0

۴ عادت روزانه بدنسازان که باعث عضله‌سازی و چربی‌سوزی می‌شود!

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۱۰ تیر ۱۳۹۷ Ali.kharidar 219 بازدید

تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که عادت روزانه بدنسازان تا چه حد می‌تواند در رسیدنِ آن‌ها به هدفشان یعنی چربی‌سوزی یا عضله‌سازی نقش داشته باشد؟ فیتامین در این مقاله به سراغ حرفه‌ای‌های تناسب اندام و بدنسازی رفته و بهترین درس‌های چربی‌سوزی و عضله‌سازی را جمع‌آوری کرده تا با سرعت بیشتری به هدفمان برسیم. اگر به تازگی برنامه ورزشی گرفته‌اید یا در باشگاه ثبت نام کرده‌اید، حتماً این مطلب دو بخشی از فیتامین را مطالعه کنید تا به قول معروف راه صد ساله را یک شبه بروید.(حقایقی که بدنسازان باید بدانند)

۱ نظریه دکتر چاد واتربری: دوش آب سرد

فواید دوش آب سرد برای همه شناخته شده است، اما دکتر چاد، متخصص عملکرد و قدرت ورزشی، به شنیده‌ها کفایت نکرده و ترجیح داده که شخصاً این موضوع را امتحان کند. برای این کار، او بعد از دوش آب گرم، ۳۰ ثانیه دوش آب سرد می‌گرفت تا ببیند چه تأثیراتی بر روی بدنش دارد.(تأثیر دوش آب سرد بعد از تمرین؛ افسانه یا حقیقت؟)

طبق گفته دکتر چاد، نکته بسیار مهم در تکنیک، فقط رفتن زیر دوش آب سرد نیست؛ بلکه باید بتوانید زیر دوش آب سرد بروید و الگوی تنفسی‌تان تغییر نکند. یعنی نباید زیر دوش نفس‌کشیدنتان تندتر شود و بلکه باید همانند زمانی‌که زیر دوش آب گرم بودید، آرام نفس بکشید. برای رسیدن به این الگوی تنفسی باید مدت زمان بازدمتان (خارج‌کردن هوا از شش‌ها) دو برابر بیشتر از مدت زمان دم (وارد کردن هوا به شش‌ها) باشد؛ برای مثال اگر مدت زمان دم ۲ ثانیه باشد، بازدمتان باید ۴ ثانیه طول بکشد. شاید ابتدا برایتان کار دشواری باشد، ولی با تمرین‌کردن، به این الگوی تنفسی دست پیدا خواهید کرد.

بهتر است ابتدا مدت زمان دوش گرفتن کوتاه باشد و آرام آرام زمان آن را طولانی‌تر کنید. بهترین راه‌حل این است که بعد از سه تا چهار روز ۱۰ ثانیه به مدت زمان رفتن زیر دوش آب سرد اضافه کنید تا نهایتاً به یک دقیقه برسد. البته منظورمان این نیست که هدف نهایی رسیدن به یک دقیقه است، شما باید فراتر از این اعداد و ارقام بروید.

 

به گفته دکتر چاد: «همیشه در برابر سرما کم‌تحمل بودم و پاهایم معمولاً سردتر از همه جای بدنم بود. خوشبختانه بعد از پایان یک دوره یک ماهه و استفاده از آب سرد درمانی، به نتایج زیر دست یافتم که قطعاً برای شما هم جالب خواهد بود»:

۱ دیگر سرما را بهتر از قبل می‌توانستم تحمل کنم و فراری از سرما نبودم.

۲ گردش جریان خونم خیلی بهتر شده بود و خودم این موضوع را متوجه شده بودم، زیرا دیگر پاهایم سرد نبودند.

۳ شب‌ها راحت‌تر می‌خوابیدم و همیشه بعد از باشگاه، با رفتن زیرِ دوش آب سرد، بعد از آب گرم، ریکاوری سریع‌تری را تجربه می‌کردم.

در انتها دکتر چاد واتربری پیشنهاد می‌کند که حتماً دوش آب سرد را امتحان کنید، زیرا با این کار علاوه‌بر بهبود سلامتی، سرعت ریکاوری‌تان نیز افزایش خواهد یافت. این یکی از شگردهایی است که می‌توانید برای رسیدن به هدفتان از آن بهره بگیرید.

 

۲ نظریه دکتر جان: آمادگی از شب قبل

دکتر جان، متخصص عملکرد و قدرت ورزشکاران: اینکه روز انجام تمرینات برنامه ورزشی‌مان به موفقیت دست خواهیم یافت یا نه، کاملاً بستگی به شب قبل و آمادگی پیش از آن دارد. بنابراین من سعی می‌کنم همیشه از شب قبل، لیست کارهایی که باید انجام دهم را آماده کنم. یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای موفقیت می‌توانید در پیش بگیرید، خواب به موقع و سحرخیزی است. می‌توانید صبح‌ها برای خودتان زنگ هشدار خاصی داشته باشید، البته منظورمان زنگ هشدار گوشی نیست! صبح‌ها بوی قهوه یا فکر کردن به یک قهوه داغ می‌تواند زنگِ بیدار باش مخصوص شما باشد. ببینید که چه چیزی باعث افزایش سطح هوشیاری و به کار افتادن فکرتان می‌شود.

به گفته دکتر جان، بهتر است هر شب قبل از خواب، برای خودتان برنامه خاصی داشته باشید تا بدنتان عادت کند که بعد از انجام این برنامه زمان خوابتان رسیده است؛ مثلاً شب‌ها مکمل‌های ویتامین D، منیزیم و روغن ماهی را مصرف کنید و سپس با رفتن زیر دوش آب گرم، بدنتان را متوجه پایان روز کنید. (از معجزه ویتامین ب تا نقش ویتامین د)

نکته دیگر این است که صبح‌ها زود از خواب بیدار شوید و کارهای خود را سرو سامان دهید، تا رأس ساعت مشخصی برنامه ورزشی‌تان را در منزل یا باشگاه شروع کنید. خواب کافی ۹۹ درصد موفقیت بیشتر برایتان به همراه خواهد داشت، بنابراین برای رسیدن به موفقیت، از همین امشب برنامه‌ریزی کنید. (بهترین برنامه ورزشی برای تناسب ‌اندام کل بدن)

 

۳ نظریه مارک داگال: انجام تمرینات یوگا

مارک داگال، بدنساز حرفه‌ای فدراسیون جهانی بدنسازی و تناسب‌اندام: هاتا یوگا تأثیر شگفت‌انگیزی بر روی ترکیب بدنی، ریکاوری، انعطاف‌پذیری و سلامتی‌ام داشته است. به خاطر بدنسازی فرصت نمی‌کنم هر روز تمرینات یوگا انجام دهم، اما به دلایل زیر حداقل هفته‌ای سه جلسه به انجام تمرینات هاتا یوگا می‌پردازم. (۱۰ فایده باورنکردنی یوگا برای بدن)

اتاق بسیار گرم است: در کلاس‌های هاتا یوگا دمای اتاق بسیار بالا است و با ۶۰ دقیقه تمرین یوگا در این اتاق‌ها می‌توانید کاملاً بدن را از طریق تعریق زیاد، سم‌زدایی کرده و نسبت به مقاومت انسولینی نیز مقاوم‌سازی کنید.

ترکیب بدنی فاکتور مهمی است: هاتا یوگا باعث شده تا تمامی تمرینات هوازیِ قدیمی‌ای را کنار بگذارم. از ابتدا هم برای دستیابی به ترکیب بدنیِ فوق‌العاده، طرفدار تمرینات هوازی نبودم و این راهی که به تازگی یاد گرفته‌ام، یعنی همان هاتا یوگا، برایم بی‌نهایت جذاب و خوشایند است.

 

۴ نظریه دانی شوگارت: تمیز کردن محیط

دانی شوگارت (نویسنده سایت بدنسازی تی نیشن): وقتی گذشته خود را به یاد می‌آورم، می‌بینم که بی‌نهایت شلخته و بی‌برنامه زندگی کردم. همیشه ظرف‌ها را کثیف داخل ظرف‌شویی رها می‌کردم و همیشه تپه‌ای از لباس روی زمین برای شستن داشتم تا اینکه خواندنِ مقاله‌ای از یک مجله، زندگی‌ام را به کلی تغییر داد. در این مقاله نوشته شده بود که یک خانه تمیز تا چه حد در رسیدن به اهداف زندگی (بدنسازی) تأثیرگذار است؛‌ این مطلب، بی‌نهایت ذهنم را به خود مشغول کرد.

همچنین در مورد مطالعه‌ای نوشته شده بود که نشان می‌داد تا چه حد محیط در هم ریخته باعث می‌شود تا تصمیم‌های نامناسب بگیرید و حتی غذاهای مضر و کم‌خاصیت مصرف کنید. زمانی‌که خانه‌تان نامرتب باشد، حتی کنترل تغذیه ورزشی‌تان را نیز از دست می‌دهید. (توصیه‌های تغذیه‌ای فیتامین برای قوی‌ترشدن)

بنابراین تصمیم گرفتم تا سبک زندگی‌ام را تغییر دهم و در طول روز منزل را تمیز کنم و ببینم تا چه حد در پیشرفت برنامه ورزشی و رسیدن به تناسب اندام تأثیرگذار است. نتیجه این کار واقعاً شگفت‌زده‌ام کرد، زیرا باعث شده بود تا شخص بسیار منظمی باشم و سر وقت برنامه ورزشی‌ام را دنبال کنم، همچنین در رعایت رژیم غذایی‌ام هوشیارتر باشم.

تمیز نگه‌داشتنِ منزل باعث می‌شود تا احساس کنید، همه چیز تحت کنترل شماست و باید به دنبال دست یافتن به بهترین اندام دنیا باشید.

 

 


لینک منبع

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!