0

کالری سوزترین ساعت روز چه ساعتی است؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۲۱ آبان ۱۳۹۷ Ali.kharidar 219 بازدید

عوامل بسیاری روی کالری سوزی تأثیر دارد، از ورزش گرفته تا نظم و ساعت خواب تان بدون شک، همه و همه روی کالری سوزی تان در طول روز اثر خواهد گذاشت. به عنوان مثال اگر ورزش کنید، کالری سوزی تان به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. اما افزایش کالری سوزی فقط محدود به ساعت وزنه زدن و ورزش کردن شما نمی شود. حتی در زمان استراحت و زمانی که روی مبل هستید هم این کالری سوزی ها ادامه خواهد داشت. اما چطور چنین چیزی ممکن است؟! مگر می شود بدون فعالیت بدنی کالری سوزی داشته باشیم؟!
بله. زیرا زمانی که در حالت استراحت هستید هنوز مغز شما مشغول جمع آوری و ذخیره سازی داده ها است، هنوز قلبتان برای پمپاژ کردن خون می تپد. حتی برای هضم صبحانه ای که خورده اید معده تان در حالت استراحت هم، سخت مشغول انجام وظیفه و هضم کردن است.

 ۱۱ ورزشی که کالری سوزی شان بیشتر از دویدن است!

در نتیجه همین ابتدا متوجه شدیم که تا زمانی که زنده اید، هیچ لحظه ای در زندگی تان وجود نخواهد داشت که در آن بدنتان کالری سوزی نداشته باشد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چه زمانی در طول روز بدنتان بیشترین یا کمترین میزان کالری سوزی را تجربه می کند؟ یا برفرض دانستن، این زمان چه کمکی به کاهش وزن و لاغری شما خواهد کرد؟


میزان کالری سوزی بدن در ساعت های مختلف به چه چیزی بستگی دارد؟

ابتدا باید ببینیم چه عاملی تعیین کننده میزان کالری سوزی بدن در طول روز است. طبق مطالعات صورت گرفته ساعت زیستی بدن نقش بسیار مهمی در متابولیسم فرد بازی می کند. ساعت زیستی یا ساعت بیولوژیکی، سیستمی است که ریتم بدن ما در طول شبانه روز را کنترل می کند. حتی زمانی که هیچ توجهی به ساعت نداریم، بدنمان طبق همین ساعت به کارکرد خود در طول روز ادامه می دهد و میزان کالری سوزی را برطبق همین ساعت زیستی تعیین می کند. ۱۵ راه عجیب برای کالری سوزی بیشتر!!!

برای درک بهتر نقش ساعت زیستی روی متابولیسم افراد، محققان تصمیم گرفتند تا تحقیقاتی در این زمینه انجام دهند. به همین منظور هفت نفر به صورت داوطلبانه و برای مدت ۳۷ روز متوالی داخل اتاقی بدون ساعت، پنجره، تلفن و اینترنت اسکان داده شدند. اینکار بدین منظور صورت گرفت تا افراد شرکت کننده در تحقیق هیچ تصوری از ساعت خواب و بیداری قبلی شان نداشته باشند. همچنین هیچ مداخله ای در روند آزمایش و تحقیق صورت نگرفته و عوامل بیرونی مطالعه را مختل نکند. بعد از مهیا کردن شرایط و محیط، حالا نوبت ایجاد تغییر در ساعت زیستی این افراد رسیده بود. به همین خاطر دانشمندان سعی کردند هر شب ساعت خواب و بیداری این افراد را ۴ ساعت جلوتر ببرند تا ساعت زیستی آنها حسابی به چالش کشیده شود. در مرحله بعدی دانشمندان سعی کردند تا میزان متابولیسم و کالری سوزی افراد در طول روز را مورد بررسی و تحقیق قرار دهند.

نکته: برای تشخیص میزان کالری سوزی این افراد، شرکت کنندگان لباسی که تماماً سنسور بود را پوشیده بودند و میزان گرمای بدنشان (نشان دهنده میزان کالری سوزی) در تمامی ساعات روز از طریق سنسورها دریافت و ذخیره سازی می شد.

 

چه زمانی کالری سوزی بدن در بیشترین حالت قرار دارد؟

نتیجه مطالعات به دست آمده فوق العاده جالب بود. میزان کالری سوزی این افراد در حالت استراحت در یک زمان مشخص از روز نسبت به زمان های دیگر بیشتر بود. همچنین این بالاتر رفتن میزان کالری سوزی در یک ساعت خاص در تمامی افراد یکسان بوده و برای همه افراد صدق می کرد.میزان کالری سوزی در غروب و ساعات ابتدایی شب به شکل قابل توجهی افزایش می یافت. از طرف دیگر، این میزان کالری سوزی در ساعات انتهایی شب در پایین ترین حالت ممکن قرار داشت. بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی و عضله سازی
یعنی، در ساعات ابتدایی صبح و انتهایی شب، دمای بدن این افراد در پایین ترین حد ممکن بود و زمانی که بعد از ظهر و غروب فرا می رسید میزان کالری سوزی شان به صورت ناگهانی بالا رفته و ۱۰ درصد افزایش می یافت. این میزان ۱۰ درصدی باعث می شد تا حتی در حالت استراحت هم ۱۳۰ کالری بیشتر بسوزانند.

دانستن زمان کالری سوزی بیشتر چه کمکی به ما می کند؟

به هیچ وجه نباید این نکته کوتاه ولی مهم را دست کم بگیرید. علم به کالری سوزترین زمان ممکن در طول روز، کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد. دیگر می دانید که باید چه زمانی غذاهای پر کالری تان را مصرف کنید و چه زمانی زمان استراحت شماست و باید کالری دریافتی تان را به حداقل برسانید.
اگر بخواهیم ساده تر برایتان توضیح دهیم، می توانید غذاهایی که حاوی چربی است یا کالری نسبتاً زیادی دارد را بعد از ظهرها و پیش از غروب میل کنید. اینکار باعث می شود تا کالری سوزی شما بیشتر بوده و چربی کمتری در بدنتان ذخیره شود. از طرف دیگر ساعات انتهایی شب دیگر زمان خواب و استراحت است، سعی کنید میوه و غذاهای پرکالری میل نکنید.شک نکنید که با دانستن همین ساعت بسیار ساده، شاهد تغییرات بسیار زیادی خواهید بود.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که در تحقیق صورت گرفته مشاهده کردید، کالری سوزی بدن در ساعات مختلف یکسان نبوده و علت اصلی آن نیز به ساعت زیستی بدن تان بازمی گردد. برطبق ساعت زیستی، بدنتان در ساعات ابتدایی صبح و ساعات انتهایی شب کمترین میزان کالری سوزی را تجربه کرده و با رسیدن به میانه روز یا همان بعد از ظهر، میزان این کالری سوزی تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.
هرچند که تغییر ساعت خوردن غذاهای سنگین و انداختن آن به بعد از ظهر یا تغییر زمان ورزش کردن براساس این یافته را پیشنهاد نمی کنیم ولی دانستن زمانی که بدنتان بیشترین کالری سوزی را دارد، خالی از لطف نبوده و کمی خیالتان را از بابت ذخیره شدن یا نشدن غذاها به عنوان چربی راحت تر خواهد کرد. بدون شک این تحقیق نیاز به بررسی های بیشتری دارد.

 


https://www.popsugar.com/fitness/When-Does-Your-Body-Burn-Most-Calories-45477191

https://www.womenshealth.com.au/time-of-day-you-burn-most-calories

http://time.com/5448140/burn-the-most-calories/

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!