112 نظر
4.3/5 - (12 امتیاز)
ضعف حین ورزش

علت اصلی بی‌حالی و ضعف حین ورزش

تعداد بازدید

15949

زمان مطالعه

4 دقیقه
فهرست مطالب

    ضعف حین ورزش و تمرینات، احساس خالی‌شدن و بی‌انرژی‌شدنِ بدن. این حالت بد را خیلی از افراد تجربه کرده‌اند. اما راه‌ِحل فرار از این احساسِ بی‌حالی و ضعف حین ورزش چیست؟

    برای این‌که به جواب قطعی برسید، تمام دلایل این حالت را برایتان توضیح دادیم. بعد هم بهترین راهکار برای درمان و حذف همیشگیِ بی‌حالی در تمرینات را معرفی کردیم. فقط کافی‌ست چند دقیقه زمان بگذارید و این مطلب مفید را بخوانید.

    علت اصلی بی‌حالی و ضعف حین ورزش چیست؟

    ورزش می‌تواند به سلامتی جسمی و روحی شما کمک کند. اما اگر احساس سرگیجه، بی‌حالی و ضعف حین ورزش دارید، ممکن است نشان از وجود مشکلات دیگری باشد.

    البته شاید دلیلش ساده باشد، مثل افت قندخون، یا پیچیده و مهم باشد مثل اختلال در سیستم بدن. در هر صورت اگر احساس سرگیجه و بی‌حالی داشتید، تمرین را متوقف کنید و به بدنتان استراحت بدهید. چون ادامه تمرین می‌تواند منجربه آسیب شود.

    برای این‌که خیالتان از برنامه وزشی و تمریناتتان راحت باشد و مطمئن بشوید که تمرین اصولی و متناسب با شرایطتان را انجام می‌دهید. حتما از برنامه ورزشی شخصی و اصولی استفاده کنید.

    در ادامه مهم‌ترین دلایل احتمال ضعف حین ورزش را بررسی می‌کنیم تا ببینیم مشکل شما مربوط به کدام‌یک از موارد می‌شود.

    ضعف حین ورزش

     

    دلیل ضعف حین ورزش به مشکل قلبی مربوط می‌شود؟

    طبق تحیقات دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا، موقع ورزش، قلب در تلاش است تا جریان خونِ بیشتری را به عضلات فعال برساند. اما شاید در حین تمرین شدید وسط ست‌های پرتکرار ناگهان متوقف شوید و استراحت کنید. کاهش ناگهانیِ گردش خون می‌تواند باعث احساس سستی و ضعف حین ورزش شود.

    از آنجاکه رگ‌های خونی در تمرین، سنگین و گشاد می‌شود، توقف ناگهانیِ تمرینات باعث افت فشار خون و سرگیجه خواهد شد. با این حال، اگر احساس ضعف حین ورزش داشتید (نه در بین زمان استراحتِ بین ست‌های تمرین) می‌تواند از یک مشکل قلبی جدی خبر بدهد. همچنین ممکن است مراقبت پزشکی لازم باشد.

    وقتی دچار بی‌حالی و ضعف حین ورزش می‌شوم، یعنی قندم پایین آمده؟

    هیپوگلیسمی یا قند خون پایین وقتی بروز می‌کند که مغز به اندازه کافی گلوکز برای عملکرد کامل دریافت نکرده باشد.

    طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، اگر تمرینات پرفشار دارید و مقادیر کافی کالری به شما نرسد، قندخون شما پایین می‌افتد. درنتیجه ممکن است احساس بی‌حالی یا لرز و سرگیجه و ضعف حین ورزش را تجربه کنید.

    خوردنِ میان‌وعده‌های سالم مانند آجیل، انواع توت‌ها یا سبزی‌جات می‌تواند به شما در حفظ ثبات قند خون در طول روز و همین‌طور حین تمرین کمک کند. پس اگر به‌طور معمول یا همیشه این مشکل را دارید، به پزشک مراجعه کنید تا سطح گلوکز شما بررسی شود.

    مقصر ضعف حین ورزش ممکن است گرمازدگی باشه؟

    مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یکی از دلایل احتمالیِ بروز سرگیجه و بی‌حالی در تمرینات را گرمازدگی یا بالارفتنِ بیش‌ازحد دمای بدن می‌داند. وقتی دمای بدنتان خیلی بالا می‌رود، دیگر تعریق به‌صورت طبیعی برای کنترل دمای بدن کافی نیست.

    اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید. اگر بیش‌ازحد عرق کرده باشید و نمک طبیعیِ بدن را زیاد از دست دهید. گرما باعث احساس سرگیجه و ضعف حین ورزش می‌شود.

    اگر فکر می‌کنید گرمازده شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. چون گرمازدگیِ درمان‌نشده، منجربه گرگرفتگی‌های خطرناک یا حتی غش می‌شود. برای محافظت از خود، آب زیاد بنوشید و از ورزش در ساعات گرم روز خودداری کنید.

    بی حالی و ضعف حین ورزش

    دلیل بی‌حالی و ضعف حین ورزش به خواب و استراحت مربوط می‌شود؟

    یکی از بارزترین دلایل بی‌حالی و خستگی شدید حین تمرین، نداشتن خواب و استراحت کافی برای ریکاوری است. اگر برنامه خواب، کافی نباشد، همه جنبه‌های زندگی ازجمله ورزش و تمرین تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد.

    فراموش نکنید همان‌قدرکه پایبندی به تمرینات مهم است، پایبندی به ریکاوری هم ضروری‌ست. تمرین بدون استراحت و خواب کافی، نه‌تنها پیشرفت شما را متوقف می‌کند، بلکه خطر آسیب‌دیدگی هم بیشتر می‌شود.

     

    وقتی دچار ضعف حین ورزش می‌شوم باید چه کار کنم؟

    درمان احساس بی‌حالی و سرگیجه در تمرین بستگی به علت اصلی مشکل دارد. در بعضی موارد، درمان ساده است. در بعضی دیگر هم شاید لازم باشد که برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. اما راه‌ِحل‌های زیر می‌تواند برای رفع این مشکل کمک‌کننده و مو‌ٔثر باشد:

    شما به‌عنوان یک ورزشکار باید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشید. وقتی به باشگاه می‌روید یک خوراکی مختصر و قندی طبیعی مثل موز، خرما، انجیر و توت خشک که در لیست برنامه غذایی‌تان هم ذکر شده، همراه خود ببرید. شما با همین کار ساده، به‌راحتی از افت قندخون و بی‌حالی و ضعف حین ورزش جلوگیری خواهید کرد.

    چند دقیقه بنشینید و استراحت کنید

    بنشینید و سر خود را بین زانوهایتان قرار دهید. این‌کار باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. حتما به‌آرامی نفس عمیق بکشید و دم و بازدم را به‌خوبی داشته باشید.

    به میزان کافی آب بنوشید

    همان‌طورکه گفتیم یکی از عوامل سرگیجه و ضعف حین ورزش می‌تواند کم‌آبی باشد. بدن شما باید روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب دریافت کند، تا حدی که ادرار زردکم رنگ شود. اگر در هوای خیلی گرم یا مرطوب ورزش می‌کنید، حتما مایعات خنک (نه سرد) بنوشید تا به خنک‌شدنِ بدنتان کمک کند.

    با برنامه ورزشی شخصی تمرین کنید

    یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از شروع هر ورزشی انجام دهید، رفتن سراغ بهترین مربی است. مربی همه مشکلات و سابقه شما را بررسی می‌کند و بهترین برنامه ورزشی  را برایتان طراحی خواهد کرد.

    البته برنامه ورزشی شما بدون‌ِشک به رژیم نیاز دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشید و بدونِ آسیب، بی‌حالی و خستگی وسط تمرین به بهترین نتیجه برسید.

    مراقبت‌های پزشکی را لحاظ کنید

    شاید با انجام اقدامات لازم برای حذف بی‌حالی و ضعف حین ورزش باز هم علائم ادامه داشته باشد. در این‌صورت لازم است به پزشک مراجعه کنید تا دلایل احتمالی زیر را بررسی کند:

    • دیابت
    • بارداری
    • کم‌آبیِ شدید
    • افت قندخون شدید
    • مشکلات مربوط به فشارخون
    • مشکلات قلبی، مثل نوسان ضربات قلب

    سخن پایانی

     در بیشتر اوقات احساس ضعف حین ورزش دلیل جدی و خاصی ندارد. چون معمولاً نشان‌دهنده این است که مواردی که در این مطلب گفته شد، رعایت نشده است.

    پس بهترین و مطمئن‌ترین کار این است که زیر نظر مربیان حرفه‌ایِ ورزش و تغذیه، به تمریناتتان ادامه دهید. اگر سؤالی داشتید برای ما در قسمت نظرات بنویسید یا در قسمت چت آنلاین با کارشناسان فیتامین در ارتباط باشید.

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4.3/5 - (12 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    سينا 01 آذر 1400

    من هميشه سعي ميكنم تموين كنم (فوتبال)ولي نميدونم چرا ي بار اماده بنظر ميامو ي بار نا توان يعني بعضي وقتا اصلا بدنم حال فرمان بردن از مغزو نداره و نميتونه انجام بده و اين منو واقع اذيت ميكنه

    سلام سینای عزیز. احتمال داره تغذیه شما غیر اصولی باشه. توصیه میکنم یه برنامه غذایی از مربیتون دریافت کنین.

    سينا 01 آذر 1400

    من هميشه سعي ميكنم تموين كنم (فوتبال)ولي نميدونم چرا ي بار اماده بنظر ميامو ي بار نا توان يعني بعضي وقتا اصلا بدنم حال فرمان بردن از مغزو نداره و نميتونه انجام بده

    سلام سینای عزیز. احتمال داره تغذیه شما غیر اصولی باشه. توصیه میکنم یه برنامه غذایی از مربیتون دریافت کنین.

    امین 03 آبان 1400

    سلام 10سال ک تمرین بدنسازی انجام میدم جدیدآ موقع انجام آیتم های تمرین ،سرگیجه وکمی سیاهی چشم پیدا میکنم وچندثانیه بعداز آیتم تمرین ، سرگیجه وسیاهی کم کم برطرف میشه واین چرخه مجددآ بعداز شروع آیتم تمرین بعدی شروع میشه . آزمایش کلی انجام دادم و متوجه شدم ک کم خونی دارم. آیا این سرگیجه وسیاهی چشم میتونه دلیلش کم خونی باشه ?? هیچ وقت شکم خالی تمرین نکردم-توت-خرما -موز یکیش رو مصرف میکنم ک قندخونم حین تمرین پایین نیاد.

    سلام دوست عزیز. بله بخاطر کم خونی، تغییرات فشار، تمرینات پر شدت و نامناسب، تغذیه نا مناسب قبل تمرین،‌رژیم غذایی نا متعادل میتونه باشه. مصرف توت و خرما و موز و چیزهای شیرین حین تمرین باعث ترشح زیاد انسولین میشه و موجب سرگیجه میشه. این موارد رو باید بعد از تمرین مصرف کنین. حین تمرین فقط آب یا آب قلیایی.

    رضا 02 آبان 1400

    سلام منم هنگام غلت زدن در کشتی دچار سیاهی چشم و سر گیجه ناگهانی میشم علت شو اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

    سلام رضای عزیز. فشار خون و افت شرایط جسمیه. میتواند بخاطر کم ابی هم باشد

    مریم 03 مهر 1400

    سلام من وسط استراحت بین ست بی حال شدن رنگم زرد شد و یک لحظه همه چی تاریک شد ولی وقتی بعدش استفراغ داشتم خوب شدم دلیلش چیه فشار خونه پایینه؟

    سلام مریم عزیز. علت اصلیش احتمالا تغذیه نادرست و پر بودن معده شماست. توصیه میکنم یه برنامه غذایی مناسب از مربی دریافت کنین.

    ×
    bedoone morabi