0

چسب کنزیوتیپ، چسبی که همه دردها را متوقف می کند؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۸ مرداد ۱۳۹۸ Ali.kharidar 386 بازدید
کنزیوتیپ

اگر اهل دیدن مسابقات والیبال باشید قطعاً چسب های خوش رنگ و فسفری چسبیده روی دست و شانه های والیبالیستها توجه شما را هم به خود جلب کرده است.

این همان چسب کنزیوتیپ یا چسب عضله معروف است که مثل اسپری های یخ در فوتبال، علاوه بر کاهش درد و التهاب با ایجاد حمایت عملکرد ورزشکار را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.

در این مقاله از فیتامین به کاربردها، اثربخشی و آموزش نحوه استفاده از چسب کنزیوتیپ خواهیم پرداخت.

 

نوار کنزیوتیپ چگونه عمل می کند؟

کنزیوتیپ مثل یک نوار چسب معمولی نبوده و به خاطر داشتن کتان و نایلون بیش از آنکه فکرش را بکنید کش می آید.

 

اصلاً هدف از اختراع چسب کنزیو تولید بافتی بوده که مثل پوست انسان کش بیاید و محدودیتی برای حرکت دست و پای ورزشکاران ایجاد نکند.

چسبی ضد آب که تا ۳ یا ۵ روز روی بدنتان مانده و آخ هم نخواهد گفت، حتی اگر حمام هم بروید بازهم این چسب همراهتان خواهد بود.

بعد از اینکه چسب را روی بدن می چسبانید، کنزیوتیپ به آرامی خودش را جمع کرده و پوستتان در حالت کشیده قرار خواهد گرفت. مخترعان این چسب معتقدند که بعد از چسباندن این چسب به بدنتان فضای میکروسکوپی بسیار ریزی بین پوست و بافت زیر آن ایجاد شده که تأثیر زیادی در کاهش درد خواهد داشت.

 

کاربردهای چسب کنزیوتیپ (Kinesiology tape)

چسب یا نوارهای کنزیوتیپ کاربردهای مختلفی برای ورزشکاران داشته و در مواجهه با موارد مختلف می توانید سراغ آن بروید:

  • بهبود آسیب ها
  • حمایت از نقاط ضعیف بدن
  • تصحیح فرم سر یا گردن
  • افزایش عملکرد ورزشکار
  • کاهش جای زخم (به هیچ وجه روی زخم باز از آن استفاده نکنید)

 

وقتی بین مفاصل فاصله می افتد

در مطالعه ای که بر روی ۳۲ نفر از شرکت کنندگان در یک آزمایش کنزیوتیپی انجام شد، افرادی که از چسب کنزیوتیپ برای روی زانوهایشان استفاده کرده بودند فاصله بین مفصل زانویشان افزایش یافته بود.

مشابه همین مورد در آزمایشی بر روی شانه ورزشکاران انجام گرفت، فاصله بین مفصل شانه کمی افزایش یافته و احتمال آزردگی مفصلی در حین مسابقات ورزشی تا حد زیادی کاهش یافته بود.

اگر این دقیقاً همان چسبی است که به دنبال آن بودید و می خواهید در مورد نحوه چسباندن صحیح آن هم اطلاعات کاملی به دست بیاورید حتماً مقاله چسب تیپ چیست؟ + نحوه استفاده از آن را بخوانید.

وقتیم مسیر سیگنال ها عوض می شود

کنزیوتیپ به قدری محبوب و صاحب اعتبار است که حتی فیزیوتراپ ها هم از آن برای مراجعین شان استفاده می کنند. فیزیوتراپ ها معتقدند که این چسب های رنگی اطلاعاتی که سیستم عصبی شما برای درد ارسال می کند را به کلی تغییر می دهند.

اگر دلیل علمی و منطقی برای توضیح در مورد تغییر سیگنال درد می خواهید حتماً این قسمت مقاله را بخوانید:

«تمامی بافت ها – پوست، فاشیا و عضلات – برای خودشان سنسوری دارند که درد، تماس و گرما را احساس می کند. این دریافت کننده ها یا سنسورها به مغزتان فرمان می دهند که الان دست شما در چه وضعیتی قرار داشته و دقیقاً مشغول انجام چه کاری است.

حالا زمانی که شما از چسب کنزیوتیپ استفاده می کنید، فشار از روی بافت زیرین پوست برداشته شده و افزایش فضای بین بافتی باعث می شود تا سیگنالی که سنسورها به مغز می فرستند تغییر کند. اگر سیگنالی که ارسال می شود تغییر کند، خب قطعاً پاسخی که دریافت می کند هم تغییر خواهد کرد و این یعنی در هنگام آسیب دیدگی درد کمتری را حس خواهید کرد.

 

وقتی جریان خون سریعتر می شود

زمانی که در حین ورزش کردن قسمتی از بدن دچار آسیب دیدگی می شوید، افزایش جریان خون به این قسمت مساوی با درمان سریعتر تان خواهد بود.

در این موارد هم چسب کنزیوتیپ به کمکتان خواهد آمد.

آزمایشی که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت نشان می داد که بعد از چسباندن آن به پوست،  جریان خون و مایعات لنفاوی در پوست افزایش می یابد. مایعات لنفاوی سیستمی است که بدنتان با استفاده از آن التهاب و تورم قسمت آسیب دیده یا زخم شده را کاهش می دهد.

کلاً به درمان آسیب های عضلانی علاقه دارید، مقاله برای درمان آسیب عضلانی کمپرس سرد بهتر است یا گرم؟ را با دقت بخوانید.

 

آیا نوار چسب کنزیوتیپ واقعا جواب می دهد؟

پاسخ این سؤال بله است. اما هنوز هم نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد. بعضی از مطالعات نشان داد که تأثیر این چسب ها بیشتر ذهنی بوده و چسب نواری هم کاربرد و فوایدی مشابه چسب کنزیوتیپ داشته است.

بعضی از مطالعات این اثر بخشی را نصفه و نیمه تأیید کرده و بخش زیادی از آزمایشات به طور کامل درمانی بودن این چسب ها را تأیید می کرد.

به همین دلیل پاسخ ما به این سؤال مثبت است.

چه زمانی از چسب تیپ استفاده نکنیم؟

یادتان باشد که همیشه چسب کنزیوتیپ جواب نمی دهد و گاهی اوقات و در بعضی از شرایط نباید به سراغ این چسب بروید:

  • زخم باز. استفاده از چسب کنزیو روی زخم باز می تواند باعث ایجاد عفونت شود.
  • سرطان فعال. اگر دچار بیماری سرطان هستید، استفاده از این چسب ها باعث افزایش رشد قسمت سرطانی شده و می تواند حسابی خطرناک باشد.
  • ترومبوز سیاهرگی عمقی. افزایش جریان خون برای افراد مبتلا به این بیماری می تواند به قیمت زندگی شان تمام شود.
  • دیابت. اگر حس لامسه قسمت هایی از بدنتان کم شده بدنتان هیچ واکنشی به چسب تیپ نشان نخواهد داد.
  • آلرژی. در صورتی که پوست حساسی دارید که اصلاً با استفاده از چسب ها جور در نمی آید بهتر است اصلاً سراغ استفاده از کنزیوتیپ نروید.
  • خشکی پوست. اگر پوست بی نهایت خشک و حساسی دارید، بهتر است از چسب کنزیوتیپ استفاده نکنید.

 

چگونه چسب کنزیوتیپ را بچسبانیم؟

برای انجام اینکار به شیوه صحیح نیاز به آموزش دارید، آموزش هایی با نام باندکشی ورزشی در ایران انجام می شود که می توانید در این دوره ها شرکت کرده یا با فیزیوتراپ مشورت کنید.

برای هر عضله و هر قسمت از بدن شیوه چسباندن چسب کنزیوتیپ متفاوت بوده و می توان آن را به شکل های X، Y ، I یا حتی پره ای چسباند، اینکه کدام یک از این الگوها را برای چسباندن چسب استفاده می کنید به هدفتان بستگی دارد.

علاقه ای به درمان نداشته و ترجیح می دهید قبل از اینکه آسیبی اتفاق بیافتد از آن پیشگیری کنید؟ مقاله چگونه از آسیب های عضلانی پیشگیری کنید را بخوانید.

 

برای چسباندن چسب کنزیوتیپ به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ابتدا ناحیه مورد نظر را خشک و تمیز کنید. لوسیون یا چرب بودن قسمتی از بدن باعث می شود تا چسبندگی چسب ها کم شود.
  • موهای زائد را از روی پوست تمیز کنید.
  • زمانی که چسب را می چسبانید نیازی نیست پوست را بکشید. اگر اینکار را بکنید چسب زودتر از تصورتان کنده شده و حسابی اذیتتان خواهد کرد.
  • هنگام چسباندن مراقب باشید تا دستتان با قسمت چسبنده تماس نداشته باشد. اینکار باعث کاهش چسبندگی کنزیوتیپ خواهد شد.
  • بعد از چسباندن نوار کنزیوتیپ، چند ثانیه با دست چسب را روی پوست بمالید. گرما باعث فعال شدن و افزایش چسبندگی کنزیوتیپ می شود. معمولاً بعد از ۲۰ دقیقه چسبندگی کنزیو به حداکثر خود رسیده و با خیال راحت می توانید ورزش کنید.

 

برای جداکردن چسب کنزیوتیپ به موارد زیر توجه داشته باشید:

اگر چسب کنزیوتیپ بیشتر از یک یا دو روز روی پوستتان مانده باشد، خود به خود جدا شده و نیازی به انجام کار خاصی نیست. اما به طور کلی می توانید از نکات زیر برای راحت تر جدا کردن کنزیوتیپ استفاده کنید:

  • روی چسب کنزیو را با روغن بچه یا روغن زیتون چرب کنید تا حالت چسبندگی اش کم شود.
  • چسب را به آرامی از روی پوست جدا کرده و به یکباره آن را نکشید.
  • بعد از بلند کردن گوشه چسب تیپ از روی پوست، با دستتان آرام پوست خود را فشار داده تا از چسب جدا شود.
  • اگر پوستتان آسیب دیده یا ملتهب شده است، برای مدتی دیگر روی آن چسب نچسبانید.

 

آیا چسب تیپ یا کنزیوتیپ به پوستتان آسیب می زند؟

بیشتر چسب های تیپ یا همان کنزیوتیپ ها ضد آلرژی و بدون لاتکس است. در نتیجه برای همه نوع پوستی خوب بوده و حتی حساسیت هم برایتان ایجاد نخواهد کرد.

با این حال بهتر است ابتدا یک تکه از چسب کنزیو را روی پوستتان امتحان کرده و سپس چسب کامل را روی پوستتان بچسبانید.

 

نتیجه گیری

هرچند که مطالعات صورت گرفته روی چسبهای کنزیوتیپ هنوز هم جای کار داشته و در ابتدای راه است. اما با این حال استفاده از این چسب ها برای کاهش درد، افزایش جریان خون و افزایش کارایی ورزشکار مؤثر بوده و کمک خوبی خواهد بود.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. علي گفته :
    ۱۳:۴۳ ۱۳۹۸/۰۵/۲۶

    این چسب ها کارایی ندارند تحقیقات نشان داده که اینها فقط پوست را می کشد نه چیزه دیگری

    • بله تنها درد رو آروم میکنه و تاثیری در بهبود آسیب ندارن

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!