بدون نظر
مکمل گیاهی بدنسازی

آیا مکمل گیاهی برای بدنسازی مناسب است؟

تعداد بازدید

26

زمان مطالعه

5 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۲۱ مهر ۱۴۰۳
فهرست مطالب

    مکمل گیاهی بدنسازی چیست؟ آیا می‌توان با پودر پروتئین گیاهی، بدنسازی و عضله سازی داشت؟ انواع مکمل‌های گیاهی کدامند؟ مکمل گیاهی بدنسازی، پودر پروتئینی است که صرفا از منابع گیاهی تهیه می‌شود و برای بدنسازان و ورزشکاران گیاهخوار مناسب است.

    ممکن است شما هم به دلایلی مثل گیاهخواری یا اینکه محصولات حیوانی با دستگاه گوارش‌تان سازگار نیستند، یا صرفا علاقه، دوست داشته باشید که پودر پروتئین گیاهی را امتحان کنید. اگر شما یک ورزشکار گیاهخوار هستید، آشنایی با مکمل‌های گیاهی برای‌تان بسیار مفید و کمک‌کننده است. مصرف این مکمل‌ها یک راه مقرون به صرفه و ساده برای تامین نیاز پروتئین بدن شماست.

    اگر می‌خواهید با انواع مکمل‌های گیاهی آشنا شوید، حتما این مطلب را تا انتها بخوانید؛ چراکه قرار است همه چیز را درباره‌ی مکمل گیاهی بدنسازی به شما بگوییم.

    معرفی انواع پودر پروتئین‌های گیاهی در بدنسازی

    پودر پروتئین گیاهی، همان‌طور که از اسمش پیداست پودر پروتئینی است که از گیاهان به دست می‌آید. گیاهانی مثل نخود، کنف، برنج و سویا، بنابراین با دیگر پودرهای پروتئینی که بدنسازان مصرف می‌کنند مثل پودر وی یا کازئین متفاوت است. در این مطلب از فیتامین از پنج مکمل گیاهی بدنسازی معروف خواهیم گفت.

    پودر نخود

    پودر پروتئین نخود مکمل بسیار باکیفیت و باارزشی است که از نخود تهیه می‌شود. پودر پروتئین نخود می‌تواند به رشد عضلات، کاهش وزن و سلامت قلب شما کمک کند.

    ورزشکاران معمولا این پودر  را برای اسموتی‌ها و شیک‌های پس از تمرین استفاده می‌کنند، تقریباً با دستگاه گوارش همه هم سازگار است چراکه  هضم آسانی دارد و ضد حساسیت است. شاید بتوان تنها عیب آن را این دانست که طعم کمی متفاوتی نسبت به سایر پروتئین‌ها دارد.

    پودر پروتئین گیاهی

    پودر پروتئین سویا

    پودر پروتئین سویا، پروتئینی است که از محصولات سویا مانند توفو، شیر سویا و… به دست می‌آید. اگر دوست ندارید خود سویا را بخورید، پودر آن را تهیه و مصرف کنید.

    بااینکه پروتئین‌های گیاهی اغلب ناقص هستند (حاوی همه اسیدهای آمینه ضروری نیستند) اما خوشبختانه سویا همه اسیدهای آمینه ضروری را دارد که بسیار برای بدنسازان گیاهخوار مهم است. فایده مهم دیگر پودر پروتئین سویا این است که ارزان قیمت است.

    اما در عین حال پودر پروتئین سویا هیچ طعمی ندارد و باید آن را با شیک‌های متنوع مخلوط کنید تا بتوانید بنوشید. نکته منفی دیگر اینکه ممکن است که برخی افراد به سویا حساسیت داشته باشند، پس نمی‌توانند آن را مصرف کنند. در نهایت باید یادآوری کنیم که سویا حاوی ایزوفلاون‌ها است که {می‌تواند} بر هورمون‌ها تأثیر بگذارد؛ به خصوص برای آقایان.

    پودر سیتان

    پودر سیتان در واقع همان گلوتن گندم است که پودر شده‌است. گلوتن پروتئینی است که به خمیر، حالت کشسانی و چسبندگی می‌دهد و در بسیاری از غلات مانند گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. اما این پودر یک منبع غنی پروتئین گیاهی است و اگر گیاهخوار هستید، گزینه خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن شماست؛ چرا که پروتئینش تقریبا به اندازه پروتئین گوشت قرمز است. اما دقت کنید که اگر حساسیت به گلوتن دارید، این مکمل گیاهی بدنسازی برای شما ممنوع است.

    پودر اسپرولینا

    پودر اسپیرولینا از جلبک اسپرولینا به دست می آید که به صورت قرص یا پودر در بازار عرضه می‌شود. این پودر برای همه (و نه فقط بدنسازان گیاهخوار) بسیار محبوب است؛ چراکه سرشار از مواد مغذی است و خواص آنتی اکسیدانی دارد.

    به طور کلی اسپرولینا مقدار قابل توجهی پروتئین باکیفیت دارد و اگر گیاهخوار هستید، یک گزینه خوب برای تامین پروتئین موردنیاز بدن شماست. همچنین طیف وسیعی از ویتامین‌ها، از جمله ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و بتاکاروتن و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و روی دارد که آن را باارزش کرده است. اسپرولینا می‌تواند احساس سیری را افزایش دهد و به کاهش اشتها کمک کند.

    اما درباره نکات منفی آن می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم که اولا ممکن است خیلی‌ها طعم و بوی آن را دوست نداشته باشند، همچنین مهم است که در مکان غیر بهداشتی تهیه شده باشد. پیش از مصرف این مکمل گیاهی بدنسازی، (برای پیشگیری از تداخل‌های دارویی) با پزشک‌تان مشورت کنید.

    انواع پودر پروتئین های گیاهی

    پودر عدس

    پودر پروتئین عدس، پودر محبوب دیگری در بین پودرهای پروتئین گیاهی است که غنی از مواد مغذی مختلفی است. از جمله پروتئین، فیبر و ویتامین‌ها! عدس حاوی اسیدهای آمینه ضروری ایزولوسین و لیزین است، اما به طور معمول متیونین و سیستین کمی دارد و یک «پروتئین کامل» به حساب نمی‌آید.

    اما خوشبختانه یک راه حل برای این موضوع وجود دارد و آن اینکه اگر قبل از تهیه، عدس جوانه بزند، تمام اسیدهای آمینه ضروری از جمله متیونین و سیستین را خواهد داشت. نکته مثبت دیگر درباره پودر عدس این است که فیبر بالایی دارد، یعنی هضم آن شما را اذیت نمی‌کند و تا مدت طولانی احساس سیری خواهید داشت.

    اگر در کنار عضله سازی به فکر کاهش وزن و کاهش چربی هستید، پودر پروتئین عدس گزینه مناسبی است؛ چراکه این مکمل گیاهی بدنسازی چربی ندارد.

    پودر سوی پروایکس

    پودر سوی پرو اپکس، یک مکمل پروتئین گیاهی حاوی پروتئین ایزوله سویا است که برای بدنسازان گیاهخوار گزینه بسیار خوبی است. این مکمل مقدار کافی آمینواسیدهای شاخه دار یا همان BCAA را دارد و بابت داشتن آرژنین و گلوتامین کافی، خیلی خوب به رشد عضلانی و ریکاوری پس از تمرین کمک می‌کند.

    پودر وجی الیت پروتئین ام آر ام

    این مکمل برای بدنسازان و گیاهخواران، یا حتی افرادی که گیاهخوار نیستند و دوست دارند مکمل گیاهی بدنسازی را برای عضله سازی و ریکاوری بهتر امتحان کنند، مناسب است. خوشبختانه مواد تشکیل دهنده‌ی این مکمل، پروتئین سویا، شیر، گلوتن و دیگر موارد حساسیت زا را ندارد؛ بنابراین هضم آن برای دستگاه گوارش شما آسان است.

    پودر مگاسوی شکلاتی ادوای

    این مکمل، سرشار از پروتئین گیاهی سویا است که همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، همه اسیدهای آمینه ضروری را دارد. بنابراین یک مکمل بسیار باارزش و جایگزین پروتئین حیوانی است. مگاسوی همچنین فیبر رژیمی هم دارد که برای سلامتی دستگاه گوارش به خصوص روده بسیار مفید است.

    آیا پروتئین‌های گیاهی به تنهایی قادر به تامین پروتئین مورد نیاز بدن برای عضله سازی هستند؟

    بله. هرچند تامین پروتئین موردنیاز برای عضله سازی فقط از طریق منابع گیاهی، سخت‌تر هست اما غیرممکن نیست. در گذشته تصور می‌شد که تنها پروتئین‌های حیوانی می‌توانند باعث رشد عضلات شوند و پروتئین گیاهی، همیشه پروتئینی بی‌ارزش تلقی می‌شد؛ چراکه همه آمینواسیدهای ضروری را نداشت.

    اما حالا می‌دانیم که پروتئین‌های گیاهی هم آمینواسیدهای ضروری را دارند و حتی اگر یک منبع، همه آمینواسیدها را نداشت، با ترکیب چند پروتئین گیاهی کنار هم می‌توان تمامی آمینواسیدهای ضروری را دریافت کنید. هرچند منابع گیاهی خاصی هم وجود دارد که خودشان همه آمینواسیدهای ضروری را دارند مثل سویا یا عدس.

    سخن پایانی

    بدنسازان و ورزشکاران گیاهخوار هم می‌توانند با تغذیه و مکمل‌های گیاهی پروتئین مورد نیاز خود را برای عضله سازی تامین کنند. البته تامین انرژی و پروتئین، فقط از طریق منابع گیاهی سخت‌تر و پیچیده‌تر است ولی کاملا امکان پذیر خواهد بود. در این مطلب انواع مکمل گیاهی بدنسازی را معرفی کردیم و درباره‌ی هر یک توضیح دادیم.

    منابع: healthlinenutrition

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×
    app-presentation