بدون نظر
خواص عناب

خواص عناب چیست و مصرف آن برای چه کسانی مناسب است؟

تعداد بازدید

26

زمان مطالعه

5 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۲۸ مهر ۱۴۰۳
فهرست مطالب

    عناب یک میوه کوچک و قهوه‌ای رنگ است که همه ما اسمش را شنیده‌ایم اما خواص عناب چیست؟ طبع آن سرد است یا گرم؟ آیا به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند؟ آیا مصرف عناب برای همه افراد بی خطر است؟

    همین میوه کوچک خواص زیاد و مختلفی دارد و مصرف آن برای اکثر افراد می‌تواند مفید باشد. در این مطلب ابتدا از خواص عناب خواهیم گفت و سپس درباره نحوه و مقدار مصرفش صحبت خواهیم کرد.

    عناب چیست؟

    عناب یک میوه شیرین کوچک است که پوست قهوه‌ای دارد و در مناطق گرمسیری و از جمله کشور ما، بسیار کشت می‌شود. عناب طعم شیرین ملایم و در عین حال گس دارد و می‌توان آن را در دسر و کیک استفاده کرد یا به عنوان میان وعده خورد اما غیر از این، خاصیت دارویی هم دارد. به خصوص برای کمک به درمان اضطراب و بی‌خوابی محبوب است.

    فواید عناب

    عناب سرد است یا گرم؟

    در طب سنتی، عناب طبعی معتدل دارد و نه سرد است و نه گرم. به همین دلیل هم آرامش بخش است و خاصیت ضداضطرابی دارد و هم برای فشار خون و چربی خون مفید و موثر است.

    خواص عناب | عناب برای چی خوبه؟

    این میوه شیرین، بااینکه کوچک است اما خواص زیادی برای سلامتی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ۱۰۰ گرم عناب حاوی ارزش غذایی زیر است:

    • انرژی: ۷۹ کالری
    • چربی: ۰.۲ گرم
    • پروتئین: ۱.۲ گرم
    • پتاسیم: ۲۵۰ میلی‌گرم
    • ویتامین C : هفتاد میلی‌گرم (حدود ۷۷ درصد از مقدار توصیه شده روزانه)
    • آهن: ۰.۴۸ میلی گرم

    پس عجیب نیست که این میوه کوچک هزاران سال است که در طب سنتی استفاده می‌شود و البته تحقیقات علمی هم خواص بی‌نظیری که برایش ذکر شده را تایید می‌کند.

    خواص عناب برای زنان

    عناب به طور کلی برای سلامتی زنان مفید است، مثلا سرشار از آنتی اکسیدان‌ است، به رفع مشکلات خواب مانند بی‌خوابی و همچنین به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند. همچنین از آنجاکه ویتامین C بالایی دارد سیستم ایمنی بدن را هم تقویت خواهد کرد. فیبر موجود در عناب به بهبود هضم غذا کمک کرده و از یبوست پیشگیری می‌کند. عناب به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم، برای سلامت قلب مفید است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

    اما شاید بتوان گفت یکی از محبوب‌ترین خواص عناب برای خانم‌ها این است که آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در آن می‌تواند به سلامت پوست کمک کند و پوست شما را درخشان‌تر و جوان‌تر نشان دهد.

    خواص عناب برای مردان

    تمام فوایدی که از عناب برای زنان نام بردیم، مثل آنتی اکسیدان‌ بالا، کمک به آرامش و درمان بی خوابی، بهبود دستگاه گوارش، تقویت سیستم قلب و عروق و مواد مغذی باارزش و… برای مردان هم صدق می‌کند. اما فراتر از این موارد، در برخی از فرهنگ‌های آسیایی، اعتقاد بر این است که عناب می‌تواند به افزایش انرژی و قدرت باروری مردان هم کمک کند. در فرهنگ‌های آسیای شرقی این میوه را به عنوان هدیه برای تازه عروس و داماد می‌بردند تا به تقویت عشق و صمیمیت آن‌ها بینجامد!

    هرچند هنوز تحقیقات گسترده‌ای برای اثبات این فواید انجام نشده اما چنین خواصی دور از انتظار نیست؛ چراکه عناب سرشار از اسید فولیک، ویتامین C، فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، اسیدهای تری ترپنیک و پلی ساکارید است که خاصیت سلامتی ویژه‌ای دارند و به طور غیرمستقیم روی عملکرد جنسی آقایان هم تاثیرگذار هستند.

    عناب چه خواصی دارد

    خواص عناب در بدنسازی

    عناب دارای قند طبیعی است بنابراین انرژی بدنسازان و ورزشکاران را افزایش می‌دهد! از خواص مهم عناب، بهبود آرامش و کنترل استرس است که برای سبک زندگی بدنسازان و بالا بردن کیفیت تمریناتشان بسیار مفید است. همچنین همان‌طور که بالاتر نام بردیم این میوه دارای ویتامین C و آنتی اکسیدان بالاست که به بهبود سیستم ایمنی بدنسازان کمک خواهد کرد.

    خواص عناب برای لاغری

    عناب یک معجزه فوق العاده برای لاغری نیست و تاثیر مستقیمی روی کاهش وزن ندارد. اما فیبر خوبی دارد و می‌تواند شما را تا مدتی سیر نگه دارد. همچنین به افزایش آرامش شما کمک می‌کند و می‌تواند جلوی پرخوری عصبی‌تان را بگیرد. در نهایت باید اشاره کنیم که عناب کالری کمی دارد، پس می‌تواند یک ایده میان وعده خوشمزه باشد، بدون اینکه از خوردن آن احساس عذاب وجدان بگیرید!

    خواص عناب در بارداری

    مواد غذایی و میوه‌هایی که از نظر غذایی باارزش هستند، برای زنان باردار هم مفید است. عناب به دلیل داشتن ویتامین‌های زیاد، مواد معدنی (مثل فولات و آهن) و آنتی اکسیدان‌ها، می‌تواند از سلامت مادر و رشد کودک حمایت کند. همچنین سلامت عمومی مادر را بالا می‌برد که خودش یک مزیت مهم است. اما همیشه توصیه می‌شود که قبل از خوردن هر خوراکی خاصی، با پزشک خود مشورت کنید.

    خواص عناب برای کبد

    عناب به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی و خواص ضدالتهابی برای سلامتی کبد نیز مفید است و می‌تواند تا حدی به عملکرد آن کمک کند.

    خواص عناب خشک

    عناب خشک نیز مانند عناب تازه، خواص درمانی فراوانی دارد. عناب خشک را می‌توان به صورت دم‌نوش، آجیل و یا به عنوان یک میان وعده مصرف کرد. همه فوایدی که برای عناب نام بردیم، برای عناب خشک هم صدق می‌کند.

    طرز مصرف عناب و زمان و مقدار مصرف آن

    نحوه مصرف عناب

    عناب را می‌توان به صورت تازه، خشک، دم‌نوش و یا پودر آن را به عنوان یک ماده افزودنی در غذاها استفاده کرد. میوه‌های عناب کوچک و شیرین هستند. عناب خشک شده هم بافت جویدنی و طعمی شبیه خرما دارد. این میوه وقتی خام است، طعمی شیرین و مثل سیب دارد و می‌تواند به عنوان یک میان وعده مغذی مصرف شود.

    عناب خشک هم معمولاً برای دسرها یا پودر آن در چای و دمنوش استفاده می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که میوه خشک کالری بیشتری نسبت به میوه تازه دارد. علاوه بر این، سرکه عناب، آب میوه، مارمالاد و عسل در بخش‌هایی از آسیا رایج است. مقدار مصرف روزانه عناب به طور معمول بین ۲۰ تا ۴۰ عدد است. بهترین زمان برای مصرف عناب، قبل از خواب است.

    مضرات عناب چیست و چه کسانی نباید عناب بخورند؟

    عناب برای بیشتر افراد بی‌خطر است. اما عناب با یک سری داروها (مثل داروهای اعصاب از جمله ونلافاکسین یا سایر مهارکننده‌های بازجذب سروتونین- نوراپی نفرین (SSNRIs)) تداخل مصرف دارد و نباید همزمان مصرف شود.

    یک مطالعه به خصوص هم نشان داد که عصاره عناب می‌تواند عوارض برخی داروها را تشدید کند. پس اگر دارو مصرف می‌کنید با پزشکتان مشورت کنید.

    مصرف بیش از حد عناب هم می‌تواند باعث ایجاد یک سری عوارض جانبی مانند نفخ، اسهال و حساسیت شود. افرادی که به عناب حساسیت دارند، نباید آن را مصرف کنند. همچنین، زنان باردار و شیرده قبل از مصرف عناب باید با پزشک خود مشورت کنند.

    سخن پایانی

    عناب نوعی میوه کوچک و قهوه‌ای با طعمی شیرین است. این میوه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و خواص مختلفی برای سلامتی زنان و مردان دارد. مصرف عناب برای اکثر افراد بی خطر است ولی اگر دارو مصرف می‌کنید و یا اگر در دوره شیردهی و بارداری هستید، توصیه می‌کنیم که با پزشک خود در این باره مشورت کنید. انواع خواص عناب را در این مطلب بخوانید.

    منابع: healthlinestylecraze

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    5/5 - (1 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    برچسب ها:
    ×
    app-presentation