0

با کنار گذاشتن ورزش در ماه رمضان چه اتفاقی می‌افتد؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۸ خرداد ۱۳۹۸ Ali.kharidar 81 بازدید

کنار گذاشتن ورزش در ماه رمضان برای ورزشکاران چه عواقبی دارد؟ شاید شما هم مثل خیلی از افراد دیگر ورزش‌کردن در ماه رمضان را مضر می‌دانید و بر این باورید که اگر در این ۳۰ روز تمرین نکنید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید، اما آیا دقت کرده‌اید که وقتی برنامه ورزشی و تمرینات هوازی و قدرتی را برای یک ماه کنار می‌گذارید، واقعاً چه اتفاقی برایتان می‌افتد؟ در این مطلب از فیتامین به بررسی کنار گذاشتن ورزش و تمرینات در ماه رمضان پرداخته شده است.

 

با توقف برنامه ورزشی در هرروز هفته چه اتفاقاتی می‌افتد؟

در این قسمت از مقاله می‌خواهیم ببینیم که بعد از گذشت هر روز از توقف تمرینات ورزشی، دقیقاً چه اتفاقی برای بدنتان خواهد افتاد و باید توقع چه چیزی را داشته باشید.

سه روز ورزش‌نکردن: تغییرات داخلی در بدنتان رخ می‌دهد که شما متوجه نخواهید شد. اگر رژیم غذایی‌تان را در این سه روز تغییر ندهید، وزنتان تغییری نخواهد کرد.

 

ده روز ورزش‌نکردن: به نقطه مهم و سرنوشت‌سازی رسیده‌اید. حالا آرام آرام فرم عضلاتتان تغییر می‌کند و آتروفی (تحلیل رفتن) عضلاتتان شروع می‌شود؛ البته این تغییرات همچنان قابل مشاهده نخواهد بود.

 

دو هفته ورزش‌نکردن: دو هفته گذشته و دیگر قدرت بدنی‌تان در حال کم‌شدن است، این‌جاست که از بین‌رفتنِ توده عضلانی آغاز شده و متوجه بروز تغییراتی در عضلات خود خواهید شد.

البته اگر تمریناتتان فقط هوازی بوده، در این مرحله تغییر خاصی حس نخواهید کرد، زیرا عضله‌سازی نداشته‌اید. شاید بخواهید برای تست قدرت عضلانیِ خود، دمبل‌های قبلی‌تان را در دست بگیرید و ببینید چقدر قدرتتان کم شده؛ اما این تازه شروع همه چیز است.

 

سه هفته ورزش نکردن: خب حالا به‌سراغ وسایل بدنسازی و وزنه‌تان بروید و ببینید که تا چه حد بدنتان ضعیف‌تر شده است. حتی اگر فقط تمرینات هوازی کار می‌کردید نیز متوجه می‌شوید که دیگر در میانه راه کم می‌آورید و قدرت همیشگی را برای ادامه تمریناتتان ندارید.

 

چهار هفته ورزش‌نکردن: اگر بخواهید دوباره ورزش کنید و برنامه ورزشی‌تان را ادامه دهید، قطعاً می‌بینید که نفس و توانِ قبل را ندارید و حس شخصی به شما دست خواهد داد که به‌تازگی ورزش‌کردن را از صفر شروع کرده است.

 

شش هفته ورزش‌نکردن: اثر ورزش‎نکردن، کاملاً در هفته ششم خودش را نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که در هنگام شروع تمریناتتان احساس خستگی خواهید داشت، اما اگر ورزش را از سبک‌ترین حالت شروع کنید، شاید هنوز هم قدرت داشته باشید.

 

شش تا هشت هفته ورزش‌نکردن: خب، حالا شاهد از دست رفتنِ قدرت بدنی‌تان خواهید بود. حرکاتی که انجام آن تا پیش از این برایتان کار راحتی بود، دیگر چالش‌برانگیزترین کار دنیا خواهد شد.

 

در ماه رمضان چه ورزش‌هایی انجام بدیم؟

  • دویدنِ آهسته؛
  • دوچرخه‌سواری؛
  • پیاده‌روی سریع؛
  • تمرینات قدرتی سبک.

 

چگونه در ماه رمضان ورزش را ادامه دهیم؟

  • زمان انجام تمریناتتان را کم کنید؛
  • ورزش‌ها و تمرینات سبک انجام دهید؛
  • شدت تمرینات ورزشی‌تان را کاهش دهید.
  • زمان مناسبی را برای ورزش انتخاب کنید؛ مثلا یک یا دو ساعت بعد از افطار.

 

توقف ورزش در ماه رمضان تا چه حد نگران‌کننده است؟

درست است که فرصت زیادی را از دست داده‌اید و بدنتان قدرت و نیروی قبلیِ خود را ندارد، اما یادتان باشد که در هیچ شرایطی نباید ورزش را کنار بگذارید.

ورزش‌کردن، حکم یک سرمایه‌گاریِ بزرگ و مهم را دارد؛ هرچقدر که زمان و هزینه صرف آن کنید، در آینده تمام این‌ها جبران خواهد شد.

قطعاً همه سعی و تلاشتان به هدر نرفته و می‌توانید دوباره به روزهای رؤیایی‌تان بازگردید. پیشنهاد فیتامین این است که حتماً از ۳۰ روز طلاییِ ماه مبارک رمضان برای چربی‌سوزی و عضله‌سازی استفاده کنید. بازهم این نکته را یادآور می‌شویم که عضلات هم حافظه دارند و می‌دانند شما روزی ورزش می‌کردید.

تغذیه ورزشی در ماه رمضان باید چگونه باشد؟

  • نوشیدنِ آب کافی؛
  • پرهیز از غذاهای سرخ‌کردنی و پرنمک؛
  • مصرف کربوهیدرات در وعده سحر برای انرژیِ بیشتر؛
  • پرهیز از نوشیدن چای و قهوه به مقدار زیاد به دلیل کاهش آب بدن.

 

نتیجه‌گیری

روزه‌داری باعث حفظ سلامت و شادابی جسمی و روحی می‌شود. ورزش‌کردن در ماه رمضان نیز اگر به‌صورت اصولی و زیر نظر کارشناسان انجام گیرد، بدونِ هیچ آسیبی باعث کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود. انجام ورزش در این ماه سوخت‌وساز بدن را افزایش داده و از ذخیره چربی در بدنتان جلوگیری می‌کند.

ورزش‌کردن بهترین راه برای حفظ سلامت و تناسب اندام است. توقف تمرینات در ماه رمضان نگران‌کننده نیست، اما وقتی بعد از ماه مبارک تمریناتتان را دوباره شروع کنید متوجه خواهید شد که توان بدنی و عضلانی‌تان تا چه حد کم شده است. پس هیچ‌گاه ورزش را کنار نگذارید.

در ماه رمضان نیز با رعایت نکات تغذیه‌ای و تمرینی می‌توانید شاهد چربی‌سوزی و کاهش وزن باشید. بهتر است که در ساعاتی ورزش کنید که انرژیِ بیشتری دارید. لازم است که آب کافی بنوشید و از غذاهای سرخ‌کرده نیز پرهیز کنید.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!