0

چرا بعضی از افراد لاغر شکم و پهلو دارند؟

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۷ مهر ۱۳۹۷ Ali.kharidar 63 بازدید

قطعاً شماهم افراد لاغر زیادی را دیده اید که شکم دارند یا شاید حتی خود شما هم جزء این دسته از افراد باشید. اصلاً چه چیزی باعث می شود که این دو کلمه کنار هم بنشیند! لاغر یعنی کسی که درصد چربی کمی دارد ولی شکم داشتن خود نشانه ای از وجود چربی و اضافه وزن است پس چطور می توانیم بگوییم فردی همزمان لاغر و چاق است! به طور کلی به این افراد در زبان انگلیسی skinny fat می گویند، یعنی فردی که بی ام ای (BMI) نرمالی با توجه به قد خودش دارد ولی میزان چربی و عضلات اش در وضعیت مطلوبی نیست. اصلاً چه چیزی باعث می شود که یک فرد لاغر به اصطلاح شکم بیاورد؟! یا فردی که رژیم داشته و وزنش را کم کرده هنوز هم شکم داشته باشد؟! در ادامه این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته و در انتها راه حل این مسأله را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

چه چیزی باعث می شود که افراد لاغر شکم داشته باشند؟

علت اصلی بروز این مشکل، درصد عضلات فرد است، کافی است که شخصی بیشتر از ۱۵% چربی دربدنش داشته باشد ولی عضلاتش بی نهایت کم باشد، این فرد بدون شک جزء افراد لاغر شکم دار قرار خواهد گرفت.

 

علت های اصلی بروز چاقی شکمی:

  1. محدود کردن بیش از حد کالری
  2. انجام تمرینات بیش از حد هوازی (کاردیو)
  3. انجام ندادن تمرینات قدرتی یا داشتن تمرینات کم قدرتی

در ادامه علت مرتبط بودن چاقی شکمی به هرکدام از این گزینه ها را بیان خواهیم کرد.

 

علت شماره ۱

چاقی شکمی به علت محدود کردن بیش از حد کالری

احتمالاً شماهم شنیده اید که برای لاغرشدن یا متناسب شدن اندام باید میزان کالری و انرژی دریافتی تان کمتر از میزانی باشد که میسوزانید. بله این باور درستی است ولی این تنها یک روی سکه است، بهتر است نگاهی به روی دیگر سکه بیاندازید. برفرض شما با همین هدف میزان کالری دریافتی تان را کم می کنید و لاغر می شوید، قضیه به همین جا ختم نمی شود، این کم کردن کالری بدون تجربه و دانش باعث می شود تا قسمت زیادی از عضلات تان را نیز از دست داده و سرعت متابولیسم تان (کالری سوزی) تا حد زیادی کاهش داشته باشد.

حتی بعضی از افراد این اشتباه اول را با اشتباه دومشان بدتر می کنند. مثلاً وقتی که دیگر وزنشان کم نمی شود و هرچه روی ترازو می روند، عدد قبلی را می بینند. تصمیم می گیرند تا رژیمشان را سخت تر نموده و بازهم کمتر غذا میل کنند، خب با همین اشتباه ساده سرعت عضله سوزی تان را دوبرابر کرده و احتمال بروز چاقی شکمی نیز افزایش خواهد یافت.

نکته: میزان کاهش کالری تان برای رسیدن به کاهش وزن باید ۲۰ تا ۲۵% میزان کل و با توجه به میزان پروتئین و ویتامین نیاز بدنتان باشد.

تحقیقات نشان داده است که وزنه زدن و ورزش کردن و رعایت رژیم سرشار از پروتئین با رعایت ۲۰ تا ۲۵% کاهش کالری دریافتی، هم منجر به کاهش وزن سریعتر خواهد شد و هم عضلاتتان را برایتان حفظ خواهد کرد.

 

 

علت شماره ۲

چاقی شکمی به علت تمرینات بیش از حد هوازی (کاردیو)

اگر شماهم با خود فکر کرده اید که با تمرینات بیشتر هوازی زودتر چربی های شکمتان آب می شود و روی فرم می آیید، تنها نیستید! خیلی ها اشتباه شما را می کنند.

تحقیقات نشان داده است،افرادی که تصمیم می گیرند فقط با تمرینات هوازی کاهش وزن داشته باشند، در بسیاری از موارد حتی چاق تر از زمان شروع تمریناتشان می شوند!

البته منظور فیتامین این نیست که تمرینات هوازی هیچ تأثیری در کاهش وزن شما نداشته یا شما را چاق تر می کند. خیر، منظور این است که اگر رژیم غذایی درستی را در پیش بگیرید و در کنار آن تمرینات هوازی و اینتروال شدت بالا داشته باشید، سرعت کاهش وزنتان سریع تر خواهد شد، در غیر این صورت فقط عضله سوزی داشته و به بدنتان آسیب خواهید زد.

 

علت شماره ۳

چاقی شکمی به علت انجام ندادن تمرینات قدرتی یا داشتن تمرینات کم قدرتی

بسیاری از رژیم های کاهش وزن هیچ اشاره ای به تمرینات قدرتی نداشته یا توجه زیادی به آن نمی کنند و این نکته نیز یکی از اشتباهات بزرگی است که می توانید مرتکب شوید.

شاید با خود بگویید که تمرین هوازی که کالری سوزی بیشتری دارد، چرا باید تمرینات قدرتی انجام دهیم؟! خب باید بدانید که میزان کالری سوزی تمرینات قدرتی فقط محدود به همان لحظه تمرین نیست، شما با انجام تمرینات قدرتی و عضله سازی باعث می شوید تا در حین خواب هم چربی سوزی تان ادامه داشته باشد. (عضلات باعث کالری سوزی می شود)

به طور کلی پیشنهاد تمرینات قدرتی برای کاهش وزن دو علت دارد:

  1. خاصیت کالری سوزی بعد از ورزش (به علت وجود عضلات)
  2. خاصیت EPOC یا همان مصرف اکسیژن پس از ورزش سنگین

یعنی بعد از انجام تمرینات قدرتی تا چند روز میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدنتان بالا خواهد بود و عضله سازی که در نتیجه انجام تمرینات قدرتی اتفاق می افتد، باعث می شود تا بعد از لاغر شدن یا چاق شدن تناسب اندام داشته باشید و به اصطلاح شکم نداشته باشید.

 

چگونه ‏لاغر یا چاق شویم ولی شکم نیاوریم؟

این سؤالی است که برای بسیاری از افراد پیش می آید که با توجه به مطالب بالا و برای رسیدن به تناسب اندام، باید چربی سوزی کنم یا عضله سازی؟! جواب این سؤال میلیون ها تومان ارزش دارد، زیرا نکته مهم همین است. بسیاری از مردان برای لاغری سراغ وزنه زدن (عضله سازی) رفته و بسیاری از خانم ها هم برای لاغری بلافاصله سراغ کاهش کالری دریافتی (چربی سوزی) می روند، که البته هر دو گروه اشتباه می کنند. شما برای اینکه با اندامی متناسب لاغر یا چاق شوید. باید به سراغ چربی سوزی و عضله سازی همزمان بروید.

برای رسیدن به این هدف باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • تمرینات ترکیبی با وزنه انجام دهید تا عضلاتتان رشد داشته و بدنتان خودش را خوش فرم تر نشان دهد.
  • در مدت زمان انجام کاردیو وسواس به خرج دهید تا عضله سوزی اتفاق نیافتد.
  • هر جلسه تمرین کاردیو بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نباشد.
  • مجموع زمان انجام تمرین کاردیو بیشتر از ۱٫۵ تا ۲٫۵ ساعت در هفته نباشد.
  • رژیم اصولی و برنامه ریزی شده داشته باشید، زیرا رژیم بد حتی بهترین برنامه ورزشی دنیا را هم می تواند بی ارزش کند.

 

نکته پایانی

یادتان باشد که وقتی فقط می گویید کاهش وزن، یعنی فرقی برایتان نمی کند که می خواهید چربی یا عضله بسوزانید. در حالی که عضلات اهمیت بسیار زیادی در خوش اندام بودن شما خواهد داشت و صرفاً چربی سوزی شما را به هدف نهایی نمی رساند. در غیر این صورت چاق شدن یا لاغر شدن شما بدون عضله باعث می شود تا همان فرد لاغری شوید که شکم دارد.


لینک منبع

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!