0

کف پای صاف ؛ از دلایل تا درمان قطعی + (حرکات اصلاحی صافی کف پا)

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۳ خرداد ۱۳۹۹ مدیر سایت 218 بازدید

حتما شما هم درمورد کف پای صاف یا همان صافی کف پا زیاد شنیده‌اید، یا شاید هم به آن مبتلایید! برای این می‌گوییم مبتلا، چون نوعی عارضه به‌شمار می‌رود.

عارضه‌ای که کف پای فرد مبتلا، قوس‌های استاندارد را ندارد و یا در برخی موارد، کاملا به زمین می‌چسبد. البته که وجود این عارضه باعث معافیت از سربازی و خوشحالیِ خیلی از پسران جوان می‌شود!

جالب است بدانید که حدود %۲۰ از مردم جهان، در یک کف پا و یا هردو کف پای خود به این عارضه دچارند.

حال بعد از این آمار و ارقام می‌رسیم به مهم‌ترین بخش ماجرا، یعنی پیداکردنِ دلایل این عارضه شایع و مهم‌تر از همه درمان قطعیِ آن، که در این مطلب از فیتامین به جواب تمام این موارد خواهیم رسید.

 

با عارضه کف پای صاف بیشتر آشنا شوید

اگر به پای فرد سالمی که ایستاده نگاه کنید، می‌بینید که قوس یا نوعی گودی در قسمت میانی کف پای او وجود دارد؛ به بیان ساده‌تر، یعنی وسط کف پای شخص به زمین نچسبیده است.

اما افرادی‌که به عارضه‌ کف پای صاف یا همان صافی کف پا دچارند چه؟ آن‌ها هیچ قوسی در کف پایشان ندارند یا این‌که قوس بسیار کم است.

لازم است بدانید که این عارضه به دو نوع ساختاری و عملکردی تقسیم‌بندی می‌شود و درمان هرکدام هم متفاوت از دیگری‌ست. پس درنتیجه دانستن این‌که شما به کدام نوع دچارید برای درمان مهم است.

 

مهم‌ترین دلایل صافی کف پا در کودکان و بزرگ‌سالان

دلایل بروزعارضه صافی کف پا را باید در بافت‌ استخوان‌ها، رباط‌ها و زردپی پا جست‌وجو کرد. جالب است بدانید که هر پای انسان دارای ۳۳ مفصل است که ۳۱ استخوان مختلف را در کنار هم نگه می‌دارد.

همچنین پا بیش از ۱۰۰ ماهیچه، تاندون و رباط دارد، که اگر این اجزا به‌طور صحیح کنار هم قرار نگیرند، حالت قوسِ کف پا به‌درستی ایجاد نمی‌شود. در نتیجه عارضه کف پای صاف بروز می‌کند.

اما چرا این اجزا به‌درستی کنار هم قرار نمی‌گیرند؟

دلایل زیادی وجود دارد؛ از جمله:

  • آرتروز مفصلی
  • فشار زیاد روی پا
  • بیماری‌های عصبی
  • ضعف عضلات کف پا
  • اضافه وزن زیاد و چاقی
  • التهاب مفصلی روماتیسمی
  • وارد شدنِ ضربه به کف پا
  • آسیب‌‌دیدگیِ استخوان‌های مچ پا
  • فرسودگیِ رباط پشتیِ استخوانِ درشت نی
  • عدم شکل‌گیریِ قوس کف پا از دوران جنینی
  • تشکیل‌نشدنِ یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا

 

علائم، نشانه‌ها و نحوه تشخیص کف پای صاف

در اکثر موارد خود شخص با نگاه‌کردن می‌تواند متوجه قوس و یا صافی کف پای خود شود؛ اما نگاه‌کردن به‌تنهایی کافی نیست.

بلکه علائمی وجود دارد که می‌تواند صافی کف پا را نشان بدهد؛ به‌طور مثال درد حین راه رفتن، خستگی زودرس حین فعالیت‌های بدنی، ضعف عضلات پا و یا بی‌حسیِ پا.

در صورتی‌که این علائم را دارید، یا در کودک خود می‌بینید، بهترین کار مراجعه به پزشک است. پزشک پس از معاینه بالینی و با استفاده از رادیوگرافی و MRI به تشخیص نهاییِ عارضه، شدت و نوع آن می‌رسد. همان‌طورکه گفتیم تشخیص نوع کف پای صاف در مراحل درمان بسیار تاثیرگذار است؛ چون درمان هر نوعی با نوع دیگر تفاوت دارد.

 

عارضه کف پای صاف در کودکان؛ طبیعی یا خطرناک

تحقیقات نشان داده که کف پای صاف در نوزادان و کودکانِ نوپا یک وضعیت شایع است؛ چون برای سفت‌شدنِ تاندون‌ها و شکل‌گرفتنِ قوس کف پا، به زمان طولانی نیاز است. در بیشتر موارد قوس کف پای کودکان نوپا در طول دوران رشد تا ۵ سالگی تکامل پیدا می‌کند.

اگر تاندون‌ها سفت نشود و قوس کف پا به‌خوبی ایجاد نشود، والدین کودک باید با بررسیِ به موقع و مداخله پزشکی برای درمان اقدام کنند. در %۹۰ موارد، صافی کف پا در کودکان بدون جراحی درمان‌ می‌شود و از مشکلات بعدی پیشگیری خواهد شد.

مشکلات و عوارض جدی صافی کف پای درمان‌نشده

قوسی که در کف پا وجود دارد، یک حالت ارتجاعی برای بدن فراهم می‌کند تا وزن بدن به‌خوبی در پاها تقسیم نشود.

همچنین ساختار قوس کف پا مدل قدم‌زدن فرد را مشخص می‌کند. پس وجود گودی در کف پا بسیار مهم است و نبود این گودی (عارضه کف پای صاف) حتما باید جدی گرفته شود.

اگر صافی کف پا درمان نشود، بدتر می‌شود. همچنین منجربه مشکلات زنجیره‌وار دیگری در اسکلت بدنی و خصوصا مفاصل ستون فقرات خواهد شد؛ مشکلاتی مثل:

  • کمردرد
  • آرتروز مچ پا
  • درد زانو و لگن
  • التهاب زردپی تاندون‌های پا
  • محدودیت حرکتی در موارد شدیدتر
  • درد کف پا، مچ پا و درد حین راه رفتن
  • شکستگیِ استخوان‌های مچ، پاشنه، پنجه و انگشتان پا
  • بدشکلیِ پا به‌صورت انحراف پاشنه و پنجه به سمت خارج
  • اختلال در مچ پا و افزایش ریسک پیچ‌خوردگی مچ

 

چند درمان قطعی و بی‌بازگشت برای عارضه کف پای صاف

حال می‌رسیم به مهم‌ترین بخش، یعنی درمان صافی کف پا. در بیشتر موارد بدون جراحی درمان می‌شود و اگر به موقع برای درمان اقدام کنید، از پیشرفت آن و یا حتی محدودیت حرکتی و درد پاهایتان پیشگیری خواهید کرد.

اما انتخاب درمان در بیمارانِ مختلف متفاوت است و پزشک ارتوپد نوع درمان را برای صافی کف پا انتخاب می‌کند.

معمولا تمرینات اصلاحی (که در ادامه این مطلب از فیتامین به آن‌ها اشاره می‌شود) به منظور توان‌بخشی به عضلات ضعیف کف پا توصیه می‌شود. چون ضعف عضلات کف پا یکی از دلایل این عارضه است.

 

استفاده از کفی طبی مخصوص

کفی طبی معمولا اولین قدم برای درمان کف پای صاف است. در بیشتر موارد، فرد مبتلا به صافی کف پا با تعیین پزشک باید از کفی طبی استفاده کند.

پس از تعیین پزشک برای دریافت کفی طبی مخصوص، از کف پای بیمار اسکن گرفته می‌شود یا قالب‌گیریِ گچی انجام می‌شود تا کفی مختصِ قالبِ پای او ساخته شود.

 

کاهش وزن و لاغری سالم

کاهش وزن و لاغری، البته سالم و بدون عوارض. یک شیوه کمکی عالی و کاملا موثر برای درمان کف پای صاف به حساب می‌آید. چون اضافه وزن و چاقی باعث بدترشدنِ این عارضه می‌شود. پس بهتر است که در کنار درمان‌های دیگر، حتما با سریع‌ترین رژیم غذایی لاغری و انجام ورزش اصولی، لاغر و متناسب شوید.

 

مصرف داروهای ضد درد

اگر بیمار دچار صافیِ شدیدی در کف پای خود باشد، دردهای شدیدی هم خواهد داشت، که حتی در راه‌رفتن هم برای شخص مشکل ایجاد خواهد کرد. در چنین مواردی پزشک داروهای ضد درد تجویز می‌کند.

 

جراحی

در مواردی‌که این عارضه خیلی شدید یا پیش‌رونده شده باشد، جراحی لازم است و معمولا آخرین گزینه درمانی برای صافی کف پا است.

جراح ارتوپد با ترمیم تاندون‌ها، جوش‌دادنِ استخوان‌ها به‌هم دیگر و مفاصل درگیر، یک قوس در کف پا ایجاد می‌کند. همچنین اگر تاندون آشیل خیلی کوتاه باشد، جراح آن را بلند می‌کند تا درد کم شود.

 

ورزش و انجام تمرینات اصلاحی

تحرک و ورزش در درمان هر مشکل و عارضه‌ای معجزه می‌کند. فقط لازم است که طبق دستور پزشک و بعد هم با مشاوره کارشناسان ورزشی به‌صورت اصولی انجام شود، تا بدونِ هیچ آسیبی به نتیجه برسید. در ادامه چند تمرین اصلاحی فوق‌العاده موثر در درمان این عارضه، آموزش داده شده است.

 

۷ تمرین اصلاحی برای درمان عارضه کف پای صاف

تمرین اول: ماساژ چرخشی با توپ تنیس

این تمرین برای عارضه صافی کف پا بسیار مفید است و نوعی ماساژِ توان‌بخشی توسط خود فرد است. برای انجام این تمرین ابتدا روی یک صندلی بنشینید و کمر خود را صاف نگه دارید. یک توپ تنیس در کف پای  خود بگذارید. توپ را به عقب و جلو از انگشتان تا پاشنه پایتان بچرخانید. این تمرین را حدود ۳۰ ثانیه برای هر دو پا انجام دهید.

تمرین دوم: فشار نقطه‌ای به پاها

تمرین مفید دیگر برای درمان کف پای صاف یا همان صافی کف پا، فشار نقطه‌ای با توپ تنیس است. بنشینید و یک توپ تنیس را کف پای خود هربار در یکی از نواحی مشخص‌شده در تصویر قرار دهید و به مدت ۱۰ ثانیه به‌آرامی به توپ فشار وارد کنید. این کار را در دو ست برای هر پا تکرار کنید.

تمرین سوم: ایستادن مخصوص برای افزایش گودی پا

هدف از انجام این تمرین افزایش گودی و تقویت عضلات کف پای شماست. برای شروع روی زمین بایستید و وزن خود را روی پنجه‌ها بیندازید. پس از۵ ثانیه پنجه را به سمت پاشنه بکشید. این تمرین اصلاحی کف پای صاف را برای هر پا ۱۰ بار تکرار کنید.

تمرین چهارم: کشش و تقویت عضله ساق

این تمرین به تقویت و قوی‌کردن عضلات ساق پا می‌پردازد و از بدترشدنِ صافی کف پا جلوگیری می‌کند. مقابل یک دیوار بایستید و هردو کف دست خود را به دیوار بگذارید. پای راستتان را عقب‌تر بگذارید، کمی به جلو خم شوید و تا جایی‌که کشش را در ساق پای راست خود حس کنید. این کشش را برای ۳۰ تا ۵۰ ثانیه نگه دارید. سپس برای پای چپ خود نیز تکرار کنید و برای هر پا در ۲ ست انجام دهید.

 

تمرین پنجم: بلندکردن پاشنه برای درمان کف پای صاف

روی پنجه پای خود بلند شوید؛ درست مثل وقتی‌که می‌خواهید وسیله‌ای را از طبقه بالایی کابینت بردارید. بغد از ۵ ثانیه پای خود را روی زمین بگذارید و کمی استراحت کنید. این تمرین را در ۲ ست با ۱۵ تکرار انجام دهید.

 

تمرین ششم: تقویت عضلات با کمک انگشتان پا

این حرکت بسیار ساده است و فقط انگشتان پای شما را به زحمت می‌اندازد. دراین تمرین شما عضلات کف پا را تمرین می‌دهید تا علاوه‌بر حفظ قوس طبیعیِ کف پا، این عضلات به‌خوبی تقویت شوند.

این حرکت همچنین یک تمرین عالی برای کسانی‌ست که به عارضه کف پای صاف دچار نیستند؛ اما در طول روز مدت زیادی می‌ایستند. برای انجامش ابتدا بایستید، انگشت شست خود را بلند کنید و چهار انگشت دیگر پا را به سمت زمین فشار دهید. این تمرین را ۱۰ مرتبه و هربار به مدت ۵ ثانیه انجام دهید.

تمرین هفتم: جمع‌کردن مهره با انگشتان پا

این تمرین ساده برای تقویت عضلات ضعیف مچ پا و رباط عالی است! برای انجام آن مقداری مهره ریز و درشت را روی زمین بگذارید. مهره‌ها را یک‌به‌یک، با انگشتان پا بگیرید و درون یک لیوان بریزید. این تمرین را برای هر پا به مدت ۳۰ ثانیه انجام دهید.

 

لینک منبع

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!