0

همه چیز درباره محاسبه شاخص توده بدن BMI

طبقه‌بندی وضعیت بدن

بی ام ای (kg/m2)

شاخص توده بدن

از

تا

کمبود وزن شدید و خطرناک

۱۵

کمبود وزن مفرط

۱۵

۱۶

لاغر

۱۶

۱۸٫۵

وزن نرمال و متناسب

۱۸٫۵ ۲۵

اضافه وزن

۲۵ ۳۰
چاقی درجه ۱ ۳۰

۳۵

چاقی درجه ۲ و شدید

۳۵

۴۰

چاقی درجه ۳ و خطرناک ۴۰

۴۵

 

 

بی ام ای چی هست؟

شاخص توده بدن یا BMI روشی برای مقایسه نسبت وزن و قد افراد بالای ۲۰ سال است. این شاخص رو اولین‌بار یه دانشمند بلژیکی به اسم آقای آدولف کوتله ابداع کرد. فرمول محاسبه بی ام ای خیلی آسونه و فقط یه حساب کتاب ساده لازم داره که فیتامین براتون انجام میده.

 

فرمول محاسبه بی ام ای

برای به‌دست آوردن شاخص توده بدن فقط کافیه که وزنتون (به کیلوگرم) رو بر مجذور قدتون (به متر) تقسیم کنید! یا به‌عبارت دیگه تقسیم وزن به کیلوگرم بر توان دوم قد به متر. یا تقسیم وزن به کیلوگرم بر مربع قد به متر.

فرمول بی ام ای = وزن به کیلوگرم تقسیم بر قد به سانتی‌متر به توان ۲

BMI =KG/M2

 

بی ام ای برای محاسبه وزن ایده‌آل چقدر معتبره؟

این شاخص در بیشتر کشورها به‌عنوان یک سنجش آماری برای مقایسه قد و وزن افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت این شاخص ابزاری برای تخمین سلامت افراد با درنظرگرفتن قد و وزنش است و میزان چاقی را اندازه‌گیری نمی‌کند.

 

 

 

 

تفسیر نتایج شاخص توده بدن

شاخص توده بدنی زیر ۱۸ یعنی کمبود وزن

اگر بی ام ای شما زیر ۱۸ در اومد یعنی دچار کمبود وزن هستید و لازم دارید که چندکیلویی اضافه کنید تا سلامتی و تناسب اندام داشته باشید.

لاغری شدید میتونه نشانه بیماری داخلی باشه یا حتی باعث یه بیماری بشه. غیر از این‌که یه بدن خیلی لاغر و باریک زیبا به نظر نمی‌رسه، شما رو مدام دچار ضعف، خستگی و کمبود مواد معدنی هم میکنه که این خیلی آزاردهندست.

اما نگران نباشید چون خیلی راحت میشه این مشکل رو حل کرد تا به وزن موردنظرتون برسید. برای یک افزایش وزن زیبا و سالم یک برنامه غذایی مخصوص لازم دارید که براساس ویژگی‌های بدنی شما تنظیم بشه. اگر در کنار رژیم افزایش وزن از برنامه بدنسازی هم استفاده کنید که دیگه خیلی سریع به وزن ایده‌آل‌تون می‌رسید. مقاله «چاق شدن دو هفته‌ای! راه‌حل‌های اصولی افزایش وزن» فیتامین رو به‌هیچ وجه از دست ندید!

 

بی ام ای بین ۱۸ تا ۲۵ : وزن مناسب

وزن شما کافی و متناسبه و از این بابت به شما تبریک می‌گوییم! شرط می‌بندیم که برنامه غذایی سالمی دارید و به سلامتی خودتون اهمیت زیادی می‌دید.

از نظر این شاخص، شما احتیاج به کاهش یا افزایش وزن ندارید اما از اونجایی که برای سلامتی خودتون ارزش قائلید به شما پیشنهاد می‌کنیم از برنامه ورزشی برای حفظ وزن مناسب و همین‌طور داشتن یک اندام ورزیده و ایده‌آل استفاده کنید.

 

 

بی ام ای بالای ۲۵: اضافه وزن

شما دچار اضافه وزن هستید اما اوضاع خیلی هم بد نیست. چون اضافه وزن شما در این مرحله قابل کنترل است. فقط کافی است برنامه غذایی خودتون را اصلاح کنید و با دمبل‌های ورزشی دوست شوید.

 

بی ام ای بالای ۳۰ چاق

چاقی درجه یک:  شما در معرض خطر بیماری‌های مختلفی قرار دارید و باید تا قبل از این‌که اوضاع بدتر شود، دست‎به‌کار شوید.

چاقی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت نوع ۲، بالارفتن فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسرید را در شما بیشتر می‌کند. به شما جدا توصیه ‌می‌کنیم که همین حالا برنامه کاهش وزن خود را شروع کنید.

چاقی درجه دو: چاقی شما به مرحله خطر رسیده و باید هرچه سریع‌تر برای کاهش وزن و لاغری اقدام کنید.

چاقی درجه سه: چاقیِ مرگ. شما به روش‌های تهاجمی برای کاهش وزن نیاز دارید در غیراین‌صورت در معرض خطر جدی هستید. در این شرایط احتمال بروز خطرات شدید مثل خفگی قطعا در شما وجود دارد.

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!