۲ نظر
اشتباهات ورزشی

اشتباهات ورزشی مهم کدام هستند؟

تعداد بازدید

66

زمان مطالعه

6 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۲۱ بهمن ۱۴۰۲
فهرست مطالب

    چرا شناختن اشتباهات ورزشی مهم هستند؟ اینکه به شما بگوییم ورزش منظم یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در حق خود انجام دهید، حرف جدیدی نیست! ورزش عضلات و استخوان‌های شما را تقویت می‌کند، سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد، استرس را کاهش می‌دهد، حافظه را تقویت می‌کند و خواب بهتری را برای‌تان رقم می‌زند و هزاران مورد دیگر!

    اما برای بهره مندی از مزایای ورزش، فقط خود ورزش کردن کافی نیست و نحوه انجام دادنش خیلی مهم است. حتما باید با اصول صحیح ورزش کنید تا تمرین باکیفیتی داشته باشید و آسیبی نبینید.

    در این مطلب، مهم‌ترین اشتباهات ورزشی را معرفی می‌کنیم تا آن‌ها را به خوبی بشناسید و زودتر این موارد را برطرف کنید. این اشتباه‌ها نه تنها مانع پیشرفت شما می‌شوند، بلکه خطر آسیب دیدگی‌تان را نیز افزایش می‌دهند.

    گرم نکردن یکی از بزرگترین اشتباهات ورزشی

    عضلات و بافت همبند خود را مانند یک کش در نظر بگیرید؛ زمانی که کش مدت زیادی کنار افتاده بوده، اگر شما سراغش بروید و ناگهان آن را بکشید، کش پاره می‌شود. اما اگر همین کش را کمی بکشید و رها کنید و دوباره کم کم بیشتر بکشید؛ بسیار کشسان و انعطاف‌پذیر می‌شود. به عبارت ساده‌تر، کش آماده شده. این دقیقا کاری است که بدن شما هم نیاز دارد؛ اینکه به خوبی آماده ورزش شود. گرم کردن، تنها راه آمادگی بدن شما برای شروع ورزش است.

    گرم کردن قبل از ورزش، ماهیچه‌ها، قلب و ریه شما را برای فعالیت بدنی آماده می‌کند، دمای بدن شما را افزایش و جریان خون را افزایش می‌دهد، خطر آسیب دیدگی را کاهش می‌دهد و به آماده سازی ذهن شما برای تمرین‌تان کمک می‌کند.

    نداشتن برنامه ورزشی شخصی و هدفمند

    یکی از اشتباهات ورزشی خیلی عجیب ولی رایج، تمرین کردن بدون برنامه مشخص است! شروع تمرین بدون هدف مشخص، هم وقت شما را تلف می‌کند هم زحمات شما را بر باد می‌دهد. تمرین بدون برنامه به مرور اشتیاق ورزشکار را از بین می‌برد و باعث می‌شود تا او به تدریج ورزش را کلا کنار بگذارد.

    اما راه حل چیست؟ شما باید ابتدا به صورت دقیق هدف‌تان از ورزش را مشخص کنید. جلسات و روزهای تمرینی مشخصی داشته باشید و از یک برنامه شخصی پیروی کنید. در این صورت نتایج تمرین‌تان را بر اندام خود خواهید دید و به مرور زمان پایبندی به این برنامه تمرینی، برای‌تان تبدیل به عادت شده و خیلی ساده انجامش خواهید داد.

    می‌توانید همین حالا برنامه‌ی خود را از مربیان فیتامن دریافت کنید. آن‌ها با توجه به اهداف و شرایط بدنی شما، بهترین برنامه ورزشی را برای‌تان تهیه و تنظیم می‌کنند.

    برنامه تمرینی خودت رو داری؟
    برنامه تمرینی خودت رو داری؟
    با فیتامین برنامه ورزشی اختصاصی خودت رو دریافت کن.
    می‌خوام شروع کنم

    عدم توجه به ریکاوری

    استراحت برای یک ورزشکار همان‌قدر ضروری است که غذا خوردن! بله نداشتن استراحت و ریکاوری، یکی از اشتباهات ورزشی خطرناک که متاسفانه خیلی از افراد ناآگاهانه دچارش می‌شوند.

    اگر تمرین کنید و به بدن خود زمان کافی برای بهبودی و تجدید قوا ندهید، نه تنها عملکرد شما افت می‌کند، بلکه بدن‌تان در معرض آسیب قرار می‌گیرد. رشد عضلات و ماهیچه‌ها در روزهای استراحت اتفاق میفتد، زمانی که فیبرهای عضلانی شما زمان لازم برای ترمیم و قوی‌تر شدن داشته‌باشند.

    گوشی بردن به جلسه تمرین

    زمان تمرین برای شما یک زمان شخصی است که برای خود کنار گذاشته‌اید و قرار است به بدن و ذهن خود توجه کنید. اگر اینجا هم گوشی موبایل را همراه‌تان ببرید این زمان را از خود گرفته‌اید و به گوشی اختصاص داده‌اید. کار کردن با گوشی تمرکز، خلاقیت و اشتیاق شما را از بین می‌برد. متاسفانه کار با گوشی، اشتباه ورزشی رایجی به حساب می‌آید.

    اشتباه ورزشی

    عدم پاینبدی به برنامه تمرینی

    وقتی می گوییم عدم پایبندی به تمرین، ممکن است فکر کنید منظور کسانی است که ورزشی را شروع می کنند و بعد از مدت کوتاهی آن را رها می‌کنند؛ که البته این هم موضوع مهمی است و اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد.

    اما اینجا یک گروه دیگر هم هستند که به تمرین‌شان پایبند نیستند و آن‌ها کسانی هستند که از یک تمرین به تمرین دیگر می‌پرند و می‌خواهند همه چیز را امتحان کنند. چنین کاری هم اعتماد به نفس شما را از بین می‌برد؛ چراکه نمی‌توانید یکجا تلاش کنید و نتیجه‌اش را ببینید.

    بهترین نتیجه از ثبات و پایبندی به روتین ورزشی به دست می‌آید. اگر کسی هستید که تنوع و تمرینات جدید را دوست دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک روز در هفته از تمرینات هیت استفاده کنید که تمرینات جدید و جالبی دارد و شما را هیجان زده و غافلگیر می‌کند.

    انتظارات غیرواقعی و عجیب از ورزش

    باید اهداف و انتظارات شما از ورزش و تمرین‌تان منطقی باشد. شما نمی توانید در مدت کوتاه به اهداف خیلی بزرگ و غیر واقعی برسید و اگر چنین اهدافی در سر داشته باشید خیلی زود ناامید و بی انگیزه می‌شوید.

    به طور مثال برای کاهش وزن، نمی‌توانید بیش از حد روی “ورزش” حساب باز کنید. ورزش تنها بخشی از معادله کاهش وزن است. برای کاهش وزن باید در کنار ورزش، یک برنامه غذایی مناسب داشته باشید و از آن پیروی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

    نادیده گرفتن درد و ناراحتی

    درد پس از تمرین طبیعی است! اما درد یا ناراحتی شدید نه! به بدن خود گوش دهید و بین درد مفید (درد خفیف) و درد هشدار دهنده (درد تیز و ناتوان کننده) تفاوت قائل شوید. اگر مورد دوم را تجربه کردید، حتما استراحت کنید یا با پزشک‌تان تماس بگیرید.

    اشتباهات رایج ورزشی

    نامتعادل تمرین کردن

    این مورد، یکی از اشتباهات ورزشی بسیار مهم است، ولی اگر مربی شما کارشناس باشد، چنین اشتباهی رخ نمی‌دهد. تمرین نامتعادل به معنای تمرکز بیش از حد بر روی یک نوع ورزش یا یک گروه عضلانی است که نه تنها نتیجه خوبی ندارد، بلکه آسیب زا هم هست. به عنوان مثال، تاکید بیش از حد بر تمرینات شکم و نادیده گرفتن تمرینات پشت (کمر) وضعیت بدن شما را بر هم می‌زند و باعث ایجاد درد می‌شود.

    همچنین فقط انجام دادن ورزش هوازی و حذف ورزش قدرتی، یا برعکس، یکی دیگر از اشتباهات ورزشی رایج است. ترکیبی از ورزش قدرتی و هوازی، روشی درست و اصولی به حساب می‌آید.

    نداشتن تغذیه مناسب

    وقتی ورزش را به برنامه روزانه خود اضافه کنید، نیاز شما به غذا هم تغییر می‌کند. تغذیه شما در حکم “سوخت” برای بدن شماست و اگر یک برنامه درست برایش نداشته باشید، بر ورزش شما هم تاثیر منفی خواهد داشت.

    با توجه به هدفی که دارید (افزایش وزن؟ کاهش وزن؟ عضله سازی؟ چربی سوزی؟) و همچنین با توجه به ورزشی که دارید (بدنسازی؟ بسکتبال؟ فوتبال؟ پیلاتس؟) نیاز به یک برنامه غذایی مشخص دارید که انرژی تمرین را برای‌تان تامین کند و به عضلات‌تان فرصت ترمیم دهد. داشتن تغذیه مناسب، باعث می‌شود تا زودتر بتوانید به اهداف خود برسید.

    تکنیک‌های اشتباه و ورزش کردن در فرم غلط

    اجرای غلط تمرینات و اشتباه زدن حرکات بدنسازی یکی از خطرناک‌ترین اشتباهات ورزشی است؛ این کار نه تنها اثربخشی تمرین شما را از بین می‌برد، بلکه خطر آسیب دیدگی‌تان را افزایش می‌دهد. به خصوص در تمرینات بدنسازی و قدرتی، اشتباهات تکنیکی و اشتباه بدنسازی، بسیار رایج و متاسفانه خطرناک است. به طور مثال ممکن است با اشتباه زدن حرکت “ددلیفت” به ستون فقرات خود آسیب جدی و دائمی بزنید.

    اما نگران نباشید! همراهی مربی و داشتن برنامه اصولی از شما مراقبت خواهد کرد. ضمنا می‌توانید اپلیکیشن فیتامین رو نصب کنید و به صورت رایگان به تمام حرکات ورزشی دسترسی داشته باشید. در قسمت بانک حرکات، ویدئو و توضیحات هر حرکت وجود دارد.

    انجام غلط حرکات ورزشی

    ورزش به مقدار غلط و شیوه اشتباه

    یکی از رایج‌ترین اشتباهات ورزشی در تمرینات بدنسازی، انجام تکرار و ست‌های زیاد است. فکر نکنید که هرچه بیشتر ورزش کنید، بهتر است! وقتی ماهیچه‌ها بیش از حد خسته شوند، به طور ناکارآمد کار می‌کنند و به هیچ وجه نتیجه و پیشرفتی هم در کار نیست.

    از طرف دیگر اشتباه ورزشی مشابه دیگر، بیش از حد سنگین زدن است! بیش از حد سنگین زدن تکنیک شما را خراب می‌کند و شما را در خطر آسیب دیدگی جدی قرار می‌دهد. علاوه بر این، وقتی وزنه بیش از حد سنگین بلند کنید، تمرین را به صورت ناقص انجام خواهید که اصلا فایده‌ای هم برای‌تان ندارد.

    سخن پایانی

    برای بهره بردن از نتایج و فواید ورزش، باید به صورت اصولی تمرین کرد و حرکات و تمرینات را به درستی و به روشی صحیح انجام داد. در این مطلب انواع اشتباهات ورزشی رایج را معرفی کردیم و توضیح دادیم. متاسفانه انجام این اشتباهات ورزشی، علاوه بر این که نتایج ورزشِ شما را تحت تاثیر می‌گذارد، در خیلی از موارد باعث آسیب دیدگی‌های خفیف تا شدید خواهد شد.

    منابع: forbesverywellfit

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    3.8/5 - (10 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    مینا الماسی ۲۶ بهمن ۱۴۰۲

    مچکرم ...مفید بود ،✅

    صادق ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

    خدا رحم کنه

    ×
    app-presentation