0

۹ ماده غذایی کم کالری و سیرکننده که اصلاً چاقتان نمی‌کنند!

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی تغذیه ورزش, ورزش، تغذیه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ Ali.kharidar 167 بازدید

یافتن غذای کم کالری یا صفر کالری یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های فردی است که به‌تازگی رژیم خود را شروع کرده است. از طرف دیگر غذاهای زیادی با کالری کم داریم که با خوردنشان هیچ احساس سیری نداشته و شاید حتی گرسنه‌ترتان هم بکند! پس باید دنبال غذاهای سیرکننده و کم کالری باشید.

خوشبختانه فیتامین غذاهایی را سراغ دارد که نه‌تنها کم کالری بوده بلکه کالری نزدیک به صفر داشته و حسابی سیرتان می‌کند. در ادامه این مطلب تمامی این غذاهای رژیمی را به شما معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها در رژیمتان جلو بیفتید.

سبزی‌جات و میان‌وعده‌های کم کالری

۱٫ مارچوبه

مارچوبه یکی از سبزی‌جاتی است که در رنگ‌های سبز، سفید و بنفش وجود دارد و همه رنگ‌های آن سالم و پر از خاصیت است. البته مارچوبه بنفش دارای ماده‌ای با نام آنتوسیانین است که می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.

جالب است بدانید که یک فنجان پُر مارچوبه (۱۳۸ گرم) حدوداً ۲۷ کالری داشته و سرشار از ویتامین K و اسید فولیک است.

۲٫ چغندر

چغندر جزء ریشه گیاهان محسوب می‌شود و معمولاً دارای رنگ قرمز یا بنفش است. یکی از فواید فوق‌العاده و معجزه‌آسای چغندر، کاهش فشار خون است. مصرف یک فنجان چغندر (۱۳۶ گرم) تنها حدود ۵۹ کالری داشته و %۱۳ آن را پتاسیم تشکیل می‌دهد.

۳٫ کلم بروکلی

به جرئت می‌توان گفت که کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین سبزی‌جات موجود روی کره زمین است. این سبزی مقوی از خانواده کلم‌پیچ‌ها بوده و علاوه‌بر کم کالری بودن، یکی از سلاح‌های مبارزه با سرطان است.

یک فنجان (۹۱ گرمی) کلم بروکلی فقط ۳۱ کالری داشته و %۱۰۰ آن حاوی ویتامین C است، یعنی ویتامینی که در طول روز حسابی به آن نیاز دارید.

۴٫ آب قلم گوسفند و گاو

شما می‌توانید با استخوان گاو، گوسفند و حتی مرغ برای خودتان عصاره قلم درست کرده و با اضافه‌کردنِ سبزی‌جات، آن را طعم‌دار کنید. سپس با درست‌کردنِ یک سوپ خوشمزه یا میل‌کردن عصاره آن کاملاً پرانرژی و سیر شوید.

مقدرا کالری عصاره قلم کاملاً بستگی به نوع استخوان دارد، اما به‌طور کلی یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) حدوداً ۷ تا ۱۲ کالری خواهد داشت.

۵٫ کلم بروکسل یا فندقی

کلم بروکسل یا فندقی، بیش‌ازحد کوچک اما بی‌نهایت مغذی است. شما می‌توانید هرچقدر که بخواهید این سبزی را به‌صورت پخته و یا خام میل کنید.

این نوع کلم سرشار از ویتامین C بوده و خوردنِ آن یکی از راه‌های مبارزه با آسیب‌دیدگی DNA خواهد بود! برای کالریِ مصرفی آن نیز نیازی نیست که نگران باشید، چون یک فنجان (۸۸ گرم) از این سبزیِ مغذی فقط ۳۸ کالری دارد.

۶٫ هویج

مشهورترین و سرشناس‌ترین سبزیِ دنیا هویج نارنجی رنگ است؛ البته این سبزی در رنگ‌های دیگری مثل سفید، قرمز و یا حتی بنفش هم وجود دارد.

اکثر مردم بر این باورند که خوردنِ هویج باعث تقویت چشم شده و شماره چشمشان را پایین می‌آورد، البته این تفکر چندان هم اشتباه نیست. هویج سرشار از بتاکاروتن بوده و بعد از خوردنِ آن، تبدیل به ویتامین A می‌شود که برای سلامتی چشم‌ها ضروری است.

مصرف یک فنجان هویج (۱۲۸ گرم) دارای مجموع ۵۳ کالری بوده و ویتامین A موجود در آن بیش از %۴۰۰ است.

۷٫ قهوه، دمنوش و آب‌ گازدار

بعضی از نوشیدنی‌ها مثل قهوه تلخ، دمنوش‌های گیاهی و آب کالری بی‌نهایت کمی دارند و در صورتی‌که به آن‌ها شیر یا شکر اضافه نکنید، جزء غذاهای با کالری صفر به حساب می‌آیند.

آب کربناته یا همان آب گازدار نیز بدون کالری بوده و جالب است بدانید که یک فنجان قهوه (۲۳۷ گرم) فقط ۲ کالری دارد. در نتیجه بهتر است به جای مصرف نوشیدنی‌های سرشار از شکر، با اضافه‌کردنِ این نوشیدنی‌های کم کالری به برنامه‌تان، رژیمتان را اثربخش‌تر کنید.

۸٫ ذرت بوداده

اگر نگاهی به مواد غذایی با فیبر بالا بیندازید، پاپ کورن یا همان ذرت بوداده خودمان در صدر جدول است! ذرت، میان‌وعده‌ای فوق‌العاده خوشمزه و پرخاصیت است که خوشبختانه کالری کمی هم دارد.

شما می‌توانید یک فنجان پُر ذرت بوداده را با خیال راحت میل کنید و در عین حال فقط ۳۱ کالری دریافت کنید! از طرفی با خوردنِ همین یک فنجان ذرت بوداده %۵ از نیاز بدنتان به فیبر را تأمین کرده و تا چند ساعت احساس سیری خواهید داشت.

ذرت بوداده با وجود این‌که جزء میان‌وعده‌ها به شمار می‌رود، با سرعت بسیار کمی در معده هضم شده و باعث می‌شود تا مدت طولانی سیر بمانید. البته منظورمان ذرت بوداده‌های بسته‌بندی و فراوری‌شده نیست، بنابراین بهتر است که خودتان این خوراکی خوشمزه و کم‌کالری را در منزل تهیه کنید.

۹٫ شلغم

شلغم ریشه سبزی‌جات سفید بوده و دارای خواص بسیار زیادی است. این سبزیِ پرخاصیت فقط برای دوران سرماخوردگی‌تان کاربرد ندارد، بلکه می‌توانید از آن در تهیه انواع سوپ و خورشت نیز استفاده کرده و بعد از خوردنِ ۱۳۰ گرم شلغم، فقط ۳۷ کالری دریافت کنید. با این کار حتی زودتر از قبل هم سیر خواهید شد که این امتیاز بزرگی برای افرادی است که رژیم می‌گیرند.

چند مواد غذایی با کالری منفی

اگر دقت کرده باشید بیشتر خوردنی‌های کم کالری یا به اصطلاح کالری منفی، جزء میوه‌ها و سبزی‌جات با آب بالا هستند؛ مثال‌های زیر می‌تواند در تصمیم‌گیری و انتخاب غذاهایتان کمک زیادی بکند.

  • کرفس: هر فنجان (۱۰۰ گرم) دارای ۱۴ کالری و %۹۵ آب
  • هویج: هر فنجان (۱۳۰گرم) دارای ۵۲ کالری و %۸۸ آب
  • کاهو: هر فنجان (۳۵ گرم) دارای ۵ کالری و %۹۵ آب
  • کلم بروکلی: هر فنجان (۹۰ گرم) دارای ۳۱ کالری و %۸۹ آب
  • گریپ‌فروت: هر فنجان (۲۳۰ گرم) دارای ۶۹ کالری و %۹۲ آب
  • گوجه: هر فنجان (۱۸۰ گرم) دارای ۳۲ کالری و %۹۴ آب
  • خیار: هر فنجان (۵۰ گرم) دارای ۸ کالری و %۹۵ آب
  • هندوانه: هر فنجان (۱۵۰ گرم) دارای ۴۶ کالری و %۹۱ آب
  • سیب: هر فنجان (۱۱۰ گرم) دارای ۵۳ کالری و %۸۶ آب

نتیجه‌گیری

در این مطلب از فیتامین ۹ ماده غذایی کم کالری و صفر کالری معرفی شد. همچنین به این نتیجه رسیدیم که هرچقدر میزان آب یک ماده غذایی بیشتر باشد، کالری آن کمتر بوده و منفی‌تر خواهد بود. شما با استفاده از همین تکنیک طلایی می‌توانید خودتان کالری فرضی مواد غذایی اطرافتان را به صورت چشمی تخمین بزنید و از خوردنِ مواد غذایی پرکالری صرف‌‌ِنظر کنید.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!