0

چگونه با وجود خستگی و بی‌حالی ورزش کنم؟

دسته بندی ها : اشتباهات رایج ورزشی, ورزش، سلامتی ۱۳ آبان ۱۳۹۶ Ali.kharidar 674 بازدید

اگر بی‌خوابی، خستگی و بی‌حالی مداوم داشته باشید، انجام همه کارها به نظرتان دشوار خواهد بود؛ با وجود خمیازه‌های بی‌امان و پی‌درپی و پلک‌های سنگین، قطعاً بیرون آمدن از رختخواب هم برای‌تان حکم ورزش کردن را دارد؛ شاید برای شما هم این پرسش پیش بیاید که اگر هنگام شروع ورزش، خواب‌آلود باشید، باید چه کار کنید؟ به ورزش کردن ادامه دهید یا نه؟

بارها برای همه ما پیش آمده که دچار کمبود خواب شده‌ایم؛ شاید این بی‌خوابی به خاطر تأخیر در پرواز هواپیما، کار در شیفت شب یا مشکلات دیگر به وجود آمده باشد و باعث شود تا در تمام طول روز احساس خستگی و بی‌حالی داشته باشیم؛ اما تکلیف برنامه ورزشی روتین شما چه خواهد شد؟ تصمیم‌گیری در چنین لحظه‌ای سخت خواهد بود؛ همه می‌گویند ورزش کردن باعث افزایش سطح انرژی شما خواهد شد، اما خب باید انرژی لازم برای شروع ورزش کردن را هم داشته باشیم!

پرسش: آیا واقعا خسته هستید؟

این پرسش، اولین چیزی است که به ذهن انسان می‌رسد؛ ابتدا مطمئن شوید علت خستگی و بی‌حالی‌تان کمبود انگیزه نباشد تا به دنبال بهانه‌گیری و فرار از ورزش کردن باشید.

سعی کنید با خودتان صادق باشید و به احساس بدن‌تان گوش فرا دهید؛ آیا احساس تنبلی و یا احساس سنگین بودن و خستگی و بی‌حالی دارید؟ اگر متوجه شدید که بدن‌تان به دنبال تنبلی و فرار کردن از ورزش است و همیشه بهانه‌جویی می‌کند، زمان آن رسیده تا با خودتان در این مورد صحبت کوتاهی داشته باشید.

البته همه چیز مربوط به بهانه‌جویی نمی‌شود، شاید واقعاً بدن‌تان خسته باشد، دقت کنید که گاهی اوقات کم آبی بدن نیز می‌تواند نقش مهمی در کمبود انگیزه و بی‌حالی شما داشته باشد؛ پس به یاد داشته باشید که در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید، کم آبی باعث بروز سردرد و گرفتگی عضلات و بی‌حالی شما خواهد شد؛ هرگاه احساس بی‌حالی کردید، به سراغ یخچال رفته و کمی آب بنوشید.

تفاوت خستگی و بی‌حالی

ابتدا باید تفاوت بین این دو واژه (خستگی و بی‌حالی) را به خوبی دریابید. اگر شب گذشته خواب کافی و خوبی داشتید (۷ تا ۹ ساعت برای انسان‌های بالغ) و بازهم احساس خستگی می‌کنید، این حالت، خستگی است و می‌توانید ورزش را سبک شروع کرده و وقتی که ذهن و بدن‌تان گرم شد، به سراغ تمرینات با شدت بالاتر بروید.

با انجام حرکات ورزشی سبک، سطح اندورفین موجود در خون افزایش یافته و باعث می‌شود تا احساس بسیار بهتری داشته باشید؛ همچنین جریان خون نیز سریع‌تر شده و بدن فعال‌تر می‌شود. برطبق تحقیقات، انجام ورزش ۱۰ دقیقه‌ای در طول روز باعث منظم شدن ساعت زیستی شده و نیز شب‌ها راحت‌تر به خواب خواهید رفت.

اما بی حالی چیست؟ زمانی که کار از خستگی گذشته باشد و پاهای‌تان توان حرکت کردن نداشته و مغزتان نیز فعالیت نداشته باشد، این وضعیت، خود واژه بی‌حالی است؛ در چنین وضعیتی، حتی بیرون آمدن از رختخواب نیز برای‌تان از ورزش کردن هم سخت‌تر خواهد بود.

خطرات ورزش‌کردن در وضعیت بی‌حالی

افزایش احتمال بروز آسیب‌دیدگی

زمانی که بی‌حال هستید و به قول معروف مغزتان فرمان نمی‌دهد، احتمال بروز آسیب‌دیدگی نیز افزایش خواهد یافت؛ زیرا بدن‌تان نسبت به محرک‌های اطراف دیرتر از حالت عادی واکنش نشان خواهد داد.

در چنین وضعیتی سطح آگاهی شما نسبت به اطراف کاهش یافته و حتی ممکن است پاهای‌تان تحت کنترل خودتان نباشد؛ اگر با وجود این حال، از وزنه یا دستگاه هم استفاده کنید، احتمال آسیب‌دیدگی در شما دو برابر شود.

 

نکته مهم: علت خستگی سریع در تمرین را در اینجا بخوانید. فراموش نکنید که در حین انجام حرکات ورزشی، مهم‌ترین نکته، حفظ فرم صحیح بدن است؛ اکنون با وجود بی‌حالی و عدم تمرکز، شاید ورزش کردن‌تان بی‌فایده و یا حتی خطرآفرین باشد.

 

آسیب به سیستم ایمنی بدن

بی‌حالی، دشمن شماره یک سیستم ایمنی بدن‌تان است؛ آیا می‌دانستید که نداشتن خواب کافی و بی‌حالی باعث کاهش گلبول‌های سفید خون خواهد شد؟ اگر با خستگی و بی‌حالی ورزش کنید، سطح کورتیزول خون‌ شما افزایش می‌یابد و درنتیجه سیستم ایمنی بدن‌تان ضعیف‌تر خواهد شد. با چنین وضعیتی اگر بدن‌تان گرفتار عفونت شود، دیگر توانایی مقابله با آن را نخواهید داشت.

حرف آخر

اگر حتماً می‌خواهید ورزش کنید و از بی‌تحرکی متنفرید، بهتر است به سراغ حرکات کششی بروید؛ انجام تمرینات کششی، تنها ورزشی است که در صورت وجود خستگی و بی‌حالی نیز خوب است و مشکل‌ساز نخواهد شد.

در صورتی که احساس خستگی‌ در شما ناشی از سرماخوردگی یا جراحی است به خودتان سخت نگیرید، مشکلی ندارد اگر کمی استراحت داشته باشید؛ همیشه سعی کنید دوست و شنونده فوق‌العاده خوبی برای بدن خود باشید.

لینک منبع

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!