بدون نظر
پیاده روی یا دوچرخه سواری

پیاده روی بهتر است یا دوچرخه سواری؟

تعداد بازدید

256

زمان مطالعه

6 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۱۶ اسفند ۱۴۰۲
فهرست مطالب

    انتخاب شما بین پیاده روی یا دوچرخه سواری، کدام است؟ کدام یک برای لاغری و کاهش وزن بهتر است؟ اگر قصد افزایش قدرت بدنی را هم داشته باشیم، کدام را انتخاب کنیم؟

    در این مطلب قرار است به طور کامل این دو ورزش را باهم مقایسه کنیم و فواید و معایب هرکدام را بگوییم تا شما بین دو راهی پیاده روی یا دوچرخه سواری، بتوانید به‌راحتی انتخاب کنید.

    پیاده روی یا دوچرخه سواری؛ کدام بهتر است؟

    یک راه خیلی خوب برای حفظ سلامتی و همینطور شاداب ماندن، ورزش هوازی است و چه ورزش‌هایی بهتر از پیاده روی یا دوچرخه سواری؟ در این قسمت از فواید و معایب این دو ورزش خواهیم گفت تا به خوبی تفاوت هرکدام را درک کنید و سپس تصمیم بگیرید.

    دوچرخه سواری یا پیاده روی

    فواید مشابه در دوچرخه سواری و پیاده روی

    دوچرخه سواری و پیاده روی دو نوع از محبوب‌ترین فعالیت‌های هوازی هستند. هر دو برای مبتدیان یا افرادی که دچار آسیب دیدگی هستند، مناسب است.

    هر دوی آنها نسبت به سایر فعالیت‌های هوازی، مانند دویدن یا طناب زدن، کم فشارتر هستند، به این معنا که روی مفاصل شما فشار زیادی وارد نمی‌کنند.

    از آنجاکه هردوی این ورزش‌ها هوازی هستند، بسیار روی سلامت قلب شما تاثیر خوبی دارند. پیاده روی یا دوچرخه سواری منظم با افزایش ضربان قلب و گردش خون، سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشند؛ همچنین به کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری قلبی کمک می‌کنند.

    در نهایت مهم‌ترین فایده ورزش دوچرخه سواری یا پیاده روی را شاید بتوان “تاثیر بسیار مثبت و خوب‌شان روی روحیه” دانست! شما در فضای باز و هوای تازه چه راه بروید، چه رکاب بزنید از فواید فوق العاده ورزش هوازی بر روحیه، یعنی کاهش استرس، بهبود خلق و خو، افزایش تمرکز و شادی بهره‌مند می‌شوید و یک آدم خوشحال‌تر و شاداب‌تر به خانه برمی‌گردید!

    شباهت‌های دوچرخه سواری و پیاده روی

    • هوازی
    • کم فشار
    • شادی بخش
    دوچرخه سواری

    معایب دوچرخه سواری و پیاده روی

    از فواید مختلف پیاده روی و دوچرخه سواری گفتیم. اما آیا این دو ورزش معایبی هم دارند؟ واقعیت این است که در حالت عادی پیاده روی یا دوچرخه سواری، ضرر و مشکلی برای ورزشکار ندارند. ولی در صورتی که شما مشکل جسمی خاصی داشته باشید باید با احتیاط عمل کنید. در این قسمت چند مورد از محدودیت‌های پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را معرفی می‌کنیم.

    معایب پیاده روی

    البته که پیاده روی بسیار خوب است اما محدودیت‌هایی هم دارد که ممکن است، روی محبوبیت آن موثر باشد. مثلا اینکه کالری سوزی کمی دارد و اگر هدف شما کاهش وزن است، ورزش‌های بهتری هم برای کمک به هدف شما وجود دارند. اگر بخواهید فقط پیاده روی را به عنوان فعالیت بدنی در برنامه کاهش وزن خود داشته باشید، لازم است که مسافت‌های طولانی‌تر یا با سرعت تندتری پیاده روی کنید.

    مورد منفی دیگر (که ممکن است اتفاقا از نظر بعضی‌ها یک مزیت باشد) این است که پیاده روی کمی یکنواخت و تکراری و بدون هیجان است! شما در پیاده روی فقط راه می‌روید و نمی‌توانید تغییر و تنوع خاصی در پیاده روی ایجاد کنید.

    معایب دوچرخه سواری

    دوچرخه سواری یکی از بهترین ورزش‌هاست، اما در عین حال برای شروع ورزش‌تان به دوچرخه، کلاه ایمنی و گاهی اوقات وسایل تخصصی نیاز دارید. گاهی اوقات هزینه تهیه این وسایل سنگین می‌شود. ولی تنها چیزی که برای شروع پیاده روی نیاز دارید، یک جفت کفش است!

    همچنین برای دوچرخه سواری به جاده یا خیابان امن نیاز دارید و اگر در دسترس‌تان نباشد، کلا گزینه دوچرخه سواری حذف می‌شود! اما خوشبختانه پیاده روی یکی از در دسترس‌ترین فعالیت‌های بدنی است؛ شما می‌توانید در اطراف محله یا در پارک قدم بزنید.

    نکته‌ی منفی دیگر اینکه، دوچرخه سواری در فضای باز بسیار به آب و هوا بستگی دارد. گرما و سرمای شدید یا باران ممکن است جلسه تمرین شما را کنسل کند.

     تفاوت‌های دوچرخه سواری و پیاده روی

    پیاده رویدوچرخه سواری
    دسترسیهمه جا در دسترس است، حتی در سفر.نیاز به مسیر مناسب دوچرخه‌سواری دارد.
    کالری سوزیحدود ۲۰۰ کالری در ساعت می‌سوزاند.حدود ۴۵۰ کالری در ساعت می‌سوزاند.
    هزینهرایگان است و فقط نیاز به یک جفت کفش ورزشی دارد.نیاز به تجهیزات خاصی دارد که بعضی گران قیمت هستند.
    خطراتتقریبا بی خطر و بی‌حادثه است.احتمال حادثه وجود دارد.

    کدام کالری بیشتری می سوزاند؟

    بین پیاده روی یا دوچرخه سواری باید بگوییم که دوچرخه سواری کالری بیشتری می‌سوزاند؛ اما به صورت کلی کالری سوزانده شده (مصرف شده) در طول هر ورزشی به چندین عامل بستگی دارد:

    • نوع خود تمرین
    • شدت و مدت تمرین
    • وزن بدن شما

    هر چه شدیدتر و طولانی‌تر ورزش کنید و وزن شما بیشتر باشد، کالری بیشتری می‌سوزانید. به عنوان مثال، طبق محاسبات محققان دانشگاه هاروارد، ۳۰ دقیقه دوچرخه سواری با سرعت متوسط تقریباً دو برابر همین زمان پیاده روی کالری می‌سوزاند. اگر بخواهیم دقیق‌تر به شما بگوییم:

    یک فرد حدود ۵۷ کیلویی اگر نیم ساعت (با سرعت متوسط) پیاده روی کند حدودا ۱۰۰ کالری می‌سوزاند، اما اگر نیم ساعت (با سرعت متوسط) دوچرخه سواری کند ۲۱۰ کالری می سوزاند.

    پیاده روی

    کدام برای کاهش وزن و لاغری بهتر است؟

    همانطور که بالاتر هم کالری مصرفی دوچرخه سواری و پیاده روی را مقایسه کردیم، دوچرخه سواری برای کاهش وزن موثرتر و کاربردی‌تر است. بنابراین، اگر می‌خواهید وزن کم کنید ولی زمان زیادی برای ورزش ندارید، دوچرخه‌سواری انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

    اما با این وجود، عاقلانه‌ترین انتخاب این است که فعالیتی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید و دوستش دارید. چون در این صورت راحت‌تر می‌توانید به آن پایبند باشید. از طرفی هم باید مراقب میزانِ کالری‌های دریافتی‌تان باشید؛ زیرا بدون رژیم غذایی، لاغری و کاهش وزن اتفاق نمیفتد.

    ورزش شما ممکن است پیاده روی یا دوچرخه سواری و یا ترکیبی از این دو باشد. انجام هر دوی این ورزش‌ها به برنامه شما تنوع بیشتری می‌دهد و روحیه شما را هم شاداب‌تر نگه می‌دارد.

    کدام برای عضله سازی بهتر است؟

    پیاده‌روی یک فعالیت بدنی و دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است، اگر به صورت فنی نگاه کنیم، هیچ‌کدام رسالت “عضله سازی” ندارند! اما به‌هرحال هر فعالیت و تمرین، یک سری (یا چند سری) گروه‌های عضلانی را در بدن درگیر می‌کند و وقتی تبدیل به یک عادت ثابت در سبک زندگی شود، این عضلات تقویت و ورزیده خواهند شد.

    از آنجایی که پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری هر دو عمدتاً تمرینات پایین‌تنه را درگیر می‌کنند، عضلات مشابهی مانند عضلات چهار سر، باسن، همسترینگ، ساق پا، ماهیچه‌های ساق پا، و تا حدی خم کننده‌های لگن و عضلات مرکزی را تقویت می‌کنند.

    دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی هردو برای اینکه نیروی حرکتی در شما تولید کند، بسیاری از عضلات مشابه را درگیر می‌کند. عضلات گلوتئال (باسن) و همسترینگ (پشت پا) و به طور کلی عضلات پایین تنه برای تولید نیرو هم در پیاده‌روی و هم در دوچرخه‌سواری نقش دارند.

    دوچرخه و لاغری

    در حین دوچرخه سواری وقتی با سرعت رکاب می زنید عضلات باسن و پشت پا درگیر می شوند. از طرفی وقتی در سربالایی پیاده روی می‌کنید یا از پله بالا می‌روید این عضلات به خوبی درگیر می‌شوند و به کار میفتند.

    اما در مورد عضلات چهارسر ران، باید بدانیم که در پیاده روی بیشتر درگیر می‌شوند.

    همچنین عضلات ساق پا (سولئوس و گاستروکنمیوس) نقش مهمی هم در دوچرخه سواری و هم در پیاده روی دارند.

    بنابراین، هر دو فعالیت، ماهیچه‌های مشابهی را درگیر می‌کنند، اما دوچرخه‌سواری برای تولید نیرو و حرکت رو به جلو به مقدار بیشتری عضلات شما را درگیر می‌کند.

    از کجا بفهمم کدام برای من بهتر است؟

    دوچرخه سواری و پیاده روی هر دو تمرین‌های بسیار عالی و مناسبی هستند. اگر نمی‌دانید که کدام را انتخاب کنید، ابتدا هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای‌تان راحت‌تر و لذت بخش‌تر است. اگر دوچرخه ندارید، می‌توانید در باشگاه ثبت نام کنید و از دوچرخه ثابت‌های باشگاه استفاده کنید، یا برای مدتی یک دوچرخه از دوستان‌تان قرض کنید و ببینید چه حسی دارد؛ که اگر دوست داشتید یک دوچرخه برای خود تهیه کنید.

    پیاده روی یا دوچرخه سواری اگر جایگزین رفت و آمد شما به محل کار شوند، بسیار راحت و فوق العاده است. اما ممکن است همه چنین شرایطی نداشته باشند. در نظر بگیرید که شرایط کدام ورزش برای شما آسان‌تر است که همان را ادامه دهید.

    در نهایت، آیا دوستانی دارید که پیاده روی یا دوچرخه سواری کنند؟ به آن‌ها ملحق شوید! همراهی دوستان در این فعالیت‌ها باعث می‌شود به ورزش‌تان پایبندتر باشید.

    سخن پایانی

    دوچرخه سواری و پیاده روی هر دو ورزش هوازی محسوب می‌شوند و هر کدام فواید زیادی دارند و به کالری سوزی و کاهش وزن کمک می‌کنند. در انتخاب پیاده روی یا دوچرخه سواری باید چند نکته مهم را هم در نظر داشته باشید، چراکه این ورزش‌ها برای برخی از افراد و مواقع محدودیت‌هایی دارند. در این مطلب به طور کامل این دو ورزش را باهم مقایسه کردیم.

    منابع: healthlinemarathonhandbook

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    5/5 - (2 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×
    app-presentation