0

vo2max حداکثر اکسیژن مصرفی

VO2 max یا حداکثر اکسیژن مصرفی

حداکثر اکسیژن مصرفی به زبان خیلی ساده یعنی مقدار اکسیژنی که شما در طول انجام یک فعالیت ورزشی مصرف می‌کنید! منظور از فعالیت ورزشی در اینجا ورزش هوازی با شدت زیاد است.

نام VO2 max از سه اختصار گرفته شده است:  “V”برای حجم ، “O2” برای اکسیژن و “max” برای حداکثر.

همچنین حداکثر اکسیژن مصرفی به نام‌های دیگری مانند حداکثر میزان مصرف اکسیژن، حداکثر جذب اکسیژن، جذب اکسیژن حداکثر، اوج جذب اکسیژن یا ظرفیت هوازی حداکثری نیز خوانده می‌شود.

 

اندازه گیری حداکثر اکسیژن مصرفی چگونه انجام می‌گیرد؟

روش اندازه گیری به این صورت است:

در یک آزمایشگاه ، با اندازه گیری حجم (V) اکسیژن (O2) که هنگام دویدن روی تردمیل مصرف می‌کنید، محاسبه می‌شود. شما درحالی که یک ماسک تنفسی دارید با سرعتی که به تدریج زیادتر و دشوارتر می‌شود می‌دوید. زمانی که ضربان قلب شما بسیار افزایش یافته است و شما به سختی مشغول دویدن هستید حداکثر اکسیژن مصرفی شما اندازه گیری می‌شود. عدد به دست آمده همان مقدار VO2 max  شماست.

 

فرمول اندازه گیری شاخص حداکثر اکسیژن مصرفی چیست؟

VO2 max = 132.853 – (0.0769 x وزن به پوند) – (۰٫۳۸۷۷ x سن) + (۶٫۳۱۵ x جنسیت) – (۳٫۲۶۴۹ x زمانی که برای دویدن یک مایل طی شده است) – (۰٫۱۵۶۵ x تعداد ضربان قلب در ده ثانیه پایانی دوی یک مایلی))

عامل جنسیت: ۰ برای زنان و ۱ برای مردان

(VO2 max = 132.853 – (0.0769 x W) – (0.3877 x A) + (6.315 x G) – (3.2649 x T) – (0.1565 x H)

(W = Weight (in pounds

(A = Age (in years

G = Gender factor, G = 0 for females and G = 1 for males

(T = Time to complete the 1-mile walk (in minutes

H = number of heart beats in 10 seconds at the end of the 1-mile walk

 

من حداکثر اکسیژن مصرفی خودم را پیدا کردم. این عدد به چه دردم می‌خورد؟

VO2 max به طور گسترده به عنوان شاخص تناسب اندام و و آمادگی جسمانی استفاده می‌شود. همچنین حداکثر اکسیژن مصرفی می‌تواند شاخصی برای سنجش آمادگی قلبی عروقی شما باشد. انجمن ملی قلب ایالات متحده توصیه می‌کند حداکثر اکسیژن مصرفی به طور مرتب ارزیابی شود و از آن به عنوان یک نشانه حیاتی بالینی استفاده شود.

این شاخص یک پارامتر خارجی است که تحت تأثیر فاکتورهایی مانند تعداد گلبول قرمز خون، سازگاری ماهیچه‌های شما و توانایی قلب برای پمپاژ خون قرار دارد.

 

محدوده نرمال برای شاخص حداکثر اکسیژن مصرفی

 

ورزشکار

بدون سابقه ورزشی

مردان

۸۵ میلی‌لیتر در ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در هر دقیقه

۴۰–۳۵ میلی‌لیتر در ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در دقیقه

زنان

۷۷ میلی‌لیتر در ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در هر دقیقه

۳۱–۲۷ میلی‌لیتر در ازای هر کیلوگرم از وزن بدن در دقیقه

 

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!