0

آقای ژوزف پیلاتس چه برایمان به ارمغان آورده‌ای؟!!+ویدیوی آموزشی پیلاتس

دسته بندی ها : حرکات عمومی, حرکات ورزشی پایه, عضله‌ سازی ۲ تیر ۱۳۹۹ مدیر سایت 1208 بازدید

پیلاتس ورزشی که ژوزف پیلاتس پدیدآورنده آن بود، جزء ورزش‌هایی است که طرفداران خاص خود را دارد. اگر نگاهی به بدن حرفه‌ای‌های این رشته ورزشی کنید، می‌بینید که بدنی صاف، کشیده، خوش‌فرم و متناسب دارند.

پس قطعا این همه زیبایی برای هر کسی جذاب است و با شنیدنِ فواید آن سراغ این ورزش جذاب برود.

این مطلب از فیتامین، یک راهنمای جامع برای هرکسی است که می‌خواهد با این ورزش آشنا شود و بدنی مثل حرفه‌ای‌های این رشته روزشی بسازد.

 

آشنایی با ژوزف پیلاتس | به بهانه تولد او

ژوزف پیلاتس در تاریخ ۹ دسامبر سال ۱۸۸۵ در مونشن گلادباخ آلمان به دنیا شد. ژوزف پیلاتس در کودکی همیشه بیمار بود و از آسم، راکتی و تب روماتیسمی رنج می‌برد. به همین خاطر در تمام طول زندگی‌اش برای افزایش قدرت جسمی تلاش می‌کرد.

پدرش، ژوزف پیلاتس را با ورزش‌های ژیمناستیک، بدنسازی و ورزش‌های رزمی مانند جیوجیتسو، بوکس و کشتی فرنگی آشنا کرد. در ۱۴ سالگی هم، دیگر ‌به سلامتی نسبی رسیده بود.

ژوزف پیلاتس اعتقاد داشت که مشکلات سلامتی، ریشه در سبک زندگی مدرن، حالت ایستایی غلط و تنفس ناکارآمد دارد.

ژوزف پیلاتس در نیمه اول قرن بیستم، سیستمی از تمرینات و تکنیک‌های آموزشی را ابداع کرد که هدف آن تقویت ذهن و بدن انسان بود. چراکه معتقد بود که سلامت جسم و روان با هم ارتباط دارند.

 

پیلاتس بدنم رو چطور تغییر میده؟

پیلاتس چیست و چه تغییری در بدن ایجاد می‌کنه؟

 

تعریف پیلاتس در سه کلمه: قدرت + انعطاف = کنترل و تعادل ذهن و بدن.

 

 

ورزش پیلاتس (Pilates) که در فارسی به آن پیلاتِز یا همان پیلاتِس می‌گویند. این ورزش در نگاه اول کاملاً شبیه یوگا است. چون برای انجام این ورزش هم مثل یوگا باید روی زمین دراز بکشید و بیشتر حرکات به‌صورت درازکش انجام می‌شود.

از طرفی در تمامی تمرینات روی عضلات هسته بدن یعنی همان شکم، کمر، بخش‌های داخلی ران و باسن کار خواهید کرد که این مورد هم بسیار شبیه یوگاست.

در این ورزش، شما با عضلات بدنتان آشنا می‌شوید و یاد می‌گیرید که چگونه در طول روز از عضلاتتان استفاده کنید.

مهم‌ترین چیزی که ژوزف پیلاتس آن را از نان شب هم واجب‌تر می‌داند، فرم بدنیِ مناسب در حین راه رفتن، ایستادن و نشستن است.

یعنی می‌توانیم به شما قول بدهیم که بعد از چند جلسه، خودتان متوجه تغییر و بهبود فرم راه رفتن و ایستادنتان خواهید شد.

ورزش پیلاتس با بدنم چه کار می‌کنه؟

از آن‌جایی که این ورزش به‌طور اختصاصی روی قدرت هسته بدن، انعطاف‌پذیری و فرم بدن کار می‌کند، با انجامش به این نتایج برسید:

 

  • فرم بدن را اصلاح می‌کند

ورزش ابداعیِ ژوزف پیلاتس باعث اصلاح وضعیت ایستایی و استایل بدنی بهتر می‌شود. همچنین به شما یاد می‌دهد تا چگونه فرم بدنی صاف و خوبی داشته باشید و آن را حفظ کنید.

در حین انجام تمرینات همیشه باید بدنتان صاف باشد. همین مورد برای کمرتان هم خوب بوده و اگر همیشه کمردرد داشتید یا قوز می‌کردید، این ورزش برای شما معجزه خواهد کرد.

 

  • عضلات را خوش فرم‌تر می‌کند

این ورزش باعث تسکین درد مفاصل، و افزایش قدرت عضلات می‌شود و یک‌راست به‌سراغ عضلاتی می‌رود که شاید در طول روز اصلاً از آن‌ها استفاده‌ای نکنید.

بعد از روزهای تمرینی و کمی بدن درد با رفتن جلوی آیینه، خودتان متوجه تغییر شکل و خوش‌فرم‌ترشدنِ آن‌ها خواهید شد.

  • باعث تخت‌شدن شکم می‌شود

چون این ورزش بیشتر روی قوی‌ترکردنِ هسته بدن کار می‌کند، یکی از فواید فوق‌العاده آن رسیدن به شکم تخت است. پس می‌توانید از تمرینات فوق‌العاده آن برای تخت‌شدنِ شکمتان استفاده کنید.

 

  • باعث افزایش انعطاف‌پذیری می‌شود

با اضافه‌شدنِ یک‌سال به سنتان، انعطاف‌پذیری‌تان کمتر خواهد شد. این ورزش پرطرفدار راه‌ِحل این عارضه است. با انجام تمریناتش انعطاف‌پذیریِ ازدست‌رفته‌تان بازگشته و خودتان هم از بیشترشدنِ انعطاف‌پذیری‌تان شگفت‌زده خواهید شد.

 

  • باعث بهبود تعادل ذهن و بدن می‌شود

ارتباط بین ذهن و مغزتان قوی‌تر می‌شود و آگاهیِ شما نسبت به حرکات بدنتان بیشتر خواهد شد. در نتیجه نه‌تنها شرایط بدنی‌تان بهبود خواهد یافت، بلکه تعادل بین ذهن و بدن شما مثل روزهای اول تولد شروع به شکل‌گیری و پیشرفت می‌کند.

این ورزش متمرکز بر تقویت و کشش عضلات اصلی خلفی است که با پشتیبانی از ستون فقرات به حفظ تعادل بدن کمک می‌کند.

همچنین ورزشی قدرتی تعادلی، به منظور تقویت بدن به‌صورت یک‌پارچه و با تأکید ویژه بر قدرت میان‌تنه برای بهبود تناسب اندام و سلامتی است.

 

  • باعث کاهش استرس می‌شود

وقتی ساعت کلاستان شروع می‌شود، به قدری ذهنتان درگیر انجام صحیح حرکات خواهد شد که کل دل‌مشغولی‌هایِ زندگی در یک محو می‌شود. در کنار آن تنفس‌های منظم و حرکات درگیرکننده استرس‌هایتان را حذف خواهد کرد.

این ورزش به‌عنوان یک ورزش کاهش‌دهنده استرس و تنش برای سلامت روان شناخته شده است.

 

  • به ورزشکاران حرفه‌ای کمک می‌کند

این ورزش برای ورزشکاران حرفه‌ای می‌تواند به‌عنوان تکمیل‌کننده تمرینات باشد. چون با افزایش قدرت قسمت مرکزیِ بدن و انعطاف‌پذیری، به کاهش خطر آسیب کمک کند.

 

 

من هم می‌تونم پیلاتس کار کنم؟

پیلاتس برای چه افرادی مناسبه؟

این ورزش برای همه افراد، از تازه‌کارها تا ورزشکاران حرفه‌ای، در هر سن و سطح توانایی و آمادگی جسمانی مناسب است. این ورزش می‌تواند برای ورزشکاران مبتدی تا افرادی‌که شرایط پزشکی خاصی دارند، همچنین کسانی‌که می‌خواهند بدنشان را به چالش بکشند، جذاب است.

 

برای چه افرادی مناسب نیست؟

اول این‌که اگر محدودیت حرکتی یا آسیب‌دیدگی دارید، قبل از شروع هر ورزشی، از پزشک متخصص و یا مربی متخصص آسیب‌های ورزشی مشورت بگیرید.

همچنین اگر دوران بارداری را سپری می‌کنید، با محدودیت‌های خاصی می‌توانید به‌سراغ تمرینات ورزش ابداعیِ ژوزف پیلاتس بروید، که البته انجام هر ورزشی برای مادران باردار، حتما نظر پزشک متخصص را لازم دارد.

 

با پیلاتس می‌تونم لاغر و عضلانی بشم؟

با ورزش پیلاتس می‌تونم وزنم رو کم کنم؟

حقیقت این است که نباید این ورزش را به قصد لاغری انجام داد. اما چون تمریناتش عضلات بدن را قوی‌تر می‌کند، در نتیجه باعث فرم‌گرفتنِ قسمت‌هایی از بدن مثل شکم، پاها و باسن می‌شود و به حفظ وزن سالم کمک کند. کلاس‌های این ورزش می‌تواند از نظر شدت هم متفاوت باشد:

  • ملایم و سبک
  • تمرین پویا و قدرتی

اگر می‌خواهید وزن کم کنید، لازم است که حتما زیرنظر مربیان متخصص فیتامین، ورزشتان را با یک رژیم غذایی ورزشی سالم و برخی فعالیت‌های هوازی مانند شنا، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را ببینید.

 

این ورزش چقدر کالری‌سوزی داره؟

به‌طور متوسط انجام یک ساعت این تمرینات، ۲۵۰ کالری می‌سوزاند.

البته میزان کالری‌سوزیِ آن کاملاً بستگی به سطح و شدت تمرینات دارد. اگر ورزشکار مبتدی هستید و به‌تازگی مشغول یادگیریِ حرکات ابتداییِ این ورزش شده‌اید، شاهد کالری‌سوزیِ کمتری نسبت به کلاس پیشرفته خواهید بود.

اگر دنبال چربی‌سوزیِ فوق‌العاده هستید، باید سراغ تمرینات هوازی بروید. در نتیجه با انجام تمریناتی مثل شنا، پیاده‌رویِ سریع و دویدن می‌توانید چربی‌سوزیِ این تمرین را تا حد زیادی افزایش دهید.

 

 

پیلاتس رو میشه توی خونه و بدون وسیله هم تمرین کنم؟

 

می‌تونم در منزل هم پیلاتس انجام دهم؟

بله، ولی اول باید شکل صحیح حرکت هر ورزش را کاملا یاد بگیرید. بعد می‌توانید در منزل هم تمرین کنید. اما بهتر است برای شروع در کلاس‌های گروهی و با مربی حرفه‌ای تمرین خود را آغاز کنید.

 

برای انجام این تمریناتش نیاز به وسیله خاصی دارم؟

اگر به‌تازگی قصد ثبت نام و شرکت در کلاس پیلاتس را دارید، یک تشک برایتان کافی است. هر زمان که حرفه‌ای‌تر شدید می‌توانید در باشگاه‌های حرفه‌ای و مجهز ثبت نام کرده و از وسایلی مثل اصلاح‌کننده، کادیلاک، جدول تراپز، نردبال بشکه، صندلی یا توپ تعادلی استفاده کنید.

 

ورزش پیلاتس چه بیماری‌هایی رو درمان می‌کنه؟

پیلاتس باعث آسیب‌دیدگی نمیشه؟

این ورزش نوعی ورزش با شدت ملایم است، بنابراین آسیب‌دیدگی، به ندرت رخ می‌دهد. با این وجود داشتن یک مربی واجد شرایط و متناسب با سطح آمادگی و توانایی شما مهم و ضروری است. اگر در دوره نقاهت آسیب‌دیدگی هستید، به شما توصیه می‌شود که قبل از شروع کلاس، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

 

این ورزش کمردردم رو درمان می‌کنه؟

ژوزف پیلاتس: «اگر ستون فقرات شما در ۳۰ سالگی خشک و سفت باشد، شما یک فرد پیر به حساب می‌آیید. اگر هم در ۶۰ سالگی انعطاف‌پذیر باشد، شما جوان هستید».

تحقیقات و مشاهدات محققان نشان می‌دهد که این ورزش می‌تواند در افرادی‌که کمردرد مزمن دارند، باعث کاهش درد شود.

برای این‌که تمرینات مؤثر واقع شود، باید متناسب با فرد تنظیم شود و توسط یک متخصص علوم ورزشی معتبر مورد بررسی قرار گیرد. مربیان نمی‌توانند برای معالجه و درمان نظر تخصصی بدهند. به همین منظور بهتر است که با کارشناسان فیتامین مشورت کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان با مربی ورزشی عدد ۱ را به سامانه ۳۰۰۰۶۰۲۶۳۶ پیامک کنید.

 

یکی از دلایل اصلیِ کمردرد مزمن وضعیت نامناسب ایستایی (عادتهای غلط نشستن و ایستادن) و ضعف عضلات پشتی است.

با انجام تمرینات این ورزش، تراز صحیح ستون فقرات و چگونگی تقویت عضلات هسته بدن را یاد خواهید گرفت.

حتی در موارد آسیب‌دیدگیِ شدید دیسک بین مهره‌ای، تسکین سایش و پارگی (که ناشی از وضعیت نادرست ایستایی و تحرک به‌صورت غلط است) مفید عمل می‌کند.

شما می‌توانید با انجام تمرینات یک برنامه ورزشی اصولی وحرفه‌ای از کمردرد و بیماری‌ها و آسیب‌های مختلف در امان بمانید.

 

این ورزش برای درمان پوکی استخوان هم خوبه؟

چگونه این ورزش می‌تواند برای شخصی که مبتلا به پوکی استخوان است سودمند باشد؟ موقع انجام حرکاتش اعضای بدن در برابر مقاومت نیروی گرانش تراکم استخوان افزایش می‌یابد، قدرت و توده عضلانی هنگام انجام تمرینات استقامتی بالا می‌رود که به نوبه خود به حمایت از استخوان‌ها کمک می‌کند.

همچنین بهبود تعادل که می‌تواند به جلوگیری از افتادن و شکستگی استخوان کمک کند. اما یک فرد مبتلا به پوکی استخوان، موقع انجام تمرینات باید از تمرینات روی مت خودداری کند، چراکه ممکن است فشار زیادی روی ستون فقرات خود وارد کند.

 

تمرینات پیلاتس رو میشه جایگزین فیزیوتراپی کرد؟

بسیاری از کلینیک‌های فیزیوتراپی و اصلاحی از حرکات این ورزش برای بیمارانشان استفاده می‌کنند. نتیجه مطالعات انجام گرفته نشان داده که حرکات این ورزش می‌تواند به بهبود یا حتی درمان این موارد کمک کند:

  • بیماری ام اس
  • کژپشتی یا اسکولیوز
  • درد شدید گردن و کمر
  • در رفتگی زانو یا لگن
  • فیبرومالیژیا (سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن)

 

مهم نیست چقدر اندام شما متناسب باشد، اگر هنوز هم به انجام این ورزش شک دارید، یک‌‌بار در کلاس‌های پیلاتس شرکت کنید و یا دی وی دی‌های آن را خریداری کنید.

اگر نظرتان عوض شد و خواستید سراغ این ورزش پرطرفدار بروید، حتما مواردی که در بالا آورده شد را در نظر بگیرید. بعد از ۱۰ جلسه احساس خوبی خواهید داشت، بعد از ۱۲ جلسه احساس بهتر و وقتی جلسه سی‌ام را پشت سر گذاشتید، احساس خواهید کرد که صاحب بدن جدیدی شده‌اید!

 

لینک منابع

راه آسان‌تری برای ارتباط با کاربران‌مان پیدا کرده‌ایم :) عضویت در کانال

مقالات مرتبط

نظرات کاربران

  1. آزاده رحیمی گفته :
    ۱۰:۵۶ ۱۳۹۹/۰۴/۰۲

    مقاله عالی بود خیلیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی ممنونم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!