دورکاری ؛ چالش‌ها و فرصت‌های کار کردن در منزل

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ مدیر سایت 331 بازدید

کار کردن در منزل چالش جدید مردم تمام دنیا در سال ۲۰۲۰ شده است! بسیاری از شرکت‌ها و محل کارها حالا به خانه منتقل شده‌اند و تمام کارکنان مشغول به دورکاری هستند. چنین شرایطی معایب و مزایای خودش را دارد و می‌‍توان از چنین شرایطی بهره‌وری بالا داشت یا حتی تلاشمان هدر رود. دورکاری سخت نیست فقط باید حواسمان به نکاتی باشد تا بتوانیم نهایت بازدهی را از این ازمغان کرونایی داشته باشیم و همچنین از سلامت جسم و روح خود هم مراقبت کرده باشیم.

به طور کلی افرادی که دورکاری می کنند، کمتر از دیگران به حفظ سلامتی خودشان اهمیت داده و داشتن سبک زندگی سالم برای شان کار دشواری است؛ در ادامه، شیوه های موثری را برای تناسب اندام و حفظ سلامتی در منزل به شما آموزش خواهیم داد.

 

بزرگترین تفاوت بین کار در خانه و کار در دفتر این است که شما مسئول محیط خود هستید و باید مانند یک کارمند با خود رفتار کنید.

 

تجربه دورکاری با یونی‌فرم اداری!

لازم نیست دقیقا همان لباس رسمی اداری را به تن کنید و مثلا جوراب هم بپوشید، فقط کافی است یک پیرهن اداری بپوشید. همین عمل ساده تغییر لباس برای مغز و ذهن به عنوان سیگنالی مبنی بر بیدار شدن از خواب و انجام کارها تفسیر می‌شود. ماندن در لباس خواب وسوسه‌انگیزتر است یا در پیرهن و شلوار اداری؟! «قدرت پوشش اداری مناسب برای کار کردن در منزل را دست کم نگیرید؛ هدر یوروفسکی بنیانگذار Shatter & Shine  می‌گوید: این کار به ترسیم خط مشی بین بودن در محل کار و بودن در خانه کمک می کند.»

لباس پوشیدن همچنین برای سایر کارهای مبتنی بر ظاهر صدق می‌کند: اول صبح دوش بگیرید، مسواک بزنید و موهای خود را مرتب کنید، و برای شما احساس واقعا در سرکار بودن را تداعی می‌کند, همچنین باعث ایجاد حس اعتماد به نفس و خود مراقبتی در شما ایجاد می‌شود.

این‌کارها فقط برای این نیست که شرایط محل کار خود را در خانه شبیه سازی کنید؛ فقط به این دلیل که شما از خانه کار می‌کنید به این معنی نیست که هیچ کس از محل کار شما را نخواهد دید! ما در سال ۲۰۲۰ هستیم و قرار است همه ما جلسات ویدیویی زیادی داشته باشیم.

 

اتاقی از آنِ خود برای کار!

یکی از چالش‌های بزرگ هنگام دورکاری و کار کردن در منزل جدا کردن محدوده کار از زندگی است. این که کدام فضا را به “محل کار کردن در منزل” اختصاص دهیم برای بعضی افراد بسیار مبهم است و در نتیجه بازده کاری آن‌ها پایین می‌آید در عین حال که آسایش زندگی شخصی را هم مختل می‌کند.

این “فضای کاری” لازم نیست حتما یک اتاق جداگانه باشد، اگر شما هم مثل من در یک آپارتمان کوچک زندگی می‌کنید دفتر خانگی شما می‌تواند گوشه اتاق نشیمن، بالکن یا حتی آشپزخانه باشد؛ فقط باید تا حد امکان از بقیه فضای خانه جدا باشد.

محلی که به کار شما اختصاص می‌یابد باید دارای نور و تهویه کافی باشد؛ اهمیت این کار به این دلیل است که باعث می‌شود شما در ابتدای روز کار را جدی بگیرید و همچنین در پایان ساعت کاری کاملا از محیط کار جدا شوید و با خیال راحت در خانه خود فقط زندگی کنید!

 

انتخاب هوشمندانه صندلی محل کار!

یکی از بزرگترین مزایای کار کردن در منزل داشتن قدرت انتخاب است؛ می توانید در هرجایی که دوست دارید کار کنید، تنها کافی است یک لپ تاپ داشته باشید.

می خواهید پشت میز بنشینید؟ پشت اپن آشپزخانه؟ پشت مبل؟ در رختخواب؟ یا بیرون بر روی بالکن؟ می توانید هر جایی از منزل را تبدیل به دفتر کار خود کنید؛ اما تفاوتی ندارد که کجا دفتر کارتان باشد، در هر صورت باید روی صندلی بنشینید و کارتان را انجام دهید.

قطعاً صندلی های موجود در منزل، راحت تر از صندلی های خشک در سرکار است، اما اولویت را راحتی خودتان در نظر نگیرید، نوعی از صندلی را انتخاب کنید که با آن بهترین وضعیت بدنی را داشته باشید.

بهتر است از صندلی های خمیده (لمیدنی) برای کار استفاده نکنید؛ البته برای تنوع می توانید به صورت ایستاده یا با نشستن بر روی توپ ورزشی کارهای تان را انجام دهید، ما می خواهیم تمام تلاش تان، داشتن حالت بدنی مناسب در حین کار و فعالیت بدنی بیشتر باشد.

 

فعالیت بدنی حین دورکاری

برای افرادی که ایستاده کار نمی کنند، حداقل ساعتی یکبار باید بلند شده و قدم بزنند. مطالعات نشان داده که نشستن های طولانی مدت باعث کاهش متابولیسم بدن شده و به سلامت بدن آسیب جدی می رساند.

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از نشستن های طولانی مدت، استفاده از زمان سنج است؛ حتی می توانید از زمان سنج گوشی یا رایانه استفاده کرده و زمان آن را بر روی یک ساعت تنظیم کنید تا هر موقع صدای زنگ زمان سنج تان را شنیدید، از جای خود بلند شوید.

فقط بلند شدن کافی نیست، چند حرکت ورزشی و کششی را نیز چاشنی این کار کنید؛ حرکت پروانه، بالا رفتن از پله های خانه، حرکت های کششی شانه و پاها و انجام حرکت های یوگا فعالیت‌های بدنی مفیدی برای افزایش متابولیسم فرد خواهد بود.

ما نمی گوییم حتماً این کارها را بعد از بلند شدن انجام دهید، فقط می گوییم تحرک داشته باشید! همین تحرک بسیار کوتاه هم باعث بهبود سلامت ذهنی فرد می شود.

 

برنامه روتین مخصوص روزهای دورکاری

بعد از مدتی کار در منزل رفته رفته تنبل شده و دیگر تحرک نخواهید داشت؛ شاید اوایل لباس مخصوص کار بپوشید و پشت میز کار کنید، اما طولی نخواهد کشید که بلافاصله بعد از بیدار شدن با لباس خواب پشت میز بنشینید و کار کنید.

حتی اصلاً بعید نیست که تلویزیون دیدن را به باشگاه رفتن ترجیح دهید و خانه نشین شوید؛ بارها ممکن است این کار را انجام دهید، برای همین می گوییم که بهتر است برنامه روتینی برای ورزش و تناسب اندام تان هنگامی که دورکاری می‌کنید ترتیب دهید.

سعی کنید دقیقاً سر وقت از خواب بیدار شده و لباس های رسمی تری بپوشید؛ به هیچ وجه ورزش کردن را نیز از برنامه روزانه خود حذف نکنید و اگر به هر بهانه ای این کار را صورت دادید، حتماً خودتان را توبیخ کنید؛ روزی حداقل نیم تا یک ساعت خود را به ورزش اختصاص دهید.

 

حد و مرز کار با زندگی

یکی از مشکلات وسیله های ارتباطی، آسانی استفاده از آنها است؛ برای صحبت کردن با دیگران دیگر نیازی به رفت و آمد ندارید، می توانید هر موقع از روز که خواستید تماس بگیرید و کارتان را انجام دهید (فقط در انتهای شب، مرزی برای تماس های تلفنی تان خواهد بود).

اما این حد و مرز نداشتن ها می تواند تمام روزتان شما را درگیر تماس با دیگران کند و به سلامتی جسمی تان آسیب جدی برساند؛ سعی کنید زمانی که مشغول کار کردن در منزل و انجام دورکاری هستید برای خودتان حد و مرزهایی مشابه مثال های زیر داشته باشید:

آخر هفته ها کار نکنید؛ مگر اینکه مجبور باشید؛

پشت میز کار غذا نخورید (زیرا باعث می شود سریع تر غذا خورده و زودتر چاق شوید)؛

ساعت کارتان را یادداشت کنید (این کار باعث می شود که زمان هایی را فقط مختص کار بدانید و تمرکز کامل داشته باشید).

با تنظیم چنین مقرراتی برای خودتان، دیگر یک وقت خالی برای ورزش کردن خواهید داشت، پس همین امروز دست به کار شده و برنامه ورزشی آنلاین خود را برای تمرین در منزل، در کنار کار تهیه کنید.

 

لینک منبع

http://www.sparkpeople.com

http://www.sparkpeople.com

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

  1. شميلا گفته :
    ۱۹:۲۹ ۱۳۹۶/۰۶/۲۲

    براى من این موضوع خیلى مهم بود ممنونم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!