تای چی ؛ رقص زندگی به همراه آرامش + ویدیوی آموزشی تای چی

دسته بندی ها : دسته‌بندی نشده ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ فهیمه غلامی 169 بازدید

تای چی هنری است که ذهن، جسم و روح را در آغوش می‌گیرد!

تای چی نام یک ورزش باستانی با منشاء چین است و یکی از موثرترین ورزش‌ها برای سلامت ذهن و بدن است. اگرچه تای چی هنری است که دانش و مهارت بسیار زیادی را شامل می‌شود اما یاد گرفتنش آسان است و فواید بی‌شمار آن خیلی زود حاصل می‌شود.

بیشتر کسانی که تای چی را یک بار امتحان می‌کنند دیگر تا آخر عمر آن را رها نمی‌کنند و تای چی تبدیل به همراهی برای کل زندگیشان می‌شود. این مقاله از فیتامین به تمام فواید تای چی و یک ویدیوی آموزشی از این ورزش را برایتان قرار داده است.

تای چی دقیقا به چه معناست و از کجا آمده؟!

تای چی در حقیقت نام یک آئین معنوی است که به عنوان یک سنت از چین باستان آغاز شد. اما مثل دیگر آئین‌های سنتی حالا تبدیل به نوعی ورزش شده که برای رهاسازی اضطراب‌ها و و دریافت آرامش انجام می‌شود.

می‌توان تای چی را “مدیتیشن پویا” نامید چرا که از نظر زیبایی شناختی، لذت بخش و آسان است که آرامش بی‌پایانی برای تای چی کاران به ارمغان می‌آورد. تای چی می‌تواند یک مراقبه و یک تمرین کامل برای تمام قسمت‌های روح و جسم باشد و به شما کمک می‌کند واضح‌تر فکر کنید و سلامتی جسمی شما را بهبود بخشد.

تای چی تجربه‌ای لذت بخش از هماهنگی با جهان بیرون و درون و آزاد سازی انرژی حیات است که می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی شما را درمان کند و شما را سرشار از انرژی “چی” یا همان انرژی زندگی سازد.

فواید شگفت انگیز تای چی برای سلامتی:

  • آرامش روحانی
  • بهبود روحیه
  • کاهش استرس و اضطراب
  • خواب بهتر و با کیفیت
  • افزایش تمرکز ذهنی
  • افزایش درک شهودی زندگی

 

  • ایجاد تنفس هوشیار
  • بهتر شدن تعادل کلی بدن
  • بهبود تحرک مفاصل
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • تقویت عضلات و تثبیت توده عضلانی
  • فعال کردن عضلات و کمک به کاهش وزن

 

  • تعادل و قدرت را در افراد مبتلا به پارکینسون بهبود می‌بخشد
  • تنفس راحتتر در مبتلایان به بیماران انسداد ریوی
  • کاهش درد در افراد مبتلا به دردهای اسکلتی- عضلانی

 

 

تای چی را از کجا شروع کنیم؟

امکان ندارد فواید تای چی را بخوانید و نخواهید آن را شروع کنید! بیایید باهم درباره آغاز این ورزش زیبا بخوانیم؛ چراکه می‌شود در خانه هم تای چی کار کنیم و از فواید شگفت انگیزش بهره مند شویم.

۱- مشورت گرفتن با متخصص

پیش از شروع تای چی (و یا هر ورزش جدید دیگری) بهتر است با یک کارشناس یا پرشک مشورت بگیرید. به خصوص اگر آسیب عضلانی دارید یا باردار هستید؛ البته این به معنای این نیست که تای چی خطری داشته باشد بلکه فقط به دلیل اطمینان حاصل کردن برای شروع است.

 

۲- یک دست لباس راحت انتخاب کنید

به همین راحتی به مرحله بعدی رسیدیم! انتخاب یک لباس و کفش راحت برای شروع به ورزش تای چی . پیشنهاد ما برای کفش تای چی این است که پابرهنه تمرین کنید و زمین را با کف پایتان حس کنید. می‌توانید مثل تای چی کاران باستانی لباس بپوشید اما لباس‌های شخصی معمولی‌اتان هم بد نیستند مثل وقتی که میشل اوباما با لباس معمولی تای چی تمرین کرد!

 

۳- مربی شخصی بگیرید

شما که تازه وارد تای چی هستید بهتر است برای شروع در کلاس تای چی ثبت نام کنید و با مربی و بقیه تای چی آموزان به این ورزش زیبا بپردازید. اما اگر شرایط کلاس رفتن ندارید می‌توانید با ویدیوهای آموزشی در خانه تای چی کار کنید و از همه فواید آن استفاده ببرید. فیتامین برای شما یک ویدیوی آموزشی قرار داده است که خیلی راحت با آن تمرین کنید.

ویدیو اینجا قرار گیرد

 

انتخاب یک سبک تای چی

پنج سبک مختلف از تای چی وجود دارد، و هر سبک را می‌توان متناسب با اهداف و سطح آمادگی شخصی انتخاب کرد. تمام سبک‌های تای چی شامل حرکات منظم از یک حالت به حالت دیگر است.

استایل یانگ : سبک یانگ در تای چی بر حرکات کند و آرام و آرامش بخش تمرکز دارد. استایل یانگ نقطه شروع خوبی برای مبتدیان است.

استایل وو : این استایل تای‌چی تأکید بر حرکات کوچک و آسان دارد. حرکات سبک وو خیلی آهسته انجام می‌شود.

استایل چن : این استایل تای چی هم از حرکات کند و هم حرکات سریع استفاده می‌کند. اگر تازه وارد این ورزش باشید، ممکن است این سبک از تای چی برای شما دشوار باشد.

استایل سون : این سبک شباهت‌های زیادی با سبک چن دارد. البته شامل حرکات کمتری است و از نظر جسمانی فعالیت کمتری دارد.

استایل ها اوو : این سبک تای چی کمتر شناخته شده است و به ندرت تمرین می‌شود. تمرکز این سبک بر موقعیت دقیق حرکات و قدرتمند انجام شدنشان است.

 

آیا تای چی با یوگا تفاوت دارد؟

تای چی و یوگا شاید شبیه به نظر برسند اما تای چی بر حرکات سیال تأکید دارد و ریشه در فرهنگ چین دارد در حالی که یوگا روی حرکات عضلانی عمقی متمرکز است و خواستگاه آن به هندوستان بازمی‌گردد.

تای چی و یوگا هر دو نوعی ورزش هستند که شامل مدیتیشن و تنفس عمیق می‌شوند و فواید مشترکی مانند این موارد دارند:

  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود روحیه و انگیزه بخش
  • خواب با کیفیت

اگر یوگا و تای چی و پیلاتس را باهم ترکیب کنیم ورزش ابداعی جدیدی پدید می‌آید به نام بادی بالانس! قبلا متخصصان ورزشی این چند ورزش را باهم ترکیب کرده‌اند و بادی بالانس ابداع شده است.

 

 

لینک منابع

https://www.healthline.com/health/tai-chi-benefits#arthritis

What is Tai Chi?

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!