2 نظر
Sending
User Rating 3.83 (6 vote)

رونی کلمن پادشاه بدنسازی که تا معلولیت پیش رفت

تعداد بازدید

3350

زمان مطالعه

6 دقیقه
فهرست مطالب

    چه کسی فکرش را می‌کرد رونی کلمن که حسابداری بیکار بود، روزی لقب پادشاه بدنسازی را از آن خود کند!

    او بعد از گرفتن مدرک حسابداری‌اش مثل همه فارغ‌التحصیلان به دنبال شغلی مرتبط با مدرک خود رفت، ولی متأسفانه فقط توانست یک شغلی در پیتزا فروشی برای خود دست و پا کند و هر روز باقی‌مانده پیتزاها را به‌عنوان غذا بخورد!

     

    یک پادشاه اسطوره‌ای در تاریخ المپیا | تاریخ سازی رونی از کجا شروع شد؟

     

    رونی کلمن بدنسازی است که در اواخر سن ۳۰ سالگی وارد ورزش حرفه‌ای شد. اگر شما هم حس می‌کنید که دیگر برای شروع دیر است، باید بدانید که رونی کلمن با وجود شروع دیرهنگام خود، اکنون به قدری مدال و جام دارد که داخل خانه‌اش جایی برای نگهداری آن‌ها وجود ندارد.

    رونیِ قهرمان، طرفداران بسیار زیادی در کل دنیا دارد، به همین منظور در این مطلب دو بخشی از فیتامین، زندگی حرفه‌ای و دنیای بدنسازیِ او را همراه باهم زیر و رو خواهیم کرد تا هم درس‌ها و نکات تمرینیِ بیشتری یاد بگیریم و هم پشت‌ِکار او را سرلوحه زندگی ورزشی خود قرار دهیم.

    سن و مشخصات فیزیکی رونی کلمن

    تاریخ و محل تولد: (Ronnie Coleman)زاده ۱۳ می ۱۹۶۴ در بسترپ، لوئیزیانا

    با ارزش‌ترین قهرمانی: مستر المپیا IFBB سال ۲۰۰۵-۱۹۹۸

    وزن عادی: ۱۳۰ تا ۱۳۶ کیلوگرم

    وزن‌کشی رقابت: ۱۴۳ تا ۱۴۵ کیلوگرم (۲٫۸ درصد چربی)

    قد: ۱۸۰ سانتی‌متر

    دور سینه: ۱۵۰ سانتی‌متر

    دور کمر: ۹۱ سانتی‌متر

    دور ران: ۹۱ سانتی‌متر

    دور ساق پا: ۵۶ سانتی‌متر

    دور بازو: ۶۱ سانتی‌متر

     

    زندگی شخصی رونی کلمن

    کلمن در نظر دوستان و هم‌باشگاهی‌هایش یک مسیحیِ دوآتشه و بسیار معتقد به حساب می‌آمد. او در سال ۱۹۹۸ بعد از آشنایی با مربی‌ای (لبنانی- فرانسوی) با نام کریستین آچار در نمایشگاه ورزشی، مراسم عروسی‌اش را در بیروت برگزار کرد. البته این ازدواج دوام چندانی نداشت و خیلی زود از هم جدا شدند.

    در سال ۲۰۱۶ نیز او مجدداً با مربی دیگری با نام سوزان ویلیامسون آشنا شد که حاصل این زندگی مشترک ۴ فرزند است.

     

    شروع بدنسازی حرفه‌ای رونی

    خب تا آنجا رسیدیم که رونی در پیتزا فروشی شغلی برای خودش دست و پا کرد. بعد از چندین سال کار در آنجا تغییر شغل داد و توانست افسر پلیس تگزاس شود.

    بعد از مدتی رونی کلمن به پیشنهاد همکارش، عضو باشگاه یکی از بدنسازان آماتور به نام برایان دابسون شد. در همین زمان بود که برایان (مدیر باشگاه) پیشنهاد فوق‌العاده‌ای به رونی داد.

    او پیشنهاد کرد در صورتی‌که رونی به صاحب باشگاه اجازه مربی‌گری‌اش برای برنده‌شدن در رقابت مستر تگزاس را بدهد، او نیز در قبال این کار عضویت دائم‌العمر باشگاه را به او خواهد داد.

    جالب اینجا بود که رونی کلمن در مسابقه همان سال مستر تگزاس نفر اول دو رشته اورال و وزن سنگین شد که برای رونیِ حسابدار، موفقیت بزرگی به حساب می‌آمد. او حتی توانسته بود مربی خودش را هم شکست دهد! همین نقطه آغاز ورود رونی کلمن به دنیای بدنسازی حرفه‌ای بود.

     

     

    رونی کلمن، اسطوره عضله‌سازی جهان

    رونی کلمن در سال ۱۹۹۵ بود که برای اولین‌بار به‌عنوان یک بدنساز حرفه‌ای در رقابت جام حرفه‌ایِ کانادا شرکت کرد و در دو سالِ پیاپی قهرمانی این مسابقه را به دست آورد.

    پس از آن در رقابتِ گرند پریکس روسیه ۱۹۹۷ برنده شد. رشد رونی در دنیای بدنسازی نسبت به هم رشته‌ای‌هایش کمی کندتر بود.

    او در سال ۱۹۹۲ برای اولین‌بار در رقابت مستر المپیا شرکت کرد و هیچ مقامی به دست نیاورد. در مسابقه بعدی سال ۱۹۹۴ نفر ۱۵ام، ۱۹۹۵ مقام ۱۰ام، ۱۹۹۶ مقام ۶ام، ۱۹۹۷ مقام نهم را به دست آورد.

    او به همین رویه ادامه داد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ توانست مقام اولی مستر المپیا را برای اولین‌بار از بدنسازانِ برجسته‌ای همچون کنت ویلر، کوین لورون، ناصر ال سونباتی و شان ری برباید.

    از اینجا به بعد بود که رونی کلمن توانست، ۸ بار بدون شکست و در سال‌های متمادی ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ مقام اولیِ مستر المپیا را از آن خود کند. او دومین فردی بود که در تاریخ بدنسازی توانسته بود پشت سرهم این جایزه را از آن خود کند.

    نهایتاً در سال ۲۰۰۶ بود که کاتلر توانست عنوان اولی را از رونی کلمن بگیرد. آخرین بار نیز در سال ۲۰۰۷ بود که رونی برای آخرین بار در مستر المپیا شرکت کرد و مقام چهارمی را به دست آورد.

    دستاوردهای جهانی کلمن

    شرکت در رقابت‌های حرفه‌ایِ بدنسازی برای کلمن دستاوردهای زیادی به همراه داشت. او بارها به کشورهای دیگر سفر کرده و به‌عنوان بدنسازی موفق در افتتاحیه باشگاه‌های مطرح آمریکایی، برزیلی، استرالیایی و چینی شرکت نمود.

    او سه ویدئوی تمرینی با نام‌های باورنکردنی، هزینه رستگاری و در مسیر را تولید و منتشر نمود تا بتواند بدنسازان هم رشته خود را بیش از پیش، آگاه کرده و اخطاری در مورد انجام نحوه صحیح حرکت و بیش تمرینی به آن‌ها بدهد. در سال ۲۰۱۱ بود که او محصولات سلامتی و تغذیه‌ایِ خود را با نام رونی کلمن روانه بازار کرد.

     

    رکوردهای شخصی رونی

    • ددلیفت: ۴۰۸ کیلوگرم x یک تکرار
    • اسکوات: ۳۸۷ کیلوگرم x 1 تکرار
    • پرس سینه: ۲۲۶ کیلوگرم x 5 تکرار، ۹۰ کیلوگرم با دمبل x 12 تکرار
    • پرس نظامی: ۱۴۱ کیلوگرم x 12 تکرار، ۷۲ کیلوگرم با دمبل x 8 تکرار

    رونی به خاطر رکوردهای تمرینی همچون پرس پای ۱۰۸۸ کیلوگرم x 8 تکرار، اسکوات هالتر از جلو x 6 تکرار، شراگ با هالتر ۳۳۳ کیلویی x 10 تکرار، شراگ با دمبل ۱۱۳ کیلویی x 15 تکرار، سرشانه پارویی با هالتر ۲۲۶ کیلویی x 8 تکرار، پارویی تی ۲۴۴ کیلوگرم x 8 تکرار و جلوبازو هالتر ۱۰۲ کیلویی به شهرت زیادی رسیده است.

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید او بیشتر با وزنه کار می‌کند تا با دستگاه، زیرا این کار انعطاف‌پذیری و محدوده حرکت او را افزایش می‌دهد.

    جوایز و افتخارات رونی کلمن

    ۱۹۹۰ مستر تگزاس (آماتور) قهرمان
    ۱۹۹۱ قهرمانی جهان (آماتور) قهرمان
    ۱۹۹۲ مستر المپیا شانزدهم
    ۱۹۹۵ مسابقات حرفه‌ای کانادا قهرمان
    ۱۹۹۵ مستر المپیا دهم
    ۱۹۹۶ مسابقات حرفه‌ای کانادا قهرمان
    ۱۹۹۶ مستر المپیا ششم
    ۱۹۹۷ جایزه بزرگ روسیه قهرمان
    ۱۹۹۷ مستر المپیا نهم
    ۱۹۹۸ شب قهرمانان قهرمان
    ۱۹۹۸ مسابقات حرفه‌ای تورنتو قهرمان
    ۱۹۹۸ مستر المپیا قهرمان
    ۱۹۹۸ جایزه بزرگ آلمان قهرمان
    ۱۹۹۹ مستر المپیا قهرمان
    ۱۹۹۹ مسابقات حرفه‌ای رم قهرمان
    ۱۹۹۹ جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
    ۲۰۰۰ مستر المپیا قهرمان
    ۲۰۰۰ مسابقات حرفه‌ای رم قهرمان
    ۲۰۰۰ جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
    ۲۰۰۱ آرنولد کلاسیک قهرمان
    ۲۰۰۱ مستر المپیا قهرمان
    ۲۰۰۱ مسابقات حرفه‌ای نیوزیلند قهرمان
    ۲۰۰۲ مستر المپیا قهرمان
    ۲۰۰۲ جایزه بزرگ هلند قهرمان
    ۲۰۰۲ نمایش قدرت GNC دوم
    ۲۰۰۳ جایزه بزرگ روسیه قهرمان
    ۲۰۰۳ مستر المپیا قهرمان
    ۲۰۰۴ جایزه بزرگ انگلیس قهرمان
    ۲۰۰۴ جایزه بزرگ هلند قهرمان
    ۲۰۰۴ جایزه بزرگ روسیه قهرمان
    ۲۰۰۴ مستر المپیا قهرمان
    ۲۰۰۵ مستر المپیا قهرمان
    ۲۰۰۶ مستر المپیا دوم
    ۲۰۰۷ مستر المپیا چهارم

    سه اصل رونی برای تمرینات حرفه‌ای

    1. سنگین‌ترین وزنه‌ای که می‌توانید را انتخاب کنید؛
    2. بهترین و صحیح‌ترین فرم حرکت را یاد گرفته و همان را انجام دهید؛
    3. در حین انجام حرکت بیشترین دامنه حرکت را داشته باشید؛

     

    نکات تمرینی بدنسازی از زبان کلمن

    قوانین پرس با دمبل را جدی بگیرید

    رونی بهترین حجم‌گیریِ سینه‌اش را مدیون پرس با دمبل‌های سنگین در حالت‌های مختلف بود: صاف، شیب‌دار مثبت، منفی، سوپرست و جاینت ست.

    او معتقد بود برای اینکه کاملاً عضلات سینه‌تان درگیر کنید باید سراغ همه حرکات، زوایا و فشارها بروید که بهترین گزینه‌ها به ترتیب اولویت، وزنه‌های آزاد، دستگاه‌ها و سیم‌کش‌ها است؛ اما اگر قصد حجم گرفتن دارید بهترین گزینه دمبل و هالتر است.

    در عضلات سینه‌ای قسمت چپ و راست باید هرکدام به صورت مجزا، ولی کاملاً یکسان تمرین داده شود؛ این دقیقاً همان نقطه ای است که پرس با دمبل اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند، هیچ کدام از عضلات سینه نمی‌تواند به کمک عضله دیگر سینه بیاید.

     

    مقاله منتخب: فیل هیث | برنامه بدنسازی و تغذیه قهرمان اسطوره‌‎ای پرورش اندام و بدنسازی

     

    عضلات کول را نادیده نگیرید

    کول‌ها جزء عضلات مظلومی است که بسیاری از بدنسازان آن را نادیده می‌گیرند، البته این کارشان علت دارد. دست یافتن و درگیر کردنِ عضلات کول کار سختی بوده و فقط با شراگ نمی‌توانید به این هدف دست یابید.

    این عضله دست نیافتنی در زیر سنگری فرضی از چند عضله دیگر قرار گرفته است؛‌ یعنی برای دستیابی به این عضله باید از سد چند عضله دیگر عبور کنید. همین است که کار را برای بدنسازان دشوار می‌کند.

    پیشنهاد رونی این است که با حرکات ورزشی متنوع، عضلات کول را از جهات مختلف هدف قرار داده و درگیر کنید. کشش وزنه‌های سنگین از عقب به جلو و جلو به عقب در کنار شراگ می‌تواند شما را به این خواسته نزدیک کند.

    این حرکات برای عضلات کول فوق‌العاده است: ددلیفت، پارویی با هالتر، پارویی تی بار، پارویی نشسته، کلین پاور و کول هالتر.

     

    از زوایا غافل نشوید

    اینکه گروهی از عضلات شما رشد نمی‌کند به علت کم کاری شما در حین تمرین است. یکی از این زوایای فراموش شده، عضله دلتوئید جانبی است که ممکن است به یکی از معضلات بزرگ در حین تمرین بدل شود.

    کلمن هیچ عذر و بهانه‌ای برای کنار گذاشتن عضله را نمی‌پذیرفت. او در ذهنش عضله دلتوئید جانبی را از بقیه عضلات جدا کرده و به صورت خصوصی برای تمرین این قسمت وقت می‌گذاشت. به نحوی که انگار بدنش فقط همین یک عضله را دارد و تمام.

    حرکات بالا آوردنِ جانبیِ دمبل روی نیمکت شیب‌دار و پرس سینه با دمبل نشسته بهترین گزینه‌های رونی برای تمرین روی دلتوئید جانبی است. پیشنهاد می‌شود که این حرکات را در ۴ ست با ۱۰ تا ۱۲ تکرار انجام دهید.

     

    برگرفته از وبسایت

    bodybuilding

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    Sending
    User Review
    3.83 (6 votes)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    َََََ ۰۳ اسفند ۱۳۹۹

    چه جالب

    کارشناس فیتامین ۰۳ اسفند ۱۳۹۹

    ممنون دوست عزیز ?

    ×