۴۷۲ نظر
درمان کشیدگی کشاله ران

درمان کشیدگی کشاله ران در خانه با چند حرکت ورزشی

تعداد بازدید

24901

زمان مطالعه

5 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۰۲ شهریور ۱۴۰۲
فهرست مطالب

    یکی از اتفاقات رایجی که برای بسیاری از افراد و ورزشکاران اتفاق میفتد، کشیدگی کشاله ران است. این کشیدگی اغلب ساده است و با درمان‌های خانگی حل می‌شود و گاهی هم شدیدتر است و باید برای درمانش، از پزشک کمک گرفت. مهم است که بدانید، همان فشار ساده به عضله در صورت بی‌توجهی و ادامه فعالیت ورزشی، می‌تواند تبدیل به پارگی شود و برایتان دردسر ایجاد کند. به همین خاطر بهتر است علائم کشیدگی کشاله ران و راه درمان آن را بشناسید. در این مطلب هر آنچه که باید درباره این موضوع بدانید را به شما خواهیم گفت.

    کشیدگی کشاله ران چیست؟

    کشیدگی کشاله ران هم مثل خیلی از آسیب‌‌های ورزشی دیگر می‌تواند ناشی از چرخش یک‌باره و فشار بیش‌ازحد به عضلات باشد. اما این ساده‌ترین تصوری است که می‌توان نسبت به کشیدگی کشاله ران داشت، در ساده‌ترین مورد فقط به عضله‌تان فشار وارد می‌شود و در بدترین حالت نیز ممکن است بافت عضله یا تاندون‌های‌تان دچار پارگی شود.

    کشاله ران کجاست ؟

    در آناتومی بدن انسان، کشاله ران ناحیه متصل‌کننده شکم و ران در دو سمت استخوان باسن بوده و همان‌طور که در تصویر نیز مشخص است، اگر بخواهیم ساده بگوییم، کشاله ران بخش داخلی ران‌ها است.

    حال زمانی‌که می‌گوییم فرد دچار کشیدگی کشاله ران شده، یعنی عضلات و تاندون‌های این ناحیه در حین ورزش یا فعالیت او دچار کشیدگی و آسیب شده است.

    کشیدگی کشاله ران

    علت بروز کشیدگی کشاله ران

    کشیدگی کشاله مشکل رایجی است که برای اکثر ورزشکاران حرفه‌ای و حتی تازه‌کار هم اتفاق میفتد. علت بروز این آسیب ورزشی، کشیدگی عضله اداکتور (نزدیک‌کننده) ران‌ها به‌هم بوده و بیشتر در پای غالب فرد (مثلاً در فرد راست پا، احتمال آسیب‌دیدگیِ پای راست، بیشتر از پای چپ است) رخ می‌دهد.

    از جمله دلایل بروز کشیدگی ران در ورزش مواردی مثل موقع بازیِ اسکیت، ضربه‌زدن، پرش یک‌باره، تمرینات قدرتی، چرخش یک‌باره استفاده بیش‌ازحد از عضلات کشاله ران است.

    علت‌های غیر ورزشی

    • زمین‌خوردن
    • بلند کردن اجسام سنگین

    تشخیص کشیدگی کشاله ران

    به منظور تشخیص این عارضه، پزشک، ابتدا در مورد علت بروز آسیب‌دیدگی و اتفاقی که برای پای‌تان افتاده سؤال می‌کند تا ببیند چه علائمی دارید و دقیقاً در چه شرایطی دچار حادثه شده‌اید. سپس در مورد سابقه آسیب‌دیدگی از شما می‌پرسد.

    در مرحله بعدی، پزشک از نظر فیزیکی پایتان را بررسی می‌کند تا ببیند آیا کشیدگی عضلات اداکتور (نزدیک‌کننده) باعث ایجاد درد پایتان می‌‌شود یا محدوده حرکتی پای شما در اثر آسیب کاهش یافته است یا خیر. در صورتی‌که در ناحیه خاصی احساس درد داشته باشید، پزشک متوجه محل بروز آسیب‌دیدگی خواهد شد.

    در مرحله سوم و نهایی، پزشک میزان آسیب‌دیدگی و درجه آسیب را مشخص می‌کند. به‌صورت کلی، کشیدگی کشاله ران می‌تواند دارای سه درجه باشد:

    آسیب درجه یک

    زمانی‌که آسیب‌دیدگی مربوط به کشیدگیِ بیش‌ازحد یا پارگی باشد و بیشتر از ۵ درصد فیبرهای عضلانی‌تان آسیب ببیند. در این درجه شما می‌توانید بدون احساس درد راه بروید. ولی با پریدن، دویدن، ضربه‌زدن یا کشیدن احساس درد دارید.

    آسیب درجه دو

    این درجه، مربوط به پارگی است که درصد زیادی از فیبرهای عضلانی کشاله‌تان را درگیر کرده باشد. در این درجه از آسیب حتی موقع راه رفتن هم احساس درد می‌کنید و در هنگام چسباندنِ ران‌های‌تان به یکدیگر، درد به اوج خود می‌رسد.

    آسیب درجه سه

    در آسیب درجه سه بخش زیادی از عضلات یا تاندون پاهای‌تان دچار پارگی می‌شود. در صورت این‌که آسیب شما درجه سه باشد، هنگام آسیب‌دیدگی، درد یک‌باره و شدیدی را حس می‌کنید.
    حتی تکان‌دادنِ ران پا و عضله مصدوم هم می‌تواند دادتان را در بیاورد. در این مرحله از آسیب‌دیدگی تورم و کبودی مشاهده می‌شود و زمانی‌که محل آسیب‌دیدگی را لمس می‌کنید، متوجه فاصله ایجاد شده بین عضله خواهید شد.

    تشخیص اشتباه آسیب‌دیدگی کشاله ران

    گاهی اوقات کشیدگی کشاله ران ممکن است با آسیب‌دیدگی‌های دیگری اشتباه گرفته شود؛ مثل:

    • کشیدگی رباط لگن
    • بورسیت (التهاب) لگن
    • شکستگی تنشی استخوان

    برای تشخیص دقیق‌تر آسیب، به احتمال زیاد، پزشک برای‌تان اشعه ایکس و در ادامه ام آر آی را پیشنهاد می‌کند تا تشخیص صددرصدی بدهد و آسیب را به‌درست تشخیص دهد.

    درمان کشیدگی کشاله ران

    بلافاصله بعد از آسیب‌دیدگی و کاهش درد و تورم باید از روش PRICE استفاده کنید. این روش شامل اقدامات زیر است:

    P (Protection): حمایت و پشتیبانی از عضله آسیب‌دیده
    R (Rest):
    استراحت دادن به عضله
    I (Ice):
    گذاشتن یخ روی محل آسیب
    C (Compression):
    فشار یا بستن با بانداژ
    E (Elevation): بالا نگه‌داشتن عضو آسیب‌دیده

    درمان کشیدگی کشاله ران

    روش‌های درمان کشاله ران پس از PRICE

    در قدم بعدی با توجه به شدت جراحت و کشیدگی، از روش‌های زیر برای درمان سریع‌تر این ناحیه استفاده می‌شود:

    • الکتروتراپی
    • ماساژ درمانی
    • گرما و حرکات کششی و درمانی
    • فیزیوتراپی (انجام حرکات درمانی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد)

    نکته: در صورتی‌که آسیب‌دیدگی‌تان درجه ۳ باشد، ممکن است که نیاز به جراحی یا ترمیم فیبرهای آسیب‌دیده پیدا کنید. خصوصاً اگر تاندون‌های‌تان هم دچار آسیب شده باشد.

    بهترین حرکات ورزشی برای درمان کشیدگی کشاله ران

    برای بهبود و درمان آسیب‌ دیدگی‌تان حرکات ورزشی زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

    • کشش چهارسر ایستاده
    • کشش داخل ران چسباندن کف پاها
    • کشش لگن زانو زده
    • کشش لگن با چرخش به داخل

    زمان لازم برای بهبود کشیدگی کشاله ران

    زمان مورد نیاز برای درمان کشیدگی کشاله ران بستگی به میزان آسیب‌دیدگی دارد. به‌طور کلی، در حین دوره مداوا و ریکاوری بهتر است از فعالیت‌هایی که موجب احساسِ درد در قسمت آسیب‌دیده می‌شوند خودداری کنید.

    با این کار، طول دوره درمان‌تان کم خواهد شد. بعد از آن به مرور زمان، فعالیت‌های‌تان را بیشتر کنید تا کاملا بهبود بیابید و به روال عادی زندگی‌تان بازگردید. مدت زمان ریکاوری براساس درجه آسیب‌دیدگی نیز به‌صورت زیر خواهد بود:

    • آسیب‌دیدگی درجه ۱: دو تا سه هفته
    • آسیب‌دیدگی درجه ۲: دو تا سه هفته
    • آسیب‌دیدگی درجه ۳: چهار هفته یا بیشتر

    علائم پارگی کشاله ران

    در صورت داشتن یکی از علائم زیر می‌تون گفت که فرد دچار کشیدگی کشاله ران شده است.

    • دشواری در حرکت دادن این عضله
    • کاهش قدرت برای بالا آوردن پا
    • احساس درد در هنگام راه رفتن یا دویدن
    • شنیده شدن صدا در لحظه آسیب‌دیدگی
    • تورم، سرخی، کبودی یا زخم شدگی در قسمت کشاله ران
    • احساس درد حتی در هنگام استراحت (این درد می‌تواند در قسمت داخلی ران، لگن یا حتی نزدیک زانو باشد)

    سخن پایانی

    کشیدگی کشاله ران یکی از اتفاقات شایع در ورزش و بدنسازی است، حتا در موقعیت‌هایی غیر از ورزش هم زیاد اتفاق میفتد. کشیدگی می‌تواند ساده یا شدید باشد. باید نوع آسیب‌دیدگی را شناسایی و حتما برای درمان آن اقدام کرد؛ چرا که کشیدگی سطحی در صورت بی‌توجهی، ممکن است که به پارگی بینجامد. انواع روش‌های درمان را در مطلب بالا آوردیم. اگر سوالی دررابطه با کشیدگی کشاله ران و درمان آن دارید، در بخش نظرات بنویسید. کارشناسان فیتامین خیلی زود پاسخِ سوال شما را خواهند داد.

    منابع : healthlinewebmdverywellfit

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4.6/5 - (68 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    محسن ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

    سلام چهار سر پای چپم دچار درد شدید و کبودی شده بطوری که زده به زانوم میشه همون پارگی عضله باشه

    دیاکو ۰۴ خرداد ۱۴۰۳

    درود
    من موقعدبازی فوتبال آسسب دیدم
    پای چپم رو به سختی میتونم تکون بدم و برای کوچکترین حرکت هم بشدت درد دارم
    نکته اینه که درد از کشاله پا به شدت به مثانه و شکمم میزنه میخوام بدونم دلیلش چیه
    در ضمن کبودی هم ندارم
    با تشکر

    کارشناس فیتامین ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز باید ابتدا معاینه بشید

    .... ۰۴ خرداد ۱۴۰۳

    سلام وقت بخیر من یک بار پای راستم کش آمده بود خیلی درد داشتم حتی وقتی که راه میرفتم می‌نشستم یا میدویدم احساس ناراحتی می کردم اصلا هم نمی تونستم پامو بلا بیارم رفتم پیش پزشک بعد از مدتی خوب شدم الان پای چپم درد میکنه وقتی هم راه میرم درد نمی کنه وقتی میدوم درد می کنه ولی کم میشه پای تکیه گاهم درد می کنه ولی کم من خودم تکواندو کار می کنم باید چند روز استراحت کنم

    کارشناس فیتامین ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز توصیه میکنیم زودتر معاینه بشید

    سام ۰۴ خرداد ۱۴۰۳

    سلام
    من نزدیک 25ساله درد در کشاله ران دارم بعضی وقتا سرصبح وقتی بیدار میشم شدیده بعضی اوقات خفیف
    چند سال قبل ام ار ای دادم پزشک ارتوپد گفتن مشکلی نیست با فیزیوتراپی حل میشه من نرفتم راهنمایی کنید لطفا

    کارشناس فیتامین ۰۵ خرداد ۱۴۰۳

    سلام دوست عزیز توصیه می کنم باز هم معاینه بشید و اگه نیاز به فیزیو بود، انجام بدین.

    امیرحسین ۰۳ خرداد ۱۴۰۳

    من در تمرین فوتبال بدنم هنوز سرد بود فکر کنم به کشاله ران خیلی فشار آوردم لحظه ای که پای راستم خیلی باز و کشیده شد از ناحیه کشاله و پشت رون پا درد شدیدی رو احساس کردم خیلی بد در اندازه ای که نمی‌تونستم تموم بخورم صداش رو شنیدم مثل پاره شدن چیزی بود الان سه روز شده هنوز نمیتونم تند راه برم یا در تمرین ها شرکت کنم به پام استراحت دادم و هر روز زیر آب گرم ماساژش میدم ولی دردش کم نمیشه

    ×
    app-presentation