0

۱۰ حرکت فوق‌العاده ورزش در آب و آب ‌درمانی (تصویری)

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ Ali.kharidar 243 بازدید

ورزش در آب و آب درمانی یکی از برنامه‌های تقویتی و ورزشی فوق‌العاده‌ای است که می‌توانید در استخر انجام دهید. بسیاری از فیزیوتراپ‌ها و پزشکان از این تکنیک برای درمان و توان‌بخشیِ بیمارانشان استفاده می‌کنند تا بیمار بتواند دوباره نیرو و قدرت خود را در طی فرآیند درمانی بازیابی کند.

در این مطلب از فیتامین به تعریف فواید و مضرات آب درمانی و ورزش در آب خواهیم پرداخت و در بخش پایانی نیز بهترین حرکات برای آب درمانی را به شما آموزش می‌دهیم.

 

ورزش در آب یا آب ‌درمانی چیست؟

ورزش در آب یا همان آب درمانی (Hydrotherapy) ورزشی آبی است که برای توان‌بخشی و تقویت عضلات ضعیف‌شده استفاده می‌شود؛ اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چرا باید این ورزش را در آب انجام داد؟!

نکته مهم این‌جاست که وقتی تا گردن داخل آب می‌روید، فشار وارد شده روی مفاصلتان کم شده و مفصل‌هایتان فقط ۱۰ درصد وزن بدنتان را باید تحمل کنند که این واقعاً فوق‌العاده است. بنابراین قدرت شفابخش آب باعث می‌شود تا:

 

  • نیروی جاذبه کمتری روی شما بوده و مفاصلتان فشار کمتری را تجربه می‌کنند؛
  • به‌خاطر گرم‌بودنِ آب داخل استخر، عضلات شل شده و محدوده حرکتی‌تان بیشتر می‌شود؛
  • به افزایش توان بدنی هنگام انجام تمرینات ورزشی کمک زیادی خواهد کرد؛
  • در حین راه‌رفتن، کشیدن و حرکت‌کردن، آب از شما حمایت کرده و در نتیجه می‌توانید روی قوی‌کردنِ عضلات و مفاصلتان کار کنید.

 

ورزش در آب و آب درمانی چه فوایدی دارد؟

  • کاهش استرس؛
  • افزایش قدرت قلب و شش‌ها؛
  • بهبود سطح تناسب اندام و استقامت بدنی؛
  • کاهش التهابات و بهبود جریان خون در بدن؛
  • افزایش محدوده حرکتی و انعطاف‌پذیریِ بدن؛
  • افزایش قدرت عضلانی و خوش‌فرم‌شدنِ عضلات.

 

ورزش در آب برای چه افرادی مفید است؟

به‌طورکلی این نوع ورزش برای همه حتی افراد سالم و دارای تناسب اندام نیز مفید خواهد بود. اما بعضی از افراد می‌توانند فایده بیشتری از این تمرینات ببرند:

  • افراد آسیب‌دیده، کم‌توان، مبتلا به آرتروز زانو و گردن، دیسک کمر یا کسانی‌که تعویض مفصل داشته‌اند و یا می‌خواهند بدنشان درد کمتری داشته باشد می‌توانند از این تمرینات بهره ببرند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با پزشک یا فیزیوتراپ مشورت کنید.

 

مقاله منتخب: (۵ حرکت ورزشی برای بهبود آرتروز زانو)

 

در آب‌ درمانی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

هرگاه در حین ورزش‌کردن داخل آب و آب درمانی یکی از علائم زیر را داشتید، بهتر است دیگر ورزش نکرده و در مورد آب درمانی با پزشک یا غریق‌نجات صحبت کنید:

  • سرگیجه؛
  • حالت تهوع؛
  • قرمز شدن صورت یا رنگ‌پریدگی؛
  • احساس ناگهانی خستگی یا ضعف؛
  • تنگی نفس یا سخت نفس کشیدن؛
  • درد و فشار در قفسه سینه یا بالاتنه؛
  • افزایش یا کاهش غیرطبیعی ضربان قلب.

 

چند حرکت مخصوص ورزش در آب و آب ‌درمانی

حرکت خم‌کردن زانو

 

نحوه صحیح انجام حرکت

  • داخل استخر بروید؛
  • صاف ایستاده و پای راست خود را از زانو به سمت عقب خم کنید؛
  • چند ثانیه در همین وضعیت باقی بمانید؛
  • پای خود را به حالت اولیه بازگردانده و سپس حرکت را با پای دیگرتان نیز تکرار کنید؛
  • حرکت را به‌آرامی ۱۵ بار تکرار کنید.

 

حرکت تاب‌دادنِ پاها داخل آب

نحوه صحیح انجام حرکت

  • صاف بایستید و دستتان را به لبه یا میله استخر بگیرید؛
  • پای راست خود را بالا آورده و به سمت عقب و جلو تاب دهید؛
  • حدوداً ۱۵ تا ۲۰ بار این حرکت را تکرار کرده و سپس با پای دیگر خود حرکت را انجام دهید.

 

حرکت چرخش پا داخل آب

نحوه صحیح انجام حرکت

  • کنار دیوار استخر بایستید و دستتان را به دیواره آن بگیرید؛
  • پای راست خود را جلو آورده و شروع به چرخاندنِ پایتان به سمت چپ و راست کنید؛
  • حداقل ۱۵ بار این حرکت را تکرار کرده و سپس با پای دیگر این حرکت را انجام دهید.

 

حرکت درجازدن در آب

نحوه صحیح انجام حرکت

  • بایستید و شروع به درجازدن داخل آب کنید؛
  • سعی کنید در حین انجام حرکت، صاف بایستید و سرتان را بالا نگه دارید؛
  • حداقل ۳۰ ثانیه این تمرین را ادامه داده و بعد از کمی استراحت دوباره آن را تکرار کنید.

 

حرکت به طرفین با کمک دست‌ها

نحوه صحیح انجام حرکت

  • داخل استخر صاف بایستید؛
  • دست‌هایتان را از پهلوها بالا آورده و هم‌زمان با راه‌رفتن داخل آب (به پهلو)، آن‌ها را جلو و پشت سر خود ببرید؛
  • یک‌بار به سمت راست خود حرکت کرده و دفعه بعد به سمت چپ حرکت کنید.

 

حرکت بالا آوردن دست‌ها از پهلو

نحوه صحیح انجام حرکت

  • صاف بایستید و دست‌هایتان را تا ارتفاع شانه بالا ببرید؛
  • ۱۰ ثانیه در همین وضعیت مانده و سپس دست‌هایتان را پایین بیاورید؛
  • حداقل ۲۰ بار این حرکت را داخل آب انجام دهید.

 

حرکت شنا در آب

نحوه صحیح انجام حرکت

  • داخل آب استخر، کنار میله بایستید؛
  • دست‌هایتان را به میله گرفته و با خم‌کردنِ آرنجتان سعی کنید داخل آب حرکت شنا انجام دهید؛
  • دوباره آرنجتان را صاف نموده و خود را به سمت بالا بکشید.

 

حرکت چرخش کل بدن

نحوه صحیح انجام حرکت

  • داخل استخر ایستاده و پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید؛
  • دست‌های خود را بالا آورده و مقابل بدنتان بگیرید؛
  • بدن، سر و دست‌هایتان را به سمت راست بچرخانید؛
  • چند ثانیه در همین حالت باقی مانده و سپس به سمت مخالف بچرخید.

 

حرکت بالا آوردن پا

نحوه صحیح انجام حرکت

  • پشت به میله لبه استخر ایستاده و با دست‌هایتان میله را بگیرید؛
  • به‌آرامی پای راست خود را از مقابل به سمت بالا آورده و چند ثانیه در همین حالت نگه دارید؛
  • حال این‌بار پای چپ خود را بالا ببرید؛
  • حداقل ۱۵ بار این حرکت را با هر پای خود تکرار کنید.

 

حرکت راه‌رفتن به سمت عقب

نحوه صحیح انجام حرکت

  • به‌آرامی بدون این‌که بدنتان را خم کنید، داخل آب به سمت عقب حرکت کنید؛
  • سعی کنید در هنگام حرکت دست‌هایتان را نیز تکان داده و همه عضلاتتان را به حرکت درآورید؛
  • حداقل ۳۰ ثانیه به سمت عقب رفته و سپس به سمت جلو حرکت کنید.

 

نتیجه‌گیری

همیشه منظور از ورزش در آب شنا نیست؛ بلکه شما می‌توانید در استخر راه بروید، پیاده‌روی کنید و نرمش‌های سبک و ایروبیک انجام دهید. ورزش در آب یا آب درمانی یکی از روش‌های رایج برای تسکین و درمان بیماری‌های مفصلی است.

اگر ورزش در آب یا آب درمانی به‌طور صحیح و اصولی انجام گیرد،‌ باعث افزایش‌ انعطاف‌پذیری، قدرت عضلانی، استقامت بدنی و بهبود درد در افراد آسیب‌دیده، کم‌توان، مبتلا به آرتروز زانو و گردن، دیسک کمر می‌شود.

در این مطلب از فیتامین علاوه‌بر بررسی فواید آب درمانی و نکاتی در مورد ورزش در آب، به معرفی چند حرکت فوق‌العاده برای ورزش در آب و آب درمانی نیز پرداخته شده است.

 

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!