4 نظر
Sending
User Rating 4.91 (11 vote)
تاثیر هورمون در چاقی

چاقی هورمونی | مشکلاتی که نمی‌گذارد لاغر شویم ولی نمی‌دانستیم

تاریخ انتشار

21 مرداد 1399

تعداد بازدید

824

زمان مطالعه

4 دقیقه

خیلی از اوقات اضافه وزن و چاقی، به اختلالات غدد و مشکلات تنظیم هورمون بازمی‌گردد. دیگر همه ما می‌دانیم که برای لاغر شدن باید کمتر شیرینی بخوریم، سبزی‌جات بیشتری بخوریم و ورزش کنیم. اما پس چرا جواب نمی‌دهد؟

گاهی اوقات هرچقدر هم که کم غذا می‌خوریم باز لاغر نمی‌شویم. گاهی اوقات مدام گرسنه هستیم و نمی‌توانیم جلوی خود را بگیریم. مشکل کجاست؟ 

مشکل چاقی هورمونی است. ما چاق نیستیم چون تنبل هستیم، بلکه این فقط مربوط به چاقی هورمونی و بیماری‌های داخلی است. در این مقاله فیتامین برای ما راه‌حل‌های درمان و کنترل چاقی هورمونی را توضیح می‌دهد. 

پس با دقت بخوانید!

 

 

چگونه مشکل چاقی هورمونی را حل کنیم؟

 

موارد زیر را به دقت بررسی کنید و رعایت کنید. سپس اگر مشکل برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

قدم اول: کم‌کردن مصرف غذاهای قندی و فرآوری شده

 

شیرینی‌های مختلف، غذاهای فست فودی، نوشابه و خیلی غذاهای ناسالم دیگر شاید خوشمزه باشد اما تعادل هورمونی بدن را بهم می‌زند.

برهم خوردن تعادل هورمونی در نهایت برای ما بسیار گران تمام خواهد شد. مصرف قند زیاد شرایطی را در بدن ایجاد می‌کند که در اصطلاح پزشکی به آن «مقاومت انسولین» می‌گویند. مقاومت انسولین نه تنها به اضافه وزن حتی به دیابت نوع2 منجرخواهد شد و کم کم دچار  چاقی هورمونی می‌شویم. 

پس بهترین کار این است که مصرف قندهای طبیعی و مصنوعی را کنترل کنیم.

کاهش میزان شکر و افزایش مصرف سبزی‌جات، میوه‌جات و حبوبات، معجزه می‌کند. می‌توانیم سبزی‌جات را به‌صورت خام یا بخارپز میل کنیم.. چون نیاز به صرف انرژی بیشتری داشته و عمل هضم، زمان و زحمت بیشتری می‌خواهد. در نتیجه بهتر است مصرف سبزی‌جات و سالادها را به برنامه غذایی روزانه‌ خود اضافه کنیم.

 

 

قدم دوم: پروتئین و چربی سالم

یکی از تغییرات مهمی که باید در زندگی‌تان داشته باشید، این است که پروتئین گیاهی مثل حبوبات، عدس و لوبیا را جایگزین پروتئین حیوانی کنید. اگر عادت داشتید همیشه غذاهایتان را با کره طبخ کنید، حالا بهتر است از روغن نارگیل یا روغن زیتون برای پخت‌وپز استفاده کنید.

باید به‌آرامی مصرف کربوهیدرات‌هایی مثل برنج و غلات کامل را به نصف کاهش داده و از روغن‌ها و پروتئین‌های سالم و گیاهی بهره بگیرید تا برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشید.

در صورتی‌که به سمت چربی و پروتئین‌های سالم نروید، شک نکنید که میل شما به خوردنِ کربوهیدرات بیشتر شده و هرچه برای لاغر شدن زحمت کشیده‌اید، از بین خواهد رفت.

 

 

قدم سوم: کم کردن استرس و اضطراب

 

بیایید یک بار برای همیشه تکلیف استرس را مشخص کنیم. وقتی استرس داریم معده ما اسید بیشتری ترشح می‌کند، زودتر گرسنه می‌شویم و هنگام غذا خوردن بدون توجه به مقدار غذا فقط غذا را پایین می‌دهیم.

نتیجه دیگر استرس می‌تواند پرخوری عصبی باشد. وقتی به شدت مضطرب و استرسی هستیم بدون احساس گرسنگی فقط به غذا پناه می‌بریم.

اما این‌ها تنها ربط استرس به چاقی هورمونی نبودند. در حقیقت اضطراب باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. ترشح زیاد این هورمون باعث احساس گرسنگی مداوم، ذخیره شدن چربی زیاد در اطراف شکم پهلو، آهسته شدن سوخت و ساز بدن و حتی مقاومت به انسولین شود. 

اما لطفا با خواندن این مطالب استرس نگیرید! هیچ مشکلی نیست که راه حل نداشته باشد. فیتامین برای ما مقاله جامعی درباره درمان استرس با ورزش نوشته است که کمک کننده است! 

 

 

 

قدم چهارم: خواب کافی و باکیفیت، به اندازه

 

یکی از موارد چاقی هورمونی دیگر به خواب و هورمون خواب مربوط است. اگر برنامه خواب ما بی‌نظم و پراکنده باشد یا خواب ضعیفی داشته باشیم کم کم در معرض چاقی هورمونی قرار می‌گیریم. چطور این اتفاق رخ می‌دهد؟ 

با بهم ریختن خواب و عدم تعادل هورمون خواب (ملاتونین) متابولیسم بدن کُند می‌شود. همچنین دچار استرس و اضطراب می‌شویم و به زودی چاق خواهیم شد. 

 

 

قدم پنجم: ورزش، ورزش، ورزش

فعالیت‌های ورزشی به طور مستقیم روی سلامتی بدن و تعادل هورمونی تاثیرگذارند. یکی از مهم‌ترین تاثیرات ورزش، تنظیم و تعادل هورمون‌های چاقی مثل انسولین و تیروئید است. 

انسولین یکی از هورمون‌هایی است که عدم تعادل آن منجر به بیماری‌های مختلفی مثل دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی و البته چاقی هورمونی می‌شود. همچنین عدم تعادل هورمون تیروئید می‌تواند سوخت و ساز بدن ما را بسیار آهسته کند و تناسب اندام ما را بهم بریزد.

اما خوشبختانه خبر خیلی خوب این است که فعالیت بدنی می تواند به شدت بر سلامت هورمونی تأثیر بگذارد. یک مزیت عمده ورزش توانایی آن در کاهش سطح انسولین و افزایش حساسیت به انسولین است.

ورزش‌های مختلفی مثل ورزش‌های هوازی، تمرینات قدرتی و تمرینات استقامتی می‌تواند به کمک بیاید. ورزش به تعادل هورمونی کمک می‌کند و ما را از خطر حفظ می‌کند.

اگرچه به نظر می رسد ترکیبی از مقاومت و تمرین هوازی بهترین نتیجه را دارد ، اما انجام هر نوع فعالیت بدنی به طور منظم مفید است.

انجام تمرینات قدرتی، ایروبیک، پیاده روی یا سایر اشکال فعالیت بدنی می‌تواند سطح هورمون ها را به گونه ای اصلاح کند که خطر بیماری را کاهش داده، چاقی هورمونی را کنترل کند و از تحلیل توده عضلانی در طی روند پیری محافظت کند.

اگر می‌خواهید خیالتان از بابت تنظیم هورمون‌ها کاملاً راحت باشد و روز به‌روز خوش‌فرم‌تر شوید، باید حداقل یک روز درمیان به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. یادتان باشد که «انجام ورزش منظم و استفاده از یک برنامه ورزشی اصولی، سرمایه‌گذاری روی خودتان است». در این مقاله می‌توانید چند حرکت یوگا را برای تعادل هورمونی بخوانید و استفاده کنید!

با پیروی از برنامه رژیم و ورزش هم‌زمان، سرعتتان دو برابر خواهد شد. ورزش همراه با رژیم یک تیر و دو نشان است، یعنی لاغری، سفت‌شدنِ پوست و عضله‌سازی باهم اتفاق می‌افتد.

برای چربی‌سوز بودنِ ورزش باید تمرینات هوازی را نیز در نظر گرفته و حداقل ۱۰ دقیقه از تمرینتان را صرف انجام ورزش‌های هوازی (دویدن و دوچرخه‌سواری) کنید و سپس به سراغ تمرین با وزنه (برنامه ورزشی شخصی) بروید.

 

برای دریافت برنامه ورزشی کافی است عدد 11 را به شماره 3000602636 بفرستید!

 

قدم بعدی: درمان پزشکی در صورت نیاز

 

هرچند مواردی که نام بردیم بسیار کمک کننده است اما شاید مشکلات هورمونی با این راه‌حل‌ها هم برطرف نشود. گاهی چاقی هورمونی ما با راه‌حل‌هایی مثل کم کردن استرس یا ورزش درمان نمی‌شود چرا که مشکل بسیار ریشه‌ای است. پس در این زمان بهترین کار مراجعه به پزشک و دریافت درمان پزشکی است.

راز لاغری و کاهش وزن فقط مربوط به کم‌خوردن نمی‌شود، گاهی اوقات تنظیم هورمون نیز نقش بسیار مهمی در لاغر شدن ایفا می‌کند. با راهکارهایی که در بالا اشاره شد، هورمون‌هایتان تنظیم شده و می‌توانید در مرحله بعدی به سراغ کم‌کردن میزان کالری مصرفی‌تان بروید و با رعایت رژیم و انجام تمرینات برنامه ورزشی، به سرعت به هدفتان دست یابید.

 

سخن پایانی

راز لاغری و کاهش وزن فقط مربوط به کم‌خوردن نمی‌شود، گاهی اوقات تنظیم هورمون نیز نقش بسیار مهمی در لاغر شدن ایفا می‌کند. با راهکارهایی که در بالا اشاره شد، هورمون‌هایتان تنظیم شده و می‌توانید در مرحله بعدی به سراغ کم‌کردن میزان کالری مصرفی‌تان بروید و با رعایت رژیم و انجام تمرینات برنامه ورزشی، به سرعت به هدفتان دست یابید.

 

برگرفته از وبسایت

healthline

workoutbox

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
Sending
User Review
4.91 (11 votes)
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید
هدا ۲۷ مهر ۱۳۹۹

بسیار علمی و دقیق- من یادداشت کردم

کارشناس فیتامین ۲۸ مهر ۱۳۹۹

خوشحالیم که این مطلب برای شما دوست عزیز مفید بوده 🌷

سیما یاری ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

اخ اخ دقیقا من مشکل چاقیم از هورمونه

کارشناس فیتامین ۲۹ مرداد ۱۳۹۹

امیدواریم به‌زودی به فرم بدنی دلخواهتون برسید 🌷 اگه برای دریافت رژیم غذایی و ورزش اصولی نیاز به مشاوره داشتید می‌تونید عدد 11 رو به شماره 3000602636 بفرستید تا کارشناسان فیتامین با شما تماس بگیرند

×