96 نظر
ضعف حین ورزش

علت اصلی بی‌حالی و ضعف حین ورزش چیست؟

تعداد بازدید

15213

زمان مطالعه

4 دقیقه
فهرست مطالب

    ضعف حین ورزش و تمرینات، احساس خالی‌شدن و بی‌انرژی‌شدنِ بدن. این حالت بد را خیلی از افراد تجربه کرده‌اند. اما راه‌ِحل فرار از این احساسِ بی‌حالی و ضعف حین ورزش چیست؟

    برای این‌که به جواب قطعی برسید، تمام دلایل این حالت را برایتان توضیح دادیم. بعد هم بهترین راهکار برای درمان و حذف همیشگیِ بی‌حالی در تمرینات را معرفی کردیم. فقط کافی‌ست چند دقیقه زمان بگذارید و این مطلب مفید را بخوانید.

     

    علت اصلی بی‌حالی و ضعف حین ورزش چیست؟

    ورزش می‌تواند به سلامتی جسمی و روحی شما کمک کند. اما اگر احساس سرگیجه، بی‌حالی و ضعف حین ورزش دارید، ممکن است نشان از وجود مشکلات دیگری باشد.

    البته شاید دلیلش ساده باشد، مثل افت قندخون، یا پیچیده و مهم باشد مثل اختلال در سیستم بدن. در هر صورت اگر احساس سرگیجه و بی‌حالی داشتید، تمرین را متوقف کنید و به بدنتان استراحت بدهید. چون ادامه تمرین می‌تواند منجربه آسیب شود.

    برای این‌که خیالتان از برنامه وزشی و تمریناتتان راحت باشد و مطمئن بشوید که تمرین اصولی و متناسب با شرایطتان را انجام می‌دهید. حتما از برنامه ورزشی شخصی و اصولی استفاده کنید.

     

    دریافت برنامه ورزشی
    دریافت برنامه پیشرفته

     

     

    در ادامه مهم‌ترین دلایل احتمال ضعف حین ورزش را بررسی می‌کنیم تا ببینیم مشکل شما مربوط به کدام‌یک از موارد می‌شود.

     

     

    ضعف حین ورزش

     

    دلیل ضعف حین ورزش به مشکل قلبی مربوط می‌شود؟

    طبق تحیقات دانشکده پزشکی دانشگاه کلمبیا، موقع ورزش، قلب در تلاش است تا جریان خونِ بیشتری را به عضلات فعال برساند. اما شاید در حین تمرین شدید وسط ست‌های پرتکرار ناگهان متوقف شوید و استراحت کنید. کاهش ناگهانیِ گردش خون می‌تواند باعث احساس سستی و ضعف حین ورزش شود.

    از آنجاکه رگ‌های خونی در تمرین، سنگین و گشاد می‌شود، توقف ناگهانیِ تمرینات باعث افت فشار خون و سرگیجه خواهد شد. با این حال، اگر احساس ضعف حین ورزش داشتید (نه در بین زمان استراحتِ بین ست‌های تمرین) می‌تواند از یک مشکل قلبی جدی خبر بدهد. همچنین ممکن است مراقبت پزشکی لازم باشد.

     

    وقتی دچار بی‌حالی و ضعف حین ورزش می‌شوم، یعنی قندم پایین آمده؟

    هیپوگلیسمی یا قند خون پایین وقتی بروز می‌کند که مغز به اندازه کافی گلوکز برای عملکرد کامل دریافت نکرده باشد.

    طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، اگر تمرینات پرفشار دارید و مقادیر کافی کالری به شما نرسد، قندخون شما پایین می‌افتد. درنتیجه ممکن است احساس بی‌حالی یا لرز و سرگیجه و ضعف حین ورزش را تجربه کنید.

    خوردنِ میان‌وعده‌های سالم مانند آجیل، انواع توت‌ها یا سبزی‌جات می‌تواند به شما در حفظ ثبات قند خون در طول روز و همین‌طور حین تمرین کمک کند. پس اگر به‌طور معمول یا همیشه این مشکل را دارید، به پزشک مراجعه کنید تا سطح گلوکز شما بررسی شود.

     

    مقصر ضعف حین ورزش ممکن است گرمازدگی باشه؟

    مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، یکی از دلایل احتمالیِ بروز سرگیجه و بی‌حالی در تمرینات را گرمازدگی یا بالارفتنِ بیش‌ازحد دمای بدن می‌داند. وقتی دمای بدنتان خیلی بالا می‌رود، دیگر تعریق به‌صورت طبیعی برای کنترل دمای بدن کافی نیست.

    اگر به اندازه کافی مایعات مصرف نکنید. اگر بیش‌ازحد عرق کرده باشید و نمک طبیعیِ بدن را زیاد از دست دهید. گرما باعث احساس سرگیجه و ضعف حین ورزش می‌شود.

    اگر فکر می‌کنید گرمازده شده‌اید، به پزشک مراجعه کنید. چون گرمازدگیِ درمان‌نشده، منجربه گرگرفتگی‌های خطرناک یا حتی غش می‌شود. برای محافظت از خود، آب زیاد بنوشید و از ورزش در ساعات گرم روز خودداری کنید.

     

     

    بی حالی و ضعف حین ورزش

     

     

    دلیل بی‌حالی و ضعف حین ورزش به خواب و استراحت مربوط می‌شود؟

    یکی از بارزترین دلایل بی‌حالی و خستگی شدید حین تمرین، نداشتن خواب و استراحت کافی برای ریکاوری است. اگر برنامه خواب، کافی نباشد، همه جنبه‌های زندگی ازجمله ورزش و تمرین تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد.

    فراموش نکنید همان‌قدرکه پایبندی به تمرینات مهم است، پایبندی به ریکاوری هم ضروری‌ست. تمرین بدون استراحت و خواب کافی، نه‌تنها پیشرفت شما را متوقف می‌کند، بلکه خطر آسیب‌دیدگی هم بیشتر می‌شود.

    وقتی دچار ضعف حین ورزش می‌شوم باید چه کار کنم؟

    درمان احساس بی‌حالی و سرگیجه در تمرین بستگی به علت اصلی مشکل دارد. در بعضی موارد، درمان ساده است. در بعضی دیگر هم شاید لازم باشد که برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید. اما راه‌ِحل‌های زیر می‌تواند برای رفع این مشکل کمک‌کننده و مو‌ٔثر باشد:

     

    از رژیم غذایی ورزشی استفاده کنید

    شما به‌عنوان یک ورزشکار باید رژیم غذایی خاص خود را داشته باشید. وقتی به باشگاه می‌روید یک خوراکی مختصر و قندی طبیعی مثل موز، خرما، انجیر و توت خشک که در لیست برنامه غذایی‌تان هم ذکر شده، همراه خود ببرید. شما با همین کار ساده، به‌راحتی از افت قندخون و بی‌حالی و ضعف حین ورزش جلوگیری خواهید کرد.

     

    چند دقیقه بنشینید و استراحت کنید

    بنشینید و سر خود را بین زانوهایتان قرار دهید. این‌کار باعث افزایش جریان خون به مغز می‌شود. حتما به‌آرامی نفس عمیق بکشید و دم و بازدم را به‌خوبی داشته باشید.

     

    به میزان کافی آب بنوشید

    همان‌طورکه گفتیم یکی از عوامل سرگیجه و ضعف حین ورزش می‌تواند کم‌آبی باشد. بدن شما باید روزی ۸ تا ۱۰ لیوان آب دریافت کند، تا حدی که ادرار زردکم رنگ شود. اگر در هوای خیلی گرم یا مرطوب ورزش می‌کنید، حتما مایعات خنک (نه سرد) بنوشید تا به خنک‌شدنِ بدنتان کمک کند.

     

    با برنامه ورزشی شخصی تمرین کنید

    یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید قبل از شروع هر ورزشی انجام دهید، رفتن سراغ بهترین مربی است. مربی همه مشکلات و سابقه شما را بررسی می‌کند و بهترین برنامه ورزشی  را برایتان طراحی خواهد کرد.

    البته برنامه ورزشی شما بدون‌ِشک به رژیم نیاز دارد تا بهترین عملکرد را داشته باشید و بدونِ آسیب، بی‌حالی و خستگی وسط تمرین به بهترین نتیجه برسید.

     

     

    مراقبت‌های پزشکی را لحاظ کنید

    شاید با انجام اقدامات لازم برای حذف بی‌حالی و ضعف حین ورزش باز هم علائم ادامه داشته باشد. در این‌صورت لازم است به پزشک مراجعه کنید تا دلایل احتمالی زیر را بررسی کند:

    • دیابت
    • بارداری
    • کم‌آبیِ شدید
    • افت قندخون شدید
    • مشکلات مربوط به فشارخون
    • مشکلات قلبی، مثل نوسان ضربات قلب

     

    سخن پایانی

     در بیشتر اوقات احساس ضعف حین ورزش دلیل جدی و خاصی ندارد. چون معمولاً نشان‌دهنده این است که مواردی که در این مطلب گفته شد، رعایت نشده است.

    پس بهترین و مطمئن‌ترین کار این است که زیر نظر مربیان حرفه‌ایِ ورزش و تغذیه، به تمریناتتان ادامه دهید. اگر سؤالی داشتید برای ما در قسمت نظرات بنویسید یا در قسمت چت آنلاین با کارشناسان فیتامین در ارتباط باشید.

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    محمد نورمحمدی ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

    سلام و عرض ادب سن من ۳۷ سال است من برای مدتی پس از دوری از ورزش حرفه ایی در زمین بزرگ فوتبال بازی نکردم و فقط زمین چمن مصنوعی کوچک گاه به گاه بازی کردم اما پس از استارت برای رده بزرگسالان من بعد از ده دقیقه ورزش تحت فشار کم بدنم با اصطلاح کوپ و نفس تنگه و سر گیجه به سراغم می اید و بعد از یه رب ارام دویدن یا تحرک درست میشم اما با تحرک کم مشکل چیست و من چه باید بکنم ممنون🙏

    کارشناس فیتامین ۱۴ شهریور ۱۴۰۰

    سلام محمد عزیز. ممکنه به علت تغذیه نادرست بخصوص قبل و بعد تمرین، سطح تمرینات سنگین، خواب نا منظم و کم و یا کمبود برخی ویتامین ها یا کم خونی باشه.

    محمدطه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰

    سلام ، من پنج ماهه بدنسازی کار میکنم ، هفته ای پنج جلسه که دو جلسش مختص به پا و زیربغله ، همیییشه تو این دو جلسه بعد یه ساعت فشارم میوفته و بی حال میشم ، به طوری که دوس دارم تمرین رو ول کنم و بگیرم 1 ساعت بخوابم، به خاطر این سستی تمرین تا 2 ساعت و خورده ای ادامه پیدا میکنه ! آزمایش هم دادم هیچ مشکلی نداشتم😑 تغذیم هم اوکیه ، کراتین و پمپ هم مصرف میکنم ، نکنه 9.5 ساعت خواب شبانه کافی نیست ؟

    کارشناس فیتامین ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

    سلام محمد عزیز. شاید برنامه تمرینیتون بیش از حد سنگینه یا تغذیه کافی و مناسبی ندارین. خوابتون کافیه. باید شرایطتونو کسی بررسی کنه که بهتون برنامه غذایی و ورزشی داده.

    ... ۰۶ شهریور ۱۴۰۰

    سلام خسته نباشید.من ۴ ماهه ورزش میکنم هیچوقت اینطوری نشده بودم امروز وسط ورزش سر گیجه شدید گرفتم و فقط یه جا نشستم و ورزش رو متوقف کردم الان ۴ ساعت گذشته ولی من هنوز سرگیجه دارم البته بهتر شده ولی سرمو پایین میارم سرگیجم دوباره شدت میگیره قبل ورزش خوب غذا نخوردم احتمالا بخاطر اونه ولی چرا سرگیجم تموم نمیشه باید چیکار کنم؟فردا میتونم ورزش کنم؟

    کارشناس فیتامین ۰۷ شهریور ۱۴۰۰

    سلام دوست عزیز. فشارتونو بررسی کنین و در صورت تکرار حتما آزمایش بدین تا ببینین کمبود ویتامین، کمخونی، دیابت و... نداشته باشین. تا زمانیکه خوب نشدین ورزش نکنین. ممکنه بخاطر کرونا هم باشه.

    سیروس ۰۴ شهریور ۱۴۰۰

    سلام. سیروس هستم ۵۴ ساله هستم. چند سالی هست که هفته ای دو بار ورزش فوتبال در چمن طبیعی با رده سنی خودم انجام میدم. این اواخر بدنم در نیمه دوم بشدت کم میاره و سست میشم در زمین و توانایی نیمه اول رو ندارم. از استرس دوری میکنم. حداقل روزی ۶ ساعت میخوابم. تغذیه من هم نسبتا خوبه. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    کارشناس فیتامین ۰۷ شهریور ۱۴۰۰

    سلام سیروس عزیز. باید موارد زیادی بررسی بشه از جمله آزمایش بدین برای کمبود ویتامین، کم خونی، فشار خون، کرونا و..... گرم شدن بیش از حد محیط و بدن و تغذیه نادرست قبل تمرین و در طول روز، عدم ریکاوری، سنگین تر شدن ورزش از حد توانایی و... همگی میتونن تاثیرگذار باشن.

    ندا ۰۱ شهریور ۱۴۰۰

    سلام من ۳۲ سالمه ورزش میکنم اما مدتیه بعد از ورزش سرگیجه شدید دارم چشمام سیاهی میره و باید یک ربع بنشینم تا بتونم رو پا وایسم نه فقط ورزش پیاده روی طولانی و کوه هم همین حالتیم میکنه ایا داخل اب باسگاهم کمی عسل بریزم مشکل افت قندم بهتر میشه ؟

    کارشناس فیتامین ۰۲ شهریور ۱۴۰۰

    سلام ندای عزیز. احتمال داره بخاطر رژیم غذایی شما یا وعده نا مناسب باشه. عسل ریختن داخل آب نباید در حدی باشه که شیرینیش حس بشه وگرنه با ترشح انسولین ممکنه بیحالی رو بیشتر کنه. داخل یک بطری آب به اندازه یک عدس نمک و یک نوک قاشق چای خوری عسل و چند قطره آبلیمو یا تکه های لیمو که حداقل 6 ساعت داخل آب بمونن. این محلول میتونه حالت اسیدی بدن شمارو کاهش بده اما درصورتی مشکلتونو رفع میکنه که علتش گرمای شدید محیط یا ورزش پرشدت و اسیدی شدن بدنتون باشه. اگر رفع نشد نوع تمرینات و رژیمتونو بررسی کنین.

    ×