بدون نظر
بهترین زمان وزن کشی

بهترین زمان وزن کشی چه زمانی است؟

تعداد بازدید

115

زمان مطالعه

6 دقیقه

آخرین به روز رسانی

۲۰ مرداد ۱۴۰۳
فهرست مطالب

    آیا می‌دانید بهترین زمان وزن کشی چه تایمی در روز است؟ چه بخواهید لاغر شوید و یا صرفا در حال تلاش برای سلامتی و تناسب اندام باشید، «وزن» فاکتور مهمی برای پیشرفت شما به حساب می‌آید. وزن کردن و روی ترازو رفتن آدابی دارد که باید بلد باشید وگرنه همین ترازو شما را فریب می‌دهد و به شما دروغ می‌گوید!

    البته قبل از اینکه روی ترازو بروید، به یاد داشته باشید که این عدد معیاری برای سنجش سلامتی شما نیست. اگر با عدد وزن، حال‌تان بد می‌شود و دچار استرس می‌شوید، شاید بهتر باشد مدتی ترازو را کنار بگذارید و روی اهداف دیگری، مثل توانایی بدنی یا نخوردن غذاهای ناسالم یا حتی حال بهتر و شادتر تمرکز کنید.

    در این مطلب از فیتامین می‌خواهیم درباره‌ی بهترین زمان وزن کشی بگوییم و چند نکته مهم در رابطه با وزن کردن خودمان با ترازو گوشزد کنیم.

    بهترین زمان وزن کشی چه زمانی است؟

    صبح‌ها بهترین زمان وزن کشی است. اول صبح بعد از رفتن به دستشویی اما قبل از خوردن یا نوشیدن صبحانه، بهترین زمان وزن کشی به حساب می‌آید. چراکه بدن شما زمان کافی برای هضم تمام غذاها و نوشیدنی‌های روز قبل را داشته‌است، از طرفی هنوز چیز جدیدی نخورده‌اید و معده‌تان خالی است.

    همچنین بهتر است تا حد امکان لباس کم پوشیده باشید تا وزن واقعی خود را ببینید. اما درباره اینکه هر چند وقت یک بار باید خود را وزن کنید، باید بگوییم که چندین مطالعه نشان می‌دهد که وزن کردن خود هفته‌ای یکبار، بهترین گزینه است. یک روز در هفته را در نظر بگیرید (مثلا دوشنبه) برای اینکه هر هفته در آن روز، اول صبح خود را وزن کنید. به این ترتیب یک عدد واقعی‌تر از وزن خود می‌بینید.

     زمان مناسب برای وزن کشی

    چه زمان‌هایی ترازو به ما دروغ می‌گوید و وزن ما را درست نشان نمی‌دهد؟

    بااینکه ترازو یک ابزار ارزشمند برای سنجش وضعیت کلی سلامتی است،‌ اما ممکن است شما را دچار اشتباه کند. چراکه گاهی اوقات ترازو عدد درست را نشان نمی‌دهد و شما را گیج می‌کند. در ادامه ۷ مورد از زمان‌هایی که ترازو دروغ می‌گوید و وزن درست را نشان نمی‌دهد را معرفی می‌کنیم.

    ۱. درست بعد از غذا

    ممکن است شما یک وعده غذایی خورده باشید و خود را وزن کنید و ببینید ۳ کیلو اضافه کرده‌اید. درست است؟‌ نه درست نیست! حجم خون شما به دلیل مقدار غذایی که خورده‌اید افزایش یافته و وزن غذا هنوز در معده و دستگاه گوارش شما باقی مانده‌است.

    به همین ترتیب، به دلیل سدیم بالای غذا و نوشیدنی‌ها، بدن‌تان دچار احتباس آب شده و سنگین شده‌است. به خصوص پس از مصرف کربوهیدارت این موضوع جدی‌تر می‌شود. به ازای هر یک گرم کربوهیدرات ذخیره شده در بدن (به عنوان گلیکوژن)، تقریباً ۳-۴ گرم آب در بدن حبس می‌شود. پس، فردای روزی که پیتزا خورده‌اید، طبیعی است که وزن‌تان بالا رفته باشد، اما نگران نباشید فقط احتباس آب است.

    ۲. در طول چند هفته اول رژیم غذایی یا برنامه ورزشی جدید

    وقتی به تازگی شروع به ورزش کردن یا رعایت برنامه غذایی جدید کرده‌اید،‌ احتمالا مدام وسوسه می‌شوید که خود را روی ترازو وزن کنید تا نتیجه زحمات‌تان را ببینید و انگیزه بگیرید اما این کار بسیار اشتباه است. اولا کاهش وزن بلافاصله با شروع ورزش یا رژیم جدید آغاز نمی‌شود و مدتی طول می‌کشد تا اثرش را ببینید،‌ بنابراین با مدام روی ترازو رفتن انگیزه خود را از بین نبرید.

    دوما ممکن است همان ابتدا وزن کم کنید و خوشحال شوید اما وقتی این اعداد چند هفته بعد متوقف شدند،‌ شما دلسرد می‌شوید.

    ۳. بلافاصله بعد از تمرین

    شده که یک ساعت روی تردمیل دویده باشید و در باشگاه روی ترازو بروید و از کاهش وزن شگفت انگیز ۲ کیلویی هیجان زده شوید؟‌ متاسفانه این هم یکی از مواردی است که ترازو به شما دروغ می‌گوید. کاهش وزن بلافاصله رخ نمی‌دهد و این ۲ کیلو کاهش وزن،‌ آب از دست رفته بدن از طریق تعریق است که به محض اینکه دوباره آب بنوشید برمی‌گردد!‌

    چه زمانی خودمان را وزن کنیم

    ۴. درست قبل از خواب

    اگر یک بار شب قبل از خواب و فردای همان روز پس از بیداری خود را وزن کنید،‌ دو عدد متفاوت را می‌بینید. اما کدام درست است؟‌ وزن پس از بیداری درست است و ترازوی پیش از خواب به شما دروغ گفته‌است. وزن آخر شب یک وزن واقعی نیست بلکه آخرین وعده غذایی، آخرین تمرین، آخرین نوشیدنی و… همه روی آن تاثیر داشته‌اند. برای همین است که می‌گوییم بهترین زمان وزن کشی اول صبح با معده خالی است.

    ۵. در روزهای چرخه قاعدگی

    ترازو خیلی اوقات به خانم‌ها دروغ می‌گوید. تغییرات هورمونی در چرخه قاعدگی، باعث می‌شود وزن‌ زنان به طور مداوم در نوسان باشد. بنابراین اجازه ندهید این نوسانات روزانه شما را دلسرد یا بیش از حد هیجان‌زده کند.

    ۶. یبوست یا کندی اجابت مزاج

    باقیمانده غذا، یا غذای هضم نشده در روده بزرگ می‌تواند تا ۲ یا ۳ کیلو وزن شما را بیشتر نشان دهد! مثلا اگر شب گذشته یک بشقاب بزرگ سالاد کلم خورده‌اید، امروز این فیبرها هنوز در بدن شماست و شما را سنگین تر نشان می‌دهد!

    ۷. وقتی وضعیت روحی و خواب شما بهم ریخته است

    استرس مزمن می‌تواند به دلیل افزایش کورتیزول (هورمون استرس) باعث احتباس آب شود. همچنین کمبود خواب می‌تواند بر اعصاب سمپاتیک در کلیه‌ها تأثیر بگذارد که تعادل سدیم و آب را تنظیم می‌کنند و یک وزن کاذب را روی ترازو ببینید. در این ایام بهتر است که سراغ ترازو نروید و به عددِ وزن‌تان فکر نکنید.

    نکاتی برای وزن کشی که وزنمان دقیق‌تر نشان داده شود

    شاید فکر کنید وزن کشی ساده است و فقط روی ترازو می‌روید و تمام. اما اینطور نیست. چند نکته درباره کار با ترازو و بهترین زمان وزن کشی وجود دارد که وزن خود را دقیق ببینید و اشتباه نکنید!

    ترازو روی سطح صاف باشد!

    یک سطح صاف را برای قرار دادن ترازو انتخاب کنید، مثلا یک سرامیک کامل و ترازو را آنجا بگذارید. ترازویی که روی فرش یا کاشی‌های کوچک یا هر سطح ناهمواری باشد، عدد اشتباهی نشان می‌دهد.

    بهترین زمان برای وزن دقیق

    وزن کشی یک روز در هفته و در روز معینی باشد!

    این موضوع خیلی مهم است؛ اولا بهتر است یک روز در هفته بیشتر روی ترازو نروید چراکه دیدن وزن هرروز ممکن است برایتان استرس زا باشد. دوما وزن شما در هر روز هفته متفاوت است. یک روز در هفته را برای وزن‌کشی ثابت در نظر بگیرید؛ مثلا دوشنبه. بهتر است این روز در آخر هفته نباشد؛ چراکه ممکن است وزن شما به طور کاذب در آخر هفته بالا رفته‌باشد.

    همان لباس ها را بپوشید!

    اگر یک روز با لباس کامل خودتان را وزن کنید و روز دیگر با زیرپوش، ممکن است نتایج بسیار متفاوتی بگیرید! پس بهتر است یک لباس ثابت (مثل لباس خانگی سبک) را داشته باشید که هربار برای وزن کشی بپوشید و دچار خطا نشوید. همچنین با پای برهنه روی ترازو بایستید و وزن‌تان را به طور مساوی روی هر دو پا تقسیم کنید.

    از همان ترازوی همیشگی استفاده کنید!

    ممکن است ترازوهای مختلف، درست تنظیم نشده باشند و وزن را کم و زیاد نشان دهند؛ پس برای جلوگیری از چنین خطاهایی، همیشه از یک ترازو استفاده کنید!

    یادتان باشد که شما در عدد وزن خود خلاصه نشده‌اید!

    اگر در مسیر کاهش وزن هستید، ممکن است گاهی خیلی روی عدد ترازو حساس شوید. اما عدد ترازو همه چیز نیست؛ شما فراتر از عدد وزن خود هستید و حتی اگر هم موفق به کم کردن این عدد نشوید، بازهم انسان ارزشمند و دوست داشتنی هستید. پس خود را بابت این عدد سرزنش نکنید و به یاد داشته باشید که تلاش‌های شما در جهت سلامتی، از لاغری مهم‌تر است.

    سوالات متداول

    همیشه درباره نحوه‌ی وزن کردن خودمان و بهترین زمان وزن کشی، چند سوال مهم وجود دارد. در این قسمت به صورت کوتاه و مختصر به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

    وزن واقعی من کی مشخص می شود؟

    وزن واقعی شما اول صبح در یک روز وسط هفته مشخص می‌شود، زمانی که پابرهنه و بدون لباس، پس از استفاده از سرویس بهداشتی و قبل از صبحانه روی ترازو می‌روید. این تایم بهترین زمان وزن کشی محسوب می‌شود.

    چه زمانی از روز سنگین تریم؟

    احتمالا عصر بعد از شام. شما از صبح غذا و آب دریافت کرده‌اید و بدن‌تان دچار احتباس مایعات شده، پس سنگین‌تر هستید. توصیه می‌کنیم در این زمان روی ترازو نروید.

    چه زمانی خودمان را وزن نکنیم؟

    تا اینجا درباره بهترین زمان وزن کشی گفتیم. اما در این قسمت می‌خواهیم بدترین زمان‌ها برای وزن کردن را به شما معرفی کنیم. در زمان‌های زیر، وزن کردن بی‌معنا و بی فایده است؛ چراکه عدد دقیقی را نشان نمی‌دهد. پس بهتر است خودتان را در این زمان‌ها وزن نکنید، مثلا:

    • درست بعد از غذا خوردن و نوشیدن مایعات: وزن غذا و مایعات کاذب است و واقعی نیست.
    • چند روز قبل، در طول و روز بعد از عادت ماهانه: وزن شما بابت نوسانات هورمونی دقیق نیست.
    • وقتی استرسی و احساسی هستید: این موضوع مهم است؛ چراکه هم وزن شما ممکن است تحت تاثیر سطوح استرس باشد و هم اینکه حالت‌تان را بد می‌کند.
    • وقتی دچار وسواس درباره وزن خود هستید: در چنین مواقعی وزن کردن، شما را آشفته و ناراحت می‌کند، پس ترازو را کنار بگذارید.

    سخن پایانی

    رفتن روی ترازو و رسیدن به وزن دقیق‌، آداب و روشی مخصوص دارد. بهترین زمان وزن کشی، صبح بعد از سرویس رفتن و قبل از خوردن صبحانه است. توصیه می‌کنیم که هفته ای یک‌بار و در وسط هفته روی ترازو بروید. در این مطلب درباره نکات مختلف استفاده از ترازو و بهترین زمان وزن کشی گفتیم.

    منابع: rbmafamilydocsrgfitcnet

    لطفا به این مطلب امتیاز دهید
    4/5 - (23 امتیاز)
    این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
    ×
    app-presentation