بدون نظر
Sending
User Rating 5 (5 vote)
تخم مرغ در بدنسازی

معجزه تخم مرغ در بدنسازی ؛ در روز چند تا تخم‌مرغ بخورم؟

تاریخ انتشار

26 شهریور 1399

تعداد بازدید

662

زمان مطالعه

4 دقیقه

تخم مرغ در بدنسازی دارد، مثل یک گنجینه بزرگ است! اگر ورزشکار هستید حتما از معجزه تخم مرغ در بدنسازی باخبرید.

چند نفر از شمایی که بدنسازی کار می‌کنید از خوردن تخم‌مرغ لذت می‌برید؟ می‌دانید که تخم مرغ را خوشمزه درست کنید یا همیشه آب‌پز می‌کنید؟ شاید هم، چون طعم‌اش را دوست ندارید، آن را از برنامه غذایی روزانه‌تان حذف کردید.

ما می‌خواهیم درباره این موضوع مهم باهم گپ بزنیم و ببینیم چرا انقدر تخم‌ مرغ در بدنسازی اهمیت دارد و چطور به عضله‌سازی کمک می‌کند.

احتمالا بعد از خواندن این مطلب از فیتامین،  هر روز صبح سراغ همین تخم‌مرغی می‌روید که خیلی‌ها آن را دست‌ِکم می‌گیرند.

 

 

معجزه تخم مرغ در بدنسازی

 

عضله سازی با تخم مرغ

همه چیز راجع‌به تخم‌مرغ؛ از زرده تا سفیده 

در حقیقت باید بگوییم تخم مرغ در بدنسازی نقش یک خوراکی کامل را ایفا می‌کند. چطور ممکنه؟

خب چون غنی از ویتامین‌های A ،E و K  و مجموعه‌ای از ویتامین‌های گروه B مانند B12، B1، اسید فولیک و ریبوفلاوین است.

همچنین امگا3 فراوانی دارد، برای سلامت چشم‌ها و قلب مفید است. برای لاغری هم می‌توانید ازش برای وعده‌های اصلی یا میان‌وعده کمک بگیرید.

پروتئین داریم چه پروتئینی!

از فواید تخم‌مرغ برایتان گفتیم.‌ اما مهم‌ترین دلیلی که باعث شده تخم مرغ در بدنسازی تا این حد محبوب باشد، چیز دیگری‌ست. در حقیقت تخم مرغ سرشار از پروتئین کیفیت بالا، (حدود 6 گرم در هر یک عدد)،‌ است و این پروتئین آنچنان با کیفیت است که از آن برای سنجش کیفیت پروتئین دیگر مواد غذایی استفاده می‌شود!

هنوز قانع نشدید؟‌

پروتئین تخم‌مرغ حاوی تمامی 8 اسید آمینه اساسی مورد نیاز بدن شامل والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است. ویتامین‌‌های A, E, K, B12, ریبوفلاوین، کلسیم، روی و آهن نیز به وفور در سفیده تخم‌مرغ وجود دارد. این ویتامین‌ها تأثیر زیادی در ساخت عضلات دارند.

جدول ارزش غذایی تخم مرغ در یک تخم مرغ متوسط

 

میزان کالری و پروتئین تخم مرغ

 

 

یک حرف تکراری، اما مهم که به دوباره شنیدنش می‌ارزد

همه ما می‌دانیم که در فرایند عضله‌سازی، پروتئین چقدر اهمیت دارد، و بدون آن عضلات شما اصلا رشد نمی‌کنند. همان‌طورکه گفتیم این ماده غذایی حاوی 6 گرم پروتئین خالص است. پروتئین با کیفیتی که حاوی تمام 8 اسیدآمینه اساسی و موردنیاز بدن است و به‌خوبی جذب عضلات می‌شود.

این حقیقت که فقط با خوردنِ یک تخم‌مرغ می‌توانید 6 گرم پروتئینِ با کیفیت دریافت کنید، یک خبر خیلی خوب برای بدنسازان است! از همه بهتر این‌که تخم‌مرغ یک غذای ارزان قیمت است و احتیاجی به صرف هزینه زیاد برای این مقدار پروتئین نیست.

پس مراقب باشید تا از فواید تخم‌ مرغ در بدنسازی جا نمانید. آن هم بیشتر به این دلیل که بدنسازان باید پروتئین زیادتری دریافت کنند.

چون با برداشتن وزنه‌های سنگین، رشته‌های پروتئینیِ عضلات شما بیشتر آسیب می‌بیند. پس نیاز است که این رشته‌های پروتئینی دوباره ترمیم و بازسازی شود تا بتواند بزرگتر و قوی‌تر شود. در نتیجه میزان پروتئین در رژیم غذایی بدنسازان باید بیشتر از میزان متوسط معمول باشد.

 

سفیده تخم مرغ سرشار پروتئین با کیفیت است! پروتئینی که به راحتی جذب عضلات می‌شود و پس از یک تمرین جانانه، عضلاتی که به سختی تمرین کرده‌اند را می‌سازد. 

 

بعد از آب، پروتئین، یکی از بیشترین عناصری است که وزن بدن را تشکیل می‌دهد. بنابراین با وجود این همه پروتئین در بدن ما، جا ندارد بگوییم که پروتئین باید یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در رژیم غذایی باشد؟ این ماده غذایی در داشتن یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد و به ویژه بدنسازان نقش بسیار مهمی دارد.

عضله سازی با تخم مرغ

 

سفیده تخم‌مرغ بخورم یا کامل؟

معمولا بدنسازان فقط عاشق سفیده هستند. یکی از دلایل این‌که به زرده تخم‌مرغ کمتر بها می‌دهند، این است که کلسترول و کالریِ بیشتری دارد.

اما بالاخره باید زرده را هم بخوریم یا نه؟

سفیده حدودا 4 گرم پروتئین خالص است. اما زرده علاوه بر پروتئین، حاوی چربی و کلسترول است.

از آنجا که اسم چربی یا کلسترول کمی ترسناک است، شاید جمله بالا نظرتان را نسبت به زرده، منفی‌تر کرده. اما لطفا اشتباه نکنید، کلسترول و چربی برای بدن لازم و مفید است.

همجنین یک منبع بسیار خوب برای تأمین این مواد، همین زرده‌های تخم‌مرغ است که تا به‌حال نمی‌خوردید!‌ تخم‌مرغ کلسترول بالایی دارد. اما این کلسترول در خون تأثیر منفی نمی‌گذارد.

 

پس زرده‌های تخم‌مرغ رو هم بخوریم؟‌

بله، شما می‌توانید هر تعداد تخم‌مرغی که خواستید با زرده بخورید. مگر این‌که چربیِ مورد نیاز بدنتان را از دیگر منابع تأمین کنید، یا درگیر یکی از این مشکلات باشید:

  • حساسیت
  • بیماری زمینه‌ای کبدی
  • بیماری‌های قلبی عروقی

 

تاثییر تخم مرغ برای بدنسازان

در روز چند تا تخم‌مرغ می‌تونم بخورم؟

تعداد مصرف تخم مرغ در بدنسازی معمولا بالاست. همان‌طور هم که گفتیم یک منبع در دسترس و باارزش برای تأمین پروتئین و چربی‌های مفید است. تحقیقات مختلفی برای مشخص‌کردنِ تعداد مجاز تخم‌مرغ در روز انجام شده. اما عدد مشخصی برای تعداد مجاز به‌دست نیامده است.

دلیلش این است که تعداد مجاز به موارد مختلفی مثل نوع تخم‌مرغ، وضعیت سلامت دستگاه گوارشیِ ما، رژیم غذایی و مقدار نیاز بدن بستگی دارد.

 

تخم مرغ آب پز برای ورزشکاران

 

روش‌های پخت تخم‌مرغ به‌صورت سالم

بهترین روش پیشنهادیِ پخت تخم‌ مرغ در بدنسازی و برای ورزش، آب‌پز کردن آن است. اما هیچ اشکالی ندارد که گاهی به‌صورت املت یا خاگینه یا در ماکرویو هم درست بشود.

 

  • اگر هدف شما حجم (افزایش وزن) است

بهترین کار این است که شما تخم‌مرغ آب‌پز و سیب‌زمینی را بعد از تمرین میل کنید.

 

  • اگر هدف شما کاهش وزن است

شما می‌توانید برای صبحانه، تخم‌مرغ آب‌پز همراه با سالاد دلخواه (مثل اسفناج، کاهو یا گوجه) میل کنید.

 

برگرفته از وب سایت‌های

bodybuilding

healthline

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Sending
User Review
5 (5 votes)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
×