0

در دوران بارداری چطور ورزش کنیم؟

دسته بندی ها : بارداری, ورزش، محدودیت حرکتی ۲۳ دی ۱۳۹۷ Ali.kharidar 323 بازدید

شما هم از ورزش‌کردن در دوران بارداری واهمه دارید؟ آیا بارداری را مساوی با نشستن و خوابیدن و کار نکردن می‌دانید؟ شاید شما هم مثل خیلی از افراد تصور می‌کنید که هر حرکت و تمرینی، حتی پیاده‌روی، برای خانم‌های باردار مضر است. اگر در دوران بارداری، راه رفتن به سمت آشپزخانه و غذا پختن را هم خطرناک می‌دانید، پس پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هرگونه قضاوت و نتیجه‌گیری، حتماً این مطلب از فیتامین را مطالعه کنید.

 

تحرک یا خوابیدن؟ مسئله این است

کافی است چشم‌هایتان را ببندید و تصور کنید که ۹ ماه فقط غذا می‌خورید و بدونِ هیچ تحرک و فعالیتی، تمام این لحظات را سپری می‌کنید. با این تفاسیر، قطعاً در ذهن خود به یک فرد با وزن خیلی بالا، ورمِ بیش‌ازحد، بدنِ خشک، بیمار و به‌شدت افسرده تبدیل شده‌اید. حالا به نظر شما عدم تحرک و نشستن و خوابیدن‌های مداوم، برای مادر و جنین آسیب‌زا نیست؟

همه ما می‌دانیم که مادران باردار، برای به دنیا آوردنِ فرزندی سالم، باید برنامه تغذیه‌ایِ مناسبی داشته باشند؛ زیرا شرایط بدنی‌شان نسبت به قبل از این دوران تفاوت زیادی کرده است. اما تغذیه تنها شرط لازم برای سلامتیِ مادر و جنین نیست؛ بلکه همه مادران باید نسبت به شرایط بدنی خود تحرک و ورزش را مثل قبل، حتماً در برنامه روزانه خود بگنجانند.

درست است که ورزش‌کردن در دوران بارداری به نظر کار بسیار مشکلی می‌آید، اما به ورزش اطمینان کنید، چون ارزشش را دارد. با انجام ورزش منظم در دوران بارداری مزایای فراوانی نسیب شما و جنینتان می‌شود. اگر هنوز هم به تمام این گفته‌ها شک دارید، بهتر است که تجربه مادر ۵ فرزند را بخوانید.

 

تجربه مادر ۵ فرزند

در پنج بار تجربه بارداری که در گذشته داشته‌ام، نصیحت‌های عجیب و متفاوتی از اطرافیان می‌شنیدم، اما یکی از مهم‌ترین چیزهایی که درباره‌اش زیاد صحبت می‌شد، ورزش کردن بود.

صحبت‌هایی مثل اینکه اصلاً نباید ورزش کنی. اگر تمرین پروانه انجام بدهی به مغز بچه آسیب می‌رسانی! دمبل و وزنه بالای سرت نبر، بند ناف دور گردن بچه گره می‌خورد و یا اگر همین‌طور به اسکوات‌زدن ادامه دهی، بدون اینکه متوجه بشوی بچه سقط می‌شود! که همه این‌ها جز سردرگمی و استرس برای یک مادر، نتیجه‌ای ندارد.

البته بیشتر مواقع باید از اطرافیانم بابت نگرانی‌شان تشکر می‌کردم و سپس به انجام یوگا، بلند کردنِ وزنه و ورزش‌های هوازی ادامه می‌دادم. حقیقت این بود که من ورزش‌کردن را دوست داشتم و هیچ دلیلی نمی‌دیدم که به‌خاطر بارداری، از تمریناتم صرف‌ِنظر کنم.

البته بعد از مشورت با چند پزشک، آن‌ها هم با من موافق بودند. پس با خیال راحت، در هر پنج بار بارداری‌ام تمرینات ورزشیِ مفیدی را انجام دادم. ورزش‌کردن، نه‌تنها آسیبی به بدنم وارد نکرد، بلکه به تناسب اندام، پیشگیری از افسردگی و زایمان آسان، کمک فراوانی کرد.

تأثیر ورزش بر ۲۰۰۰ مادر باردار

مزیت ورزش برای خانم‌های باردار بسیار زیاد است. محققان با بررسی اطلاعات بیش از ۲۰۰۰ مادر بارداری که ورزش می‌کردند، در مقایسه با سایرین، به این نتیجه رسیدند: مادرانی که ورزش می‌کردند، امکان زایمان طبیعی بیشتری داشتند و کمتر در معرض بیماری‌هایی همچون دیابتِ بارداری یا فشار خون بالا بودند.

 

چرا در دوران بارداری باید ورزش کنیم؟

مزایای تحرک و فعالیت در طول دوران بارداری، فراتر از زایمان است. ورزش در دوران بارداری، به این دلایل مهم است:

  • کاهش درد در بارداری و کمک به زایمان آسان؛
  • بهبود خلق‌وخو، کاهش استرس و افزایش انرژی؛
  • تضمین تناسب اندام در دوران بارداری و بعد از زایمان؛
  • بهبود مشکلات شایع در دوران بارداری مانند کمردرد، یبوست و بی‌خوابی؛
  • جلوگیری از افزایش وزن اضافی و کاهش خطر ابتلا به فشار خون و دیابت.

 

چه مقدار باید ورزش کنیم؟

اگر در اینترنت عکس خانم‌های بارداری را می‌بینید که کراس‌فیت انجام می‌دهند یا در دو ماراتن شرکت می‌کنند، به هیچ‌وجه دلیل نمی‌شود که این کار مناسب شما هم باشد.

شما به‌عنوان یک مادر باردار، لازم است که سطح فعالیت فعلیِ خود را حفظ کنید و ثابت نگه‌دارید، نه اینکه آن را افزایش دهید. متخصصان توصیه می‌کنند تمام مادرانی که در دوران بارداریِ خود بیماری و مشکلی ندارند، بهتر است به‌طور منظم ۳۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط انجام دهند.

 

مقاله منتخب: (تمرینات ورزشی برای آسان شدن زایمان)

 

چه ورزشی انجام دهیم؟

ورزشِ انتخابیِ شما، می‌تواند هر ورزشی که دوست دارید باشد؛ فقط نباید برای ناحیه شکمتان خطر ایجاد کند (مانند سوارکاری یا اسکی). یادتان باشد که حتماً باید پیش از انجام ورزش،‌ با پزشک خود مشورت کنید؛ همچنین در صورت بروز درد، ناراحتی و یا هرگونه نگرانی باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

بهترین ورزش‌های دوران بارداری

  • شنا
  • یوگا
  • دوچرخه ثابت
  • پیاده‌روی سریع
  • تمرینات کگل
  • پیاده‌روی در آب

 

نکته مهم: سه ماهه اول و سوم بارداری حساس است. در نتیجه از انجام خودسرانه ورزش در این دوران خودداری کنید.

 

مقاله منتخب: (آموزش و فواید ورزش بارداری در آب)

 

تغذیه سالم و لازم در دوران بارداری

  • آهن
  • لبنیات
  • کلسیم
  • غلات کامل
  • اسیدفولیک
  • میوه و سبزی
  • پروتئین کم‌چربی

راهکار تضمینی برای بارداری و زایمان امن

اگر باردار هستید یا تازه قصد باردار شدن دارید، لازم است بدانید که داشتن یک برنامه غذایی مناسب و سرشار از آهن و مواد معدنی برای سلامتیِ شما و رشد جنین، حیاتی است.

به منظور اهمیت فراوانی که این دوران دارد، حتماً باید از یک برنامه غذایی اصولی، زیر نظر کارشناسان، استفاده کنید. برای هر مادر،‌ با توجه به وزن و خصوصیات بدنی که دارد،‌ مقدار خاصی افزایش وزن توصیه شده است.

درنتیجه، باید از افزایش و کاهش وزن خودسرانه به‌شدت دوری کنید. برای داشتنِ تناسب اندام و پیشگیری از افزایش وزنِ اضافی در دوران بارداری و بعد از زایمان (با مشورت پزشک) حتماً ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

 


لینک منبع

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!