0

۱۶ راز جوانی که بدن سعی دارد به شما بگوید

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ مدیر سایت 484 بازدید

تا به حال به این فکر کرده‌اید که راز جوانی و طول عمر در چیست؟ چطور چینی‌ها و ژاپنی‌ها سالیانِ سال، سالم و سلامت زندگی می‌کنند و بدنشان آخ هم نمی‌گوید؟ فکر می‌کنید اگر بدنتان به زبان می‌آمد، در این مورد چه توصیه و نصیحت‌هایی به شما می‌کرد؟

در این مطلب دو بخشی از فیتامین ۱۶ راز جوانی که همیشه بدنتان سعی دارد به شما بگوید را خواهیم گفت.

 

رازهای جوانی نهفته در بدن

 

می‌توانم شکل مغزت را تغییر دهم

اگر مغز شما قدرت سخن گفتن داشت، بدون شک اولین کاری که شما را به انجام آن تشویق می‌کرد مدیتیشن بود. برطبق مطالعاتی که روی اسکن ام آر آی صورت گرفته، بخشی از مغز که مسئول یادگیری و حافظه شماست بعد از انجام چند ماه تمرینات مدیتیشن به کلی تغییر شکل داده و ضخیم‌تر از گذشته می‌شود.

جالب اینجاست که بعد از تمریناتِ منظم مدیتیشن بخش آمیگدالِ (Amygdala) مغز که مسئول ترس، استرس و اضطراب روزانه شماست، نازک‌تر خواهد شد.

اگر به‌طور خلاصه بخواهیم بگوییم بعد از یک دوره منظم انجام تمرینات مدیتیشن، حالتان بهتر شده و استرس و اضطراب کمتری خواهید داشت.

 

می‌توانم عمرت را زیاد کنم

کافی است در طول روز ذهن مثبتی داشته باشید و شاد زندگی کنید. همین شادیِ شما روی بدنتان هم تأثیر گذاشته و ۷ سالِ ناقابل به عمر شما اضافه خواهد کرد. مطالعات و بررسی‌ها نیز این گفته را تأیید می‌کند، ذهن مثبت عمر را زیاد نموده و شما را جوان نگاه خواهد داشت.

 

امیدوارم دیگر نوشابه نخوری

کافی است روزی یک قوطیِ نوشابه به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا میزان چربیِ ذخیره شده در شکم شما تا ۳ برابر افزایش پیدا کند. برطبق تحقیقی که در تگزاس صورت گرفت افرادی‌که روزانه نوشابه مصرف می‌کردند، در طول ۹ سال تحقیق، ۱٫۵ سانتی‌متر دور شکمشان بزرگ‌تر از کسانی بود که اصلاً اهلِ نوشیدن نوشابه نبودند.

مقاله منتخب: (بهترین برنامه غذایی برای سلامتی و تناسب اندام)

 

سرت را پایین نیاور

تا حالا به این فکر کرده‌اید که اگر ۴ گلوله آهنی به گردنتان آویزان کنید چه اتفاقی می‌افتد؟! سؤال احمقانه‌ای است، مگر نه؟ اما شاید جالب باشد بدانید که شما هر روز این کار را انجام می‌دهید. یعنی وقتی سرتان را برای چک‌کردنِ گوشی پایین می‌آورید، حدود ۳۰ کیلوگرم فشار به گردنتان وارد خواهد آمد!

حالا تصور کنید این کار را چند ساعت در طول روز انجام دهید، فشاری که به گردن و ستون مهره هایتان وارد می شود غیر قابل باور است. اگر ستون فقرات و گردنتان را دوست دارید، کمی سرتان را بالا بیاورید و آن را مقابل صورت بگیرید.

 

در سرما کالری می‌سوزانم

زمانی‌که بدنتان در سرما و هوای سرد قرار بگیرد، هورمون‌هایی ترشح می‌شود که چربی‌های سفید بدن را تبدیل به چربی های قهوه ای می‌کند.

اگر هوا بیش‌ازحد برایتان سرد باشد، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هوای سرد دقیقاً کالری‌سوزی برابر با ۱ ساعت ورزش متوسط خواهد داشت؛ البته این کالری‌سوزی زمانی مفید است که منجربه سرماخوردگی‌تان نشود!

 

قید تمرینات انعطاف‌پذیری را نزنید

از طرفدارنِ ورزش هوازی هستید و به تمریناتِ انعطاف‌پذیری هیچ اهمیتی نمی‌دهید؟ جالب است بدانید که بدنتان با افزایش سن نیاز بیشتری به اکسیر کشش و حرکات کششی خواهد داشت.

تمرینات پیلاتس و یوگا دو گزینه فوق‌العاده برای افزایش انعطاف‌پذیریِ بدنتان است. یادتان باشد که به مرور زمان محدوده حرکتیِ بدن محدودتر شده و انعطاف‌پذیری بدنتان کاهش خواهد یافت.

 مقاله منتخب: (این حرکات کششی تأثیر تمرینتان را بیشتر می‌کند!)

 

مشکلات حافظه‌تان را با پزشک درمیان بگذارید

فقط یک چهارم افراد بالای ۴۵ سال یا سالمند که با مشکل حافظه روبه‌رو هستند، این معضل را با پزشک مطرح می‌کنند. این در حالی است که مابقی آن‌ها فقط سعی در مخفی‌کردن این مشکل دارند.

گاهی اوقات جای هیچ نگرانی نبوده و مشکلات حافظه شما فقط مربوط به کمبود ویتامین ب ۱۲ یا کم کاری تیروئید است. می توانید با گفتن به پزشک و استفاده از قرص به راحتی این مسئله را حل کنید.

 

معده و روده اخلاقتان را عوض می‌کند

معده و روده خانه ۱۰۰ تریلیون میکروب است که بیشتر آن‌ها باکتری‌هایِ خوب و مفید بوده و به هضم غذا کمک می‌کنند. از طرفی هم باکتری‌های بد باعث التهاب معده شده و آن را حسابی به هم می‌ریزند.

مطالعات نشان داده که ارتباط مستقیمی بین باکتری‌های روده و مغز وجود دارد. باکتری‌های مفید باعث ترشح دوپامین و سروتونین شده و شما را شاد نگه می‌دارد.

وقتی گم شوید رادیو را خاموش می‌کنم

ذهن شما دارای قابلیت‌های محدودی است و نمی‌تواند به یک‌باره همه چیز را پردازش کند؛ به‌عنوان مثال زمانی‌که مشغول رانندگی در جاده هستید که آن را عین کف دستتان می‌شناسید، مغز به رادیو گوش می‌دهد، ولی وقتی‌که به خیابان یا جاده نامعلومی برسید به صورت ناخودآگاه، دیگر صدای رادیو را نخواهید شنید!

«مغزتان بابت این‌که بارها بدونِ اجازه رادیو را خاموش کرده از شما عذر خواهی می‌کند.»

 

می‌توانم دیدت را بهتر کنم

زمانی‌که نمی‌توانید نوشته یا تصویری را به‌خوبی ببینید، کافی است چشمانتان را کمی جمع کنید تا دیدتان بهتر شود.

این کار باعث می‌شود تا نور کمتری وارد چشم شده و تمام تمرکز مغز و چشم روی نوشته یا تصویر مورد نظرتان باشد. به همین خاطر با جمع‌کردنِ چشم می‌توانید همه چیز را با وضوحِ بیشتری ببینید.

 

حرف‌زدن با غریبه‌ها حالم را بهتر می‌کند

ارتباط گرفتن یا حرف‌زدن با آدم‌هایِ جدید و ناشناس، حس خوبی به مغز می‌دهد و آن را از روال روزمره خود خارج می‌کند.

کافی است فقط یک گفت‌وگویِ کوتاه و ساده با اطرافیانتان داشته باشید تا به یک‌باره حالتان بهتر شده و انرژیِ بیشتری بگیرید.

 

تکان‌دادن دست‌ها در حین راه رفتن دلیل دارد

تا به‌‌ حال به این مورد دقت کرده‌اید که هنگام راه رفتن، به صورت ناخودآگاه دست‌هایتان را تکان می‌دهید؟! در حالی‌که حتی علت این کار را نمی‌دانید. همین تکان‌دادن دست‌ها در حین راه رفتن، یکی از دلایل اثبات تنبلی شماست.

با تکان‌دادنِ دست‌ها نیاز به انرژیِ کمتری برای راه رفتن خواهید داشت. یعنی اگر دست‌هایتان را در حین راه رفتن، در کنار بدن خود ثابت نگه دارید، حدوداً ۱۲ درصد انرژیِ بیشتری خواهید سوزاند!

 

امیدوارم در حین ورزش تمرینات اینتروال انجام دهید

محبوب‌ترین چربی‌سوزیِ دنیا برای بدن، انجام تمرینات HIIT یا همان اینتروال شدت بالاست. همچنین مطالعات نشان داده که انجام تمرینات با شدت بالا و زمان استراحت کمتر، باعث کاهش فشار و کلسترول خون خواهد شد.

برای دیدنِ این نتیجه فقط کافی است هر از گاهی شدت تمرینتان را تغییر دهید؛ مثلاً ۳۰ ثانیه بدوید، ۲۰ ثانیه با سرعت آرام راه بروید و دوباره ۳۰ ثانیه بدوید. به همین راحتی بدنتان را وارد فاز چربی‌سوزی خواهید کرد.

مقاله منتخب: (بهترین ورزش برای جوان‌ شدن + برنامه تمرینی HIIT)

 

تایپ آهسته‌تر شما را باهوش‌تر می‌کند

با تایپ آهسته‌تر قدرت و مهارت نویسندگی‌تان بیشتر شده و می‌توانید متن‌های بهتر و با کیفیت‌تری بنویسید. مطالعات نشان داده کسانی‌که فقط با یک دست و به آهستگی تایپ می‌کنند، نسبت به افرادی با تایپ سرعتی بالا از واژگان بیشتری در نوشتار خود استفاده می‌کنند.

زمانی‌که انگشتانتان را با سرعت بسیار بالایی روی کیبورد جابه‌جا کنید، مغزتان فقط می‌تواند ۱ کلمه پرتکرار را در گفت‌وگوهای روزانه‌تان به شما پیشنهاد دهد.

 

تاریخ اولین عادت ماهانه خود را به حافظه بسپرید

لابد شما هم این جمله را از مادر و مادربزرگتان شنیده‌اید، روزی که برای اولین‌بار عادت ماهیانه به سراغتان می‌آید، وقتی است که شما دیگر یک خانم بالغ شده‌اید. فقط همین؟! خیر، تاریخ اولین قاعدگی برایتان پیام مهم‌تری به همراه دارد.

برطبق مطالعات صورت گرفته بانوانی که زمان اولین قاعدگی‌شان در ۱۳ سالگی بوده، احتمال بروز حملات قلبی بسیار کمتر از افرادی خواهد بود که تاریخ اولین عادت ماهانه‌شان به زیر ۱۰ سال یا بالای ۱۷سال برمی‌گردد.

مقاله مرتبط: (بهترین ورزش‌ها برای بهبود درد دوران قاعدگی)

 

سیب‌زمینی با پوست می‌خواهم

قرار دادن سیب‌زمینی داخل مایکرویو یا پختنِ کامل آن یکی از بهترین راه‌های طبخ سیب‌زمینی است. وقتی سیب‌زمینی را پوست می‌گیرید و می‌پزید، تقریباً تمام فیبر موجود در آن را دور ریخته و دو سوم ویتامین C موجود در سیب‌زمینی را به سطل زباله خواهید انداخت.

 

نتیجه‌گیری

افراد زیادی در دنیا هستند که حتی در دهه ۵۰ یا ۶۰ از زندگی‌شان هم جوانی و زیباییِ خیره‌کننده‌ای دارند.

امروزه راهکارهای زیادی برای جوان ماندن ارائه می‌شود که تضمینی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین آن‌ها رژیم غذایی سالم و کم‌کالری همراه با تحرک و ورزش است.

اگر شماهم به دنبال اکسیر جوانی هستید، به پیشنهاد متخصصان تغذیه و ورزش از رژیم غذایی دکتر کرمانی و برنامه ورزشی آنلاین فیتامین استفاده کنید.

 

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!