0

۷ زمانی که ترازو به شما دروغ می‌گوید

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ مدیر سایت 1338 بازدید

ترازو، وسیله فوق‌العاده‌ای برای محاسبه وزن است. بدون اغراق می‌توان گفت که بهترین دوست و همراه شما در طول دوران کاهش وزن همین ترازوی به ظاهر ساده است. البته افراد، تنها وزنشان را با این وسیله محاسبه نمی‌کنند؛ بلکه معیار شکست و پیروزی آن‌ها برای لاغر شدن و کاهش وزن، نظر جناب آقا یا خانم ترازو است. (برای کاهش وزن چقدر ورزش کنیم؟)

نکته مهم در استفاده از ترازو این است که این دستگاه کاربردی، همیشه با شما صادق نبوده و حقیقت را نخواهد گفت. با شناخت کامل ترازو و دانستن این زمان‌های خاص، می‌توانید به بهترین شکل ممکن از ترازو برای رسیدن به هدفتان یعنی کاهش وزن استفاده کنید.

 

۷ زمانی که باید وزن‌کردن را به کلی فراموش کنید

بلافاصله بعد از خوردن غذا

همین الان غذا خوردید و به محض بلند شدن از سفره، روی ترازو می ‌روید. چی؟ ۲ کیلو وزن اضافه کرده‌اید؟ اشتباه نکنید، این نتیجه جذب چربی، بعد از خوردن یک غذای سنگین نیست. زمانی‌که بلافاصله روی ترازو می‌روید حجم خون داخل بدنتان به سبب مقدار غذایی که نوش جان کرده‌اید، بیشتر شده و البته وزن غذایی که داخل شکم شما مشغول هضم شده را هم حساب کنید. (بهترین زمان غذا خوردن برای کاهش وزن سریع)

البته اگر غذایتان سرشار از سدیم یا همان نمک هم بوده باشد، آب بیشتری داخل بدنتان محبوس شده و در نتیجه ترازو وزنتان را بیشتر نشان خواهد داد. در چنین حالتی وزنی که روی ترازو می‌بینید، دائمی نبوده و بعد از چند ساعت به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

در طی چند هفته آغازین ورزش یا رژیم غذایی

زمانی‌که شما ورزش می‌کنید و یا به‌سراغ رژیم‌های غذایی سالم می‌روید، قطعاً در روزهای اول دائماً وسوسه می‌شوید که روی ترازو بروید و ببینید که چقدر پیشرفت داشته‌اید. اگر این کار را انجام دهید، قطعاً از دیدن مقدار کاهش وزنتان تعجب خواهید کرد و بسیار انگیزه می‌گیرید. اگر بعد از چند هفته روی ترازو بروید، دیگر خبری از این کاهش وزن نبوده و بیشتر ناامید خواهید شد. (۱۳ نکته فوق حرفه‌ای برای کاهش وزن)

کاهش وزن زیاد، در هفته‌های اولیه رژیم کاملاً طبیعی است. زمانی‌که شما تازه ورزش و رژیم غذایی را شروع کرده‌اید، کالری دریافتی‌تان از غذاها کاهش خواهد یافت و بدنتان برای تأمین انرژی مورد نیازش به‌سراغ منابع گلیکوژنی (نوعی از کربوهیدرات موجود در عضلات و کبد) می‌رود.

از طرف دیگر گلیکوژن باعث حبس آب در بدنتان می‌شود، که در نتیجه با سوزانده‌شدن آن در هفته‌های ابتدایی، آب ذخیره شده داخل بدنتان از دست می‌رود و قطعاً کاهش وزن قابل توجهی خواهید داشت. نکته مهم این است که کاهش وزن، هیچ ربطی به چربی بدنتان ندارد و نتیجه از دست رفتن آب بدنتان است.

بلافاصله بعد از ورزش

حدوداً یک ساعتی است که برنامه ورزشی‌تان را انجام داده‌اید و بدون اینکه حتی عرقتان را خشک کنید روی ترازو می‌روید تا ببینید چقدر چربی سوزانده‌اید. متأسفانه تصورتان اشتباه است و چربی‌سوزی بلافاصله بعد از ورزش اتفاق نخواهد افتاد. اگر روی ترازو بروید و شاهد کاهش وزن باشید نیز این عدد واقعی نخواهد بود، زیرا آبی است که از طریق تعریق در حین ورزش از دست داده‌اید. به محض اینکه آب بنوشید، دوباره وزنتان به حالت اولیه بازخواهد گشت. (چرا ورزش کلید کاهش وزن است؟)

بلافاصله بعد از نوشیدن آب

همان‌طورکه در مورد قبلی شاهد کاهش وزن با آب بودید، در این مورد نیز بالعکس مورد قبلی با نوشیدن آب نیز شاهد افزایش وزن خواهید بود؛ مثلاً با نوشیدن یک لیوان آب، حدوداً نیم کیلو وزنتان بالاتر خواهد رفت.

درست قبل از رفتن به رختخواب

صبح‌ها بعد از اینکه بیدار می‌شوید، وزنتان را چک می‌کنید و حالا قبل از رفتن به رختخواب نیز می‌خواهید این کار را انجام دهید تا ببینید چقدر در طول روز وزن کم کرده‌اید؛ اما بهتر است دست نگه دارید. اگر چند کیلو وزنتان نسبت به صبح کم یا زیادتر شده باشد، نشانه افزایش یا کاهش وزن نیست؛ بلکه ممکن است به‌خاطر آخرین وعده غذایی، تمرین ورزشی یا آخرین آبی که نوشیدید یا حتی وزن لباس خوابتان باشد.

به خاطر همین است که متخصصان توصیه می‌کنند که برای وزن‌کشی بهتر است هر هفته در یک روز خاص و در یک ساعت و لباس خاص روی ترازو بروید تا بهترین اندازه‌گیری و محاسبه را داشته باشید.

به تازگی صاحب فرزند شده‌اید

چند روزی از اینکه فرزندتان به دنیا آمده نگذشته که تصمیم می‌گیرید به سرعت روی ترازو بروید و ببینید که چقدر کاهش وزن داشته‌اید؛ اما با رفتن روی ترازو و با وجود اینکه مطمئنید که به‌خاطر وزن کودک، جفت، خون از دست‌رفته و مایع آمنیوتیک (کیسه آب) باید خیلی وزنتان کم شده باشد، اما عددی که ترازو به شما نشان می‌دهد واقعا ناامیدکننده خواهد بود. دقت کنید که در زمان بارداری شما بدون تحرک بوده‌اید و تمرکزتان فقط بر روی خوردن غذاهای سالم و مغذی بوده و هیچ توجه خاصی به کاهش وزن نداشته‌اید. (تولد نوزاد سالم با ورزش دوران بارداری)

در زمان قاعدگی

قضیه محاسبه وزن برای خانم‌ها کمی متفاوت است؛ زیرا باید حواسشان باشد که در طول دوره قاعدگی وزنشان دائماً یک یا دو کیلویی نوسان خواهد داشت. این را می‌گوییم که اگر در دوره قاعدگی روی ترازو می‌روید، نگران یک یا دو کیلو اضافه وزن نباشید، این اضافه وزن بعد از پایان قاعدگی از بین خواهد رفت. (بهترین ورزش‌ها برای بهبود درد دوران قاعدگی)

نکته پایانی

باتوجه به مطالبی که در بالا گفته شد، به این نتیجه رسیدیم که ترازو، چندان هم راستگو نبوده و در شرایط خاصی ممکن است دروغ هم بگوید! بنابراین از ترازو فقط به‌عنوان وسیله‌ای برای اندازه‌گیری استفاده کنید و معیار شکست یا موفقیتتان را محدود به عدد روی ترازو نبینید. شاید کاهش سایز قابل توجهی داشته باشید، ولی ترازو عدد ناامیدکننده‌ای را به شما نشان دهد. (موثرترین ورزش‌ها برای کاهش وزن)


www.babycenter.com, accessed on September 23, 2013.

 www.mayoclinic.com, accessed on September 23, 2013.

 www.self.com, accessed on September 23, 2013.

www.webmd.com, accessed on September 23, 2013.

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!