0

ورزش پیلاتس چیست و چه قدر لاغر می‌کند؟

دسته بندی ها : معرفی ورزش های هوازی و بی هوازی, ورزش، سلامتی ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ Ali.kharidar 405 بازدید

پیلاتس چیست و چطور به وجود آمده است؟ احتمالاً شما هم بارها از دوستانتان در مورد ورزش پیلاتس شنیده‌اید و دوست دارید روزی آن را امتحان کنید، اما دقیقاً نمی‌دانید که با چه ورزشی سروکار دارید.

در این مطلب دو بخشی، از کارشناسان فیتامین در مورد ورزش پیلاتس پرسیده‌ایم و می‌خواهیم شما را با اصول حرکات آشنا نموده و علاوه‌بر آموزش پیلاتس به فواید و مضرات ورزش پیلاتس بپردازیم.

 

پیلاتس چیست؟

ورزش پیلاتس (Pilates) که در فارسی به آن پیلاتِز یا همان پیلاتِس می‌گویند. این ورزش در نگاه اول کاملاً شبیه یوگا است؛ زیرا برای انجام ورزش پیلاتس هم مثل یوگا باید روی زمین دراز بکشید و بیشتر حرکات به صورت درازکش انجام می‌شود.

از طرف دیگر در تمامی تمرینات پیلاتس روی عضلات هسته بدن یعنی همان شکم، کمر، بخش‌های داخلی ران و البته باسن کار خواهید کرد که این مورد هم بسیار شبیه یوگاست.

ورزش پیلاتس در حقیقت ورزشی است که شما را با عضلات بدنتان آشنا نموده و به شما آموزش می‌دهد که چگونه در طول روز از عضلات خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید؛ علاوه‌بر این، بیشترین و مهم‌ترین چیزی که پیلاتس آن را از نان شب هم واجب‌تر می‌داند، فرم بدنی مناسب در حین راه رفتن، ایستادن و نشستن است.

یعنی می‌توانیم به شما قول بدهیم که بعد از چند جلسه انجام تمرینات پیلاتس، خودتان متوجه تغییر و بهتر شدنِ فرم راه رفتن و ایستادنتان خواهید شد.

 

مقاله منتخب: (آموزش شروع پیلاتس در خانه)

 

ورزش پیلاتس چه فوایدی دارد؟

علت کنجکاوی و سؤال مردم در مورد ورزش پیلاتس کاربرد و فایده این ورزش است. از آنجایی که این ورزش به طور اختصاصی روی قدرت هسته بدن، انعطاف‌پذیری و فرم بدن متمرکز می‌شود، می‌توانید این توقعات را از پیلاتس داشته باشید:

 

  • فرم بدنی خوب

پیلاتس به شما یاد می دهد تا چگونه فرم بدنی صاف و خوبی داشته باشید و آن را حفظ کنید. در حین انجام تمرینات پیلاتس همیشه باید بدنتان صاف باشد،. همین مورد برای کمرتان هم خوب بوده و اگر همیشه کمردرد داشتید یا قوز می کردید، پیلاتس را مثل ورزش اصلاحی ای معجزه آسا برایتان خواهد کرد.

 

  • عضلات خوش فرم‌تر

این ورزش یک راست به سراغ عضلاتی می‌رود که شاید در طول روز اصلاً از آن‌ها استفاده‌ای نکنید. بعد از روزهای تمرینی و کمی بدن درد با رفتن جلوی آیینه خودتان متوجه تغییر شکل و خوش‌فرم‌تر شدن آن‌ها خواهید شد.

  • شکم تخت

چون پیلاتس بیشتر روی قوی‌تر کردنِ هسته بدن کار می‌کند، یکی از فواید مستقیم و فوق العاده‌ای که انجام این ورزش می تواند برایتان داشته باشد، رسیدن به شکم تخت است.

 

  • انعطاف‌پذیری بیشتر

با اضافه شدن یکسال به سن تان، انعطاف پذیری تان رفته رفته کم و کمتر خواهد شد. پیلاتس راه حل این عارضه خواهد بود. با انجام این تمرینات انعطاف پذیری از دست رفته تان بازگشته و خودتان هم از بیشتر شدن انعطاف پذیری تان شگفت زده خواهید شد.

 

  • بهبود تعادل

از روز اول شرکت در کلاس پیلاتس ارتباط بین ذهن و مغزتان شروع به قوی‌تر شدن نموده و آگاهی‌تان نسبت به حرکات بدنتان بیشتر خواهد شد. در نتیجه نه تنها شرایط بدنی‌تان بهبود خواهد یافت، بلکه تعادل بین ذهن و بدنتان همانند روزهای اول تولد شروع به شکل‌گیری و پیشرفت می‌کند.

 

  • کاهش استرس

وقتی ساعت کلاستان شروع می‌شود و شروع به انجام حرکات پیلاتس می‌کنید، به قدری ذهنتان درگیر انجام صحیح حرکات می‌شود که کل دل‌مشغولی‌های زندگی در یک لحظه فراموشتان خواهد شد. در کنار آن تنفس‌های منظم و حرکات درگیر کننده استرس‌هایتان را نابود خواهد کرد.

  • حال خوب

پیلاتس روی ذهن و بدن تمرکز نموده و همین باعث می‌شود تا حال بدنتان خوب شده و حس شادابی و نشاط تمام وجودتان را بگیرد.

آیا پیلاتس باعث لاغری می‌شود؟

سؤالی که ذهن همه علاقه‌مندان به پیلاتس را درگیر می‌کند، این است که آیا پیلاتس باعث لاغری و کاهش وزن هم می‌شود؟ یا نه، نباید به قصد لاغری این ورزش را انجام داد.

خب جواب این سؤال چندان دشوار نبوده و به دلیل اینکه پیلاتس عضلات بدن را قوی‌تر می‌کند، در نتیجه باعث فرم گرفتن و خوش‌فرم‌شدنِ قسمت‌هایی از بدن مثل شکم، پاها و باسن خواهد شد.

میزان کالری‌سوزی و لاغریِ کلاس پیلاتس هم کاملاً بستگی به سطح و شدت تمرینات دارد. اگر ورزشکار مبتدی هستید و به‌تازگی مشغول یادگیریِ حرکات ابتداییِ پیلاتس شده‌اید، بدون شک شاهد کالری‌سوزی و لاغریِ کمتری نسبت به کلاس پیشرفته پیلاتس خواهید بود. به‌طور متوسط انجام یک ساعت تمرینات پیلاتس می‌تواند ۲۵۰ کالری برایتان بسوزاند.

 

مقاله منتخب: (ناگفته‌هایی در مورد ورزش پیلاتس)

 

چگونه با پیلاتس چربی‌سوزی بیشتری داشته باشیم؟

نکته دیگر قدرتی‌بودنِ ورزش پیلاتس است. یادتان باشد که اگر دنبال چربی‌سوزی فوق‌العاده هستید، باید سراغ تمرینات هوازی بروید. در نتیجه با انجام تمرینات هوازی‌ای مثل شنا، پیاده‌رویِ سریع و دویدن می‌توانید چربی‌سوزیِ این تمرین را تا حد زیادی افزایش دهید.

ورزش پیلاتس کدام عضلات را درگیر می‌کند؟

حرکات پیلاتس عضلات بسیاری را درگیر می‌کند که البته بعضی از آن‌ها اولویت بیشتری داشته و میزان درگیری‌شان تا حد زیادی نسبت به بقیه بیشتر است. به این عضلات اولیه و عضلاتی که کمتر و در سطح بعدی درگیر می‌شوند؛ عضلات ثانویه می‌گوییم.

عضلات درگیر اولیه: شکم، ران و باسن

عضلات درگیر ثانویه: کول، گردن، شانه ، راسته شکمی، جلوبازو، ساعد، چهار سر ران، بیرونِ ران، پشت بازو، خم‌کننده ران، همسترینگ، ساق پا

 

آیا برای ثبت نام در رشته پیلاتس نیاز به وسیله خاصی داریم؟

اگر به‌تازگی قصد ثبت نام و شرکت در کلاس پیلاتس را دارید، یک تشک برایتان کافی است. هر زمان که حرفه‌ای‌تر شدید می‌توانید در باشگاه‌های حرفه‌ای و مجهز رشته ورزشی پیلاتس ثبت نام کرده و از وسایلی مثل اصلاح‌کننده، کادیلاک، جدول تراپز، نردبال بشکه، صندلی یا توپ تعادلی استفاده کنید.

 

آیا تمرینات پیلاتس جایگزینی برای فیزیوتراپی است؟

بسیاری از کلینیک‌های فیزیوتراپی و اصلاحی از حرکات فوق‌العاده پیلاتس برای بیمارانشان استفاده می‌کنند. نتیجه مطالعات انجام گرفته نشان داده است که حرکات پیلاتس می‌تواند به بهبود یا حتی درمان این موارد کمک کند:

  • درد شدید گردن و کمر
  • در رفتگی زانو یا لگن
  • بیماری ام اس
  • فیبرومالیژیا (سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن)
  • کژپشتی یا اسکولیوز

 

آیا پیلاتس برای خانم‌ها مناسب است؟

برخی افراد تصور می‌کنند که این ورزش قدرتی به حساب آمده و فقط مختص آقایان است. این در حالی است که ورزش پیلاتس برای زنان نتایج شگفت‌انگیزی به همراه خواهد داشت. اگر شکم داشته باشید پیلاتس به کمکتان آمده و خیلی زود شکمتان را جمع خواهد کرد.

 

آموزش چند حرکت مؤثر پیلاتس

می توانید بعد از گرم کردن بدنتان از حرکات زیر برای شروع ورزش پیلاتس استفاده نموده و این حرکات را روی تشک انجام دهید.

حرکت پل باسن (Pelvic Curl)

چگونگی انجام حرکت

  • روی تشک دراز کشیده و زانوهایتان را خم کنید؛
  • پاهایتان را به اندازه عرض باسن باز نموده و با یک نفس عمیق آماده انجام حرکت شوید؛
  • بازدم داشته و ستون فقرات خود را بالا بکشید؛
  • دوباره نفس عمیقی کشیده و در بالاترین قسمت حرکت، توقف چند ثانیه‌ای داشته باشید؛
  • سپس دوباره با نفس عمیقی ستون فقرات خود را پایین آورده و حرکت را تکرار کنید.

تعداد تکرار: این حرکت را ۸ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

 

حرکت ۱۰۰ (The hundred)

  • روی تشک دراز کشیده و زانویتان را در زاویه ۹۰ درجه خم کنید؛
  • چانه خود را به سمت جلو آورده و سرتان را بالا بکشید؛
  • دست‌هایتان را از پهلو جلو آورده و پایتان را با زاویه ۴۵ درجه از زمین صاف کنید؛
  • عمل دم انجام داده و تا ۵ بشمارید؛
  • دست‌های خود را به سمت جلو آورده و هربار سعی کنید بدنتان را جلوتر بیاورید؛
  • حالا عمل بازدم انجام داده و دوباره تا ۵ بشمارید؛
  • سپس به کمک گرفتن از دست‌ها ادامه داده و تمرین خود را پیش ببرید.

تعداد تکرار: این چرخه را حدوداً ۱۰ بار تکرار کنید.

 

حرکت کشش تک پا (Single Leg Stretch)

چگونگی انجام حرکت

  • روی تشک دراز کشیده و زانویتان را در زاویه ۹۰ درجه خم کنید؛
  • همانند حرکت قبلی، چانه خود را به سمت داخل کشیده و سرتان را بالا بیاورید؛
  • هر دو دستتان را روی زانوی پای راست خود قرار داده و سعی کنید زانویتان را به سمت خودتان بکشید؛
  • در حین انجام این حرکت، پای دیگرتان باید صاف باشد؛
  • نفس عمیقی کشیده و پایتان را عوض کنید؛
  • این‌بار پای چپ خود را به سمت خودتان بکشید؛
  • سپس عمل بازدم داشته و پایتان را عوض کنید.

تعداد تکرار: ۸ تا ۱۰ بار این حرکت را برای هر سمت تکرار کنید.

 

حرکت شنا (Swimming)

چگونگی انجام حرکت

  • روی شکم دراز کشیده و دست‌ها و پاهایتان را در حالت کشیده روی زمین قرار دهید؛
  • هم‌زمان سر، دست راست و پای چپ خود را بالا بیاورید؛
  • نگاهتان را از زمین برنداشته و دست و پای مخالف را بالا بیاورید.

تعداد تکرار: این حرکت را ۸ تا ۱۰ بار تکرار کنید.

 

نتیجه‌گیری

پیلاتس برای کاهش وزن و بهبود سلامتی و تندرستی مناسب است. همچنین این ورزش به کاهش وزن، بهبود کمردرد و تقویت ماهیچه‌ها کمک شایانی می‌کند.

پیلاتس و یوگا قدرت تعادل، انعطاف‌پذیری، وضعیت تنفس و فرم بدنی را تقویت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با پیلاتس حتماً حرکات فوق‌العاده‌ای که در این مطلب معرفی شده را انجام دهید.

اگر به دنبال ورزشی تضمینی برای کاهش وزن می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در برنامه ورزشی آنلاین فیتامین ثبت نام کنید تا برای همیشه به اندام ایده‌آل خود برسید.

یه راه آسون‌تر برای ارتباط با ما عضویت در کانال فیتامین

مطالب زیر را حتما بخوانید:

نظرات کاربران

  1. کالا ورزش گفته :
    ۱۱:۵۷ ۱۳۹۸/۰۲/۱۰

    بسیار عالی مقاله بسیار کامل و مفید بود

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!