0

وقتی سرما خورده اید چه ورزش هایی برایتان خوب است

دسته بندی ها : اطلاعات عمومی ورزش, ورزش، سلامتی ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ Ali.kharidar 0 بازدید

وقتی سرما می خورید و حالتان خوب نیست، ورزش کردن آخرین چیزی است که ممکن است به ذهنتان برسد. البته درستش هم همین است چرا که وقتی بدن شما زیر فشار بیماری است، فکر خوبی نیست که بخواهید به آن یک فشار اضافه تر هم وارد کنید. اما گاهی یک ورزش سبک یا متوسط در هنگام بیماری می تواند به تقویت روحیه شما کمک کند.

دکتر بسر در این باره می گوید: “از قانون گردن” استفاده کنید”: یعنی اگر علایم بیماری شما بالاتر از گردن هستند، مانند عطسه، گرفتگی سینوس ها، آب ریزش بینی، در این حالت کمی ورزش کردن و عرق ریختن ضرری ندارد. باید به ندای بدن خود گوش فرا دهید تا ببینید چه ورزشی برایتان خوب است یا بد.

ورزشی که برایتان خوب است: پیاده روی

۰۶۳۱۹۵_۰۷۱۹_۲٫jpg

سرما خوردگی می تواند سطح انرژی شما را پایین آورده و شما را ضعیف کند و به همین علت است که توانایی حرکات ورزشی شدید را ندارید. اما حتی ۲۰ دقیقه پیاده روی هم می تواند تاثیرات یک ورزش منظم را روی شما بگذارد. همچنین می تواند به بهبود علایم سرماخوردگی شما کمک کند.

اگر دچار گرفتگی سینوس ها شده اید پیاده روی به شما کمک می کند نفس های عمیق تر بکشید و راه های تنفسی خود را باز کنید.

(البته اگر حس کردید پیاده روی یا هر ورزش دیگری حال شما را بدتر می کند بهتر است به جای آن استراحت کنید). تحقیقات کمی انجام شده که نشان دهد ورزش کردن بر طول مدت سرما خوردگی چه تاثیری می گذارد اما تحقیقات فراوان دیگر نشان می دهد که با ورزش کردن منظم افراد به طور کلی کمتر بیمار می شوند.

ورزشی که برایتان خوب است: دوی آهسته

۰۶۳۱۹۵_۰۷۱۹_۳٫jpg

مادامی که دوی آهسته جزو برنامه های ورزشی روزانه شماست، هیچ دلیلی ندارد که بعد از سرماخوردگی بخواهید آن را ترک کنید. دوندگانی که سرما می خورند می گویند وقتی موقع سرماخوردگی می دوند، احساس بهتری پیدا می کنند و حالشان بهتر می شود. دویدن می تواند به طور طبیعی گرفتگی بینی و سینه را از بین ببرد تا دوباره بتوانید به حالت نرمال نفس بکشید.

ورزشی که برایتان خوب است: چیگونگ

۰۶۳۱۹۵_۰۷۱۹_۴٫jpg

این نوع حرکات آهسته و همراه با تمرکز فکری چیزی است بین مدیتیشن و هنرهای رزمی.

این ورزش در ایامی که قصد ندارید خیلی سنگین ورزش کنید مناسب است؛ در چین، هزاران سال از این ورزش برای کاهش اضطراب و استرس، بهبود فشار خون و افزایش انرژی استفاده می کرده اند.

شواهد تازه نشان می دهد چیگونگ می تواند قدرت ایمنی بدن را نیز افزایش دهد. تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه ویرجینیا انجام شد نشان داد شناگرانی که حداقل یک بار در هفته چیگونگ کار می کردند ۷۰ درصد کمتر از هم تیمی های خود به بیماری های تنفسی مبتلا می شدند.

ورزشی که برایتان خوب است: یوگا

۰۶۳۱۹۵_۰۷۱۹_۷٫jpg

وقتی که سرما می خورید بدن شما هورمون استرس یعنی کورتیزول ترشح می کند تا با علائم بیماری مقابله کند. تحقیقات نشان داده است که تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و ورزش های تنفسی می تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود. بسر می گوید: حرکات کششی آهسته می تواند به کاهش درد های مربوط به سرماخوردگی و گرفتگی سینوس ها کمک کند.

اگر در هنگام بیماری، از انجام سبک های شدید مثل سلام به خورشید می ترسید می توانید از سبک های آرام تر یوگا مثل هاتا استفاده کنید؛ یا اینکه می توانید فقط از حالات مختلف یوگا استفاده کنید مثل حالت کودک شاد

ورزشی که برایتان خوب است: رقصیدن

۰۶۳۱۹۵_۰۷۱۹_۸٫jpg

رفتن به کلاس زومبا یا ایروبیک و یا حتی رقصیدن ملایم در حالیکه مشغول انجام کارهای خانه هستید می تواند به کاهش استرس شما کمک کند. در واقع، تحقیقات نشان می دهد افرادیکه ۵۰ دقیقه به یک موسیقی شاد گوش می دهند ترشح کورتیزول آنها کاهش می یابد و آنتی بادی های بیشتری در بدنشان ترشح میشود و سیستم ایمنی بدنشان تقویت می شود.

کلاس های رقص فشار زیادی به بدن شما وارد نمی کنند، بنابراین می توانید بدون اینکه فشار زیادی به مفاصل خود وارد کنید یا علائم سرماخوردگی خود را تشدید کنید در این کلاس ها شرکت کنید. حتی می توانید سرعت رقصیدن خود را کم کنید و فقط از مهمانی لذت ببرید.

ورزشی که می تواند برایتان خوب یا بد باشد: دوچرخه سواری و شنا

۰۶۳۱۹۵_۰۷۱۹_۹٫jpg

ورزش های هوازی با شدت متوسط مثل قدم زدن و دویدن آهسته می تواند انرژی شما را افزایش دهد و گرفتگی سینوس ها را کاهش دهد، اما این ورزش ها روی همه افراد چنین تاثیری ندارد. بستگی دارد هر فردی چه ورزشی را ترجیح می دهد و برنامه ورزشی روزانه اش چگونه است.

مثلا شنا می تواند حس طراوت و شادابی به شما بدهد و راه های هوایی را باز کند. (همچنین در افرادی که از آلرژی رنج می برند می تواند باعث شسته شدن راه های هوایی و پاک شدن آنها از غبار و آلودگی شود). اما بعضی افراد وقتی که سینوس هایشان گرفته است به سختی می توانند نفس بکشند و یا در آبی که کلر دارد احساس ناراحتی بیشتری می کنند. دوچرخه سواری هم می تواند ورزش خوبی باشد که شدت متوسطی دارد اما می تواند سبب خشک شدن راه های تنفسی شود و گلو درد و آبریزش بینی را افزایش دهد.

کاری از گروه فیتامین 
یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :