بدون نظر
4/5 - (20 امتیاز)
برجسته سازی رگ

برجسته سازی رگ در بدنسازی

تعداد بازدید

6055

زمان مطالعه

7 دقیقه
فهرست مطالب

    بسیاری از بدنسازان به دنبال برجسته سازی رگ و پیدا شدن رگ‌های‌شان هستند، اما چگونه رگ‌های بدن را برجسته کنیم؟ در باشگاه‌های‌ بدنسازی نظریه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما اغلب این نظریه‌های پرتکرار، درست نیستند. در این مطلب، دلیل اصلی پیدا شدن رگ در بدنسازی را خواهیم گفت و راهکارهایی برای برجسته سازی رگ ها معرفی می‌کنیم.

    دلایل برجسته شدن رگ‌های بدن

    برآمدگی رگ‌های بدن می‌تواند کاملاً طبیعی باشد، اما گاهی نشانه‌ای از یک بیماری یا مشکلی است؛ به‌طور مثال ممکن است در اثر لخته سطحی خون، تورم وریدی و یا واریس باشد.

    اگر شما بدنساز نیستید و اخیرا بدون دلیل مشخصی رگ‌های بدن‌تان برجسته و متورم شده است، بهتر است که با پزشک مشورت کنید. در ادامه، مهم‌ترین دلایل برجستگی رگ‌ها را بیان می‌کنیم.

    برجسته سازی رگ

    انجام ورزش بدنسازی

    در واقع رگ‌های بزرگ روی بازو و سینه‌ی ورزشکاران، بیشتر یک پاسخ طبیعی بدن به ورزش حرفه‌ای است. به این ترتیب که عضله، رگ‌ها را به سمت بیرون هل می‌دهد و داشتن چربیِ کمتر در زیر پوست باعث پیدا شدن رگ خواهد شد. به‌خصوص رگ‌های برجسته در بازو می‌تواند در حین یا بعد از تمرین بدنسازی و سایر تمرینات قدرتی برجسته شوند.

    بر اساس یکی از مطالعات انجام شده در سال 2019 در مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری تمرینات قدرتی، ضربان قلب را افزایش می‌دهد و عروق خونی را نیز گسترش می‌دهد. این امر در نهایت باعث خواهد شد که رگ‌ها در زیر پوست، پیدا و برجسته‌تر شوند.

    از طرف دیگر پلاسما نیز در برجسته و نمایان شدن رگ‌ها نقش دارد. پلاسما در حین ورزش به ماهیچه‌ها سرازیر می‌شود و باعث متورم شدن و سفت شدن عضلات می‌گردد.

    سفت شدن عضله، بافت وریدی را به سطح ماهیچه‌ها و پوست می‌کشاند و آن را بیشتر نمایان می‌کند؛ البته عملکرد رگ‌ها تا حد زیادی بدون تغییر باقی می‌ماند. اثر پلاسما در برجسته‌شدن رگ‌ها فقط 15 تا 30 دقیقه باقی می‌ماند.

     

    کاهش دریافت سدیم

    سدیم باعث ایجاد احتباس آب در بدن می‌شود. هنگامی‌که بدن آب را درون خود حفظ کند، پوست شما حالت پف‌کرده پیدا خواهد کرد و باعث می‌شود رگ‌ها به‌خوبی‌ دیده نشوند. بنابراین از فست‌فود و غذا‌های فرآوری‌شده دوری کنید. معمولا نمک زیادی در غذا‌های آماده وجود دارد.

    در حال حاضر حداکثر مقدار مجاز نمک، روزانه ۲۳۰۰ میلی‌گرم (یک قاشق چای‌خوری) است. انجمن دارویی و مؤسسه قلب ایالات متحده، توصیه می‌کند که افراد روزانه بیشتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف نکنند.

     

    افزایش دمای بدن

    وقتی دمای بدن بالا می‌رود، خون به نزدیکی‌ِ سطح پوست انتقال پیدا می‌کند و باعث برجستگیِ بیشتر رگ‌ها می‌شود. یکی‌ از روش‌های سرعتی برای برجسته‌کردن رگ‌ها که بدنسازان انجام می‌دهند، استفاده از سشوار است!

    راهکار دیگر نیز افزایش دمای‌ بدن از طریق مواد غذایی مثل فلفل‌های تند یا فلفل هندی است. برخی‌ از مکمل‌ها نیز همین مزایا را برای شما به دارند.

    نکته‌‌: غیر از عوامل گفته شده، ژنتیک در زمینه برجستگی رگ، نقش پررنگی دارد. برخی‌ افراد به شکل طبیعی دارای برجستگی در رگ‌ها هستند و بعد از رعایت یکسری مسائل، برجستگی بیشتری به‌دست خواهند آورد.

    کاهش درصد چربی‌ بدن

    یک دلیل مهم  برای پیدا شدن رگ‌های عضلات در ورزشکاران، چربی کم بدن آن‌‌هاست. اگر نمی‌توانید هیچ رگی را روی بازو یا سرشانه‌های خود ببینید، درصد چربی بدن‌تان بالا است. رگ‌های برجسته، نیازمند درصد چربی‌ پایین است.

    رگ‌های بدنسازان حرفه‌ای،‌ رگ‌های سطحی و زیرپوستی‌ است. هرچقدر میزان لایه چربی‌ مابین پوست و رگ‌ها کمتر باشد، برجستگیِ رگ‌ها هم بیشتر خواهد شد. پس لازم است که در کنار انجام تمریناتِ برنامه بدنسازی پیشرفته، حتما از برنامه غذایی ورزشی اصولی هم استفاده کنید.

    دریافت برنامه بدنسازی و عضله سازی

    برنامه بدنسازی و عضله‌سازی فیتامین

    افزایش حجم عضله در طول برنامه بدنسازی با همراهی مربی اختصاصی!

    مطمئن شروع کن
    برای ثبت نام کلیک کن
    ورزش بعداز زایمان

    برای پیدا شدن رگ، درصد چربی بدن مردان و زنان باید به این ترتیب باشد:

    مردان: درصد چربیِ‌ پایین‌تر از ۱۰ درصد برای مردان، می‌تواند باعث نمابان‌شدنِ رگ‌ها شود. هرچقدر چربیِ‌ بدن‌تان کمتر باشد، رگ‌های عضلات شما برجسته‌تر خواهند بود.

    زنان: برای زنان، داشتن درصد چربی‌ حدود ۱۵ درصد می‌تواند کافی‌ باشد. برای رسیدن به چنین درصد چربیِ‌ بدنی، باید یک تغذیه مناسب و سالم داشته باشید. به این معنی‌ که رژیم غذایی شما باید سرشار از سبزیجات و منابع پروتئینی با کیفیت و بدون چربی‌ باشد و از خوردن غذا‌های مضر خودداری کنید.

    نکته: درصد چربی بدن را به زیر ۱۰ برسانید تا بتوانید رگ‌ها را ببینید.

     

    عوامل تاثیرگذار بر پیدا شدن رگ ها

    دلایل پیدا شدن رگ‌ها را در بالا گفتیم و نحوه برجسته کردن رگ را در ادامه توضیح می‌دهیم. باید توجه داشته باشید که برخی موارد، دست افراد است و می‌توان روی آن تاثیر داشت؛ اما همه چیز دست شما نیست (مثل ژنتیک) و شاید نتوانید مثل مدل‌های هالیوودی رگ‌های بازو و سینه خود را برجسته کنید. برخی از عوامل تاثیر گذار در پیدا شدن رگ‌ها به این ترتیب است:

    • سن
    • ژنتیک
    • نوع تمرین
    • هورمون‌ها
    • درصد چربی بدن
    • مقدار توده عضلانی
    • سطح هیدراته بودن بدن

    نحوه رگ‌سازی در بدنسازی

    با از دست دادنِ چربی اضافی بدن از طریق رژیم غذایی و ورزش می‌توان چربی بدن را کم کرد. تمرینات منظم هم برای عضله‌سازی لازم است تا بتوان رگ‌ها را نمایان کرد. در زیر به شما می‌گوییم که چگونه از طریق ورزش کردن، می‌توان رگ‌های بدن را برجسته کرد.

    عضله‌‌سازی اصولی

    برای این‌که یک عضله‌‌سازی اصولی و مناسب داشته باشید، به‌طوری‌که رگ‌های شما کاملاً مشخص شود، باید از یک برنامه تمرینی شخصی استفاده کنید. در تمرینات سعی‌ کنید همیشه وزنه تمرینی خود را افزایش دهید. ماهیچه‌ها برای رشد، نیاز به فشار و تمرکز بیشتری دارند و ورزش هوازی در این سیستم نقش مهمی دارد.

    تمرینات هوازی بیشتر

    انجام ورزش های هوازی در خانه یا باشگاه یک راه عالی برای چربی‌سوزی و تناسب اندام است. به همین دلیل انجام تمرینات اینتروال (متناوب) مثل دوچرخه‌سواری‌ با حداکثر سرعت، می‌تواند بهترین گزینه‌ هوازی باشد و باعث برجسته سازی رگ شود.

    انجام تمرینات قدرتی

    تمرینات قدرتی فقط به معنای بدنسازی با دستگاه‌های باشگاهی نیست، بلکه کارکردن با کش و دمبل و یا وزن بدن را هم شامل می‌شود.

    این نوع تمرینات حجم عضلات را بهبود می‌بخشد و باعث فشار رگ‌ها به سطح خارجی پوست می‌شود. در نتیجه با انجام حرکات خاصی، برجسته سازی رگ اتفاق خواهد افتاد.

    تمریناتی که بیشتر منجربه برجستگی عروق می‌شود

    نوع ورزش بر میزان برجسته سازی رگ نیز تأثیر می‌گذارد. به‌طور کلی، برخی ورزش‌ها باعث بالا رفتن بیشتر فشار خون در بدن و پمپ بیشتر خون در عروق می‌شود که در نتیجه، رگ‌های شما را نمایان می‌کند. ورزش‌هایی مثل:

    • بدنسازی
    • کراس فیت
    • وزنه‌برداری
    • پرس سینه
    • حرکات بالاسر (مثل پرش سرشانه یا پرس سینه)

    یک برنامه‌ بدنسازی پیشرفته در موفقیت شما تاثیر زیادی دارد. با استفاده از برنامه تمرینی، مربی می‌تواند به‌راحتی از تأثیر یا عدم تأثیر تمرینات اطمینان حاصل کند.

     

    چگونه رگ‌های بدن را با رژیم غذایی برجسته کنیم؟

    همان‌طور که گفتیم برای برجسته سازی رگ باید میزان چربی بدن را کاهش دهید. کم‌کردن میزان چربی بدن هم شامل دریافت محدود چربی و حتی دوره‌هایی از کات است. در زیر برخی از موارد مربوط به تغذیه را برای پیدا شدن رگ می‌آوریم:

    نوشیدن آب کافی‌

    نوشیدن آب کافی،‌ باعث آب‌رسانیِ به بدن و ماهیچه‌ها خواهد شد. این کار موجب کاهش احتباس آب درون بدن می‌شود. همچنین نوشیدنِ آب زیاد باعث خارج‌شدنِ آب اضافیِ بدن می‌شود و در نتیجه احتباس آب در بدن کاهش پیدا می‌کند.

    بسیاری از بدنسازان، قبل مسابقات از مصرف آب اجتناب می‌کنند. کاهش مصرف آب، قبل از مسابقات باعث برجسته سازی رگ می‌شود.

    البته این روش، به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا بسیار خطرناک است. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید؛ تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید و کاملاً مواظب خود باشید.

    کاهش مصرف کربوهیدرات

    کاهش مصرف کربوهیدرات، منجربه کاهش احتباس آب در بدن می‌شود. مصرف کربوهیدراتِ کم، باعث چربی‌‌سوزی هم خواهد شد.

    مصرف مکمل

    مکمل آگماتین، یکی‌ از محصولات فرعی آمینو اسید آرژنین است. آگماتین از تجزیه نیتیرک اکسید در بدن جلوگیری می‌کند که این کار باعث افزایش جریان خون در رگ‌ها می‌شود.

    افزایش جریان خون در نهایت باعث برجسته سازی رگ می‌شود. مصرف مکمل‌های نیتریک اکسید هم می‌تواند در رسیدن شما به هدف کمک کند. یکی‌ دیگر از مکمل‌های موثر در برجسته‌کردن رگ‌ها، کراتین است.

    نکته: در مصرف مکمل‌های ادرارآور احتیاط کنید.

    مکمل‌های ادرارآور، آب بدن را تخلیه می‌کنند و باعث برجسته سازی رگ می‌شوند. شما هم می‌توانید از مکمل‌های ادرارآور استفاده کنید و هم می‌توانید با مصرف مواد غذایی طبیعی نظیر اسپرسو این کار را انجام دهید.

    مصرف مکمل‌های ادرارآور، می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر می‌خواهید از این دسته از مکمل‌ها استفاده کنید، کاملاً با آگاهی‌ و ایمنی این کار را انجام دهید و از آن‌ها به شکل هوشمندانه استفاده کنید.

    آیا برجسته سازی رگ ها خطرناک است؟

    پاسخ این سوال به شرایط شما بستگی دارد. ورزشکاران زیر پوست خود چربی کمی دارند و عضلات خیلی ورزیده، باعث نمایان شدن رگ در زیر پوست می‌شود. در این صورت برجستگی رگ خطری ندارد.

    اما رگ‌های بسیار برجسته و واضح، رگ‌های قرمز و آبی، و یا عنکبوتی می‌تواند نشانه خطر باشد. رگ‌های عنکبوتی را اغلب در پا یا صورت مشاهده می‌کنیم، این رگ‌ها ظاهری شبیه به تار عنکبوت دارند.

    در چنین شرایطی رگ‌های خیلی برجسته می‌تواند به دلیل واریس، لخته خونی، عفونت بافت، اختلالات هورمونی، فلبیت و ترومبوفلبیت و حتی آمبولی ریه باشد!

    در صورتی که رگ‌های شما بسیار نمایان شده است و علائم زیر را دارید، لازم است که به متخصص عروق مراجعه کنید.

    • رگ‌های قرمز
    • خونریزی رگ‌ها
    • دردناک بودن رگ
    • گرم بودن رگ هنگام لمس
    • تغییر بافت یا رنگ پوست در اطراف رگ‌های بیرون‌زده

     

    نتیجه‌گیری

    چگونه رگ های بدن را برجسته کنیم ؟ برای برجسته سازی رگ باید با کمک ورزش و رژیم غذایی مناسب، عضله‌‌سازی کنید و چربی‌ بدن‌تان را کاهش دهید.

    بدن هر ورزشکار، باتوجه به حجم، تفکیک، وزن، استخوان‌بندی، وراثت و عوامل محیطی ورزشکار، نیازمند یک برنامه تمرینی پیشرفته و تغذیه‌ای مجزاست. در این مطلب به دلایلِ مختلف پیدا شدن رگ و همچنین نحوه برجسته کردن آن پرداختیم.

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4/5 - (20 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×