0

کلاژن چیست؟ آیا برای بدن مفید است؟

دسته بندی ها : مکمل ها, ورزش، تغذیه ۳ شهریور ۱۳۹۸ Ali.kharidar 485 بازدید

کلاژن چیست؟ آیا برای بدن مفید است؟شاید شما هم با شنیدن کلمه کلاژن ناخودآگاه به پوست صورتتان فکر کنید. اما خب تعریف دقیقی از کلاژن نداشته باشید. کلاژن اصلی‌ترین و بیشترین پروتئین موجود در بدن است که باعث جوانی پوست و سلامت استخوان‌ها می‌شود.

اما آیا می‌دانید که این ماده دقیقاً چه تأثیری روی پوست و سایر قسمت‌های بدن دارد؟ با توجه به این‌که مکمل‌های کلاژنی طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند، آیا کارشناسان هم تأثیر آن‌ها را تأیید می‌کنند؟ با این مطلب از فیتامین همراه باشید تا همه چیز را درباره این ماده پر رمزوراز باهم بررسی کنیم.

کلاژن چیست و کمبود آن چه تأثیری بر بدن می‌گذارد؟

این ماده یکی از بیشترین پروتئین‌ها در بدن ما (پوست، مفاصل استخوان و ماهیچه‌ها) است و مثل چسب، قسمت‌های مختلف بدن را در کنار هم قرار می‌دهد و باعث استحکامشان می‌شود.

این ماده به پوست، مو، رباط‌ها و تاندون‌ها انعطاف‌پذیری می‌بخشد و آن‌ها را قوی و ساختاربندی می‌کند. با بالارفتنِ سن، کلاژن هم تا حدی از دست می‌رود و تولید این ماده در بدن کم می‌شود. این موضوع باعث چین‌وچروک، شل‌شدنِ پوست و ضعیف‌ترشدنِ غضروف‌ها می‌شود.

بررسی علمی و پیچیده‌تر کلاژن

کلاژن از تعداد زیادی آمینواسید به نام‌های گلیسین، پرولین، الانین، هیدروکسی پرولین و گلوتامیک اسید تشکیل شده است. یک مولکول کلاژن از سه زنجیره پروتئینی تشکیل شده که به دور یکدیگر پیچیده‌اند.

  • مولکول‌های این ماده به شکلی ویژه کنار یکدیگر به‌صورت منظم قرار می‌گیرند و ریزرشته را می‌سازند. تعداد زیادی از ریزرشته‌ها به دور همدیگر می‌پیچند تا این ماده را تشکیل دهند.

 

  • کلاژن هیدرولیزشده و پپتیدهای کلاژنی قطعه‌های کوچک‌تری از این ماده هستند که نسبت به انواع دیگر کلاژن هضمشان ساده‌تر است. این ماده هم مثل پروتئین‌های دیگر قابلیت تجزیه‌شدن به آمینواسید توسط آنزیم‌های موجود داخل شکمی را دارد. این آمینواسیدها به‌وسیله سیاه‌رگ دروازه‌ای از راه خون وارد کبد می‌شوند.

 

  • هر مقدار از این آمینواسیدها که در کبد مورد استفاده قرار نگیرد، دوباره به جریان خون برمی‌گردد تا مورد استفاده اعضای دیگر بدن قرار گیرد. فرقی ندارد که چه نوع کلاژنی مصرف کرده باشید، گلاتین ژلاتین ماده‌ای جامد نیمه‌شفاف، بی‌رنگ، ترد و کمابیش بی‌مزه است که از کلاژن درون پوست و استخوان جانوران به‌دست می‌آید یا کلاژن هیدرولیزشده پپتیدهای کلاژن هردو نوع این کلاژن‌ها به آمینواسیدها و بلوکه‌های اصلی تمامی پروتئین‌ها تجزیه می‌شوند.
  • چرا این موضوع مهم است؟ خب، این مثل این نیست که گلبول‌های کلاژن در جریان خونتان شناور باشند و حفره‌های شکمی‌تان را پرکنند یا پف زیر چشمتان را جمع کنند. درحقیقت چیزی که اتفاق می‌افتد این است که، با کمک ویتامین C، سلول‌های شما با کمک آمینواسیدهای موجود کلاژن می‌سازند.

 

  • اما هنوز هم مصرف کلاژن قابل هضم اهمیت دارد، چون خوردن این ماده باعث می‌شود شما آمینواسیدی که برای ساخت و بازیابی بافت اصلیِ آن مثل پوست، مو، تاندون‌ها و استخوان‌ها و غضروف‌ها مصرف می‌شوند را در اختیار بدنتان قرار دهید.

 

چه غذاهایی کلاژن‌ساز است؟

مصرف مواد غذایی سالم، بهترین راه برای کلاژن‌سازی است. یکی از منابع عالی، آب استخوان است که از جوشاندنِ استخوانِ مرغ به‌دست می‌آید.

اگر می‌خواهید از تأثیرات مثبت این ماده فوق‌العاده برخوردار شوید، باید روزانه ۲٫۵ گرم از این ماده مصرف کنید. همچنین بقیه پروتئین مورد نیاز بدنتان را از راه مصرف تخم‌مرغ، سویا، ماهی، سیر، چای سفید، مرکبات، انواع توت‌ها، سبزی‌جات قرمز و نارنجی‌رنگ و سبز تیره، سینه مرغ و حبوبات تأمین کنید. البته اگر  گیاه‌خوار هستید مصرف سویا، حبوبات، نخود، عدس و غلات سبوس‌دار را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

چگونه از تخریب کلاژن جلوگیری کنیم؟

برای این‌که به سلامتیِ پوست و بدنتان کمک کنید و از تخریب این پروتئین مهم جلوگیری کنید لازم است که اول از همه سبک زندگی‌تان را کمی تغییر دهید مثلاً:

  • نور خورشید مفید است، اما به اندازه. یادتان باشد که بیش‌از اندازه در معرض نور خورشید قرار نگیرید؛
  • تا جایی که می‌توانید از مصرف شکر و کربوهیدارت‌های تصفیه‌شده پرهیز کنید؛
  • سیگار را برای همیشه از زندگی‌تان حذف کنید. چون باعث کاهش تولید این ماده پروتئینی و ایجاد چین‌وچروک می‌شود.

خوب است بدانید که در ۴۰ سالگی، کلاژن تولیدی سریع‌تر از میزان مورد نیاز بدن مصرف می‌شوند و بیست سال بعد از آن نیمی از این ماده داخل بدن دیگر به‌طور کلی از بین رفته است.

خبر خوب این است که شما می‌توانید از مکمل‌های کلاژنی استفاده کنید تا ذخایر بدنتان را دوباره به‌دست آورید. در ادامه با نظریه‌هایی در مورد تأثیر مکمل‌های کلاژنی آشنا خواهید شد.

 

تأثیر مکمل‌های کلاژنی بر پوست و بدن

 

۱ باعث جوان‌سازی پوست می‌شود

هرچه سن بالاتر می‌رود تولید کلاژن کم می‌شود و باعث پیدا شدنِ خطوط و شکنندگی در پوست می‌شود. مصرف انواع مکمل‌ به شکل چشمگیری رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد، همچنین چین‌وچروک را هم کاهش می‌دهد.

اگر به موضوع جوان‌سازی پوست علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را (معجزه ماساژ برای جوان‌سازی پوست صورت) حتما بخوانید.

تخریب کلاژنی یکی از عوامل اصلیِ از دست‌دادنِ موها در سنین کهن‌سالی است. اما تحقیقات بیشتری برای اطمینان از اثرگذاریِ مکمل‌ها بر روی رشد مجدد موها، مورد نیاز است. درمورد ناخن‌ها نیز بهتر است به‌وسیله یک لاک سفت‌کننده از ناخن‌های خود محافظت کنید.

کلاژن

۲ باعث کاهش سلولیت پوست می‌شود

حدود ۹۰ درصد زنان سلولیت دارند. کلاژن علاوه‌بر پوست صاف و درخشان، به کاهش سلولیت نیز کمک می‌کند. این نظریه بسیار امیدوارکننده است! مطالعات نشان‌داده که مصرف طولانی‌مدت مکمل‌ها بیش از ۶ ماه به‌وسیله پپتیدهای کلاژنیِ زیست فعال، به‌طور قابل توجهی ظاهر سلولیت را در زنان بهبود داده است.

البته این آزمایش، بیشتر برای زنانی که چربی‌شان کمتر بوده، اثرگذاری داشته تا کسانی‌که دارای اضافه وزن بوده‌اند. کرم‌های کلاژنی، فایده‌ای نداشتند. این مولکول‌ها بزرگ‌تر از آن هستند که توسط پوست جذب شوند.

 

۳ باعث عضله‌سازی و چربی‌سوزی می‌شود

کلاژن جزء اصلیِ عضله است و در ایجاد توده عضلانی تأثیر دارد. رژیم‌های دارای مواد غذایی با پروتئین بالا تأثیر بیشتری در حفظ حجم عضلانی دارد.

هرچه حجم عضلاتتان بیشتر باشد، در هنگام ورزش کالریِ بیشتری خواهید سوزاند. که این کار، حفظ وزن و چربی‌سوزی را آسان‌تر می‌کند. همچنین رژیم‌های غذایی با پروتئین بالا به سرکوب‌کردنِ اشتها هم کمک شایانی می‌کند.

برای این‌که بدن عضلانی و دلخواه خودتان را بسازید لازم است که با (بهترین برنامه بدنسازی قدرتمند برای عضله‌سازی) آشنا شوید.

 

کلاژن به‌عنوان نوعی از پروتئین، برای حفظ حجم عضلانی به‌ویژه در میان‌سالی مؤثر است. تنها مشکل این است که این ماده دارای میزان لوسین زیادی نیست.

این درحالی است که لوسین برای شروع سنتز پروتئین عضلانی یا رشد عضلانی مورد نیاز است. در نتیجه بهتر است برای تأمین نیاز پروتئین روزانه بدنتان، تنها به مصرف این ماده تکیه نکرده و منابع مختلفی را انتخاب کنید.

 

۴ باعث بهبود سلامت قلب و کبد می‌شود

مطالعات انجام شده نشان‌دهنده فواید خاص آمینواسیدها در کلاژن‌ها است. به‌عنوان مثال، کلاژن دارای آمینواسیدهای آرگنین و گلیسین است که هردو به‌عنوان عامل مؤثر برای سم‌زدایی کبد شناخته شده‌اند.

یادتان باشد که هزینه‌کردن برای مکمل‌های دارویی بستگی به هدف اصلی شما یعنی مصرف کلاژن دارد. همان‌طورکه گفته شد مکمل‌های کلاژنی به بهبود قابلیت ارتجاعیِ پوست، کاهش چین‌وچروک و سلولیت، کاهش دردهای مفصلی و سفت‌شدگی کمک شایانی می‌کنند.

 

۵ باعث بهبود عملکرد ورزشی می‌شود

کلاژن باعث بهبود انواع آسیب‌های ورزشی می‌شود. دریافت آن به‌صورت مکمل می‌تواند باعث کاهش التهاب و خطر آسیب شود. همچنین آرژنین، نوعی کلاژن، عملکرد ورزشی را بهتر می‌کند.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. رز گفته :
    ۰۸:۲۲ ۱۳۹۶/۰۳/۰۲

    کلاژن! تا حالا نشنیده بودم 😐

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!