0

چگونه از بی‌اختیاری ادرار در بارداری خلاص شویم؟

دسته بندی ها : بارداری, ورزش، محدودیت حرکتی ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ Ali.kharidar 275 بازدید

بی‌اختیاری ادرار حتی برای زمانی کوتاه نیز بسیار آزاردهنده و کلافه کننده است؛ امیدواریم شما به این مشکل دچار نشده باشید.

همان‌طور که می‌دانید، زمانی که شخصی باردار است همه اطرافیان سعی در نصیحت کردن او دارند و پیشنهادات مختلفی به او می‌کنند.

هرکسی توصیه‌ای دارد و همه در مورد مباحث مربوط به بارداری نظر می‌دهند؛ اما کمتر کسی پیدا می شود که در مورد مشکلات کنترل مثانه و روده در حین بارداری و بعد از زایمان، صحبتی به میان آورد.

نکات کلیدی برای سلامت مثانه و روده

در ادامه، به نکاتی اشاره خواهیم کرد که با پیروی از آنها می‌توانید مشکلاتِ کنترل مثانه و روده و بی‌اختیاری ادرار را به حداقل برسانید.

آب کافی بنوشید

سعی داشته باشید که روزانه، حداقل ۶ تا ۸ لیوان (۱٫۵ تا ۲ لیتر) مایعات در روز بنوشید؛ مگر اینکه پزشک متخصص، مقدار دیگری تجویز کرده باشد؛ به خاطر داشته باشید که غذاهای دیگری مثل سوپ، ژله و بستنی نیز حاوی مقادیری آب هستند.

در تمام ساعات روز آب کافی بنوشید.

زمانی که دمای هوا بالا و گرم است، یا بعد از زمانی‌که ورزش کرده‌اید، مایعات (ترجیحاً آب) بیشتری مصرف کنید.

نوشیدنی‌های حاوی شکر (آبمیوه‌های صنعتی و انرژی‌زا) را به حداقل برسانید.

از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مثل چای، قهوه و نوشابه خودداری کنید؛ زیرا چنین نوشیدنی‌هایی باعث تحریک مثانه می‌گردد.

نکته مهم: اگر از مشکلات کنترل مثانه رنج می‌برید، به هیچ‌وجه مصرف مایعات را کاهش ندهید؛ زیرا این کاهش، سبب تجمع اوره در بدن شده و شرایط را بدتر از قبل خواهد کرد.

رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید

حجم زیادی فیبر مصرف کنید؛ زیرا مصرف فیبر باعث بهبود عملکرد روده‌ها می‌شود؛ غذاهایی مانند غلات، نان، میوه، سبزیجات، حبوبات، خشکبار و دانه‌ها حاوی میزان فیبر بالایی هستند.

نکته مهم: اگر می‌خواهید از مشکلات روده‌ای خلاص شوید، حتماً در کنار مصرف فیبر، آب زیادی نیز بنوشید.

فعال و پرتحرک باشید

در روز، حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی و تحرک داشته باشید؛ انجام فعالیت بدنی مانند راه رفتن سرعتی، باعث تحریک روده شده و عملکرد روده شما بهتر از قبل می‌شود.

تمرینات عضلات کف لگن را به صورت مرتب انجام دهید؛ بارداری، زایمان، افزایش وزن، یبوست و بلند کردن وزنه‌های سنگین می‌تواند عضلات کف لگن را ضعیف کند، اما می‌توانید با کمک گرفتن از تمرینات کف لگن، این عضلات را تقویت کنید.

 

عادت‌های خوب را تمرین کنید

هرگاه احساس کردید مثانه‌تان کاملاً پر شده است به دستشویی بروید؛ نگه داشتن ادرار کار بسیار اشتباهی است.

فقط وقتی که احساس کردید، وضعیت‌تان اورژانسی است به دستشویی بروید، زیرا این حالت بهترین وقت برای تخلیه کامل مثانه خواهد بود.

اگر بخواهیم برای‌تان توضیح دهیم که منظورمان از موقعیت اورژانسی چیست، به این شکل می‌توان گفت که احساسی است که خیلی از افراد، صبح‌ها بلافاصله بعد از بیدار شدن یا میل کردن نوشیدنی داغ دارند و به آن وضعیت اورژانسی می‌گویند.

وضعیت نشستن در توالت نیز دارای اهمیت زیادی است؛ موقع رفتن به توالت، به نحوی بنشینید که آرنج های‌تان روی زانوها قرار گرفته و کمی به سمت جلو خم شده باشید، اما دقت داشته باشید که به هیچ وجه کمرتان خم نشود.

این به آرامش کف لگن و ماهیچه بالابرنده مقعد کمک شایانی می‌کند؛ اگر با قرار دادن چهارپایه‌ای در زیر پای خود احساس آرامش بیشتری دارید، حتماً این کار را انجام دهید.

نیاز نیست شکم‌تان را بیش از حد منقبض کنید؛ فقط به آرامی به شکم‌تان فشار وارد کنید و به آرام نفس کشیدن خود ادامه دهید.

اگر حس کردید که مشکلی در عمل دفع دارید، پس احتمالاً دچار یبوست شده‌اید، که می‌تواند عملکرد مثانه و روده‌های‌تان را تحت تأثیر خود قرار دهد و عضلات کف لگنی شما را تضعیف کند؛ در صورت ابتلا به یبوست، برنامه غذایی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به میزان کافی، آب و فیبر مصرف می‌کنید.

چگونه متوجه بروز مشکلات شویم؟

علائمی که نشان می‌دهد شما با مشکلات روده و مثانه روبه رو هستید:

  • چنانچه در اثر سرفه، عطسه، خندیدن یا بلند کردن جسم سنگین دفع ادرار داشته باشید.
  • زمانی که به صورت اورژانسی احساس نیاز به دستشویی رفتن کنید.
  • خروج مایع یا ماده جامد از مخرج فرد، در مسیر رفت و برگشت از دستشویی
  • داشتن مشکل در دفع، به نحوی که مجبور به تغییر وضعیت، یعنی استفاده از انگشت شوید.
  • احساس غده یا کشش در ناحیه واژن (به خصوص در ساعات پایانی روز).

ضعیف‌شدنِ عضلات کف لگن

دیافراگم یا عضلات کف لگن (pelvic floor) گروهی از عضلات هستند که از استخوان شرمگاهی به استخوان دنبالچه کشیده شده‌اند؛ این مجموعه از عضلات همانند گهواره‌ای در دهانه منطقه زیر لگن کشیده شده است و حفره بالای لگن را از ناحیه پرینه زیرین جدا می‌کند.

اگر شما این عضلات را به حال خود رها کنید، باعث ضعیف شدن عضلات خواهد شد؛ ضعیف شدن ماهیچه‌های کف لگن به طور طبیعی برای همه اتفاق می‌افتد؛ از نشانه‌های این ضعیف شدن نیز این است که در زمان سرفه یا عطسه، بی‌اختیاری و چکه ادرار را احساس می‌کنید.

عضلات کف لگن رابطه مستقیمی با روده، مثانه و رحم دارد؛ این عضلات نه تنها در کنترل مثانه و روده نقش مهمی ایفا می‌کند، بلکه برای داشتن رابطه جنسی سالم نیز بسیار مهم است.

 

اگر شما نیز باردار هستید و یا در بین اطرافیان خود، مادر باردار سراغ دارید، حتما این مقاله را با او به اشتراک بگذارید؛ همچنین تجربیات خود و اطرافیان‌تان را (در دوران بارداری)، در قسمت نظرات سایت بنویسید.

 

کاری از گروه فیتامین
یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!