افزایش عمر موثر است و فقط شامل محصولات گیاهی می‌شود و محصولات حیوانی مثل گوشت قرمز را حذف می‌کند. یعنی در این رژیم، آجیل و دانه‌ها، میوه و سبزیجات، و حبوبات و غلات آزاد است.

    رژیم غذایی سالم سنتی

    این رژیم در حقیت یکی از دستورالعمل‌های غذایی برای آمریکایی‌ها است که توسط وزارت بهداشت آمریکا منتشر شده است و شبیه رژیم‌هایی است که مردم در قدیم میل می‌کردند، یعنی محصولات گیاهی فراوان و مصرف محصولات حیوانی بدون چربی و حذف مواد غذایی فرآوری شده، همچنین حذف الکل و قند مصنوعی و چربی‌های ترانس. این یکی از سالم‌ترین رژیم‌های دنیاست و این برنامه غذایی در افزایش عمر می‌تواند خیلی موثر باشد.

    رژیم مبتنی بر شاخص تغذیه سالم دانشگاه هاروارد

    این رژیم غذایی توسط محققان دانشگاه هاروارد به طور خاص برای این مطالعه ایجاد شد و شامل مجاز دانستن یا نامجاز دانستن غذاهای مختلف از نظر ارتباط آنها با عوامل خطر برای بیماری‌های مزمن بود. به طور خلاصه، این رژیم غذایی بسیار شبیه به رژیم غذایی مدیترانه‌ای است؛ زیرا سبزیجات و میوه‌های تازه، آجیل و حبوبات و ماهی و چربی‌های سالم فراوان دارد. نکته مهم در این رژیم این است که به طور خاص توصیه می‌کند از سیب زمینی (همه سیب زمینی‌ها)، آب میوه و غلات تصفیه شده خودداری کنید.

    منابع غذایی مهم در افزایش طول عمر

    رژیم غذایی ژاپنی ها برای بیشتر عمر کردن چیست؟

    رژیم غذایی اوکیناوا به الگوهای سنتی غذا خوردن مردم ساکن جزیره ژاپنی اوکیناوا اشاره دارد. رژیم غذایی و سبک زندگی منحصربه‌فرد آن‌ها باعث می‌شود تا مردمان این جزیره از عمر خیلی طولانی بهره‌مند شوند. البته این نکته را هم باید بدانید که طول عمری که مردم اوکیناوا دارند، ممکن است با عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی مرتبط باشد؛ با این حال، کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل اصلی طول عمر مردم این جزیره، رژیم غذایی‌شان است.

    رژیم غذایی سنتی اوکیناوا کم کالری و کم چرب است، در حالی که کربوهیدرات بالایی دارد. در این رژیم بر سبزیجات و محصولات سویا در کنار برنج، گوشت خوک و ماهی تاکید دارد. توزیع درشت مغذی‌های رژیم غذایی اوکیناوا در این جدول مشخص شده است:

    درشت مغذیمقدار
    کربوهیدرات۵۸%
    پروتئین۱۵%
    چربی۲۸%

    نکته: سبک زندگی اوکیناوا بر داشتن تحرک و فعالیت بدنی زیاد روزانه تأکید دارد.

    مواد غذایی مفید برای افزایش عمر

    مصرف بیشتر سبزیجات و میوه، حبوبات، غلات و آجیل و مصرف کمتر گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده مؤثرترین راه‌ها برای افزایش امید به زندگی برای تقریبا همه مردم دنیاست! بله بررسی همه انواع رژیم غذایی نشان می‌دهد نقاط مشترک رژیم‌های موثر بر طول عمر شامل این مواد غذایی است.

    توجه داشته باشید که برای طول عمر باکیفیت فقط به دنبال غذاهایی که “باید بخورید” نگردید و توجه به غذاهایی که “نباید بخورید” هم داشته باشید. اهمیت حذف غذاهای ناسالم مثل فست فود، چربی های ترانس، نوشیدنی های الکی و قند مصنوعی بسیار بسیار بالاست.

    تحقیقات قبلی همچنین به وضوح نشان می‌دهد که تاثیر عادات غذایی سالم در صورتی بیشتر است که یک فرد از لحاظ فیزیکی زندگی فعال داشته باشد. وقتی به رژیم های غذایی سالم اشاره می‌کنیم، همیشه باید در نظر داشته باشیم که این فقط یک لیست خرید مواد غذایی نیست. بلکه نشان دهنده یک سبک زندگی سالم است. بدیهی است برای بالا بردن طول عمر، نیاز به ورزش منظم و همچنین انواع دیگری از مراقبت‌ها مانند مراقبت از سلامت روان دارید که تاثیر مطلوبی بر طول عمر دارد.

    سخن پایانی

    قطعا داشتن تعذیه سالم یکی از عوامل موثر بر سلامتی و طول عمر است و برنامه غذایی در افزایش عمر تاثیر زیادی می‌تواند داشته باشد. در این مطلب بهترین و سالم‌ترین برنامه‌های غذایی و مواد غذایی برای افزایش طول عمر را معرفی کردیم.

    منابع: mindbodygreendeliverinhealthline

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4/5 - (3 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×
    app-presentation